Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

SAMSUNG UE55ES8005UXXE 55" LED TV

Tjo,

Var in på stormarknaden idag och kollade in den här tv.n. Nypris 27 490:-, snackade med försäljaren och de sa att de kunde släppa den för 22 000:-.

Är det ett erbjudande man inte kan missa eller är det bara en rejäl hook eftersom de har sån bra marginal på tv apparater. Vilket jag tvivlar starkt.

Några barnsjukdomar eller allmänna fel som skulle göra detta till ett dåligt köp?

Varför skulle annars försäljaren kunna pruta ner den med 5 490:- om det inte vore något av detta.

Är den värd 27 490:- alternativt 22 000:-?

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Det är bara marginalen som han justerar ned (ja, det kan vara så stor marginal på en tv i den prisklassen). Det är dock årets modell och anledningen till det höga priset ("ES" i modellbeteckningen). De största skillnaderna gentemot fjolårets modell ("D") som du förmodligen kan få lös ett par tusen billigare är:
* Dual-core processor
* "Kinect-kamera" styr med gester
* Mikrofon, styr med röste

Panelen i sig är samma, så om det är bildkvalité du är ute efter och vill spara ett par tusen, åk tillbaka och fråga efter D modellen som de säkert mer än gärna säljer iväg till väldigt låg marginal.

Om du vill ha allt lull-lull! Ta den, billigast på prisjakt kostar den 27.000!

Permalänk
Medlem

hade hellre gått på en Plasma, de modellerna ska väl inte vara så bra.

Permalänk
Medlem

Om det är bildkvalitet du är ute efter med den höga prisklassen bör du satsa på en plasma tv istället.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av R4:

Det är bara marginalen som han justerar ned (ja, det kan vara så stor marginal på en tv i den prisklassen). Det är dock årets modell och anledningen till det höga priset ("ES" i modellbeteckningen). De största skillnaderna gentemot fjolårets modell ("D") som du förmodligen kan få lös ett par tusen billigare är:
* Dual-core processor
* "Kinect-kamera" styr med gester
* Mikrofon, styr med röste

Panelen i sig är samma, så om det är bildkvalité du är ute efter och vill spara ett par tusen, åk tillbaka och fråga efter D modellen som de säkert mer än gärna säljer iväg till väldigt låg marginal.

Om du vill ha allt lull-lull! Ta den, billigast på prisjakt kostar den 27.000!

Då skulle man teoretiskt sett kunna få förra året modell betydligt billigare om de hade haft en inne.
Dock hade de ingen sån inne och antar att de inte beställer in förra årets modell.

Svårt beslut ändå att köpa en tv i den prisklassen när man läser om OLED skärmar. Antar att dessa antagligen inte är nere på samma prisnivå före 2016.

Skrivet av Marcusk:

Om det är bildkvalitet du är ute efter med den höga prisklassen bör du satsa på en plasma tv istället.

Skrivet av Dreas89:

hade hellre gått på en Plasma, de modellerna ska väl inte vara så bra.

Min erfarenhet av plasma är att de drar betydligt mer ström och blir som ett extra element i lägenheten. 55" verkar bli extremt varma.

Annars läser man om att det fortfarande är inbränningsfel på vissa plasma tv´s och jag kommer nästan exklusivt använda min tv tillsammans med min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

jag kommer nästan exklusivt använda min tv tillsammans med min dator.

Du betalar väldigt mycket för allt lull-lull och rätt meningslösa funktioner om du ändå skall koppla TV till datorn.
Spara typ 10000 kronor och köp en TV med bra panel istället för allt bling bling?

* Dual-core processor
* "Kinect-kamera" styr med gester
* Mikrofon, styr med röster

vad skall man man egentligen ha det till om man redan har kopplat in en riktigt dator?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Yrch: Det är det som skulle vara det bästa. Men jag gillar panelen som Samsung har på sina tv´s. Ser riktigt fräckt ut.

Har du något att rekommendera?

Lull lull är alltid skoj i max en vecka

Permalänk

Jag skulle slagit till. Har sett D-modellen spela blu-ray på billig spelare. Grymt bra bild då. Skulle du bara ha den som monitor, kolla vad de tar för D-serien istället.

