Permalänk
Medlem

Konstruktiv kritik på design

Har hållit på med att göra webbsidor i snart två år, men design har alltid varit min svaga sida D:
Hursomhelst, skulle gärna vilja ha lite kritik på designen på http://jacce.dyndns.org/game/

Permalänk

Det inom rutan var inte särskilt snyggt, knapparna såg gamla ut. Test att byta till bara textlänkar och andra fonts.
Själva layouten i övrigt var riktigt nice.

Permalänk
Medlem

90-talet vill ha tillbaka sin hemsida!

Allt ska iofs vara Webb 2.0 numera..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Bakgrunden: Grå och plottrig
Färre stjärnor, mer svart. Mer blått på planeten och synligare grönt. Dra ner mättnaden (saturation) och öka kontrasten. Tanken är här att sätta grunden för sidans färgtema. Dessa färger ska genomgå alla rutor/textfärger, så att era färger då skulle bli Blått, några nyanser av grå och detaljer med ljugrönt på blå bakgrund? T.ex.

Namn & Logga: Centrera och ge den något igenkänninsmoment, som skiljer den från allt annat. Gör en blå planet av ett O t.ex

Knappar: Max en knapp som gör samma sak. Registera ska bara finnas på ett ställe. Bevel & Emboss i PS kan ni strunta i, häng på Win8 metro stilen eller Apples med glaseffekten på vissa delar och illusion av svagt utbuktande, men matt.

Bra att kopiera layout från: http://www.wunderlist.com/ & http://eu.battle.net/sc2/en/

Hoppas det går bra

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Nja. Det ända jag undrar är hur man lyckas göra så extremt fula "knappar" ?
annars var det väl okej.

Permalänk
Medlem

knapparna är från stenåldern (utseende+font), minska gärna djupet och höjden känslan på dem till några pixlar (~2), det ser mycket stiligare ut (du vet vad jag menar)

centrera gärna "rutan" vertikalt med

"planeterna" ändrar utseende beroende på om jag har ett litet fönster eller stor fönster (horisontellt) det är riktigt fult att dem ändrar storlek sådär :/

snabbare toning när man klickar på knapparna eller ta bort det helt

hör gärna av dig om du vill ha mer kritik jag är designer

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket tid nu, men jag ändrade menyn lite snabbt (hann inte fixa font). Ser det bättre ut så här?
Ska förövrigt halvera tiden till 100 ms sen
Ska också fixa bakgrunden, märkte själv att det blev fult om man inte körde 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Har inte så mycket tid nu, men jag ändrade menyn lite snabbt (hann inte fixa font). Ser det bättre ut så här?
Ska förövrigt halvera tiden till 100 ms sen
Ska också fixa bakgrunden, märkte själv att det blev fult om man inte körde 16:9

Mycket bättre nu! Du kan ta bort inloggningsknapp-länken om du ska ha inloggningen så där på höger sida

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Har fixat en del av det som sagts nu. Ska sova, sen fixa loggan och möjligtvis bakgrunden

Permalänk
Medlem

Förlåt OT, men hur ser en riktigt väldesignad sida ut? Har någon några exempel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Skulle dock uppskatta om jag även får lite kritik på mitt forum
http://jacce.dyndns.org/game/forum/
(Ska förbättra logo + bakgrund senare)

Permalänk
Medlem

Problemet med den sortens bakgrund som du valt är att den kan se väldigt konstig ut på skärmar som inte har det höjd/bredd ratio som bilden har original. Till exempel när jag öppnade den på min sidoskärm som står i 9:16 läge så blev planeterna väldigt avlånga detta är något som skulle kunna förbättras annars tycker jag det är en helt okej hemsida. Riktigt fint att du har lite transparent bakgrund på innehålls området det kan bli riktigt snyggt med en bättre bakgrund

MVH
Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Sorry för bump, men har äntligen tagit tag i sakerna som jag skjutit upp. Har nu fixar menyn och bakgrunden (bakgrunden blir t.ex. inte utsträckt längre). Ni kan ju besöka sidan, eller kolla före- och efterbild: https://imgur.com/a/x6Ll9

Permalänk
Skrivet av Snacker:

Sorry för bump, men har äntligen tagit tag i sakerna som jag skjutit upp. Har nu fixar menyn och bakgrunden (bakgrunden blir t.ex. inte utsträckt längre). Ni kan ju besöka sidan, eller kolla före- och efterbild: https://imgur.com/a/x6Ll9

Du borde väl först och främst göra en ny logo/header/rubrik eller vad man än ska kalla det, ser inge vidare ut just nu tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Du borde väl först och främst göra en ny logo/header/rubrik eller vad man än ska kalla det, ser inge vidare ut just nu tbh.

Ah, glömde det :3
Fixar det sen då

Permalänk
Medlem

Sådär, nu var logo fixat

Permalänk
Medlem

Vet att det inte är tillåtet att posta flera poster i rad, eller bumpa. Men det är väl i alla fall bättre än att starta en ny tråd?
Har i alla fall ändrat designen rätt mycket, så skulle behöva lite fler åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Vet att det inte är tillåtet att posta flera poster i rad, eller bumpa. Men det är väl i alla fall bättre än att starta en ny tråd?
Har i alla fall ändrat designen rätt mycket, så skulle behöva lite fler åsikter.

Flera poster i rad är delvis okej om det innehåller ny och nyttig information men att bumpa är förbjudet.

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Jag gillar den inte, 90-tals "design" är bara att börja om helt med designen enligt mig.
Detta är ju mer eller mindre en one page design vilket är absolut roligast att göra, känns som man kan göra mycket med den och man behöver ju bara bry sig om en sida och inte 10 typer av "pages"

Så... sidan handlar om något spel, vad är det för spel, nu antar jag att det har något med rymd att göra men måste ju finnas nått roligt grafiskt du kan göra med det? och nu menar jag inte en stor bild som bakgrund.

ge lite information om spelet plus lite snygg grafik till detta, skriv hur långt ni har kommit etc etc. En sida blir så mycket finnare med mer text plus att personer som kommer in får lite mer hum om vad det handlar om.

Sedan tycker jag att sidan är för bred, runt 900px tycker jag är bra, kommer se bättre ut och ni behöver inte ha lika mycket text då vilket kan vara en fördel.

Skippa helsvart bakgrund, låt det gå lite åt det gråa hållet (behöver inte vara mycket), samma med vit text, låt det bryta lite med grått, även om det bara är lite så gör det skillnad.

Finns mängder med inspiration att hitta, bry dig inte om att leta efter webdesign inspiration som har med spel att göra, en fin sida är en fin sida. Leta upp några stycken som du gillar och försök ta reda på varför dom är snygga, it's all in the details!

Detta va sämst skrivet men men..