Arma II etta på Steam tack vare zombie-modden Dayz

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Behöver jag bara Arma 2 för att kunna spela DayZ? Eller måste jag ha Operation Arrowhead med?

Du måste ha båda om du läser artikeln igen

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag har hört det där snacket förr, kom med något nytt tack.

Bohemia som liten nichad självständig utvecklare vill nog gärna få in pengarna även från singleplayer-spelare för att kunna fortsätta utveckla och lansera nya titlar. Det är inte direkt Valve vi snackar om här.

Ja, hoppas. För Arma2 var så hiiiimla roligt... Det är knappast dom som bjudit på DayZ.

Tänk om den här modden kommit till typ Source-motorn Kanske inte fungerar med så här stora banor. Det jag gillar mest är att ha kartan som en .pdf på en annan skärm och försöka orientera till sina kompisar, vi fuskar dock oftast och går på vägar/kusten. Svårt då...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Edit: Måste bara påpeka en sak som funderar på att köpa, så ni inte känner er lurade sen: Ni kan spontandö av att gå i en nedförsbacke, ibland går det inte att träffa zombiesar om dom så står still och man kan få grafikbuggar bortom denna värld. Ibland tar det dessutom 10-15 min att gå in på en server och då upptäcker ni att eran kompis som väntat dessa 15 minuter får någon bugg och måste reconnecta Med det sagt, det är ändå värt det när man smyger runt i en stad, råkar aktivera en Zombie och alla flyr likt farsan i öppningsscenen till 28 veckor senare.

Det är ju trots allt en Alfa fortfarande

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Spelat modden i drygt två veckor nu, riktigt beroendeframkallande! Inte bra..
Man måste förstå att det är en alpha release och att det kommer uppdateringar till höger och vänster efter hand som teamet vill prova nya grejjer.. inte bara bugfixar.
Hade vatt bäst om inte flera hakade på Zombie-tåget, det tar så grymt lång tid att komma in och servrarna är fulla hela tiden..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är ju trots allt en Alfa fortfarande

Det är dock lite nervöst, risken finns ju att ju "bättre" utvecklat det blir desto mer tappar det känslan.
Ta CS 1.5 vs CS:Source som jämförelse.

Skrivet av lacrits:

Spelat modden i drygt två veckor nu, riktigt beroendeframkallande! Inte bra..
Man måste förstå att det är en alpha release och att det kommer uppdateringar till höger och vänster efter hand som teamet vill prova nya grejjer.. inte bara bugfixar.
Hade vatt bäst om inte flera hakade på Zombie-tåget, det tar så grymt lång tid att komma in och servrarna är fulla hela tiden..

Hahah en kompis sa det i Skype, "Fan vad IRL-tiden går!". Det tar liksom 45 minuter att ens hitta varandra Och det är förutsatt att man spawnar på rätt ställen, spawnar en i sydvästra hörnet och en annan österut kan man glömma det.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Hur funkar det? Är det upplagt som ett slags MMO där alla spelare är på en och samma server, alternativt olika (välbefolkade) servrar? Eller lägger folk upp egna, icke-dedikerade servrar?

Kollat omkring på deras webbsida, men kan inte hitta något riktigt svar.

Skrivet av Emil98:

Är det spelare som är zombiesar också eller är dem bara datorstyrda?

Skrivet av thexps:

Verkar ju skit häftigt!
Någon som vet om man måste spela med vänner eller man hamnar med andra spelare? Och när dom pratade med varandra så såg det ut som munnarna rörde sig i spelet, är detta då inbyggt så alla som har mic kan prata med varandra i spelet utan ex. skype?

Zombies är datorstyrda och extremt buggiga. Det är inbyggd voice-com, där man kan prata med spelare i närheten, dvs realistisk pratfunktion.
Det är dedikerade servrar, alla med samma karta. När du loggar in första gången spawnar du på ett slumpat ställe, men alltid nära havet. Om du loggar ut och loggar in på en annan server, spawnar du på samma ställe du loggade ut på förra servern; t.o.m. med samma gear. Dör du är det permanent och du måste spawna på nytt.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul! Har inte spelat så mycket själv då det är svårt o gå in på servrarna så jag väntar till betan åtminstone

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

jag har redan hunnit köra över 100 timmar, mestadels på norway 2 där jag har bil och lite annat, skitkul.

Får det inte riktigt att gå ihop.