Men för film och TV, köp ES för 22k. Grymt bra värde i så fall.

Recension: http://www.whathifi.com/review/samsung-ue55es8000

Skulle undvika plasma om det är skärm till dator du är ute efter. Har väldigt dålig erfarenhet av inbränning på dem.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Yrch: Det är det som skulle vara det bästa. Men jag gillar panelen som Samsung har på sina tv´s. Ser riktigt fräckt ut.

Har du något att rekommendera?

Lull lull är alltid skoj i max en vecka

Exakt vad är det du gillar med panelen? Att den är "blank"? (För det behöver inte vara en fördel i långa loppet).

Samsung dränker ju marknaden med en vansinnig mängd modeller, skulle tro att det kan vara samma panel även i Samsungs andra 55" som inte har alla dessa funktioner som drar upp priset. De verkar ha hela 7 stycken olika 55" i 2012-års lineup (som indikeras av ett E i produktkoden).
Skulle gissa att flera av dessa har samma panel (dock ser jag att vissa inte har "ultra-clear panel", vilket kan indikera att de har en annan panel).

I så fall kan du kanske få "samma" Samsung TV med lite mindre lull-lull och spara en massa pengar, för du betalar ju såklart en hel del för att kunna styra TV med rörelser och liknande (och det lär ju vara kul max en vecka ). Det kräver ju dock lite research får att säkerställa att det verkligen är samma panel för deras modellbeteckningar är bra på att förvirra en (hade nog helt enkelt ringt Samsung och frågat, gjorde det själv när jag köpte TV för några år sen, när det är de här summorna blir timlönen rätt bra för ett telefonsamtal).

Som redan diskuterats kan samma panel eventuellt även sitta i 2011 års apparater.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Marcusk:

Om det är bildkvalitet du är ute efter med den höga prisklassen bör du satsa på en plasma tv istället.

Skrivet av Yrch:

Exakt vad är det du gillar med panelen? Att den är "blank"? (För det behöver inte vara en fördel i långa loppet).

Samsung dränker ju marknaden med en vansinnig mängd modeller, skulle tro att det kan vara samma panel även i Samsungs andra 55" som inte har alla dessa funktioner som drar upp priset. De verkar ha hela 7 stycken olika 55" i 2012-års lineup (som indikeras av ett E i produktkoden).
Skulle gissa att flera av dessa har samma panel (dock ser jag att vissa inte har "ultra-clear panel", vilket kan indikera att de har en annan panel).

I så fall kan du kanske få "samma" Samsung TV med lite mindre lull-lull och spara en massa pengar, för du betalar ju såklart en hel del för att kunna styra TV med rörelser och liknande (och det lär ju vara kul max en vecka ). Det kräver ju dock lite research får att säkerställa att det verkligen är samma panel för deras modellbeteckningar är bra på att förvirra en (hade nog helt enkelt ringt Samsung och frågat, gjorde det själv när jag köpte TV för några år sen, när det är de här summorna blir timlönen rätt bra för ett telefonsamtal).

Som redan diskuterats kan samma panel eventuellt även sitta i 2011 års apparater.

Det är väl mer det totala intrycket av tv när man jämför den med andra apparater i butiken. Mest att den knappt har några kanter så det ser ut som att bilden hänger på väggen.
Men det kan vara av design med att lägga sämre apparater närliggande för att den ska se bättre ut.

Huvudsaken för mig är att kunna få något snarlikt som ES8005. Men då jag mest kommer använda den med datorn kommer inte allt lull lull spela någon roll. Nypris för en D8005 ligger på 19 790:- och om den är exakt likadan förutom röst styrning och handgester är det ett givet köp.

Hur kommer dessa klara sig i framtiden, finns evolution kit för förra årets modeller med eller är det nytt för i år med ES 8005 serien?

Inte helt lätt att hitta rätt i en djungel av produktkoder och dimmiga begrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Det är väl mer det totala intrycket av tv när man jämför den med andra apparater i butiken. Mest att den knappt har några kanter så det ser ut som att bilden hänger på väggen.
Men det kan vara av design med att lägga sämre apparater närliggande för att den ska se bättre ut.

Huvudsaken för mig är att kunna få något snarlikt som ES8005. Men då jag mest kommer använda den med datorn kommer inte allt lull lull spela någon roll. Nypris för en D8005 ligger på 19 790:- och om den är exakt likadan förutom röst styrning och handgester är det ett givet köp.

Hur kommer dessa klara sig i framtiden, finns evolution kit för förra årets modeller med eller är det nytt för i år med ES 8005 serien?

Inte helt lätt att hitta rätt i en djungel av produktkoder och dimmiga begrepp.

Det är en djungel helt klart!
Exempelvis Samsung UE55ES7005UXXE gissar jag har samma panel, men det är ju nästan lika dyr med. (för den är väldigt lik ES8005 i specifikationerna). Gissningsvis sitter som sagt samma panel i ytterligare nån av de lite billigare 55tummarna med.

Och skulle tro att D8005 är mer eller mindre samma TV, men inget jag vågar svära på.

Evolution kit tror jag är nåt nytt, men det är väl mest för att uppgradera mjukvaran, du kör ju via datorn som sagt. Själva panelen kan de ju inte gärna förändra. Den lär ju stå sig bra i framtiden anslutningsmässig och så (det är ju Samsungs flaggskepp), och är du nöjd med bilden idag förblir den ju bra även i framtiden. Sen när OLED kommer kanske du tänker "att varför köpte jag inte det istället" men så är de ju alltid. OLED lär ju var allt annat än billigt till en början med.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om det skulle vara samma panel är kanske något Samsungs support skulle kunna svara på?

Om man skulle tänka att det kommer något nytt hela tiden så skulle man aldrig köpa något, det enda man kan göra är att kolla när nästa generation kommer och om det är inom en acceptabel tidsram kan man vänta.

Flaggskepp lär väl överleva 5-6 år iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Om det skulle vara samma panel är kanske något Samsungs support skulle kunna svara på?

Precis därför jag föreslog att du skulle ringa till de!
Annars tror jag att du kan googla fram svaret med! *edit* google ledde mig till detta http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=297661 och sen till detta http://www.digitalversus.com/tv-television/samsung-ue55es8000...

Citat:

The Samsung ES8000 is ahead of its time. While there's still room for improvement in the motion and voice control systems, it's the first TV out there to integrate this kind of function. And, on the whole, they work reasonably well. Image quality, on the other hand, seems to have taken a step backwards, with a lower contrast level (1960:1) than the D8000, tighter viewing angles, screen brightness that's less consistent across the display and stronger 3D crosstalk. All in all, the ES8000 just managed to scrape its way to a four-star review!

Du bör definitivt läsa det från digitalversus ovan! De gör en jämförelse mellan ESES8000 och D8000 (och fråga mig inte varför de slutar på 00 och inte 05, lär väl bara vara nån liten lite ändring eller så är det för att 05 modellerna säljs i Sverige) http://www.digitalversus.com/tv-television/face-off/1cf19e2b9...

Skrivet av sitrus:

Om man skulle tänka att det kommer något nytt hela tiden så skulle man aldrig köpa något, det enda man kan göra är att kolla när nästa generation kommer och om det är inom en acceptabel tidsram kan man vänta.

Flaggskepp lär väl överleva 5-6 år iaf?

Så är det! Och tror den överlever mer än 5-6 år! Min samsung i R8-lineupen från 2007 (?) känns inte ens speciellt omodern fast den snart är 5 år. Är i princip denna TVn http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/lcd-tv/... (fast min är mindre). Priset är dock liiiiiiite lägre nu

Måste bara slänga in en liten "brasklapp" med, panelen är väldigt, väldigt blank och har du några ljuskällor i rummet eller ett fönster som ljus kommer in från kommer det antagligen bli mycket reflexer i TV (någon man aldrig ser i affärerna då de alltid har ljuskällorna monterade i taket). Detta är dock ett problem med de flesta platt TV-apparater och inget specifik för denna modellen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Får tacka för hjälpen, blir till att fatta ett beslut snarast!

Den 32" man har nu sjunger på sista versen innan den åker in i datorrummet istället för vardagsrummet =).