Bitfenix lanserar Prodigy – ITX-chassi för gamers

Permalänk
Medlem

Yes, äntligen ett chassi med "flaxabilitet" och en superhäftig logga av aluminium!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Rätt schysst måste jag säga, men Silverstone TJ08B-E är det som gäller för mig. Mindre och kan ta mATX kort, vilket krävs om man vill ha 4 minnesplatser.

Det är ett rätt okej chassie, Silverstone TJ08B-E, men på tok för dyrt för vad man får. Meckigt att bygga i, en del vassa kanter och passformsproblem. Jag förväntade mig en hel del mer för de pengarna faktiskt. Silverstone brukar ha bra byggkvalitet, men TJ08B-E har inte den tyvärr. 180 mm fläkten är bra, men 230 är bättre Men du har rätt i att fyra minnesplatser är bra. Dock för min kommande behov så kommer två att räcka till. Jag hoppas det kommer nåt okej AMD-kort i mini-ITX. Skulle vilja bygga en liten virtualisering-server, och AMD är billigt och bra för det. Dock finns det inga mini-ITX för AM3+ vad jag kan se.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Hmm, känns som att han är mer Designer än Entusiast, det märks..

Permalänk
Avstängd

Flesta kör ju midi-tower (ATX).
Men undrar om inte mini-tower och ITX kan komma att bli populärare framöver.

  • Optisk enhet (CD, DVD, Blu-ray) är något som färre och färre bryr sig om och använder. Så den tappar fotfäste och kan komma att försvinna.

  • SSD ersätter HDD och dess fysiska storlek är mindre.

  • Nätverkskort, ljudkort, kontrollerkort, etc har integrerats på moderkortet. Så utrymme för dem behövs inte.

  • Nya generationen Intel och AMD cpuer har inbyggd grafik som är tillräckligt bra för multimedia och lättare spel, så dedikerade grafikkort kan komma bli mer sällsynt. Integrerad GPU kommer nog bli vanligare framöver och snabbare.

  • Med modern tillverkningsteknik kan kretsar komma att bli fysiskt mindre.

  • Om ett teknikbyte sker ifrån kisel, så kan vi få passivt kylda CPUer utan stora kylflänsar och fläktar som tar plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:
  • Om ett teknikbyte sker ifrån kisel, så kan vi få passivt kylda CPUer utan stora kylflänsar och fläktar som tar plats.

Lär ha gått igenom ett antal datorer innan det kommer CPUs som är baserat på något annan material än kisel.

Permalänk
Permalänk

Trevligt chassie, hade gärna sett den utan handtagen dock. Videon sög dock rätt friskt

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk

Kunde ju varit antingen stilrent eller flashigt, nu är den varken eller vilket gör det svårt att motivera ur en designsynpunkt! (:

Permalänk
Medlem

Har varit lite sugen på att bygga en mini itx gamer burk, och detta chassi ser riktigt coolt ut. Dock så undrar jag vad det för kvalite på handtagen inte så kul om den skulle spricka.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Vet att jag läst det bland annat på TomsHardware men hittade inte alls där nu. Snabb googling hittade jag direkt denna: http://www.techpowerup.com/165882/TIM-is-Behind-Ivy-Bridge-Te...

Vet dock inte hur de gjort där. De som tror att det går att ta bort IHS och köra kylaren direkt kommer inte så några större skillnader. Jag pratar om de som har gjort egen IHS eller som tagit bort Intels egna och bytt ut Intels TIM emot bättre alternativ och satt tillbaka original IHS .

Jag googlade runt lite mer och samma nyhet återfinns på massa sidor men alla pekar på samma källa så en person har gjort ett test som hävdar att det är kylpastan. Samtidigt har jag sett flera tester som visar på motsatsen. Lite synd att originalkällan inte riktigt går att läsa för jag förstår inte språket.
Tycker för övrigt att det är lite väl stor skillnad mellan de olika resultaten. Så mycket borde det inte skilja mellan kylpasta och kylpasta. Faktum är att det inte borde skilja så mycket mellan kylpasta och tandkräm. Se här till exempel: http://www.dansdata.com/goop.htm
http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Thermal-Compound-Rou...
Där presterar både smör och majonäs ungefär likvärdigt med vanlig kylpasta.