Det har hoppat runt på top 5 på steam i typ en månad nu.
Ändå är det enbart 6 tusen personer som spelar det för tillfället. ( om man ska lita på steams statistik )
I och för sig är det samma statistik som påstår att enbart 50 tusen personer lirar counter-strike i samma tillfälle som 4 MILJONER har steam körandes.

Antingen så krävs det löjligt få köp för att komma upp på topplistan, eller så har 99.9% av alla användare nästan aldrig tid att spela spelet de köpt.

Edit:

kom på att dayz själva har statistik på exakt hur många unika spelare det finns ( går efter cdkey )
och det ligger för tillfället på 129286

slår vi ut det över 4 veckor eller mer, och har dessutom i åtanke att alla dessa inte kommer direkt ifrån steam så kan man slå fast att saker säljer groteskt dåligt även om de ligger i toplistan för tillfället.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jag har redan hunnit köra över 100 timmar, mestadels på norway 2 där jag har bil och lite annat, skitkul.

Får det inte riktigt att gå ihop.

Det har hoppat runt på top 5 på steam i typ en månad nu.
Ändå är det enbart 6 tusen personer som spelar det för tillfället. ( om man ska lita på steams statistik )
I och för sig är det samma statistik som påstår att enbart 50 tusen personer lirar counter-strike i samma tillfälle som 4 MILJONER har steam körandes.

Antingen så krävs det löjligt få köp för att komma upp på topplistan, eller så har 99.9% av alla användare nästan aldrig tid att spela spelet de köpt.

Vi "lite bättre" kör med ARMA.2 Launcher, visas inte i steam.
Kolla hemsidsidan, 70k inviduella spelare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Har haft koll på modden ända sedan en viss hemsida snokade upp den. Dvs precis innan populariteten exploderade.
Har bara spelat sedan förra veckan pga pengabrist men det är riktigt kul. Lite jobbigt bara när man råkar klicka på respawn istället för options

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Trevligt. Har kollat stream och videos om day z. Tyvär inget för mig. Arma 2 är heller inte inget för mig den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jag har redan hunnit köra över 100 timmar, mestadels på norway 2 där jag har bil och lite annat, skitkul.

Får det inte riktigt att gå ihop.

Det har hoppat runt på top 5 på steam i typ en månad nu.
Ändå är det enbart 6 tusen personer som spelar det för tillfället. ( om man ska lita på steams statistik )
I och för sig är det samma statistik som påstår att enbart 50 tusen personer lirar counter-strike i samma tillfälle som 4 MILJONER har steam körandes.

Antingen så krävs det löjligt få köp för att komma upp på topplistan, eller så har 99.9% av alla användare nästan aldrig tid att spela spelet de köpt.

Edit:

kom på att dayz själva har statistik på exakt hur många unika spelare det finns ( går efter cdkey )
och det ligger för tillfället på 129286

slår vi ut det över 4 veckor eller mer, och har dessutom i åtanke att alla dessa inte kommer direkt ifrån steam så kan man slå fast att saker säljer groteskt dåligt även om de ligger i toplistan för tillfället.

hur tänker du nu combined operations kostar 250 kr på steam även om vi säger att "bara" 8000 personer har köpt spelet så skulle det resultera i 2 miljoner kronor, Arma 2 är ett nich spel, dom säljer 10 gånger så många exemplar nu som dom gjorde innan Day Z. det är också inte ett nytt spel du får ju ta allt i den form det kommer.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Köpte spelet och det håller på laddas hem nu.

När man joinar en server, är det som i cs att man hittar flera tusen eller är det bara en som man kan spela på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Och enligt Patrick Bach från DICE: "Modding is a declining trend". Stolpskott...

Det roliga är ju att anledningen till det är att spelarna inte får möjligheter att skapa moddar längre... Cheez

Permalänk
Avstängd

bara jag som tycker att "monstren" rör sig jättekonstigt?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Skrivet av samus.fl:

bara jag som tycker att "monstren" rör sig jättekonstigt?

ArmA-motorn är rolig somfan. På gott och ont.

Permalänk
Medlem

Blir sugen som fan xD

Älskar zombie filmer och detta verkar ju vara mer som på film enligt mig.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landizz:

Hitta det för knappt 100kr på en sida http://www.cdkeyhouse.com/video-games/simulation/buy-cd-key-a...
frågan är om det är lugnt att köpa därifrån? Googlade lite men fick inget bra svar.

Står att det inte går att regga på Steam, men borde fungera bra att aktivera spelet utanför.

Dock känns det dock lite ovärt att köpa spelet nu, även om det bara kostar 100kr, då ArmA 3 kommer om 3-6månader.

Någon som köpt från länken? CDKeyhouse? Om ni gör det prova lägga in i Steam och berätta om det gick eller inte tack.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Är det bara för mig alla serverar stannar på receiving data ?

Permalänk
Medlem

Grymt roligt spel, när man väl kommer in dvs ;).

Permalänk
Medlem

Lirat detta ett bra tag och lätt det roligaste på flera år, detta spel(mod) är ett måste att ha i sitt spelbibliotek.

Skrivet av Emil98:

Köpte spelet och det håller på laddas hem nu.

När man joinar en server, är det som i cs att man hittar flera tusen eller är det bara en som man kan spela på?

Yes det är en vanlig server browser och idag finns det en hel del servrar. Försök komma in på servrar som har enstaka lediga slots, de brukar ha auto omstart och generellt bättre flyt. Så se till att undvika servrar med låg pop

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, tycker om miljöerna, det är en av de viktigaste grejerna i ett spel för mig grafikmässigt, att miljön är snygg. Skyrim skulle vart coolare om man verkligen kunde njuta av "naturens vackra prakt" så att säga, det ser ju helt ok ut iaf. WoW är ospelbart för mig, hatar tecknad larvig grafik (framförallt den blizzard börjat envisas med, total rape på diablo 3)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Ser trevligt ut, tycker om miljöerna, det är en av de viktigaste grejerna i ett spel för mig grafikmässigt, att miljön är snygg. Skyrim skulle vart coolare om man verkligen kunde njuta av "naturens vackra prakt" så att säga, det ser ju helt ok ut iaf. WoW är ospelbart för mig, hatar tecknad larvig grafik (framförallt den blizzard börjat envisas med, total rape på diablo 3)

Ja, miljön och kartans storlek tillsammans ger en helt annan känsla än i t.ex. BF3.. som skryter om så stora kartor. Ha, BF3 är slagen med hästlängder i den aspekten.. Tycker Arma II grafiken funkar ganska ok för Dayz. Men ok, det går inte att jämföra med ögongodiset från BF3 t.ex. Skönt med simulator-känslan kontra FPS shooters, det är inte samma typ av skill som avgör i Arma motorn.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Det är dock lite nervöst, risken finns ju att ju "bättre" utvecklat det blir desto mer tappar det känslan.
Ta CS 1.5 vs CS:Source som jämförelse.

Hahah en kompis sa det i Skype, "Fan vad IRL-tiden går!". Det tar liksom 45 minuter att ens hitta varandra Och det är förutsatt att man spawnar på rätt ställen, spawnar en i sydvästra hörnet och en annan österut kan man glömma det.

CS:Source är bättre än 1.5 på många mils avstånd. Jämför med något roligare

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en källa till att DayZ ligger bakom försäljningen, annars är det bara ett antagande vilket inte är grund nog för en nyhet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Hade gärna sett en källa till att DayZ ligger bakom försäljningen, annars är det bara ett antagande vilket inte är grund nog för en nyhet.

http://www.shacknews.com/article/73818/day-z-mod-boosts-arma-...

m.fl.

Sedan får man ha i åtanke att artikeln i fråga är från 15.5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Hade gärna sett en källa till att DayZ ligger bakom försäljningen, annars är det bara ett antagande vilket inte är grund nog för en nyhet.

Dayz ligger bakom varför dom är nummer 1. Chefen kom och tackade Rocket pågrund av modden han gjrode. JAg har en vän som har en vän som jobbar för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

hur tänker du nu combined operations kostar 250 kr på steam även om vi säger att "bara" 8000 personer har köpt spelet så skulle det resultera i 2 miljoner kronor, Arma 2 är ett nich spel, dom säljer 10 gånger så många exemplar nu som dom gjorde innan Day Z. det är också inte ett nytt spel du får ju ta allt i den form det kommer.

jo visst för just arma 2 som är flera år så är det ju godkänt, eftersom det är runt 129k unika spelare betyder det att bohemia kan ha tjänat upp till 32 mille på modden.

jag tänker mest på alla spel under arma 2 på listan.
max payne 3 t.ex, som släpps väldigt snart, lite pinigt att en mod lyckas sälja mer.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jag är lite småsugen på Day-z och samtidigt Iron front 1944 som bygger på arma II motor. om jag köper iron front funkar day-z på den, eller måste jag ha Arma II?

Permalänk
Medlem

Är det ens nån ide att köpa spelet till en Amd 2x 6000+, 2gb ram samt 250gts?

Visa signatur