Oregelbundet problem med Bluescreen i min nya rigg

Permalänk
Medlem

Prova att klocka ner ram-minnet till default... såg att du hade överklockat det.

Permalänk

Har nu det nyaste BIOS:et installerat frågan är ska man köra memtest ännu en gång innan man skickar minnena till Corsair support? eller äre bättre att försöka få tag i CDON:s support innan. för datorn fortsätter krasha trots nytt bios och allt verkar syfta på minnes fel

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

Prova att klocka ner ram-minnet till default... såg att du hade överklockat det.

Ramen blev default automatiskt och sen klicka jag på det efter det nya BIOS:et var installerat och jag får fortförande bluescreen. trots nytt bios och default settings

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akillioon:

Ramen blev default automatiskt och sen klicka jag på det efter det nya BIOS:et var installerat och jag får fortförande bluescreen. trots nytt bios och default settings

-------------
Ställ minnena i intels xmp profil läge så slipper du HELT att ställa in dem manuellt (verkar som om det missats i tråden?) och sen kör du memtest efter det
Får du felrapporter (massa rött) så har du fel på dina minnen, räcker med ett enda fel för att man ska få problem
Isåfall om de rapporterar fel så hör av dig dit där du köpte minnena så får de ordna med en retur och nya minnen åt dig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Akillioon:

Ramen blev default automatiskt och sen klicka jag på det efter det nya BIOS:et var installerat och jag får fortförande bluescreen. trots nytt bios och default settings

Jag gissar att du har ett dåligt nätagg helt enkelt. Alltför många snålar in på den komponenten eller skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akillioon:

Har nu det nyaste BIOS:et installerat frågan är ska man köra memtest ännu en gång innan man skickar minnena till Corsair support? eller äre bättre att försöka få tag i CDON:s support innan. för datorn fortsätter krasha trots nytt bios och allt verkar syfta på minnes fel

Prata med CDON först.

Skrivet av Akillioon:

Ramen blev default automatiskt och sen klicka jag på det efter det nya BIOS:et var installerat och jag får fortförande bluescreen. trots nytt bios och default settings

Tvärr är det inte säkert att default och automatiska inställningar fungerar alla gånger, detta gäller även xmp profilerna.
Testa att manuellt ställa in de inställningarna som står på minnes modulerna, spänning, timmings och frekvens och lås gärna saker som inte behöver vara automatiskt. Då dessa ibland vill strula till det.

Om du får nu fortfarande får minnes fel vid inviduellt test av modulerna så ser jag 3 alternativ.
1. Minnes slot "1" på moderkortet är kass.
2. Du har en jäkla otur att ha ett kit med 4 trasiga moduler
3. Att det är en bugg då memtest är i beta stadie.

Om du har möjlighet att testa minnena hos en vän som inte har IB så kan du testa alla ovanstående alternativen.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Skrivet av NoK:

Prata med CDON först.

Tvärr är det inte säkert att default och automatiska inställningar fungerar alla gånger, detta gäller även xmp profilerna.
Testa att manuellt ställa in de inställningarna som står på minnes modulerna, spänning, timmings och frekvens och lås gärna saker som inte behöver vara automatiskt. Då dessa ibland vill strula till det.

Om du får nu fortfarande får minnes fel vid inviduellt test av modulerna så ser jag 3 alternativ.
1. Minnes slot "1" på moderkortet är kass.
2. Du har en jäkla otur att ha ett kit med 4 trasiga moduler
3. Att det är en bugg då memtest är i beta stadie.

Om du har möjlighet att testa minnena hos en vän som inte har IB så kan du testa alla ovanstående alternativen.

Hiitat en polar som kan erbjuda sig prova på hans nu nån gång nästa vecka så då får ja förhoppningsvis svar på vad det är då.

köpte egentligen 2 kit med 2*4 det ena borde ju funka tkr man.

Föresten när du säger kör ett kort i taget, menade du då att jag skulle plocka ur alla minnen och bara ha ett kvar och köra ?
För jag valde nu senast jag körde upper och lower limit.

de konstiga är att när jagh väljer 0-4096M så kollar den bara 0-3500M :S
men den kollar 0-4096 när jag t,ex väljer 4096-8192 ovs..

0-4096 verkar nått vara fel med eftersom den bara kollar upp till 3500M
samt 8192-12288 då det blir massa felmedelanden. om jag inte kommer ihåg fel hade jag samma kit i samma konfiguration.
dock vet jag inte hur jag ska veta/kolla vilka minnen det egentligen är på MB som jag ska plocka bort. men antar det bara är att plocka bort och prova?

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akillioon:

Hiitat en polar som kan erbjuda sig prova på hans nu nån gång nästa vecka så då får ja förhoppningsvis svar på vad det är då.

köpte egentligen 2 kit med 2*4 det ena borde ju funka tkr man.

Föresten när du säger kör ett kort i taget, menade du då att jag skulle plocka ur alla minnen och bara ha ett kvar och köra ?

Jag vet inte om detta är väsentligt men tror det är samma sak men ibland slutar även program att fungera och stänger ner sig precis som att det skulle vara en förvarning till bluescrenen.

Kanon,
Att det är 2 kit ska inte spela någon roll.

Jepp, när du testar minnena ska du testa med endast en minnesmodul åt gången, alla andra kan du lägga i en fin ordning på skrivbordet så du vet vilka du har testat.
När man letar fel och problem så måste man vara systematisk, allt annat är slöseri på tid och kraft.

Man kan få alla möjliga sorters fel om något går snett i minnet.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Snusfri

Är till 99,99% säker på att det är dina minnen som strular.
Hade samma problem som dig, fick random BlueScreens och körde då memtest+, var ett minne som var felaktigt.
Testade stickorna var för sig och enbart på ett minne fick jag massa fel.

Skulle skicka in hela paketet (16gb) till inet men orkade inte så körde på 12gb och köpte ett löst 4gb corsair vengeance istället
Nu innan senaste booten så var burken stabil i över 16v.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av NoK:

Kanon,
Att det är 2 kit ska inte spela någon roll.

Jepp, när du testar minnena ska du testa med endast en minnesmodul åt gången, alla andra kan du lägga i en fin ordning på skrivbordet så du vet vilka du har testat.
När man letar fel och problem så måste man vara systematisk, allt annat är slöseri på tid och kraft.

Man kan få alla möjliga sorters fel om något går snett i minnet.

redigerade mitt senaste inlägg nu.

men jag har nu kört lower och upperlimit. så tänkte man bara plocka bort en konfigurationen så får jag reda på vilket kit det är fel på

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akillioon:

redigerade mitt senaste inlägg nu.

men jag har nu kört lower och upperlimit. så tänkte man bara plocka bort en konfigurationen så får jag reda på vilket kit det är fel på

Du ska inte behöva välja ett intevall,
Låt alla inställningar i memtest var standard sålänge du behöver fråga.

Detta är ett försök att göra det så enkelt som möjligt att förstå.

Glöm INTE att stänga av datorn och koppla ur strömsladden.

1. Plocka bort alla minnesmodulerna från moderkortet.
2. Lägga alla minnesmoduerna på skrivbordet i ordning ( Höger sida av skrivbordet )
3. Tag en minnesmodul från höger sidan av skrivbordet och montera den i den blå minnes slotten närmast CPUn.
4. Kör memtest
5. Plocka ur minnesmodulen.
6_1. Om modulen klarade testen lägg den då på vänster sida av skrivbordet.
6_2. Om den inte klarde testen lägg den då på ett rosa A3-ark på mitten av skrivbordet.
7. Upprepa steg 3 - 6_2 fram tills att det inte längre finns några minnesmoduler på högersida av skrivbordet.
8. Montera nu alla minnesmoduler från den vänstra sidan av skrivbordet enligt manualen för ditt moderkort.
( http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z77-V_PRO/E7198... )
9. Nu borde det vara slut på blåskärmar och andra skumma fel.
10. Kontakta CDON.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Skrivet av NoK:

Du ska inte behöva välja ett intevall,
Låt alla inställningar i memtest var standard sålänge du behöver fråga.

Detta är ett försök att göra det så enkelt som möjligt att förstå.

Glöm INTE att stänga av datorn och koppla ur strömsladden.

1. Plocka bort alla minnesmodulerna från moderkortet.
2. Lägga alla minnesmoduerna på skrivbordet i ordning ( Höger sida av skrivbordet )
3. Tag en minnesmodul från höger sidan av skrivbordet och montera den i den blå minnes slotten närmast CPUn.
4. Kör memtest
5. Plocka ur minnesmodulen.
6_1. Om modulen klarade testen lägg den då på vänster sida av skrivbordet.
6_2. Om den inte klarde testen lägg den då på ett rosa A3-ark på mitten av skrivbordet.
7. Upprepa steg 3 - 6_2 fram tills att det inte längre finns några minnesmoduler på högersida av skrivbordet.
8. Montera nu alla minnesmoduler från den vänstra sidan av skrivbordet enligt manualen för ditt moderkort.
( http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z77-V_PRO/E7198... )
9. Nu borde det vara slut på blåskärmar och andra skumma fel.
10. Kontakta CDON.

Kört igenom alla minnena nu var och en som du sa. benämde dem efter den plats dem hade på moderkortet innan jag plockade ur dem skrev namn på frystejp och satte på.

A1=passed
A2=passed
B1=passed
B2=plenty of errors

körd även A1+B1 två gånger då jag fick 2 fel(i test 5) första gången jag körde dem tillsammans men det gick felfritt den andre gången

Tack för all hjälp! nu hoppas jag allt ska funka fint.

nu är de jobbiga bara att lyckas få kontakt med CDON:s inte särskilt ryktes "braiga" kundservice

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem

Jag har fått samma problem som dig. Jag sitter med samma moderkort som du har också.
Fixade du dina Bluescreen?

Permalänk

Jag skickade in de defekta minnena och fick nya sen dess har jag inte haft det problemet mera

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|