SÅ vi har alltså ett ensamt test på kinesiska som säger att det är kylpastan men som uppvisar konstiga värden och vi har flera test från andra sidor som inte kan visa någon skillnad. Vad ska vi tro på? Jag väljer att tro på flera oberoende studier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Värmeproblemet fortsätter dock vara ett problem och det blir extra kännbart i ett mindre chassi. Nu är förvisso detta chassi ovanligt välkylt men av tidigare erfarenheter av SFF-byggen så känns Ivy's värmeproblem oroande. Felet är fortfarande kvar och bör lagas om Intel klarar av det.

Temperaturproblemet menar du för värme blir det ju mindre av med Ivy än med Sandy.
Sen om det är dålig värmeöverföring från kisel till kylare så är ju ett välventilerat chassi en klen tröst. Om den stora flaskhalsen inte är värmetransport från kylfläns till luft utan från kisel till kylfläns så kommer en ökad överföring till luft inte göra lika mycket nytta.

Det verkar ju onekligen som om det är en direkt följd av designen i kislet så det är bara att acceptera att du inte kan få riktigt lika mycket prestanda gratis och utan ansträngning längre. Problemet är ju inte ett verkligt problem utan ett påhittat som bara drabbar en liten skara som arbetar utanför ramarna för vad prylarna är designade för.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardboy:

"So here it comes a very brief conclusion. Its epic. /end."

Rätt bra liten snabb genomgång av Logan. Asbra att 5,25"-vaggan och nedre hårddiskburen sitter med skruvar. Hata popnit, man gillar ju fler enkla möjligheter att ändra på saker

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Ser den inte lite ut som Mac Pro?

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pholostan:

"So here it comes a very brief conclusion. Its epic. /end."

Rätt bra liten snabb genomgång av Logan. Asbra att 5,25"-vaggan och nedre hårddiskburen sitter med skruvar. Hata popnit, man gillar ju fler enkla möjligheter att ändra på saker

Jag älskar verkligen OC3D's och speciellt Tom Logans recensioner!

Permalänk
Medlem

Ser ut som den gamla äckel-Mac:en, som den borde sett ut om Apple kunnat designa saker.

Kul chassi, men onödigt stort för att vara mini-itx?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag e såld! This is a must have!

Visa signatur

- Raven rv03 - 2500k @ 4,5 - p8p67 deluxe - ax750w - 8gb ram - h50 - ssd+3,5tb hdd -

Permalänk
Medlem

Gillar hur han lutar sig in i bild hela tiden så han ser ut som ett mongo

Ska inte säga för mycket, han kan lika gärna vara rullstolsbunden men ser sjukt off ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag googlade runt lite mer och samma nyhet återfinns på massa sidor men alla pekar på samma källa så en person har gjort ett test som hävdar att det är kylpastan. Samtidigt har jag sett flera tester som visar på motsatsen. Lite synd att originalkällan inte riktigt går att läsa för jag förstår inte språket.
Tycker för övrigt att det är lite väl stor skillnad mellan de olika resultaten. Så mycket borde det inte skilja mellan kylpasta och kylpasta. Faktum är att det inte borde skilja så mycket mellan kylpasta och tandkräm. Se här till exempel: http://www.dansdata.com/goop.htm
http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Thermal-Compound-Rou...
Där presterar både smör och majonäs ungefär likvärdigt med vanlig kylpasta.

SÅ vi har alltså ett ensamt test på kinesiska som säger att det är kylpastan men som uppvisar konstiga värden och vi har flera test från andra sidor som inte kan visa någon skillnad. Vad ska vi tro på? Jag väljer att tro på flera oberoende studier.

Jag har läst om tandkräm förut, sätt det på youtube och skrattar åt det. När vi på jobbet fick en CPU över vid någon uppgradering för ett tag sedan så kunde vi inte låta bli att prova. Låt säga att den överhettades ganska snabbt, efter några timmar i idle läge så var tempen så hög att datorn stängde av sig själv.

Efter att ha googlat så satt jag och läste på en svensk site (kommer inte ihåg vilken) där rapporterade om att värmeproblemet kvarstod. De rapporterade till och med HÖGRE temp, där av att jag reagerade och läste mera. Efter ett gäng frågor på forumet stod det dock klart att nötterna hade använt en kylare med heatpipes och alla pipes kom inte i kontakt med CPUn. Finns par andra exempel, tror det var overclockers.uk som också rapporterade HÖGRE temp och där kom det upp flera andra frågor som aldrig besvarades och inge bilder visades. Men något gör de fel när tempen blir högre.

Vilket fall så hittar jag i alla fall ingen säker källa på varken att det fungerar eller inte, saknas data och utförligt hur de går tillväga. Funderar själv på att när jag skaffar en Ivy att ta bort IHS och löda tillbaka den, vet flera på jobbet som gjort detta med lyckat resultat. Synd att ingen av jobbarkompisarna är smarta nog att samla på sig ordentligt med data innan de bytte ut TIM. Men jämför du två olika CPUs av samma modell så kommer de en hel del i temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Värmeproblemet fortsätter dock vara ett problem och det blir extra kännbart i ett mindre chassi. Nu är förvisso detta chassi ovanligt välkylt men av tidigare erfarenheter av SFF-byggen så känns Ivy's värmeproblem oroande. Felet är fortfarande kvar och bör lagas om Intel klarar av det.

Nej, Ivy Bridge utvecklar mindre värme, därför klarar den sig bättre i ett mindre chassi. Mindre värme att transportera ur chassit nämligen. Men, Ivy Bridge har svårare att få ut värmen i omkringliggande fläns och luft, det gör att processorn når en lite högre temperatur, men också att chassitemperaturen blir något lägre. Så även om Ivy Bridge går varmare så är trånga chassin ett mindre problem än med en processor som utvecklar mer värme men också kan stråla ut mer värme.

Permalänk
Medlem

Perfekt till mini servern jag ska bygga. Många HD platser och i litet format, perfekt

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Chassiet ser trevligt ut, men det är ju inte direkt nån stor marknad med ITX, speciellt inte med tanke på moderkortsutbudet här i Sverige...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Jag har läst om tandkräm förut, sätt det på youtube och skrattar åt det. När vi på jobbet fick en CPU över vid någon uppgradering för ett tag sedan så kunde vi inte låta bli att prova. Låt säga att den överhettades ganska snabbt, efter några timmar i idle läge så var tempen så hög att datorn stängde av sig själv.

Efter att ha googlat så satt jag och läste på en svensk site (kommer inte ihåg vilken) där rapporterade om att värmeproblemet kvarstod. De rapporterade till och med HÖGRE temp, där av att jag reagerade och läste mera. Efter ett gäng frågor på forumet stod det dock klart att nötterna hade använt en kylare med heatpipes och alla pipes kom inte i kontakt med CPUn. Finns par andra exempel, tror det var overclockers.uk som också rapporterade HÖGRE temp och där kom det upp flera andra frågor som aldrig besvarades och inge bilder visades. Men något gör de fel när tempen blir högre.

Vilket fall så hittar jag i alla fall ingen säker källa på varken att det fungerar eller inte, saknas data och utförligt hur de går tillväga. Funderar själv på att när jag skaffar en Ivy att ta bort IHS och löda tillbaka den, vet flera på jobbet som gjort detta med lyckat resultat. Synd att ingen av jobbarkompisarna är smarta nog att samla på sig ordentligt med data innan de bytte ut TIM. Men jämför du två olika CPUs av samma modell så kommer de en hel del i temp.

Ja det är inte helt trivialt att få till ett bra test efter hur man än vänder och vrider på det så spelar heatsrpedern i sig roll då den sprider ut värmet över en större yta. Eftersom själva chippet är rätt litet är det ju svårt att få vill kontakt med alla rör. Fast det gäller antagligen även med heatspreader. Hur man än vänder och vrider så har värmefluxet ökat vilket gör det svårare att kyla. Redan innan var ju interfacet processor och kylare den svaga länken och nu har det högre fluxet gjort det svårare.

Det bästa sättet är nog att helt enkelt testa original och sedan lossa skiten, torka bort kylpastan och löda fast den igen. Då har man så många variabler som det bara går konstanta. Gäller bara att löda tillbaks den utan att bränna processorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är inte helt trivialt att få till ett bra test efter hur man än vänder och vrider på det så spelar heatsrpedern i sig roll då den sprider ut värmet över en större yta. Eftersom själva chippet är rätt litet är det ju svårt att få vill kontakt med alla rör. Fast det gäller antagligen även med heatspreader. Hur man än vänder och vrider så har värmefluxet ökat vilket gör det svårare att kyla. Redan innan var ju interfacet processor och kylare den svaga länken och nu har det högre fluxet gjort det svårare.

Det bästa sättet är nog att helt enkelt testa original och sedan lossa skiten, torka bort kylpastan och löda fast den igen. Då har man så många variabler som det bara går konstanta. Gäller bara att löda tillbaks den utan att bränna processorn.

