Hur spelar du Witch Doctor?

Permalänk
Medlem

Hur spelar du Witch Doctor?

Hallå på er

Tänkte höra med er som spelar Witch Doctor hur ni faktiskt spelar, eftersom jag själv kör det och jag tycker jag kör bra (dvs rätt spells och rätt gear) men jag tycks vara väldigt underlägsen mina vänner(Barb, monk, Demonhunter) som jag spelar med, alla vi är 48 i nuläget.

Jag kör ofta med detta:

Posion dart (Splinters)
Spirit Walk (Jaunt)
Soul Harvest (Soul to Waste)
Wall of Zombies (Creepers) / Firebats (Vampire Bats)
Gargantuan (Restless Giant)
Fetish Army (Fetish Ambush)

Pierce of Veil
Spirit Vessel
Jungle Fortiude

Gearet jag har ger mig också 1056 Damage utan buff, Max mana på 676 och mana per second på 20.

Tack vare den låga mana regenen så har jag väldigt svårt att använda väldigt mana kostande spells ofta.

Det jag söker är folk som kanske vill ge mig tips och trix, eftersom det är väldigt svårt att hitta många guider nu på nätet.
(Notera, jag kör enbart med vänner på min WD, så solo är inget jag behöver bry mig om)

Permalänk
Medlem

Firebomb (Flash Fire)
Zombie Dogs (Burning Dogs)
Sacrifice (Next Of Kin, hej kedjereaktion?)
Gargantuan (Restless Giant)
Zombie Charger (Explosive Beast, grym som fan)
Spirit Walk (Honored Guest, generar mana snabbt)

Spirit Vessel
Spiritual Attunement
Jungle Fortitude

Jag rekommenderar att du skaffar ett vapen, oavsett vapentyp (yxa, svärd, stav etc), med så hög DPS du bara kan få tag på. Gärna socketed också så du kan kombinera det vapnet med Radiant/Radiance Ruby - det gör skillnad. Om du vill täcka lite mer på avstånd så kan jag rekommendera att skifta mellan "Zombie Charger" och Acid Cloud (Acid Rain) men då Zombie Charger med "Explosive Beast" runan är kraftigare med explosioner och skadar mer i närkamp. Blanda gärna Topaz och Ruby genom rustningen, men sätt främst Ruby på vapen.

Det är så jag spelar och fungerar ganska bra både i solo och i grupp. Med din setup så har du både låg mana och ingen vettig mana regen samt att "Pierce Of Evil" är totalt onödig. Även om Dogs har sin cooldown så kan du ändå spamma ut Zombie Charger (Explosive Beast) som inte har någon cooldown i väntan på det. Och när du använder Spirit Walk, ta tiden att springa runt så du kan planera nästa spell.

Edit:

Om du tvunget vill köra dina skills och passiva som dom är så kan jag iaf rekommendera Poison Dart (Spined Dart) och Spirit Walk (Honored Guest) så har du iaf mana regen så du kan spamma ut skillsen.

Edit 2:

Med hög DPS vapen så skalar det ihop med dina skills då WD är beroende av vapen, Intelligence och en bit Vitality.

Tog mig tiden att göra en snabblänk från "Skill Calculator": http://us.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#hVTYfU!VbZ...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Firebomb (Flash Fire)
Zombie Dogs (Burning Dogs)
Sacrifice (Next Of Kin, hej kedjereaktion?)
Gargantuan (Restless Giant)
Zombie Charger (Explosive Beast, grym som fan)
Spirit Walk (Honored Guest, generar mana snabbt)

Spirit Vessel
Spiritual Attunement
Jungle Fortitude

Jag rekommenderar att du skaffar ett vapen, oavsett vapentyp (yxa, svärd, stav etc), med så hög DPS du bara kan få tag på. Gärna socketed också så du kan kombinera det vapnet med Radiant/Radiance Ruby - det gör skillnad. Om du vill täcka lite mer på avstånd så kan jag rekommendera att skifta mellan "Zombie Charger" och Acid Cloud (Acid Rain) men då Zombie Charger med "Explosive Beast" runan är kraftigare med explosioner och skadar mer i närkamp. Blanda gärna Topaz och Ruby genom rustningen, men sätt främst Ruby på vapen.

Det är så jag spelar och fungerar ganska bra både i solo och i grupp. Med din setup så har du både låg mana och ingen vettig mana regen samt att "Pierce Of Evil" är totalt onödig.

Edit:

Om du tvunget vill köra dina skills och passiva som dom är, så kan jag iaf rekommendera Poison Dart (Spined Dart) och Spirit Walk (Honored Guest) så har du iaf mana regen så du kan spamma ut skillsen.

Edit 2:

Med hög DPS vapen så skalar det ihop med dina skills då WD är beroende av vapen, Intelligence och en bit Vitality.

Tack.

Ska testa lite av det du har sagt imorgon när vännerna kommer online, och självklart hålla koll på ett nytt vapen. (Om du hittar något fint så får du gärna höra av dig!)

Just nu kör jag Topaz genom hela gearet med en ruby i vapnet, får man fråga varför jag ska ha ruby i resten av rustningen (Other: Str = armor)

Lagt ut skillsen som du sa det men bytt ut Firebomb mot mina darts (föredrar de mer helt enkelt)

1h med offhand eller 2h? (Tänker på weapon damage saken)

Permalänk

Lvl 53 WD, 4400 dps.

1. Hex (heal)
2. Spirit walk (Honored guest)
3. Soul harvest (vengeful spirit)
4.Gargantuan (restless) / eller Fetish army.
Left mouse. Poison Darts (splinters)
Right mouse. Fire bats (Dire bats)

Passiv: Vision quest, Spiritual attunement, Pierce the veil.

Taktik:Använder Spirit walk för att rusha in och ut i mobsen och försöker snabbt få 5 soulharvest stacks. I stora fighter med mkt mobs ser jag till att alltid hålla dom 4 första spellsen på cd för att få vision quest proc och sedan bara spamma Dire bats uta helvete och sen rensa upp med Darts. Funkar sjukt bra enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Lvl 53 WD, 4400 dps.

1. Hex (heal)
2. Spirit walk (Honored guest)
3. Soul harvest (vengeful spirit)
4.Gargantuan (restless) / eller Fetish army.
Left mouse. Poison Darts (splinters)
Right mouse. Fire bats (Dire bats)

Passiv: Vision quest, Spiritual attunement, Pierce the veil.

Taktik:Använder Spirit walk för att rusha in och ut i mobsen och försöker snabbt få 5 soulharvest stacks. I stora fighter med mkt mobs ser jag till att alltid hålla dom 4 första spellsen på cd för att få vision quest proc och sedan bara spamma Dire bats uta helvete och sen rensa upp med Darts. Funkar sjukt bra enligt mig!

Intressant taktik, ska testa den efter jag testat ovanstående!

Vad har du typ för gear eftersom du har 4.4k dps?

... Varför finns det inget armory?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tack.

Ska testa lite av det du har sagt imorgon när vännerna kommer online, och självklart hålla koll på ett nytt vapen. (Om du hittar något fint så får du gärna höra av dig!)

Just nu kör jag Topaz genom hela gearet med en ruby i vapnet, får man fråga varför jag ska ha ruby i resten av rustningen (Other: Str = armor)

Lagt ut skillsen som du sa det men bytt ut Firebomb mot mina darts (föredrar de mer helt enkelt)

1h med offhand eller 2h? (Tänker på weapon damage saken)

Nu är du 4 levels över mig så jag vet inte ifall du har ett bättre vapen än mig men jag har en 117 DPS stav (2 handed) med lite fire damage, dock ej socketed - men i väntan på bättre vapen som du nog kan hitta. Satsa på 1st 2h eller 1h socketed (Ruby) och en sköld med socketed (Amethyst), jag blandade tidigare ihop Ruby med Amethyst (liksom, kl 4 nu) för Vitality.

Edit:

Och självklart menar jag Pierce The Veil och inte Pierce Of Evil, vet inte vad jag fick det ifrån.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Intressant taktik, ska testa den efter jag testat ovanstående!

Vad har du typ för gear eftersom du har 4.4k dps?

... Varför finns det inget armory?

Inget speciellt egentligen, bara vanligt blått för det mesta som jag lootat. Din dps kommer säkert också ligga över 4k när du är runt lvl 50+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Nu är du 4 levels över mig så jag vet inte ifall du har ett bättre vapen än mig men jag har en 117 DPS stav (2 handed) med lite fire damage, dock ej socketed - men i väntan på bättre vapen som du nog kan hitta. Satsa på 1st 2h eller 1h socketed (Ruby) och en sköld med socketed (Amethyst), jag blandade tidigare ihop Ruby med Amethyst (liksom, kl 4 nu) för Vitality.

Edit:

Och självklart menar jag Pierce The Veil och inte Pierce Of Evil, vet inte vad jag fick det ifrån.

Märkte nog inte ens av stavfelet

Tror jag ska satsa på en 2h för den överlägsna damagen då, och jag förstår om du menar Amethyst

Skrivet av Kimolsson:

Inget speciellt egentligen, bara vanligt blått för det mesta som jag lootat. Din dps kommer säkert också ligga över 4k när du är runt lvl 50+

Okej. Tänkte mer vad det är för stats du är mest ute efter. Int är en självklarhet men om det är något annat.

Permalänk

Försöker hitta ett vapen med sjukt mkt skada bara. Haha, använde en pilbåge för inte längesen med 0 int och bara rå mkt skada!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Märkte nog inte ens av stavfelet

Tror jag ska satsa på en 2h för den överlägsna damagen då, och jag förstår om du menar Amethyst

Okej. Tänkte mer vad det är för stats du är mest ute efter. Int är en självklarhet men om det är något annat.

PMa din Battletag så kan jag ge dig staven, bryr mig inte om att ha något för det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Lvl 53 WD, 4400 dps.

1. Hex (heal)
2. Spirit walk (Honored guest)
3. Soul harvest (vengeful spirit)
4.Gargantuan (restless) / eller Fetish army.
Left mouse. Poison Darts (splinters)
Right mouse. Fire bats (Dire bats)

Passiv: Vision quest, Spiritual attunement, Pierce the veil.

Taktik:Använder Spirit walk för att rusha in och ut i mobsen och försöker snabbt få 5 soulharvest stacks. I stora fighter med mkt mobs ser jag till att alltid hålla dom 4 första spellsen på cd för att få vision quest proc och sedan bara spamma Dire bats uta helvete och sen rensa upp med Darts. Funkar sjukt bra enligt mig!

Dire bats + vision quest är vad jag kör på 60 och i inferno också, verkar vara standardbuilden på högre lvlar. Sen kör folk med lite olika skills att ha på cd. Jag kör med http://eu.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#cjUdQP!UVY.... Spelar jag solo så byter jag ut Gruesome Feast mot Spirtual Atunement. Har 26k hp, 11k dps. De högsta crittarna har legat runt 65k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Dire bats + vision quest är vad jag kör på 60 och i inferno också, verkar vara standardbuilden på högre lvlar. Sen kör folk med lite olika skills att ha på cd. Jag kör med http://eu.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#cjUdQP!UVY.... Har 26k hp, 11k dps. De högsta crittarna har legat runt 65k.

Trevligt att höra, att kolla på din build så verkar det vara relativt enkelt att hålla manan uppe (du har inga "low mana skills").

Är Gruesome feast bra? Aldrig använt den och jag vet inte hur ofta jag healas för att utnyttja buffen man får.

Permalänk
Skrivet av Ophe:

Dire bats + vision quest är vad jag kör på 60 och i inferno också, verkar vara standardbuilden på högre lvlar. Sen kör folk med lite olika skills att ha på cd. Jag kör med http://eu.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#cjUdQP!UVY.... Spelar jag solo så byter jag ut Gruesome Feast mot Spirtual Atunement. Har 26k hp, 11k dps. De högsta crittarna har legat runt 65k.

okey, men varför använder du inte pierce the veil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

okey, men varför använder du inte pierce the veil?

Vision Quest och Spirit Vessel vill jag inte byta ut. Gruesome Feast skulle man kunna byta mot pierce the veil men jag har redan brutala manaproblem och pierce the veil ger lägre dmg/mana. Blood ritual skulle kunna vara en bra idé också.

Permalänk
Medlem

Så här kör jag
http://eu.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#WkUdQP!XbY...

Går aldrig OOM och har inga problem att göra skada, mina grodor tickar för 10-15k skada ungefär.
Har mest blått och gult, ligger runt 32k HP och 7,8kdmg

Permalänk

Jag har ZD, G, SH, SW, PoT och AR.

Passivt kör jag den dom ger mig 20% mindre skada, den som ger intbonus från hälsoglober och den som gör att man får 4 hundar.

Taktik:
Drar fram ZD och G som tankar sen slänger jag mig in i en stor hög mobs och drar SH för att försöka pricka in 5st och direkt efter SW (med runan som spränger mitt lik efteråt). Därefter vänder jag mig mot klungan och dushar dom med två skurar AR (runan för större område) och sen spammar jag PoT (gula grodorna som sprängs).
Det ser så jävla roligt ut och allt dör så snabbt och kvar blir en brinnande och nedfrätt hög av likbitar
Jag är i slutet av akt 2 nightmare och hitills har jag bara en death som var klumpighet; jag jagade en treasure goblin rakt in i 20+ mobs utan mana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör bara int. Kan inte namnen i huvudet men,
Jag har Sprit walk (extended)
Dart (mana regain)
Bats (explosive)
Soul harvest (hp tbx)
Wall of zombies (ibland slow och ibland fallande tornet)
Sen den feta snubben med enrage vid rare monster.

Taktik:
Försöker aldrig har cd's uppe då jag får 300% mana reg när 4 spells är på CD. Bara spamma bats tills en CD är färdig. Repeat.

Permalänk
Medlem

Kör följande:
Zombie Dogs (rabid), Gargantuan (restless tills jag får stinker), Zombie Charger (undeath), Fire Bomb (pit), Wall of Zombies (den som slowar), Locust Swarm (ger mana per mob).
Zombie Handler, Fortitude och 20% mindre skada när de är poisioned.

Aldrig OOM i stort sett, och 40% mindre skada nästan konstant är riktigt nice.
Är på Nightmare just nu.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

level 57 3864 dps

Spirit Walk, Honored Guest
Hex, Hedge Magic
Fetish Army, Fetish Ambush
Gargantuan, Big Stinker
LMB: Zombie Charger, Zombie Bears
RMB: Grasp of the dead, Rain of Corpses

Jungle Fortitude, Spiritual Attunement, Vision Quest.
riktigt skön AoE damage! dock riktigt mana krävande

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Hedersmedlem

Springer runt och trycker på höger och vänster musknapp vilket resulterar i någon slags fladdermuseld och spindlar på burk.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Lvl 50 WD här, ligger på drygt 3000 DPS.
Mitt bästa tips är att skaffa den fetaste 2-handaren, se till att den har mycket INT, +dmg och sockets så du kan sätta in ruby.
Innan körde jag 1-handare + totem-grejen, men när jag bytte var det som natt och dag!

Permalänk
Skrivet av Zarar:

Lvl 50 WD här, ligger på drygt 3000 DPS.
Mitt bästa tips är att skaffa den fetaste 2-handaren, se till att den har mycket INT, +dmg och sockets så du kan sätta in ruby.
Innan körde jag 1-handare + totem-grejen, men när jag bytte var det som natt och dag!

Alltså om man hitta en bättre enhandare och offhand än sin 2 handare är det väl ändå bättre? Det beror ju på vad man hittar som man ska köra med!

Permalänk
Medlem

En bra off-hand och en bra 1-hand = win.
Hittade en riktigt nice mace nyligen.

Ändrade om lite i min uppsättning också.
Nu funderar jag bara vad jag ska ändra på i de passiva.
Bytte ut Zombie Dogs mot Spirit Walk (Honored Guest) och Zombie Charger mot Acid Cloud (den som gör acid pools), aldrig OOM. + en bra evade för diverse saker.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Alltså om man hitta en bättre enhandare och offhand än sin 2 handare är det väl ändå bättre? Det beror ju på vad man hittar som man ska köra med!

Det beror på. Om man har mana att spamma sina spells konstant så tror jag att skillnaden är liten mellan 2h vs 1h + off. Men kör man med en direbat+vision quest-build som många kör med i den senare delen av spelet så är du väldigt cappad av din mana och då måste varje bat göra maximal skada/spenderad mana.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon som ens är i närheten av den build jag kör med atm.

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#aZeSiU!ZbV...

lvl 44, 1,5k damage atm.

Tycker specen fungerar utmärkt både i co-op och single, går typ aldrig out of mana tack vare Devouing Swarm och Honored Guest. Kör man själv och möter större pack är det bara att skicka iväg en grasp of the dead och samtidigt lägga ett par stycken acid cloud över packet, springa fram och kasta locust swarm och sen fylla hålrummen med en jävla massa haunt. börjar manan krypa ner så är det bara att lägga en ny locust swarm och se manan sticka upp till fullt igen (om packet är tillräckligt stort dvs). Honored guest för används för mana i single target fights och för att bygga distance vid kiting. Fungerar ypperligt!

Permalänk

Jag kör med : http://eu.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#hfdTQP!ZdU... ingen som verkar nära min heller ;P, lvl 55 atm ca 3400 dps kass lvl 30-40 gear.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

1000 dps vid character screen lvl 48 låter sjukt lite.. låg nog på 4k där med vapen jag forgat... märkt att det är helt ovärt att forga utrustning men vapen och offhand är betydligt bättre. Kör splinters och dire bats. Vision quest , spiritual attument och pierce of veil(byter ut vision quest eller spiritual attument mot jungel fort om de behövs). Fetish army, spirit walk(mana), garg och soulharvest.

Permalänk
Medlem

Såhär kör jag: URL
Är i slutet på akt1 i hell, är på lvl53, ligger på runt 3500 DPS (kan inte kolla då error 33) med ganska kass gear.

EDIT: Kör förövrigt sköld + one-hand, har inte hittat något off-hand som är värt att ha =/

Permalänk

http://us.battle.net/d3/en/calculator/witch-doctor#aeYdiT!bTX...

inte mycket att säga... hundar + den stora grabben som tankar medans man pangar med all man har

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33