Kompletts fyndvaror

Permalänk
Medlem

Kompletts fyndvaror

Hej!

Tänkte kolla lite vad folk har för erfarenheter av Kompletts fyndvaror. Är ni nöjda? Känns de prisvärda?

Min egen erfarenhet är att det är lite av ett lotteri. Ibland får man perfekta varor utan anmärkning. Ibland får man rent av trasiga saker.

Sammanlagt har jag köpt (vad jag minns):
En TV. Inget större fel förutom tydlig ghosting.
Ett PS3. Inget fel på det heller, förutom att fläkten blir högljudd när det blir varmt.
Fyra grafikkort. Det första var felfritt. Det andra gick bara att köra med Asus drivrutiner, inte de senaste från AMD. Det tredje var också felfritt, medan det fjärde hade tydligt tjutande spolar.
Ett moderkort som dog när man försökte uppdatera BIOS. Lämnade in och fick tillbaka med samma fel igen. Därefter blev det återköp.
Ett Guitarhero. Felfritt, bara bruten förpackning.
En hemmabioreciever. Ett tydligt brummande från högtalarna.

Det har aldrig varit några problem att returnera varorna jag inte har tyckt hållit måttet, så ingen skugga över Kompletts returhantering. Däremot kan man ju undra hur vissa varor kunde hamna i "butikshyllan" igen. Hittade inte verkstan felet? Eller hoppades de att den nya köparen inte skulle märka något, alternativt inte bry sig om att reklamera p.g.a. det låga priset? Lite noggrannare koll skulle spara tid och pengar för både oss konsumenter och Kompletts returhantering.

Som sagt vore det intressant att höra andras erfarenheter

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag kör med en i7 3820 från kompletts demohörna, fungerar kalas och endast bruten förpackning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En 24" philips skärm, den skickades i bubbelplast i en jättelåda helt utan tillbehör (inte ens skärm-foten var med)
Och den var heldöd. Kontaktade Komplett och fick en helt ny likadan för samma pris, mycket bra.

Ett grafikkort 6850 för drygt 700 :-
Väldigt nöjd och ca halva priset mot billigaste på prisjakt.

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska ha bra med tur om man ska hitta nåt. Skärmar är nog lite farligt att köpa där. Det finns som köper saker, upptäcker nån fel, tex. pixelfel, backlightbleeding eller andra småfel, och istället för att göra en rma ångrar man köpet. Resultatet blir att många fyndvaror faktiskt är halvdefekta säkert pga halvdan kontroll när det gäller ångrat köp. Sedan har jag svårt vid att köpa grafikkort o likn., mest pga man inte vet hur förre köparen har hanterat kortet (ESD o dyl.). Är det ett nytt kort som Komplett har fått från leverantören kan det dock vara ok.

Tyvärr är priserna, i många fall, helt orealistiskt höga (det gäller inte bara Komplett), och oftast går det faktiskt att köpa nyare/bättre för samma pris.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Moderator

Generellt tror jag mycket beror på att kunder väljer att returnera en vara utan att ge korrekt information om varför, som i dina exempel brummande högtalare och ghostande TV. Är det körigt på jobbet en dag kommer personalen knappast koppla in receivern utan nöjer sig med att konstatera att alla delar finns och den lyser och blinkar fint när man ger den lite e-jos. Hade kunden som köpte recievern tydligt meddelat att "returneras pga brummande ljud ur högtalare, vänligen kontrollera innan ni säljer till ny kund" hade Kompletts personal gjort just detta. Mest skugga bör därför falla på korkade kunder.

Därmed, är det inte bättre att du kontaktar Komplett och delger dem dina erfarenheter eftersom det verkar finnas potential för dem att putsa upp vissa delar av sin returavdelning? Det borde väl vara det som är syftet med tråden trots allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Generellt tror jag mycket beror på att kunder väljer att returnera en vara utan att ge korrekt information om varför, som i dina exempel brummande högtalare och ghostande TV. Är det körigt på jobbet en dag kommer personalen knappast koppla in receivern utan nöjer sig med att konstatera att alla delar finns och den lyser och blinkar fint när man ger den lite e-jos. Hade kunden som köpte recievern tydligt meddelat att "returneras pga brummande ljud ur högtalare, vänligen kontrollera innan ni säljer till ny kund" hade Kompletts personal gjort just detta. Mest skugga bör därför falla på korkade kunder.

Därmed, är det inte bättre att du kontaktar Komplett och delger dem dina erfarenheter eftersom det verkar finnas potential för dem att putsa upp vissa delar av sin returavdelning? Det borde väl vara det som är syftet med tråden trots allt.

Nej, det var faktiskt inte syftet. Jag tror Komplett vet att många av deras fyndvaror kommer tillbaka en andra gång. De borde åtminstone veta det, eftersom det inte kan vara svårt att kolla. Som jag skrev är jag nyfiken på att höra andras erfarenheter.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag tycker ofta det är konstiga prissättning på Kompletts fyndvaror. Gamla grafikkort med överpriser...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Man ska ha bra med tur om man ska hitta nåt. Skärmar är nog lite farligt att köpa där. Det finns som köper saker, upptäcker nån fel, tex. pixelfel, backlightbleeding eller andra småfel, och istället för att göra en rma ångrar man köpet. Resultatet blir att många fyndvaror faktiskt är halvdefekta säkert pga halvdan kontroll när det gäller ångrat köp. Sedan har jag svårt vid att köpa grafikkort o likn., mest pga man inte vet hur förre köparen har hanterat kortet (ESD o dyl.). Är det ett nytt kort som Komplett har fått från leverantören kan det dock vara ok.

Tyvärr är priserna, i många fall, helt orealistiskt höga (det gäller inte bara Komplett), och oftast går det faktiskt att köpa nyare/bättre för samma pris.

Tror du har en poäng där, att många ångrar köp istället för att göra RMA. På sätt och vis kan jag förstå det - har själv skickat in ett moderkort med coilwhine till en verkstad som inte kunde hitta något fel på kortet. Jag fick betala felsökningskostnad och returfrakt. Genom att ångra köpet slipper man den risken.

Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker ofta det är konstiga prissättning på Kompletts fyndvaror. Gamla grafikkort med överpriser...

Håller med. De som sätter ut fyndvarorna kunde gott göra lite mer pris-research innan de sätter priserna. Oftast tror jag bara att de kollar på vad varan kostade när den såldes av Komplett första gången, vilket kan vara länge sedan (vilket i datorvärlden kan vara ganska kort tid).

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av thompo:

Håller med. De som sätter ut fyndvarorna kunde gott göra lite mer pris-research innan de sätter priserna. Oftast tror jag bara att de kollar på vad varan kostade när den såldes av Komplett första gången, vilket kan vara länge sedan (vilket i datorvärlden kan vara ganska kort tid).

Hej!

Helt korrekt. Priserna sätt faktiskt automatiskt och är det ursprungliga priset minus en viss procent. Kanske inte helt optimalt när det gäller produkter som sjunker snabbt i pris, men hittar vi sådana brukar vi plocka ner dom.

mvh Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Komplett:

Hej!

Helt korrekt. Priserna sätt faktiskt automatiskt och är det ursprungliga priset minus en viss procent. Kanske inte helt optimalt när det gäller produkter som sjunker snabbt i pris, men hittar vi sådana brukar vi plocka ner dom.

mvh Mikael

Men varför vägrar ni då att sänka priset ifall man påpekar felet? Ni har haft demo grafikkort som kostar mer än ett helt nytt, ändå totalvägrar ni att ändre priset.

En annan fråga : Hur kontrollerar ni varor där kunden har ångrat sig?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har köpt några, alltid varit bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Dom gör väl för det mesta bra grejer för priset men om du ska köpa av dem betala allt direkt för deras ränta ligger på 18%!!! Om du ska avbetala (t ex en dyr spelmaskin) så skulle jag ta några som Inet eftersom det är bara en Aviavgift på 29kr!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Kent:

Men varför vägrar ni då att sänka priset ifall man påpekar felet? Ni har haft demo grafikkort som kostar mer än ett helt nytt, ändå totalvägrar ni att ändre priset.

En annan fråga : Hur kontrollerar ni varor där kunden har ångrat sig?

Det beror på att kundtjänst inte får ändra priser. Vi kör samma demovaror i alla tre länder så detta styrs från Norge. Det vi oftast gör när vi hittar sådana produkter är att dom plockas ner från svenska sidan.

Är lådan öppen så funktionstestas dom, men vi gör inget större test, det hinner vi inte med. Som trygghet så har du så klart samma garanti på demovaror som nya så du behöver inte oroas för att den inte skall fungera.

mvh
Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

är sugen på en ny gaminglaptop och såg precis att jag missat era nedsänkta priser på asus g75vw och g55vw. kommer ni köra med något liknande snart igen?