680 + 2 skärmar med olika hz

Permalänk
Medlem

680 + 2 skärmar med olika hz

Hej Sweclöckers!

Jag sitter med en 120 hz skärm (Benq xl2410t) och funderar på att köpa ytterliggare en skärm att ha vid sidan om.

Till frågan : är det möjligt att ha 2 skärmar, 1 på 120hz och den andra på 75hz, sedan utöka sitt skrivbord
och ha spel igång på 120hz och webbläsare på 75hz.. eller kommer 120hz skärmen att gå ner till 75hz ?
Blir man tvungen att köpa ytterliggare en 120hz skärm för att kunna behålla 120hz på båda .

Jag har nyligen skaffat 680 kortet och ser att det har nån form utav separata utgångar då man kan ha 3dvision surround
samt ytterliggare en extra skärm.. kan det vara så att detta kortet är det enda kortet som möjligtvis stödjer att olika hz
körs i dagsläget ?

Permalänk
Medlem

Ingen som verkar veta något om just denna frågan.. samma på google, hittar ingen info alls =(

Permalänk
Medlem

För mig funkar det perfekt med mitt gtx560, var även inga problem när jag körde hd4870 i crossfire. Har en 120hz som jag spelar på och nu en projektor med 60hz, och förut en vanlig 75hz skärm.

Visa signatur
Permalänk

Jag tror att det går att köra två skärmar i olika Hz, så länge du inte ska använda dem i surround. Att bara utöka skrivbordet ska nog gå bra. Jag vet i alla fall att man kan använda två skärmar i olika upplösningar för att utöka skrivbordet och tror inte det behöver vara samma Hz för att det ska vara möjligt.

Det här är inget som jag är säker på utan bara vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Jag tror att det går att köra två skärmar i olika Hz, så länge du inte ska använda dem i surround. Att bara utöka skrivbordet ska nog gå bra. Jag vet i alla fall att man kan använda två skärmar i olika upplösningar för att utöka skrivbordet och tror inte det behöver vara samma Hz för att det ska vara möjligt.

Det här är inget som jag är säker på utan bara vad jag tror.

Jag använder min setup så här:
1680x1050 @ 120Hz
Till vänster om den..
1920x1080 @ 60HZ

Och har då valt att utöka skrivbordet istället för att spegla dom eller så. Är ganska enkelt i windows med deras skärmupplösnings verktyg.

Men se till så att du har 120Hz skärmen som "Primär skärm". Då startar alla spel på den. Om du inte gör detta och har en config som sätter på 120Hz och kör i gång på 75Hz skärmen så blir det nog inte så bra Har inte testat men blivit avrådd frnn detta^^
Detta alternativ finns på även i skärmupplösnings verktyget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

XL2420T 120hz och en Samsung 245B 60 Hz har jag på mina skärmar och använder detta med ett 680, så detta funkar fint!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kaddey:

Hej Sweclöckers!

Jag sitter med en 120 hz skärm (Benq xl2410t) och funderar på att köpa ytterliggare en skärm att ha vid sidan om.

Till frågan : är det möjligt att ha 2 skärmar, 1 på 120hz och den andra på 75hz, sedan utöka sitt skrivbord
och ha spel igång på 120hz och webbläsare på 75hz.. eller kommer 120hz skärmen att gå ner till 75hz ?
Blir man tvungen att köpa ytterliggare en 120hz skärm för att kunna behålla 120hz på båda .

Jag har nyligen skaffat 680 kortet och ser att det har nån form utav separata utgångar då man kan ha 3dvision surround
samt ytterliggare en extra skärm.. kan det vara så att detta kortet är det enda kortet som möjligtvis stödjer att olika hz
körs i dagsläget ?

Det går alldeles utmärkt (kör 3x120 Hz + TV), men när du har den andra skärmen igång kommer kortet att sluta klocka ner sig fullt ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har testat att utöka skrivbordet till tvn..

Det står att min primärskärm (benq) är på 120hz) och att tvn är på 60hz.. som egentligen är på 100hz.. men skit samma med det..

fast även om det står 120hz.. så känns det annorlunda jämfört med om jag kör med enbart benq skärmen. utan att utöka så att säg.
precis som om det står att det ska vara 120hz , men i själva verket så är det annan hz..

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kaddey:

Jag har testat att utöka skrivbordet till tvn..

Det står att min primärskärm (benq) är på 120hz) och att tvn är på 60hz.. som egentligen är på 100hz.. men skit samma med det..

fast även om det står 120hz.. så känns det annorlunda jämfört med om jag kör med enbart benq skärmen. utan att utöka så att säg.
precis som om det står att det ska vara 120hz , men i själva verket så är det annan hz..

Finns inga TV-apparater som kör 100 "verkliga" Hz, utan de kör 50 Hz med interlacing för att fuska fram 100.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har en 120HZ skärm och en Tv, när jag försöker koppla i de fungerar det bara om Tvn är i det översta uttaget och skärmen i det understa. (Då får jag Tvn som primärskärm och bara 60HZ på datorskärmen.) Jag har ett 6950 2gb. Någon som vet hur detta fixas?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Finns inga TV-apparater som kör 100 "verkliga" Hz, utan de kör 50 Hz med interlacing för att fuska fram 100.

Interpolering är vad apparaterna sysslar med. I princip inget produceras eller kan sändas ut med 100 fps, så att göra ingång för 100 fps skulle ju endast gynna de som vill köra datormonitor på tvn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt fått det att funka att spegla min 120 hz skärm till min TV utan att Hz'n dras ner. Lite drygt att gå in o klona skärmen varje gång man vill ligga i sängen o kika lite

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sewerin:

Jag har en 120HZ skärm och en Tv, när jag försöker koppla i de fungerar det bara om Tvn är i det översta uttaget och skärmen i det understa. (Då får jag Tvn som primärskärm och bara 60HZ på datorskärmen.) Jag har ett 6950 2gb. Någon som vet hur detta fixas?

Skrivet av dwittenx:

Aldrig riktigt fått det att funka att spegla min 120 hz skärm till min TV utan att Hz'n dras ner. Lite drygt att gå in o klona skärmen varje gång man vill ligga i sängen o kika lite

Klonar/speglar ni skärmarna måste de förstås köras i samma Hz och samma upplösning. Sträcker ni ut skrivbordet är detta inte ett krav (förutom med Surround).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync