Varför skulle man vilja ha 4K/ultra HD/4xHD?

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

.....
Vad som är uppenbart med en så hög upplösning som 4k är att bildkällan blir mycket viktigare. Man kommer mer än i dagsläget tala om kvaliten i inspelning av filmen och vilken kamera dom använde sig av. Skillnaderna kommer bli tydligare och mer betydelsefulla. En gammal film som restoreras till 4k kommer inte dra lika stor nytta av den nya upplösningen som en nyproducerad högbudgetfilm.

En annan stor fördel med TV sändningar i 4K i framtiden kommer va möjligheten att zooma och förstora objekt i bilden. Tänk er en tennis match där publiken i den gamla analoga sändningen bara var suddig. Nu i HD upplösning så blir publiken skarp och man kan urskilja ansikten. Med 4K kommer man kunna zomma in bilden och se vad Lasse på rad 8 läser på sin mobiltlefon.

Man kommer även se lull & strån på tennisbollen och förstå varför Nadal så noga inspekterar varje boll innan serv och väljer bort vissa.

Jo, men som du säger så är kvaliten på källmaterialet viktig, något säger mig att ditt tennisexempel inte kommer bli verklighet förren om flera decennier även om mer högupplösta tv-apparater finns om bara några år.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min 32" 720p tv som datorskärm! Aldrig gjort mig besviken.

Men kanske sen långt fram i tiden när 4k=720p kanske jag skaffar det!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Värt att känna till är att film idag är oftast inspelat i 2K eller lägre och våra biografer i Sverige visar 2K som max. Tycker ni fortfarande det är ngn större idé med 4K i vardagsrummet?

Haha du försöker väl inte hävda att biograferna har särskilt bra bild överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas 4K kommer snabbt till försäljning så SF kan skämmas över att vardagsmannen har bättre upplösning på sin TV än de har i sina biografer.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Den grafen verkar inte vara så objektiv. Jag har 50" på ca 4,5m (13-14 fot snabbt räknat) och jag ser tillräckligt stor skillnad på 1080p och 720p för att tycka att 1080p ser betydligt bättre ut. Enligt grafen ska jag dock bara börja se fördelen med 720p över 480p vilket är ett skämt med tanke på det jag skrev tidigare.

Grafen är knappast något skämt, det är du som jämfört material med helt olika kvalité.
Testar man på riktigt ställer man in sin blurayspelare på att ge ut 720 resp. 1080.

Citat:

Behövs full hd?
Det hetaste ämnet just nu, både i projektor- och platt-tv-sammanhang är full hd, det vill säga upplösningen 1080p. Våra tester visar dock att 720p räcker långt, och att det är omöjligt att se skillnad mellan hd och full hd på normalt tittavstånd från en 50-tums tv. Men om man drar upp bilden på en två meter bred projektorduk, då borde väl skillnaden vara som natt och dag, eller? Svaret på den frågan är enkel – nej.
Inte ens om du sitter fyra meter från en 100-tums filmduk är det särskilt lätt att se skillnad mellan en film i 720p eller 1080p (stillbilder är en annan femma). Vårt blindtest från november (du hittar det här) visade att inte ens experterna såg skillnad mellan 480p och 720p på en 42-tums-tv med optimalt källmaterial, istället är det andra faktorer som är viktigare för bildupplevelsen. Och samma sak gäller på en projektor.

http://m3.idg.se/2.1022/1.155463/test-valj-ratt-720p--eller-1...

Plasma vs lcd: Experterna lurade i blindtest
Efter att ha hårdgranskat skillnaderna mellan plasma och lcd i en vecka var det dags för blindtest. Vilken typ av tv ger bäst bild, och hur viktig är upplösningen för upplevelsen? Efter vårt test blev det tydligt att inte ens experterna ser skillnad mellan hd och full-hd på riktigt nära håll.
http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Haha du försöker väl inte hävda att biograferna har särskilt bra bild överhuvudtaget?

Nja tycker det är helt ok. Då nästan allt källmaterial idag är lägre än 4K så finns det ingen poäng med att ha tvapparater som stödjer det. Det var min poäng.
Om 10 år är det säkert mer relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja tycker det är helt ok. Då nästan allt källmaterial idag är lägre än 4K så finns det ingen poäng med att ha tvapparater som stödjer det. Det var min poäng.
Om 10 år är det säkert mer relevant.

Nja, SF har börjat installera 4K-projektorer i sina största salonger, och idag har det redan kommit ett tjugotal 4K-filmer på bio.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men "tabellen" i första inlägget är inget man ska tillämpa för en "datorskärm". Den där tabellen är mest för oss med projektor och "riktigt" stor bild. En TV i ett vanligt vardagsrum placerar man oftast där den platsar bäst, kanske inte nödvändigtvis där den faktiskt hade presterat bäst. Till skillnad då mot hur man installerar en projektor, där prio är just tittavstånd i förhållande till bildyta. Men givetvis är tabellen användbar om man seriöst ska inhandla en TV för högupplöst material, då är den inte alls dum att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Nja, SF har börjat installera 4K-projektorer i sina största salonger, och idag har det redan kommit ett tjugotal 4K-filmer på bio.

Ok läste på wikipedia att 98% av alla digitala salonger använder 2K. Har du ngn länk till var de uppgraderar? Hade varit intressant att se.

Permalänk

Hade gärna haft som arbetskärm på jobbet. Vid TV:n hemma sitter jag för långt bort för att det ska märkas. Framtida projektor får gärna klara av det dock

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ok läste på wikipedia att 98% av alla digitala salonger använder 2K. Har du ngn länk till var de uppgraderar? Hade varit intressant att se.

Jag vet inte exakt vilka som får 4K. Men alla salonger med 35mm ska fasas ut, och SF har nyligen gjort ett avtal att uppdatera de nya salonger med Barcos DP2K och DP4K, vilket är riktigt fina maskiner! Pratade även med en tekniker som mumlade om att alla "Filmstäder" ska ha iallafall en 4K-projektor i de största salongerna.
98% kommer sjunka mycket, då filmbolagen, särskilt Sony, pushar för att filma i 4K.

Källa: http://www.barco.com/en/News/Press-releases/exclusive-digital...

Permalänk
Medlem

Jadu..

Skrivet av dealerovski:

Jag hoppas 4K kommer snabbt till försäljning så SF kan skämmas över att vardagsmannen har bättre upplösning på sin TV än de har i sina biografer.

Hur tänker du nu? 1080p kommer aldrig att se bättre ut på 2160p. Källmaterialet är fortfarande 1080p oavsett hur hög upplösning skärmen du visar det på har. en 2K-film på 4K-TV betyder bara att en pixel av filmen istället visas identiskt på fyra pixlar.

Så så länge film spelas in och efterarbetas i 2K (fortfarande rätt tungt att jobba med för de flesta bolag) kommer du inte att ha någon nytta av 4K eller 8K för just film. För bildvisning där källmaterialet har erforderlig upplösning är det strålande.

Det TV många gånger sänder ut på sina HD-kanaler är fortfarande 720p. Krävs bra bandbredd för att sända ut och ta emot 1080p.