Permalänk
Medlem

3 Skärmar med XFX Radeon 6870

Hej!

Jag är intresserad av att köra med 3 skärmar istället för mina två jag kör nu. Skärmarna är Samsung Syncmaster S24A300BZ och BenQ XL2410T. Jag använder en DVI-kabel till varje skärm.

Det jag undrar är alltså hur jag ska göra för att få in en tredje skärm?

Portarna på grafikkort ser ut som följande:

Jag använder uppenbarligen en DVI-port på varje rad.

Min första tanke var att koppla in en HDMI-kabel på den undre raden, skulle det fungera?
Eller måste man använda en DVI-kabel som splittar och går ut till två skärmar men tar bara upp en DVI-port på grafikkortet?

Jag har även läst att folk har haft lite problem med just detta grafikkort vid användning av flera skärmar.

Jag är lite "lost" här så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

// Pär

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk

DVI - HDMI -DP
DVI - DVI- DP

Finns annars adaptrar för tex. DP->DVI om du inte har en skärm med DP-ingång

edit: förutsatt att just den modellen inte har några specialproblem

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem

För att förtydliga ovanstående inlägg så brukar ena DVI delas med HDMI utgången, så det går inte att använda båda samtidigt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Om det har läst om "problem" med 2 DVi och HMDI så är det alldeles sant. Du måste använda en displayport till din 3:e skärm.
Om dina skärmar inte har en displayport så måste du använda en AKTIV adapter. Detta är väldigt viktigt.
Här är en: http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Då har jag en fråga till. Klarar displayport 1920x1080 och 120hz?

EDIT:
Jag har ingen displayport-kabel, finns det att köpa en displayport till DVI(kabel, inte adapter) som fungerar som tidigarenämnd adapter?
http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Skrivet av Nuffing:

Tack för svaren!

Då har jag en fråga till. Klarar displayport 1920x1080 och 120hz?

EDIT:
Jag har ingen displayport-kabel, finns det att köpa en displayport till DVI(kabel, inte adapter) som fungerar som tidigarenämnd adapter?
http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...

Den klarar 1080P som det står, 120 Hz kan jag inte uttala mig om. Du får fråga Inet!
Du kan däremot inte använda en kabel, då den inte är aktiv!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Den klarar 1080P som det står, 120 Hz kan jag inte uttala mig om. Du får fråga Inet!
Du kan däremot inte använda en kabel, då den inte är aktiv!

Är det någon skillnad i kvalité på det olika displayportkablarna som finns? Ger det olika bra bild etc. Kan du rekommendera en DP-kabel på Inet som jag kan beställa med adaptern?

EDIT:
Fanns inte så många valmöjligheter så jag antar att det är denna som gäller:
http://www.inet.se/produkt/8903499/displayport-ha-ha-1m

EDIT2:
Okej, jag tror jag har funnit ett problem. Mitt grafikkort har bara mini displayport, vad göra? :/

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Displayport skall stödja upplösningar upp till 4K och även 3D och allt via en kabel. Med DP så kan du även koppla in flera skärmar ex 12st bara du har utgångar för det.

Permalänk
Medlem

Jag har insett att detta med DP och adapters till det är inte riktigt är mitt område. Jag är som helt ny till det hela.

Jag skulle vilja ha hjälp att välja en Mini Displayport-kabel till denna adapter: http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp....
Vet inte riktigt om jag ska ha hane och hona eller hane och hane.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Jag har en exakt likadan. Och med den så kan du koppla in 3:e skärmen och använda 3 skärmar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Så du skall kunna använda DVI - DVI - DP / DVI - HDMI - DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selene:

Så du skall kunna använda DVI - DVI - DP / DVI - HDMI - DP.

Det är DVI + DVI + DP jag ska köra.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Jag får det till att jag ska ha en hona och en hane.
http://www.inet.se/produkt/8903488/mini-displayport-ha-ho-0-5...

Kan jag få en verifikation på att detta stämmer?

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Jag har insett att detta med DP och adapters till det är inte riktigt är mitt område. Jag är som helt ny till det hela.

Jag skulle vilja ha hjälp att välja en Mini Displayport-kabel till denna adapter: http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp....
Vet inte riktigt om jag ska ha hane och hona eller hane och hane.

Skrivet av Nuffing:

Jag får det till att jag ska ha en hona och en hane.
http://www.inet.se/produkt/8903488/mini-displayport-ha-ho-0-5...

Kan jag få en verifikation på att detta stämmer?

Nej, du ska koppla den adaptern direkt till grafikkortet, och sedan dra en DVI kabel från adaptern till skärmen.

Permalänk
Medlem

Som Marcusk nämde så kopplar du bara in denna adaptern i grafikkortet och sedan en dvi kabel direkt på det.
Har du mer problem så kan du kontakta mig på min mail så kan vi försöka lösa det.

Xarium19@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, du ska koppla den adaptern direkt till grafikkortet, och sedan dra en DVI kabel från adaptern till skärmen.

Skrivet av Selene:

Som Marcusk nämde så kopplar du bara in denna adaptern i grafikkortet och sedan en dvi kabel direkt på det.
Har du mer problem så kan du kontakta mig på min mail så kan vi försöka lösa det.

Xarium19@gmail.com

Jaha! Vad korkad jag känner mig :/
Tack så mycket för hjälpen!

EDIT:

En till fråga! Förlåt men jag är helt vilse! Ska jag ha single link eller dual link DVI-kabel?

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

No worries lad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

En till fråga! Förlåt men jag är helt vilse! Ska jag ha single link eller dual link DVI-kabel?

Det spelar ingen roll. Ta det som är billigast. För din upplösning fungerar båda.

Permalänk
Skrivet av Nuffing:

Jaha! Vad korkad jag känner mig :/
Tack så mycket för hjälpen!

EDIT:

En till fråga! Förlåt men jag är helt vilse! Ska jag ha single link eller dual link DVI-kabel?

Som tidigare nämnt så kan du ha båda, men adaptern klarar bara single link, så du kommer inte få ut mer än det ändå.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Detta var ett tag sedan men jag tänkte bara meddela att allting fungerar som det ska och jag är väldigt nöjd. Tack för all hjälp allihopa.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]