Permalänk
Medlem

Zenbook ux31 i5 eller i7?

Hej,
siktar in mej på en asus zenbook. Det som jag är osäker på är vilken processor som jag ska välja. En annan sak, i7an lär ju sluka lite mer ström så batteritiden lär bli sämre.

Tänkte köra Eclipse, vs2010, sql server etc på den.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ge ett råd?

Permalänk
Medlem

i7 skulle jag rekommendera om du använder video-redigeringsprogram, eller andra program som kräver mycket av processorn. Men om det bara är film och surfande så skulle jag nog dra i5.

Edit: Såg precis vilka program du tänkte använda Vet inte hur du kommer använda programmen, du får själv avgöra om det du gör kräver mycket processorkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken2:

Hej,
siktar in mej på en asus zenbook. Det som jag är osäker på är vilken processor som jag ska välja. En annan sak, i7an lär ju sluka lite mer ström så batteritiden lär bli sämre.

Tänkte köra Eclipse, vs2010, sql server etc på den.

Jag hade väntat med att köpa en Ultrabook. Så fort Ivy bridge släpps kommer det antagligen komma en hel del nya Ultrabooks. Vilket kommer att resultera i utförsäljning av denna generationens eller om du vill ha nya Ivy b helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag hade väntat med att köpa en Ultrabook. Så fort Ivy bridge släpps kommer det antagligen komma en hel del nya Ultrabooks. Vilket kommer att resultera i utförsäljning av denna generationens eller om du vill ha nya Ivy b helt enkelt.

Sant, och om batteritiden verkligen är viktigt kommer ju de nya processorerna sluka mindre ström, vilket borde öka batteritiden. Frågan är hur viktigt det är för TS att skaffa sig en ultrabook snart, verkar som om ivy-bridge releasen skjuts upp.

Permalänk
Medlem

Hej,
visst jag skulle absolut vänta tills Ivy Bridge kommer om tid fanns.

Nu behöver jag ny dator inom en vecka för jobbet. Ivy Bridge släpps väl nu och innan några nya datorer med Ivy Bridge kommer till Svedala får vi väl vänta tills efter sommaren?

Tror jag snålar och kör på en med i5.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en Zenbook med i7. Kan inte jämföra med i5 då jag inte testat den men det låter som att du kommer ha din dator som utv-dator och köra en hel del kompileringar av programkod i Eclipse. I det fallet kan det vara bra att satsa några kronor extra och köpa i7 då som jag har förstått det är framförallt processorn som jobbar vid kompilering.

I övrigt så kan jag bara säga att jag är otroligt nöjd med datorn om man bortser från tangentbordet som är en katastrof. Men om du skall syssla med programmering så antar jag att du ändå skall köra med externt tangentbord, mus och skärm så då spelar det mindre roll.

Permalänk
Medlem

Hej,
tack för svar. Jo jag kommer att ha den som utv. dator men då jag sitter hos kund så kommer det ju att bli att man sitter med kundens dator. Den här blir en leksak som jag kommer att ha på möten/hemma på kontoret.

Men det är som du säger, i7 är det värt att satsa på samt att jag "får" en större ssd på köpet.

Hur är batteritiden på din maskin vid normalt användande (surf)?

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast med sladd i så jag vet inte exakt hur lång/bra batteritiden är. Men jag kan helt säkert köra minst 4-5 timmar utan sladd under en normal arbetsdag. Kanske till och med längre. Min förra dator var en sony vaio som nu efter ca 2 år klara ca 30-60 minuter på batteriet så jag är lite skadad när det gäller batteritid, förutsätter nästan alltid att man måste ha sladd

SSD som du nämner är också underbart, snabb uppstart och det smidiga formatet är perfekt. Det som oroar mig mest är hur jag någonsin skall kunna gå tillbaks till en vanlig bärbar efter att ha provat en ultrabook.

Måste säga att jag är riktig sugen på nästa generation ultrabooks med ivy och förhoppingsvis 8 GB med RAM.

Permalänk
Medlem

Låter perfekt, jo sitter med en Lenovo i7 W510 med "extra allt". Batteritiden är ju därefter, i början klarade den av ca 90 minuter. Nu är batteritiden nere i 45 minuter....

Helst skulle jag vänta tills det kommer lappar med IB men det går inte. Får köpa ut ny nästa år. Var å klämde på en MBA å jag var inte så imponerad.. samt att den blir bra mycket dyrare då jag måste köpa ut windows 7 till den.....

Jaja, ska avlägga rapport när jag sitter med den i knäet

Permalänk
Medlem

Tror jag får ut knappt 2 timmar batteritid med min UX31. Då kör jag performanceläget och surfar youtube etc. Sitter man bara och skriver eller liknande med sparläget i så håller den betydligt längre, minst dubbla tiden. Kör versionen när det bara fanns i7 att välja.

Skulle jag leta ultrabook idag så skulle jag personligen vänta på Ivy men det var visst inte ett alternativ för dig. Kommer nog också ha svårt att gå tillbaka till "vanlig" laptop. Brorsans 15" känns som en stridsvagn i jämförelse

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

I övrigt så kan jag bara säga att jag är otroligt nöjd med datorn om man bortser från tangentbordet som är en katastrof.

Använder också en UX31 som utv. laptop och stör mig något fruktansvärt på tangentbordet.
Det är inte bara det att tangenterna är "tröga", knappar som home, delete page up och page down sitter på konstiga ställen och kräver att man har fn-knappen intryckt för att de ska fungera. Ruskigt irriterande.

Permalänk
Inaktiv

båda är Dual Core men i7'an är 200mhz snabbare

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte lätt. Nu är jag inne på att burken ska ha bakgrundsbelyst tangentbord oxå...... Såg att zenbook kommer snart med uppgradering och just belyst tangentbord. Frågade Dustin om de visste när den skulle komma, men nej de vet inte.......

Permalänk
Medlem

En annan fråga, är zenbooken tyst? Störs man mycket av fläkten?

Permalänk
Skrivet av Hinken2:

En annan fråga, är zenbooken tyst? Störs man mycket av fläkten?

Har aldrig lagt märke till fläkten ens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hinken2:

Ja det är ju inte lätt. Nu är jag inne på att burken ska ha bakgrundsbelyst tangentbord oxå...... Såg att zenbook kommer snart med uppgradering och just belyst tangentbord. Frågade Dustin om de visste när den skulle komma, men nej de vet inte.......

inte tidigare än 3'e Gen Intel Cpu's iaf

Permalänk
Medlem

Nej precis, då är de bara att lägga beställning. Kan inte vänta tills efter sommaren.....