Permalänk

Moderkort, beställa ikväll!

Hej!
Har en snabb fråga om vad jag ska ha för MOBO ?
Prolle: Intel Core i7 2700k
GPU: Sapphire Radeon HD 7970
Chassi: Antec Three Hundred

Budeget upp till 2000:-
Krav: Svart.Rött eller Svart/rött
Ska finnas i lager hos Inet!

Mvh: Eric
Ps: tänkte detta: http://www.inet.se/produkt/1902106/gigabyte-z68xp-ud4

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Hej!
Har en snabb fråga om vad jag ska ha för MOBO ?
Prolle: Intel Core i7 2700k
GPU: Sapphire Radeon HD 7970
Chassi: Antec Three Hundred

Budeget upp till 2000:-
Krav: Svart.Rött eller Svart/rött
Ska finnas i lager hos Inet!

Mvh: Eric
Ps: tänkte detta: http://www.inet.se/produkt/1902106/gigabyte-z68xp-ud4

Jag hittar ingen info om mitt chassi stöder den ett m-ATX kort?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt chassie stöder m-atx så kör på det om du vill.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ditt chassie stöder m-atx så kör på det om du vill.

Tack!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Varför inte med nyare Z77 chipset? Så blir det lite mer framtidssäkert. Asrock gör svart/röda moderkort;

http://www.inet.se/produkt/1902226/asrock-fatal1ty-z77-perfor...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga varför du vill köra på ett mATX kort när du har ett så pass stort chassi?

Det jag menar är att när man tittar på mATX- och mITX-kort så är det för att bygga slimmade system? Personligen hade jag tagit något trevligt ATX-kort.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av AsRock själv men såg att du ville ha ett svart moderkort. Och hittade detta. En annan sak varför jag lägger fram detta är att du har 1 x 8 pin ström + 1 x molex för att koppla på moderkortet vilket gör att du får mer "kräm" så att du kan klocka lite högre.

http://www.inet.se/produkt/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3

Reserverar mig för fel

Permalänk

Asus SABERTOOTH z77 går över gränsen är detta kort bra då?
ASRock Fatal1ty Z77 Performance
eller spara mycket kosing?
ASRock Z77 Pro4
villken passar mina behov bäst?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Asus SABERTOOTH z77 går över gränsen är detta kort bra då?
ASRock Fatal1ty Z77 Performance
eller spara mycket kosing?
ASRock Z77 Pro4
villken passar mina behov bäst?

Mvh: Eric

Ditt behov just nu gör så att urvalet av moderkort är kopiöst.

Du kan lika gärna köpa ett för 700kr.

Frågan är, vad vill du göra i framtiden? Byta ut en enstaka del eller allt nytt igen?

Crossfire eller inte?

USB 3. eller inte?

etc etc.

Visa signatur

Ryzen 5 5600x, XFX 319 MERC 6800 XT, G.Skill Trident Neo Z 16gb 3600mhz
MSI X570 Gaming Plus, Firecuda 520 1tb, Samsung 980 1tb, Fractal Ion+ 760W Platinum.

Permalänk
Avstängd

asus bäst enligt mig !

Permalänk
Skrivet av damoloni123:

asus bäst enligt mig !

Jo, men pengarna räcker inte till det jag vill ha :/

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Tompii:

Ditt behov just nu gör så att urvalet av moderkort är kopiöst.

Du kan lika gärna köpa ett för 700kr.

Frågan är, vad vill du göra i framtiden? Byta ut en enstaka del eller allt nytt igen?

Crossfire eller inte?

USB 3. eller inte?

etc etc.

Jag kommer nog bygga många datorer processor ram minnen kommer nog bytas...
Kanske Crossfire i framtiden men än så länge kommer 7970 duga
USB 3 minst 1 port!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Har haft både Asus och Asrock moderkort och kommer aldrig ta Asrock igen. Rekommenderar Asus varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av lillen99:

Jo, men pengarna räcker inte till det jag vill ha :/

Mvh: Eric

P8Z77-V LK är ett moderkort vi tagit fram för att konkurrera med våra konkurrenters lägre och lägre priser (utan att tumma på vad som gör ASUS till ASUS).

- Det har en väl tilltagen spänningsdel
- Låt inte avsaknaden av kylprofiler skrämma dig, det kyler det som behövs
- Det har 8/8 PCI-Ex för SLI och Crossfire

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1199772

I min mening har vi inget kort som ger mer moderkort för pengarna.

Vill du ha ett kort som ger dig mycket moderkort, väsentliga extrafunktioner och avancerade överklockningsmöjligheter bör du titta åt detta hållet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167993

mATX i ATX-chassin är väldigt underskattat.

OBS! Jag jobbar för ASUS som du ser till vänster här

Permalänk
Avstängd

sa ju det asus är bäst som jag skrev innan enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Har haft både Asus och Asrock moderkort och kommer aldrig ta Asrock igen. Rekommenderar Asus varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

varför inte asrock om jag får fråga ??

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk

Har ett ASUS Maximus IV GENE-Z/GEN3 och är sjukt nöjd med det!

Haft flera ASUS kort och dem har aldrig krånglat! Bara funkat, och kommer i forsättningen köpa ASUS!

Kan även påpeka att jag är lite ASUS fanboy xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

varför inte asrock om jag får fråga ??

Dårlig hemsida för att ladda ner drivers. Laddade ner drivers och gick på 50kb/s .

