Permalänk
Medlem

Överklocka skärmen!

Vet någon var man hittar en guide om hur man överklockar sin skärm? vill försöka få upp mina skärmar i 75hz

till alla trolls

http://www.overclock.net/t/1232084/yamakasi-catleap-q270-100h...
http://www.youtube.com/watch?v=k6ddlTe8zEU

"överklockning" av en skärm, men det borde ju gå på fler skärmtyper än en enda?

Permalänk
Medlem

Har inte din skärm stöd för 75hz kommer du inte kunna få 75hz

Permalänk
Medlem

har fått upp den i 65hz nu, hittade i nvidia control panel.

om ni inte vet något om att skärmar kan överklockas så behöver ni inte skriva tack

Permalänk
Medlem

1280x1024 ger dig 75 Hz. Använder du standard upplösningen 1920x1200 eller 1080p är du fast på 60 Hz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan inte överklocka skärmen överhuvudtaget...

Det du kan göra är att byta uppdateringsfrekvens (Hz) upp till 75Hz eller vad nu din skärm stödjer, men det är allt.

Permalänk
Medlem

Går inte att göra med vanliga konsumentskärmar, På de skärmar det går på är det bara två rattar man vrider på en för volt och en för hz:n, sedan krävs ju också viss hård och mjukvara till grafikdelen som ska producera bilden.

Tror bara att det är att ge upp om du inte är jävligt kunnig med att sitta och löda med kretsar inuti skärmen. testa bytta ut kretsarna i en 60hz skärm till de som finns i en med 120hz? kommer säker bränna sönder skärmen men vad går annars att göra?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/Oin1I.jpg här har ni screenshot på min överklockade skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan inte överklocka skärmen överhuvudtaget...

Det du kan göra är att byta uppdateringsfrekvens (Hz) upp till 75Hz eller vad nu din skärm stödjer, men det är allt.

jo jag har fått den upp till 65HZ utan att jag har upptäckt några problem nu och jag vågar inte gå längre

Permalänk
Medlem

Det går visst att höja frekvensen över det en skärm har i originalfrekvens, om det går att göra på alla skärmar vet jag inte.
Däremot är nog överklockning ett konstigt ordval kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Har inte din skärm stöd för 75hz kommer du inte kunna få 75hz

jodå det ska gå med nvidia's 600 serie, finns bara en chans att bränna upp skärmen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Det går visst att höja frekvensen över det en skärm har i originalfrekvens, om det går att göra på alla skärmar vet jag inte.
Däremot är nog överklockning ett konstigt ordval kanske.

kanske det är inte fan vet jag vad det heter överhertza kanske?

Permalänk
Medlem

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

kanske det är inte fan vet jag vad det heter överhertza kanske?

Det är mycket möjligt det heter överklocka, men det lät lite roligt bara

Permalänk
Avstängd

Det går att överklocka vissa skärmar (Yamakasi Catleap 2b) så alla kioskmongon som skriker troll direkt kan ju bara gå och lägga sig under en sten.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=k6ddlTe8zEU

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

känner redan skillnad med +5hz, har ju ett GTX 680 nu så gäller ju att kräma ut lite extra FPS, ska testa lite BF3 nu och rapportera tillbaka med resultatet

Permalänk
Medlem

Om du ska upp i dem frekvenserna måste du se till att du har ordentligt med kylning och håller koll på temperaturen!
Du kan ju prova att vattenkyla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Det går att överklocka vissa skärmar (Yamakasi Catleap 2b) så alla kioskmongon som skriker troll direkt kan ju bara gå och lägga sig under en sten.

nästan alla skärmar klarar väl upp till 75hz? yamakasi catleap har jag läst att den klarar 100+ i hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av slinjos:

Om du ska upp i dem frekvenserna måste du se till att du har ordentligt med kylning och håller koll på temperaturen!
Du kan ju prova att vattenkyla den.

.............

bra humor men för fan.. nja jag tror inte jag har planer på att vattenkyla en skärm faktiskt haha

Permalänk
Medlem

Går att göra med nvidia kontrollpanel

Uppe i 85Hz men då kommer de en ruta där de står out of signal fast de är bild.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Gäller dock crt skärmar och det är en tråd som är 11(!) år gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Gäller dock crt skärmar och det är en tråd som är 11(!) år gammal...

Såg de, men de fungerar med Nvidia kontrollpanel

Edit: och de är på min 15 tum's plattskärm

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

jag spelar BF3 i 66 fps med v-sync påslaget så nog fan funkar det iaf haha

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan öka inmatade bildfrekvensen på en analogskärm (crt) men vid en viss fart räcker inte bandbredden till, är det däremot nån form av digitalskärm (lcder) så spelar det ingen roll eftersom panelen har en fast uppdateringsfrekvens oavsett vilken bildfrekvens du matar in, signalen görs om till panelens frekvens i skärmens drivelektronik och ska du ändra på det får du bygga om skärmen, panelen har "fasta egenskaper" som du inte kan påverka oavsett om du matar in nått annat, den fysiska upplösningen och uppdateringsfrekvensen är hårdvaruberoende och vill du ändra på dem så får du bygga om skärmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

http://i.imgur.com/Oin1I.jpg här har ni screenshot på min överklockade skärm

Något säger mig att bara för att det står "65" hz så betyder det inte att den uppdaterar i 65 hz.. Även om Vsync och annat påstår det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan öka inmatade bildfrekvensen på en analogskärm (crt) men vid en viss fart räcker inte bandbredden till, är det däremot nån form av digitalskärm (lcder) så spelar det ingen roll eftersom panelen har en fast uppdateringsfrekvens oavsett vilken bildfrekvens du matar in, signalen görs om till panelens frekvens i skärmens drivelektronik och ska du ändra på det får du bygga om skärmen, panelen har "fasta egenskaper" som du inte kan påverka oavsett om du matar in nått annat, den fysiska upplösningen och uppdateringsfrekvensen är hårdvaruberoende och vill du ändra på dem så får du bygga om skärmen.

oh.. då kan jag lägga ner detta tack

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan öka inmatade bildfrekvensen på en analogskärm (crt) men vid en viss fart räcker inte bandbredden till, är det däremot nån form av digitalskärm (lcder) så spelar det ingen roll eftersom panelen har en fast uppdateringsfrekvens oavsett vilken bildfrekvens du matar in, signalen görs om till panelens frekvens i skärmens drivelektronik och ska du ändra på det får du bygga om skärmen, panelen har "fasta egenskaper" som du inte kan påverka oavsett om du matar in nått annat, den fysiska upplösningen och uppdateringsfrekvensen är hårdvaruberoende och vill du ändra på dem så får du bygga om skärmen.

Hur kan du va så säker?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelander23:

Hur kan du va så säker?

Han kanske har försökt?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Han kanske har försökt?

Och vi alla tror ju på det så fort någon bara säger det.. visstja. Inget illa menat mot dig mrqaffe men skulle helst vilja se lite mer fakta på det.

Permalänk
Medlem

ni får ju erkänna att öka hertzen i våra skärmar är ytterst intressant, älskade min gamla CRT monitor som körde i 75hz och har saknat flytet i det och jag inbillar mig att nu när jag drog upp min skärm till 65hz så känns det liknande!