Permalänk
Skrivet av micke7406:

Måsen blev lite för centrerad men i överlag bra tycker jag.

http://farm6.staticflickr.com/5185/5627538427_12ebdcc130_z.jp...

B&W Bird by Micke7406, on Flickr

Riktigt bra bild! Har riktigt fastnat för den och är faktiskt en utav det bästa hittils. Perfekt kombination i S/V. Dock så tycker jag att vågorna är lite störande, hade varit finare med en spegelblank sjö.

Annars riktigt bra bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

- Omgivningen är störande. De torra löven till höger stör kompositionen och tillför ingenting till bilden. De andra knopparna och stjälkarna till höger och vänster sida stör också kompositionen. Jag hade vikt undan dem och städat upp. Vissa säger att det är fel att städa, andra säger att det är fullt godtagbart. För denna sortens naturbild så kan jag inte se varför det inte skulle vara det.
- Ytor där solljuset träffar direkt är utfrätta (så ljusa att detaljerna försvinner). Jag hade korrigerat detta genom att studsa solljus mot en vit yta under blommorna så att de mörka delarna belysts eller ändrat exponeringen så att ytorna där solljuset träffar är "rätt" exponerade och övriga bilden blir mörkare.

Håller absolut med dig ang beskärningen, har gjort en version av bilden där jag skurit bort löven i högerkant, och det blir bilden absolut inte sämre av. Vad gäller exponeringen gillar jag nog ljuset i bilden som det är, tycker själv att det ger "skarpt solljus i mars-känsla", men alltid intressant att höra andras åsikter! Och så ska jag försöka städa lite, ser ju själv att alla löv stör en del..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Släpade fram min Linhof 4x5" och tog ett porträtt av en kompis. 1/4s @ 210mm f/8 på Adox CHS 50. Scannade på 3200 DPI och såg inga tydliga filmgryn än

+ Storformat, coolt!
+ Skarp och fin (hur lyckades du med det på 1/4s?)
+ Väldigt fina toner

- Inte jättestort fan av ljuset, ser lite "platt" ut. Hade hellre sett att han satt med ena sidan vett mot ett fönster, för att få lite mer kontrast i ansiktet, ger lite mer intryck av djup i bilden.
- Fönstrena i bakgrunden är distraherande.

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av Cybertrash:

+ Storformat, coolt!
+ Skarp och fin (hur lyckades du med det på 1/4s?)

4kg kamera på 6kg stativ, kabelutlösare och en fotograf som modell

Citat:

+ Väldigt fina toner

- Inte jättestort fan av ljuset, ser lite "platt" ut. Hade hellre sett att han satt med ena sidan vett mot ett fönster, för att få lite mer kontrast i ansiktet, ger lite mer intryck av djup i bilden.
- Fönstrena i bakgrunden är distraherande.

Hade sidoljus men tyckte det blev lite för djupa skuggor och satte upp en reflektor, fast det gav kanske lite för mycket ljus igen, svårt att få det bra(speciellt när man är lite onykter)

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Tack

4kg kamera på 6kg stativ, kabelutlösare och en fotograf som modell

Hade sidoljus men tyckte det blev lite för djupa skuggor och satte upp en reflektor, fast det gav kanske lite för mycket ljus igen, svårt att få det bra(speciellt när man är lite onykter)

*Tar med sig storformatkamera på puben*

notbad.jpg

Och jag som vart överraskad av killen med en D800 och 70-200 2,8 på puben häromdan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Riktigt bra bild! Har riktigt fastnat för den och är faktiskt en utav det bästa hittils. Perfekt kombination i S/V. Dock så tycker jag att vågorna är lite störande, hade varit finare med en spegelblank sjö.

Annars riktigt bra bild!

Tack mine.craft

Angående vågorna så håller jag med dig,Men man kan inte alltid få allt här i livet.

Dold text
Permalänk
Medlem

Första gången jag lekar lite med "ljusmålning". Detta i kombination med att jag är väldigt ny inom PS samt stolt ägare av värdens mest missvisande skärm bäddar för misstag. Så om någon antingen har konstruktiv kritik eller knäskålskrossande vrede så dela gärna med er

EDIT ser att min bilduppladningsplats suger, fixar det när jag kommer hem.
EDIT2. Nu ska bilden vara uppe igen!

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabianWester:

http://www.youtube.com/watch?v=aT3ki_Vw_94&feature=g-upl&cont...

Hittade inte tråd för film.

Denna filmen gjorde jag under "summitweek" i Val Thorens då jag var inhyrd av Nortlander Skitours för att plåta under veckan. Filmen gjorde jag på eget initiativ!

Skulle vara roligt att veta lite om hur du har gjort den här videon! Kamera, stativ och även redigeringsprogram tycker jag är av intresse.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Fram med kritiken nu

Första gången jag fotar seriöst med kamera.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Kritik tack

Nikon D5100 18/55@55mm f/8 1/320s ISO 100, smått redigerad i Camera Raw.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Fram med kritiken nu

http://img.idioti.nu/images/img2804.jpg

Första gången jag fotar seriöst med kamera.

Utan att alls vara proffs på det här; personligen hade jag skurit bort papperskorgen och tallen bakom, på höger sida i bilden. Tror att bänkarna som leder in i bilden skulle bli mer i blickfånget då.
Lite väl ljus bild kanske..Ett välvalt motiv är det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Koltrast:

Kritik tack

http://fc08.deviantart.net/fs70/i/2012/135/d/b/red_flower_by_...

Nikon D5100 18/55@55mm f/8 1/320s ISO 100, smått redigerad i Camera Raw.

+
Mjuk Bokeh
FIna färger
Fint djup
-
Skuggan i blomman, hade gärna sett hela blomman "upplyst"
få med hela blomman i bilden

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

+
Mjuk Bokeh
FIna färger
Fint djup
-
Skuggan i blomman, hade gärna sett hela blomman "upplyst"
få med hela blomman i bilden

Tack, ska tänka på det.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Skrivet av Koltrast:

Kritik tack

http://fc08.deviantart.net/fs70/i/2012/135/d/b/red_flower_by_...

Nikon D5100 18/55@55mm f/8 1/320s ISO 100, smått redigerad i Camera Raw.

Jag lär mig själv hela tiden men kan kommentera din bild utifrån mitt egen lärande.

Jag har sett andras bilder, samt efter att ha studerat mina egna bilder, märkt att när man håller på och leker med kort skärpedjup för att det är roligt så har man en tendens att överdriva. bästa resultat får man nog när man har exakt rätt kalkylerat skärpedjup.

Frågan är om du vill framhäva blomman mot en oskarp bakgrund - isåfall har du för kort skärpedjup eftersom blombladen är oskarpa,
eller om du vill framhäva pistillerna mot oskarpa blomblad?

Håller med om tidigare att det vore fint att få med bakgrunden runt hela blomman, samt gärna att skärpedjupet var åtminstone så att hela blomman är o fokus, bakgrunden förmodar jag är betydligt längre bak så den kan du ändå få oskarp.

För att räkna ut exakt skärpedjup given brännvidd, bländare och avstånd till motiv kolla tex http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag lär mig själv hela tiden men kan kommentera din bild utifrån mitt egen lärande.

Jag har sett andras bilder, samt efter att ha studerat mina egna bilder, märkt att när man håller på och leker med kort skärpedjup för att det är roligt så har man en tendens att överdriva. bästa resultat får man nog när man har exakt rätt kalkylerat skärpedjup.

Frågan är om du vill framhäva blomman mot en oskarp bakgrund - isåfall har du för kort skärpedjup eftersom blombladen är oskarpa,
eller om du vill framhäva pistillerna mot oskarpa blomblad?

Håller med om tidigare att det vore fint att få med bakgrunden runt hela blomman, samt gärna att skärpedjupet var åtminstone så att hela blomman är o fokus, bakgrunden förmodar jag är betydligt längre bak så den kan du ändå få oskarp.

För att räkna ut exakt skärpedjup given brännvidd, bländare och avstånd till motiv kolla tex http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Tack så hemskt mycket för kritiken. Tanken var att framhäva pistillerna men som du säger är det antagligen lätt att överdriva. Jag har mycket att lära, jag har hittills bara fotat när jag känt för det någon gång ibland. Det du säger är verkligen till hjälp, tack

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk

Kritik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Tycker helt klart att du kunde letat upp en plats utan staket! Brukar alltid finnas en liten plats där det finns fritt fält på bannor!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Bild från Öland som jag tog för 2 år sen. Låt kritiken flöda

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Tekniskt: Bilden är skarp, lite mörkt bak vid träden och du har ett relativt bra omfång av färger i bilden men en stolpe?
Vad vill du visa med bilden?
Vad jag kan utläsa har den inget konstnärligt värde, symboliserar inget, skapar inget mönster, bryter inget mönster.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tycker helt klart att du kunde letat upp en plats utan staket! Brukar alltid finnas en liten plats där det finns fritt fält på bannor!

Okej, tack, hittade ett bättre ställe sen så har en del bilder utan staket också, fick dock ingen bild med samma vinkel mot bilen utan staket framför

Permalänk
Medlem

''The water rebound-droplet''

Har ägt min systemkamera Nikon 5100 i drygt en vecka, det var en 25-årspresent till mig själv.
Kan inte alla termer och dylikt, men har använt standard 18-55mm @ 45mm macro + långsam exponering.
Satt i natt och exprimenterade och testade olika inställningar, lite efter manualen och lite efter vad jag har hört och läst.
Kommentera gärna, vill veta hur jag kan bli bättre.
Jag gillar vatten i alla former och dess egenskaper i olika situationer.
Vad bör jag tänka på?
Vad kan jag förbättra?
Tips och råd?
Hur får jag bilderna att se ännu mer levande ut?
Tips på bra program för redigering, är inte en hejare på bildredigeringsprogram, gärna ett ganska basic som man förstår för att sedan kan kunna avancera till bättre.

Svara gärna på en förståelig svenska och gärna förklaringar på diverse termer ni använder.
Har innan denna kameran faktiskt bara använt mobilkamera utöver en del vänners digitala kompaktkameror och systemkameror.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Albinivik på flickr.com

Kritik bitte!

1

2

3

4

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Köpte min första systemkamera någonsin igår. Vad tycker ni? bilden tagen i Visby

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabianWester:

http://www.youtube.com/watch?v=aT3ki_Vw_94&feature=g-upl&cont...

Hittade inte tråd för film.

Denna filmen gjorde jag under "summitweek" i Val Thorens då jag var inhyrd av Nortlander Skitours för att plåta under veckan. Filmen gjorde jag på eget initiativ!

Gillade faktiskt. Men som en annan skrev så skulle det vara kul att få höra vad du använder dig av för utrustning och redi program?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Pang, ny glugg resulterade i en rätt schysst bild. Vad tycker ni?
(köpte en Canon 70-200 f/2.8L USM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Måsen blev lite för centrerad men i överlag bra tycker jag.

http://farm6.staticflickr.com/5185/5627538427_12ebdcc130_z.jp...

B&W Bird by Micke7406, on Flickr

Det här må vara överflödigt.. men vafan.. det är väl kul!?
Om det inte passar in i tråden så tar jag gärna emot en tillrättavisning eftersom jag nog kommer hänga här en del!

Med tanke på att du själv tyckte att den blev för centrerad så fick jag lust att bara göra en minitutorial för hur lätt det är att fixa till bildkomposition i såna här fall, då vattnet är ett konstant mönster!
Eftersom jag inte vet hur mycket kunskap du har i Photoshop så tar jag det från låg nivå!

1. Plocka in filen i PS och välj Crop Tool (röd ring). Markera hela bilden, efter det kan du dra ut området för att ta utvidga bilden. Jag cuttade även lite i vänsterkanten men jag tror det kan vara mer bekvämt i beskärningen att inte göra det. Rekommenderar också att duplicera lagret för att ha originalet kvar. Detta kan göras genom att högerklicka på lagret i Layers-fönstret och välja Duplicate Layer.

2. Välj Clone Stamp Tool (röd ring) för att plocka "samples" från en punkt och applicera den till en annan del av bilden. Håll in Alt och klicka på någon punkt i vattnet nära måsen. Se till att sen måla i samma höjd som du markerad i, eftersom skärpan släpper utmed vattnet. Sen är det bara att måla över det vita partiet. Det kommer få göras i flera omgångar. Glöm inte att se till att penseln är lagom stor och har mjuka kanter. Högerklicka mitt i bilden med Clone Stamp Tool markerat och justera Hardness till 0%. Testa att ta samples från olika delar av bilden för att förstå hur verktyget funkar!

3. Det är väldigt lätt med en yta, såsom vattnet att förlänga, eftersom det är ett pågående mönster. Tex gräs och himmel är också otroligt enkelt att förlänga. Akta för delar i vattnet som blir likadana (röda ringar). Detta rättas till genom att flytta på markeringen som väljer sample. Detta görs återigen genom att hålla in Alt och klicka, för att sen bara måla över den punkt som är identisk.

Nu har vi flyttat din mås som du kände var felplacerad!

Dold text
Permalänk
Skrivet av TheSovietGuy:

Bild från Öland som jag tog för 2 år sen. Låt kritiken flöda

http://oi49.tinypic.com/11rahrd.jpg

Om du har möjlighet försök ta bilden igen fast i soluppgång/solnedgång, så får du mjukt behagligt ljus och kanske fina moln. Försök även få mer fokus på båten. Det går nog att komponera om lite så att båten får en tydligare roll i bilden, nu känns det som att stenarna har en lika stor roll som båten.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni? Jag köpte min kamera för en vecka sedan , aldrig haft en systemkamera tidigare. Laddade ner Photoshop som jag heller inte har någon erfarenhet av.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha kritik på följande fotografi. Klicka på fotografiet för mer information om det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag skulle vilja ha kritik på följande fotografi. Klicka på fotografiet för mer information om det.

Jag är inget proffs men rent spontanät skulle jag iallafall kunna föreslå följande små justeringar

? upprätning, jag stör mig att det lutar en del. antingen gör man en grej av det, och kör ordentlig vinkel typ "dutch angle" eller så ska det helst var spikrakt, så gott det nu går med den perspektiv och viss tunneldistorsion man ofta får pga objektiven.
? kapning av det lilla som sticker in till vänster i bild
? ljusa upp skuggorna
? uppskärpning av bilden
? Sen kanske det hade blivit ännu bättre landskapsperspektiv om du haft en lägra kameraposition, dvs sätt dig på backen när du fotar, men man får inte vara rädd om byxorna