Ingen svenskmanual fick jag med när jag köpte mitt moderkort och Engelska-manualen var dårlig på att visa vad som skulle vart.

Asus känns bättre och stabilare. Asus är enligt mig bra och har bra rykte.

^ ( Obs, allt som är skrivet är enligt mina åsikter och upplevelser och jag vill inte starta en hat diskussion och jag är ingen fanboy av asus, jag gillar bara deras produkter, och jag har äger ett Asrock moderkort.)

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Dårlig hemsida för att ladda ner drivers. Laddade ner drivers och gick på 50kb/s .

Ingen svenskmanual fick jag med när jag köpte mitt moderkort och Engelska-manualen var dårlig på att visa vad som skulle vart.

Asus känns bättre och stabilare. Asus är enligt mig bra och har bra rykte.

^ ( Obs, allt som är skrivet är enligt mina åsikter och upplevelser och jag vill inte starta en hat diskussion och jag är ingen fanboy av asus, jag gillar bara deras produkter, och jag har äger ett Asrock moderkort.)

okej nee jag vill bara veta så inte jag själv går på en massa skit så tack för infon

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

okej nee jag vill bara veta så inte jag själv går på en massa skit så tack för infon

Gissar att han aldrig ägt ett ASRock-kort för 1155 så det är nog ingen information du har nytt av. Vi är många som är nöjda med ASRock för 1155.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

okej nee jag vill bara veta så inte jag själv går på en massa skit så tack för infon

Asrock var sämre förr när de var ett dotterbolag till Asus som skapade mer "budget" varianter av komponenter, men är mycket bättre nu med deras nyare modeller.

Permalänk

Jag köpte ett P8Z77-V förra veckan.

2 saker som är lite sisodär.

1. Du slår på datorn så tar det många sekunder innan American megatrends bilden kommer upp (POST), har aldrig varit med om detta förut. Sker varje uppstart. Otroligt irriterande för nu var ju förra datorn (gammal core2duo) snabbare in i Windows totalt sett.
Jag lovar det tar sån tid så man tror det kraschat. Och jag har ägt många datorer.

2. Bios är mus-styrt, men det buggar ibland. Pilen fastnar och rutor buggar så du ser inte vad du klickar på. Sker ibland.

Personligen gillar jag award bios, MYCKET enklare att få överblick och det går snabbare med tbord än mus. Denna bios i detta kort ser cool ut första gången du startar det, men efter det är det bara irriterande.

Däremot fungerar allting klockrent. Alla enheter fungerar och pang rätt in i spel bara med allt på max i 10h och det är hur stabilt som helst, just som man väntar sig av Asus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av track_666:

varför inte asrock om jag får fråga ??

Asrock har en tendens att inte riktiga fungera som de skall, under en längre tid.

Mitt kort, ASrock 970 Extreme4 började att låsa sig _innan_ post. Fick byta ut det. Läskiga är 1års garantin:<

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av kinc:

P8Z77-V LK är ett moderkort vi tagit fram för att konkurrera med våra konkurrenters lägre och lägre priser (utan att tumma på vad som gör ASUS till ASUS).

- Det har en väl tilltagen spänningsdel
- Låt inte avsaknaden av kylprofiler skrämma dig, det kyler det som behövs
- Det har 8/8 PCI-Ex för SLI och Crossfire

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1199772

I min mening har vi inget kort som ger mer moderkort för pengarna.

Vill du ha ett kort som ger dig mycket moderkort, väsentliga extrafunktioner och avancerade överklockningsmöjligheter bör du titta åt detta hållet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167993

mATX i ATX-chassin är väldigt underskattat.

OBS! Jag jobbar för ASUS som du ser till vänster här

Varför har ni inga helsvarta moderkort? Helst i prisklassen under 2K

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Asrock har en tendens att inte riktiga fungera som de skall, under en längre tid.

Mitt kort, ASrock 970 Extreme4 började att låsa sig _innan_ post. Fick byta ut det. Läskiga är 1års garantin:<

De för Intel fungerar som de ska.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hannesboey:

Dårlig hemsida för att ladda ner drivers. Laddade ner drivers och gick på 50kb/s .

Ingen svenskmanual fick jag med när jag köpte mitt moderkort och Engelska-manualen var dårlig på att visa vad som skulle vart.

Asus känns bättre och stabilare. Asus är enligt mig bra och har bra rykte.

^ ( Obs, allt som är skrivet är enligt mina åsikter och upplevelser och jag vill inte starta en hat diskussion och jag är ingen fanboy av asus, jag gillar bara deras produkter, och jag har äger ett Asrock moderkort.)

Jaha, och du tror att du får svensk manual till de andra? Tänk då om, för det finns inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Demonoidz:

Asrock har en tendens att inte riktiga fungera som de skall, under en längre tid.

Mitt kort, ASrock 970 Extreme4 började att låsa sig _innan_ post. Fick byta ut det. Läskiga är 1års garantin:<

En tendens bara för att ditt inte riktigt höll måttet, nja det är väl lite väl vågat uttalande, eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nu beställer jag ( om några min ) blev ett sånt HÄR moderkort
Hört mycket Negativt om ASRock men 3Års garanti är inget att klaga på enligt mig

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Nu beställer jag ( om några min ) blev ett sånt HÄR moderkort
Hört mycket Negativt om ASRock men 3Års garanti är inget att klaga på enligt mig

Mvh: Eric

Najs, jag beställer nog samma kort. Har fö ett sapphire 7970 med, bara hoppas det är en kombination som blir guld

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD