Permalänk
Medlem

Nzxt H2 som skall ljudlös.

Mina specs finns i min signatur.

Min nuvarande build är inte helt tyst.

Jag har passivt nätagg och hängt upp min hårddisk så det är nog något annat som skapar ljudet. Idag är min build på ca 30dbA enligt en enkel telefonapp jag använt.

Detta ska göras.

1. Fronten: SPCRs modd av nedre delen för att få bättre lugtinsug för de två frontfläktarna. Frontfläktarna om möjligt byta ut mot andra fläktar. http://www.silentpcreview.com/article1188-page9.html

2. CPU: Byta fläkt till fläkt som kan ha lite lägre varvtal för på nuvarande 900rpm så blir det ett litet missljud p.g.a. att fläkten blåser genom kylarens flänsar för snabbt. Vid 700rpm är det nog ljudlöst.

3. Bakre fläktgaller och fläkt: Börja med att ta bort bakre fläktgallret för att se om det tar bort lågtoniga ljudet som uppstår när Noctuafläkten@900rpm blåser igenom. Annars byta fläkt eller försöka sänka fläkten.

4. Toppen: Antingen lägga till 140mm fläkt @700rpm eller täppa till med bittumen.

5. GPU: Byta ut kylaren mot antingen Arctic Xtreme plus III eller mot Prolimatech http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540677 och köra 1-2x120mm@700rpm.

Återkommer med löpande uppdateringar på vart jag är och börjar nog med allt om ca 1v. Hittar inte så många Nzxt H2 moddar här och därför är detta kanske av värde.

Om det är någon som har tips på gummi jag kan lägga på ramen för utskärningen av bakre fläktgallret så skulle det uppskattas.

Nzxt H2 som skall ljudlös.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Skrivet av AckeDman:

Mina specs finns i min signatur.

Min nuvarande build är inte helt tyst.

Jag har passivt nätagg och hängt upp min hårddisk så det är nog något annat som skapar ljudet. Idag är min build på ca 30dbA enligt en enkel telefonapp jag använt.

Detta ska göras.

1. Fronten: SPCRs modd av nedre delen för att få bättre lugtinsug för de två frontfläktarna. Frontfläktarna om möjligt byta ut mot andra fläktar. http://www.silentpcreview.com/article1188-page9.html

2. CPU: Byta fläkt till fläkt som kan ha lite lägre varvtal för på nuvarande 900rpm så blir det ett litet missljud p.g.a. att fläkten blåser genom kylarens flänsar för snabbt. Vid 700rpm är det nog ljudlöst.

3. Bakre fläktgaller och fläkt: Börja med att ta bort bakre fläktgallret för att se om det tar bort lågtoniga ljudet som uppstår när Noctuafläkten@900rpm blåser igenom. Annars byta fläkt eller försöka sänka fläkten.

4. Toppen: Antingen lägga till 140mm fläkt @700rpm eller täppa till med bittumen.

5. GPU: Byta ut kylaren mot antingen Arctic Xtreme plus III eller mot Prolimatech http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540677 och köra 1-2x120mm@700rpm.

Återkommer med löpande uppdateringar på vart jag är och börjar nog med allt om ca 1v. Hittar inte så många Nzxt H2 moddar här och därför är detta kanske av värde.

Om det är någon som har tips på gummi jag kan lägga på ramen för utskärningen av bakre fläktgallret så skulle det uppskattas.

Nzxt H2 som skall bli tystare och ljudlös.

Hur kan den bli tystare och ljudlös?

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOODYSW3D3:

Hur kan den bli tystare och ljudlös?

Tystare och ohörbar

Själv skulle jag testa att klistra igen alla onödiga hål i fronten med bitumen och montera insuget i botten. Blir mindre direkt ljud då.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skrev fel i titeln. Ändrat.

Hålet på toppen skall täppas igen eller användas men det är ett ljud som inte går att filtrera bort med ljuddämpning. Måste isolera ljudet och få bort det. Fläktarna från Noctua och mitt grafikkort verkar det som är det som gör ljud.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Vilka NoctuaFläktar är det som du har?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Jag skrev fel i titeln. Ändrat.

