Permalänk
Medlem

Är det grafikkortet som ska bytas?

Hejsan,

Tror jag vet svaret på frågan men vill mest dubbelkolla då jag inte riktigt har ekonomin för att byta ut alla komponenter. (Vilket jag egentligen borde göra.)

Min dator ser ni i signaturen skärmen är en Hyundai Q17+ på 60 Mhz och responstiden ligger på 12 ms om jag inte minns fel.

Jag har nyligen fått ett återfall och börjat spela cs 1.6 igen, problemet är att jag får riktigt stora FPS drops när jag möter fler än en motståndare, blir halvt flashad och när jag är i närheten av en smokegrenade. Förr i tiden har jag kunnat spela utan större problem och endast känt av FPS drops vid smokegrenades.

Till ämnet hör också att fläkten till grafikkortet har gått sönder för bra många år sedan. Men det har alltid gått att spela i alla fall, så länge man inte kört i flera timmar. Annars har det blivit överhettat eller någonting och CCC har dragit igång nåt VPU recover läge och sänkt upplösningen.

Så till frågan - Visst borde det vara ett grafikkortsrelaterat problem som går att lösa med ett nytt grafikkort?

Permalänk

Frågan är om det ens är lönt att uppgradera en så pass gammal dator. Finns väl inte hur många agp grafikkort att välja på numera heller. Skulle nog fixat ihop stålar och köpt en dator i delar och byggt ihop.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Webhallen har grafikkort för 500 kr, jämfört med en ny dator är det ingenting dessutom spelar jag inget förutom cs nu då

Permalänk

Då är ju frågan löst

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ja, om ingen annan har något att tillägga? Kan det vara processorn?

Permalänk
Skrivet av weezy:

Ja, om ingen annan har något att tillägga? Kan det vara processorn?

Vad menar du då? Blir den oxå överhettad? Har du föresten blåst ur datorn från damm? Kanske din cpu kylare är fylld av damm.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nej, tror inte den är överhettad. CPU tempen ligger på 30-40 grader när man kollar i bios, däremot vet jag ju inte vad den ligger på under belastning.

Fläkten och allt annat är rensat från damm.

Sen är ju som sagt grejerna gamla, processor har ju närmare 10 år på nacken. Tänkte om det kunde vara den som börjat spöka. Vet ju inte hur det fungerar, är det processorn eller grafikkortet som belastas när man möter fler än en motståndare tex?

Permalänk
Medlem

Problemet att grafikkortet överhettas har självklart med just grafikortet att göra
Processorn är extremt slö men det är inte ditt problem.

FInns endel AGP grafikkort tillsalu, sist jag kollade var Radeon HD 4670 det snabbaste som släppts, men sen kostar den över 1000:- vilket inte är värt.
Klarar alla spel men din processor kommer bromsa upp kortet ordentligt,
Så ett Radeon 3650 duger och kostar bara några hundra.

Permalänk

Kopierade från annan tråd..

Du kan kolla upp hur mycket processorn och grafikkortet belastas när du spelar. Helst ska grafikkortet ligga nära 100% användning, men om istället processorn ligger på 100% och grafikkortet på lägre användning så flaskhalsar processorn t.ex.

Processorns användning kan du kolla upp i aktivitetshanteraren, och för grafikkortet kan du använda ett tredjepartsprogram som t.ex MSI Afterburner.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Webhallen har grafikkort för 500 kr, jämfört med en ny dator är det ingenting dessutom spelar jag inget förutom cs nu då

är det AGP då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

är det AGP då?

Ja

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Problemet att grafikkortet överhettas har självklart med just grafikortet att göra
Processorn är extremt slö men det är inte ditt problem.

FInns endel AGP grafikkort tillsalu, sist jag kollade var Radeon HD 4670 det snabbaste som släppts, men sen kostar den över 1000:- vilket inte är värt.
Klarar alla spel men din processor kommer bromsa upp kortet ordentligt,
Så ett Radeon 3650 duger och kostar bara några hundra.

Är det stor skillnad på 3650 och 3450? När det kommer till minnesfrekvenser och klockfrekvenser är jag helt lost :S

Skrivet av hjorten66:

Kopierade från annan tråd..

Du kan kolla upp hur mycket processorn och grafikkortet belastas när du spelar. Helst ska grafikkortet ligga nära 100% användning, men om istället processorn ligger på 100% och grafikkortet på lägre användning så flaskhalsar processorn t.ex.

Processorns användning kan du kolla upp i aktivitetshanteraren, och för grafikkortet kan du använda ett tredjepartsprogram som t.ex MSI Afterburner.

Det kanske jag ska testa, men det skulle inte förvåna mig om CPUn maxar, den kan gå upp i maxbelastning av aftonbladets hemsida

Permalänk
Skrivet av weezy:

Är det stor skillnad på 3650 och 3450? När det kommer till minnesfrekvenser och klockfrekvenser är jag helt lost :S

Det kanske jag ska testa, men det skulle inte förvåna mig om CPUn maxar, den kan gå upp i maxbelastning av aftonbladets hemsida

he he. Jo jag vet hur det är med dom där gamla datorerna. Har själv en likvärdig en p4 och med agp kort.Spelar äldre spel på den endast

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen skillnad alls på 3450 och 3650, kan någon hjälpa mig! 3650 verkar dessutom ha olika specifikation beroende på var man hittar kortet någonstans :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Jag ser ingen skillnad alls på 3450 och 3650, kan någon hjälpa mig! 3650 verkar dessutom ha olika specifikation beroende på var man hittar kortet någonstans :S

Eller det var nog inget... Beror naturligtvis på vem som gjort kortet, tittade ju inte på referensmodellen.

Permalänk
Skrivet av weezy:

Jag ser ingen skillnad alls på 3450 och 3650, kan någon hjälpa mig! 3650 verkar dessutom ha olika specifikation beroende på var man hittar kortet någonstans :S

Här kan du jämföra kort.

http://www.gpureview.com/Radeon-HD-3650-AGP-card-562.html

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

då är det väl bara köra på det då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Problemet löstes med ny processor! Har fortfarande fps drop men inte alls i samma omfattning. Antar att det kan vara mer applikationer som drar CPU prestanda nu för tiden än då när jag spelade för 4-5 år sen

Permalänk
Medlem

Vad bytte du till? Vad hade du innan?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Hade en P4 på 2 GHz och nu har jag en P4 med HT på 2.8 GHz

Permalänk
Medlem

Tips. Om du kan stänga av HT bör du göra detta då dessa cpu'er inte e spec bra med HT. Framförallt inte i i CS.
(Rätta mig gärna någon om jag har fel)

Skrivet av weezy:

Hade en P4 på 2 GHz och nu har jag en P4 med HT på 2.8 GHz

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB