CPUn går på 100%, men inget syns i aktivitetshanteraren?

Permalänk
Medlem

CPUn går på 100%, men inget syns i aktivitetshanteraren?

Ja, det är så att CPUn nu går i taket så fort jag slår på datorn och tempen följer med (kollat tempen med 2 program). CPU ligger på 100% load konstant men i aktivitetshanteraren > Processer är det inget som sticker ut, som högst ligger browsern på kanske 15-20% och resten tar knappt något.

Jag har kikat i Prestanda>Resursövervakaren och enligt den ska svchost.exe ta 60-70% och postgres.exe (process tillhörande pokermjukvara, inget fuffens med det företaget, men skumt att den ligger så högt ändå?) ligger på ca 20%.

Vad tror ni anledningen kan vara till att det är såhär? Och vad kan jag göra åt det? Vet att en omformatering troligtvis skulle lösa problemet men vill in i det sista undvika det pga allt merarbete det medför (och jag skulle troligtvis behöva köpa en extra disk).

(Håller på att köra malwarebytes' as we speak då jag nog har varit lite oförsiktig på sistone, men funderingar sålänge?)

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

En granne hade ett liknande problem med sin laptop. Allting gick extremt långsamt även om man knappt hade något uppe och bara surfa. Denna dator var 2-3x snabbare tidigare. Gick in på energiinställningar och då stog det på energispar, bytte till hög prestanda och poff! Allting funka perfekt igen.

Permalänk
Medlem

Nere i vänstra hörnet borde det finnas en ruta som du kan bocka i "visa processer för alla användare", testa det om det inte redan gjorts och se om du får fram boven då, testa också att avaktivera antivirusprogram ifall du har.

/Jonas

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Verkar vara populärt med att sprida infekterade filer med en bitcoin miner program. Försök att göra någon online virus scan etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

En granne hade ett liknande problem med sin laptop. Allting gick extremt långsamt även om man knappt hade något uppe och bara surfa. Denna dator var 2-3x snabbare tidigare. Gick in på energiinställningar och då stog det på energispar, bytte till hög prestanda och poff! Allting funka perfekt igen.

Kikade nyss och det var ej problemet.

Skrivet av wenazen:

Nere i vänstra hörnet borde det finnas en ruta som du kan bocka i "visa processer för alla användare", testa det om det inte redan gjorts och se om du får fram boven då, testa också att avaktivera antivirusprogram ifall du har.

/Jonas

Klickade i där nu och skillnaden blev att nu syntes "svchost.exe *32" (till saken kanske hör att jag kör med win7 64bit pre-installed @ dell?) & postgres där med, men svchost.exe får man väl ändå inte döda? Kan inte prova just nu heller då jag är mitt i en scan, men får göra det efteråt om det inte hjälpt. Den verkar också ligga på rätt plats, dvs C:\WINDOWS\SysWOW64 så det borde inte vara något virus som maskerar sig som en systemprocess?

Skrivet av tessa:

Verkar vara populärt med att sprida infekterade filer med en bitcoin miner program. Försök att göra någon online virus scan etc.

Knappt googlat om bitcoin så det är det nog inte.

edit: Humor - scan avslutas och ser att jag har Trojan.BitMiner & Trojan.Dropper.BCMiner - skumt då jag inte ens ägnat bitcoin en tanke på ett antal månader, och då var det bara lite harmlöst surfande på swec.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Kikade nyss och det var ej problemet.

Klickade i där nu och skillnaden blev att nu syntes "svchost.exe *32" (till saken kanske hör att jag kör med win7 64bit pre-installed @ dell?) & postgres där med, men svchost.exe får man väl ändå inte döda? Kan inte prova just nu heller då jag är mitt i en scan, men får göra det efteråt om det inte hjälpt. Den verkar också ligga på rätt plats, dvs C:\WINDOWS\SysWOW64 så det borde inte vara något virus som maskerar sig som en systemprocess?

Knappt googlat om bitcoin så det är det nog inte.

edit: Humor - scan avslutas och ser att jag har Trojan.BitMiner & Trojan.Dropper.BCMiner - skumt då jag inte ens ägnat bitcoin en tanke på ett antal månader, och då var det bara lite harmlöst surfande på swec.

Jag hade provat döda den processen. Det kan ju inte bli värre än att man får starta om datorn?
Trojanen kan du fått från annat random, det behöver ju inte komma från bitcoin bara för att den minar bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Klickade i där nu och skillnaden blev att nu syntes "svchost.exe *32" (till saken kanske hör att jag kör med win7 64bit pre-installed @ dell?) & postgres där med, men svchost.exe får man väl ändå inte döda? Kan inte prova just nu heller då jag är mitt i en scan, men får göra det efteråt om det inte hjälpt. Den verkar också ligga på rätt plats, dvs C:\WINDOWS\SysWOW64 så det borde inte vara något virus som maskerar sig som en systemprocess?

Högerklicka på den och välj "Go to Service(s)". Prova därefter att stänga av en tjänst efter en för att ta reda på vilken det är som flippat ur.
(Högerklicka på en av de som marketats, och välj stoppa)

Det finns en känd bugg med UPNP tjänsten som gör att den ibland flippar ur (och käkar upp all CPU kraft). Kan ofta triggas genom att aktivera vissa mediadelningsfunktioner - men det finns andra sätt ochså.

Permalänk
Medlem

Liten update här: Jag satt i någon timme med tjänsterna i svchost och det fungerade för en kort stund när jag stängt av upnphost (tror jag den hette) - och där trodde jag problemet var löst, men så var det tillbaka vid reboot. MBAM visade på att jag hade Trojan.Bitminer & BCMiner som fortsatte återkomma vid omstart efter rensning (även i felsäkert läge).

Jag sökte runt på nätet i ett par timmar och hittade en bunt trådar där folk fått hjälp med liknande problem, och jag skulle just starta en liknande tråd när jag snubblade in på systemåterställning, jag hade gett upp det alternativet ganska tidigt då jag fått för mig att jag inte hade några tidigare punkter, men det visade sig att jag hade råkat titta på fel plats. Hittade iaf en återställningspunkt från den 12e (senaste som fanns :x) och efter att ha återställt datorn, sedan ca 20 minuter tillbaka, verkar problemet vara löst. SVChost hoggar ingen cpu-kraft och datorn är tyst och fin. Blir till att köra en scan bara för att, men det ser lovande ut! Är fortfarande inte riktigt säker på vad det var som orsakade problemet men jag har nog mina aningar.

Visa signatur

Mjo