Permalänk

Plexiglas, vart finns det?

Tja! Tänkte göra lite diverse byggen och vill ha plexiglas till detta i olika färger, främst blå, grön och kanske röd.
Ska inte ha det till datorn just nu, men många moddare använder ju detta på ett sätt eller annat..

Vet att Clas Ohlsson hade lite sån't förr, men jag tror inte de har det längre..
Nån som vet vart man kan få tag i detta smidigt och till ett bra pris?

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem

din lokala glasmästare kan säkert plocka in åt dig.

Permalänk
Hedersmedlem

K-Rauta hade en del, där jag köpte mitt bland annat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt billigt hos en lokal glasmästare.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av dagbro:

din lokala glasmästare kan säkert plocka in åt dig.

Har funderat på det också, men känns nom det kan bli både bökigt och dyrt. Plus att man säkert måste köpa stora, otympliga/många skivor då..
Tänkte mer om det fanns något smidigare sätt...

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Skrivet av Leifson:

K-Rauta hade en del, där jag köpte mitt bland annat.

Kollade på deras hemsida, de har rätt billig ofärgad plexi, men som sagt jag vill ha färgat...

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurre_Kul:

Kollade på deras hemsida, de har rätt billig ofärgad plexi, men som sagt jag vill ha färgat...

det är bara att färga själv? Kan kanske vara lite svårt att få det jämt och fint om du vill ha det transparent också

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.plexiglasshopen.se/plexiglasplattor

Inte direkt billigt, men det finns ju iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Mja. Med färga själv antar jag att du menar lacka/måla?
-Det går ju att göra, men eftersom jag dels vill ha det transparent, ska ha belysning i och så och förhoppningsvis göra någon slags fräsning/logga i dem (vet inte hur ännu), vore det bra om plasten är färgad helt igenom...

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Skrivet av Leifson:

http://www.plexiglasshopen.se/plexiglasplattor

Inte direkt billigt, men det finns ju iallafall.

Tack för länken, men det fanns många nackdelar där förutom priset (som med frakt skulle bli asdyrt):
"INGEN FÖRSÄLJNING TILL PRIVATPERSONER
Expeditionsavgift på 200,00:- tillkommer på order under 500,00:-
Fraktkostnad debiteras separat baserat på vikt, volym och avstånd."

Nån som har handlat nånstans i Göteborgsområdet?

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk

Köp hos din glasmästare, skaffa sedan någon genomskinlig plastfilm för att tona i den färg du vill ha.

Permalänk

Blir det verkligen bra med belysning och fräsning?
Och vart får man tag på plastfilmen då? Blir det typ fönstertoning då? (som väl är svindyrt?)

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för det! Verkar billigt. Har mailat dem och frågat om frakten till Sverige nu.

Nån annan som har fler förslag?
-Tycker det borde finnas mängder med alternativ för de som vet, då det väl är rätt så vanligt at modda/bygga med detta?

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kurre_Kul:

Har funderat på det också, men känns nom det kan bli både bökigt och dyrt. Plus att man säkert måste köpa stora, otympliga/många skivor då..
Tänkte mer om det fanns något smidigare sätt...

Det är nog så att du kan få det kapat hur du vill hos en glasmästare, inte gratis förstås, men de fixar nog de mått o former du vill ha om det får betalt för det, köper du däremot på bygghandeln så får du garanterat en skiva att forma själv.
Det är inte heller helt otroligt att det finns plexi på en mekverkstad /plåtslageri, det används ofta till fönster/spånskyddd o liknande, när jag höll på med arbetsmiljöarbete så hade vi alltid några m2 hemma för att enkelt kunna tillverka skydd av olika sorter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurre_Kul:

Tja! Tänkte göra lite diverse byggen och vill ha plexiglas till detta i olika färger, främst blå, grön och kanske röd.
Ska inte ha det till datorn just nu, men många moddare använder ju detta på ett sätt eller annat..

Vet att Clas Ohlsson hade lite sån't förr, men jag tror inte de har det längre..
Nån som vet vart man kan få tag i detta smidigt och till ett bra pris?

jag beställde ifrån detta företag nere i tyskland iaf, http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/index.htm

hyffsat bra priser förutom att de tillkom typ 200kr i frakt men man kan beställa enligt egna mått och de tog bara 4 dagar o få hem det då de skickar med UPS

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Tack så mycket för era tips!

Plexiglas-shop.com hade ju en hel del att välja på. Priserna blev ca. 600:-/m2 + frakt..

Ska kolla om ja hittar nån glasmästare här också, får se vad dom skulle ta.

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem

Hej, har handlat och använt från de här ställena!

http://www.plastmastarn.se/
Här betalar du per kilo och de har i princip allt du kan tänka dig!
Köpte en 600x300x10 mm 150:-, ta med kontanter!

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Permalänk

Ah, Grymt Zahiren! Tack så mycket!

Dit lär jag åka! Precis vad jag letar efter. -Billigt, fysisk butik, så man kan känna på grejorna och i närheten. Kanon!

Och så biltema såklart för de transparenta bitarna Helt otroligt att jag faktiskt glömde kolla där! -Orutt av mig.

Tack igen!

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem

Lokal glasmästare, oftast billiga, fick 400x600 vit acrylplast för 270kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurre_Kul:

Ah, Grymt Zahiren! Tack så mycket!

Dit lär jag åka! Precis vad jag letar efter. -Billigt, fysisk butik, så man kan känna på grejorna och i närheten. Kanon!

Och så biltema såklart för de transparenta bitarna Helt otroligt att jag faktiskt glömde kolla där! -Orutt av mig.

Tack igen!

Kul att vara till hjälp!
Det är segt när man har kört fast och inte hittar det man ska=)

Lycka till med dina projekt!