Permalänk
Medlem

Använda Netgear DGN3500 som router?

Hej!

Glocalnet har gjort om lite i sin bredbandsstruktur och istället för att få en statisk IP från glocalnet så får man ett modem istället där den hämtar IP-adressen direkt från glocalnet via DHCP(enl supporten).

Nu är det som så att jag skulle jättegärna vilja koppla min DGN3500 till modemet för att köra den som router, problemet där är att det inte finns någon internet/wan-port på min DGN3500, utan den har ett inbyggt modem istället. Finns det något sätt att göra så att den går som router-läge isället för att den ska hitta internet via det inbyggda modemet? Får det tyvär inte det att fungera när jag ställer in så att den får information via DHCP från ISPn. Killen i supporten jag ringde verkar inte heller kunna ett skit ang detta utan säger istället att jag blir tvungen att använda deras skräp. Modemet som jag fick hem är ett Xavi X5222 och den verkar vara inställd i ett bryggat läge, får IP-adressen direkt från glocalnet när jag kopplar in den i datorn.

Har även ett Netgear WGT624 som fungerar, men den har WAN/Internet-port så där är det ju inga konstigheter, problemet är att den är väldigt instabil och lägger av 2ggr i timmen, samt att den inte har en USB-port för mediadelning vilket vi använder ofta.

Har bett dom att skicka en router nu med inbyggt ADSL2+ modem, men jag vill ju allra helst använda min DGN3500. Tänkte se hur det dom skickar är inställd och se om jag kan porta över inställningarna från den till Netgear-routern.

Blir så trött på dom när man gått och köpt en router/modem för 1000kr och sedan byter dom system utan förvarning.

*EDIT*
Sökt lite mer på nätet nu och det verkar dessvärre som att den inte går att använda en en router, risigt minst sagt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

DGN3500 ÄR ju en router (med inbyggt ADSL2+ modem).

Förstår inte problemet riktigt. Ta bort modemet o använd din DGN3500 - enbart.

(att man byter från statisk till dynamisk IP är inte relevant i sammanhanget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Borde inte finnas någon anledning att använda Xavi modemet överhuvudtaget. Bara koppla in Netgearen och kör på, ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

DGN3500 ÄR ju en router (med inbyggt ADSL2+ modem).

Förstår inte problemet riktigt. Ta bort modemet o använd din DGN3500 - enbart.

(att man byter från statisk till dynamisk IP är inte relevant i sammanhanget).

Tyvärr så verkar det vara tvärt om, att DGN3500 är ett modem med inbyggd routerfunktion, då en WAN-port saknas och den endast kan hämta information bakåt via RJ11-utgången.

Skrivet av Racka:

Borde inte finnas någon anledning att använda Xavi modemet överhuvudtaget. Bara koppla in Netgearen och kör på, ska inte vara några problem.

Provar att ställa in den på att den hämtar uppgifter från Glocalnet via DHCP, men utan resultat.

Som sagt, när vi får hem det nya modemet från glocalnet så ska jag se om jag kan föra över inställningarna från det till Netgear-modemet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Tyvärr så verkar det vara tvärt om, att DGN3500 är ett modem med inbyggd routerfunktion, då en WAN-port saknas och den endast kan hämta information bakåt via RJ11-utgången.

Wan-porten är din RJ11-ingång för DSL. "Modem med router" eller "router med modem" är exakt samma sak.