Fick denna länk av en jobbarkompis tidigare idag: http://www.overclock.net/t/1258356/ivb-3770k-tim-testing-pic-...

Det ska bli riktigt roligt att följa det även om det inte är helt optimal lösning heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nej, Ivy Bridge utvecklar mindre värme, därför klarar den sig bättre i ett mindre chassi. Mindre värme att transportera ur chassit nämligen. Men, Ivy Bridge har svårare att få ut värmen i omkringliggande fläns och luft, det gör att processorn når en lite högre temperatur, men också att chassitemperaturen blir något lägre. Så även om Ivy Bridge går varmare så är trånga chassin ett mindre problem än med en processor som utvecklar mer värme men också kan stråla ut mer värme.

Jag ser fortfarande värmeproblemet som ett problem vid användning i mindre system. Det är heller inga större skillnader i strömförbrukning heller, hade förväntat mig mer med hoppet till 22nm överlag. Men ja, det finns tyvärr inte så många alternativ i dagsläget heller.

Jag drar mig ur Ivy-diskussionen då den inte är alltför relevant i denna tråd och smått oftopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acateon:

Gillar hur han lutar sig in i bild hela tiden så han ser ut som ett mongo

Jag tycker han ser ut som han drogat lite för mycket lite för länge

Men som bekant ska man ju inte döma hunden efter håren. TinyTomLogan gör bra utvärderingar tycker jag. Han försöker alltid klämmain vattenkylning i de chassie:n han tittar på, han är lite besatt

Men som sagt, jag tycker han gör ett utmärkt jobb. Han är inte alls rädd för att kritisera skit när han ser det. En rep för NZXT blev sur på honom för hans H2-utvärdering. Tog tid innan han fick en Switch 810 att titta på, helt klart en förlust för NZXT, men pluspoäng för att de insåg sitt misstag ändå. Så man slipper reklamtugget.

On Topic så ger han Bitfenix skit för att de inte har nåt dammfilter på sidopanelen där ett fullstort grafikkort är tänkt att sitta bakom. Inte optimalt, då man nog inte vill ha sitt stora, dyra grafikkort fullt med damm. Sen går han vidare och säger att det nog inte är så svårt att klippa bort plåten och sätta in plexi eller nåt istället. Jag tror det inte är så svårt att ha ett filter där om man vill, Demciflex kan göra filter med de mått man vill ha tex.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Min första tanke

Permalänk

Har beställt det, man får hoppas att det är lika snyggt i verkligeheten som på bild

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Jag ser fortfarande värmeproblemet som ett problem vid användning i mindre system. Det är heller inga större skillnader i strömförbrukning heller, hade förväntat mig mer med hoppet till 22nm överlag. Men ja, det finns tyvärr inte så många alternativ i dagsläget heller.

Jag drar mig ur Ivy-diskussionen då den inte är alltför relevant i denna tråd och smått oftopic.

1, Din logik är inte helt fysikalisk som redan påpekat. Högre temperatur är inte samma sak som mer värme så även om temperaturen i vissa fall är högre så krävs det mindre luftflöde för att kyla den. Q=m*Cp*(T_ut-T_in)
2, Ivy bridge presterar exakt som förväntat om man läst igenom vad Intel sagt hela vägen så eventuella besvikelser beror enbart på överdrivna förväntningar från dig.
3, Snygg härskarteknik att sno åt sig sista ordet och sedan stänga diskussionen med att den är OT.

Så för att hålla kvar det på rätt spår så passar alltså Ivt bättre i små system än Sandy så Ivy känns som ett vettigt val i ett litet system som det här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

3, Snygg härskarteknik att sno åt sig sista ordet och sedan stänga diskussionen med att den är OT.

Nu skrev jag förvisso att jag drar mig ur diskussionen, ni andra får fortsätta på egen hand om ni nu vill det. Jag var aldrig intresserad av att diskutera Ivy Bridge, det var du som drog igång den diskussionen genom att besvara mitt inlägg tidigare i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Jag drar mig ur Ivy-diskussionen då den inte är alltför relevant i denna tråd och smått oftopic.

Jag anser att CPU valet i denna typ av chassi är högst relevant.

Vilket fall så gör du en tankevurpa när du säger att Ivy Bridge inte passar för små chassin. Eftersom det är mindre värme som ventileras bort ifrån CPUn så kommer det betyda mindre värme inne i chassit.