Hålet på toppen skall täppas igen eller användas men det är ett ljud som inte går att filtrera bort med ljuddämpning. Måste isolera ljudet och få bort det. Fläktarna från Noctua och mitt grafikkort verkar det som är det som gör ljud.

varför ska du byta fläktar?vrf inte helt enkelt köpa en fläktkontroller, en massa oljud kan tabort genom att göra rent fläktarna och olja dem, ett tips från mej

Permalänk
Medlem

Har hårddisken verkligen ingen kontakt med resten av chassit? Tror HDD-racket är för litet för att hänga diskar i om man inte hänger dem på högkant (fullt möjligt men lite svårare).

Annars är det en bra grej att byta fläktar som du gör och att ta bort fläktgaller och öppna upp lite i fronten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

om du vill ha lite tips så kan du kolla på delarna i min sign. den datorn är helt ljudlös (när fläktkontrollen står på lägsta) (har en nzxt 140mm och en 120mm också)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

varför ska du byta fläktar?vrf inte helt enkelt köpa en fläktkontroller, en massa oljud kan tabort genom att göra rent fläktarna och olja dem, ett tips från mej

sitter en fläktkontroller på chassiet ^^

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

5p för kabeldragningen!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Vilka NoctuaFläktar är det som du har?

Hade sedan en tid tillbaka flera NF-P12, när Noctua var överlägsna. Nu finns tydligen bra konkurrens så de är inte värda priset längre. Rekommenderar Scythe Genthe Typhoon fläktarna, lika tysta men billigare.

Skrivet av Gulbanan:

varför ska du byta fläktar?vrf inte helt enkelt köpa en fläktkontroller, en massa oljud kan tabort genom att göra rent fläktarna och olja dem, ett tips från mej

Har fläktkontroller på toppen för de två frontfläktarna + att jag kopplat varje fläkt som finns till den kontrollen med hjälp av Y-pin. Så ex 2x120mm på VGAn är kopplade till 1 av de lediga fläktplatserna i den fläktkontrollern osv.

Skrivet av Typhonos:

Har hårddisken verkligen ingen kontakt med resten av chassit? Tror HDD-racket är för litet för att hänga diskar i om man inte hänger dem på högkant (fullt möjligt men lite svårare).
Här har du nog lite rätt. Jag låter detta dock vara ett tag då jag beställt en speciell hårddiskvaga för 3xHDDs som monteras i 2 lediga 5,25"platser. Den heter Tiché och har recenserats på SPCR. Då kommer det vara tomt i mina 3,25"platser och kommer då kanske fästa 2-3 fläktar till på den ramen med buntband. Får se hur det blir med det.

Annars är det en bra grej att byta fläktar som du gör och att ta bort fläktgaller och öppna upp lite i fronten.

Frontfläktarna är tydligen också väldigt tysta på low enligt SPCR. High=12v, Medium=8v och Low=5v. Fronten är dålig på detta chassi men kan tydligen enkelt moddas för bättre luftflöde på botten(så det inte syns).

Skrivet av morxy49:

om du vill ha lite tips så kan du kolla på delarna i min sign. den datorn är helt ljudlös (när fläktkontrollen står på lägsta) (har en nzxt 140mm och en 120mm också)

I princip som jag men jag har nog liite sämre vibrationsutslag, Översta fläkten är hårdmonterad med skruvar, skapar nog lite vibrationer. Låter en del.

Skrivet av Curemylife:

5p för kabeldragningen!

Ironisk är vi? Annars tack.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

ofta så höga temp med S1!! jag hade en S1 på min hd6850 och max temp var 53!! jag körde också med två 120mm fläktar!! så kolla om kylaren sitter bra! här är en screenshot på tempen efter 15min furmark @950mhz http://oi43.tinypic.com/2na8yhf.jpg. jag vet att hd6850 är svagare* gpu men du borde inte få så höga temp