Permalänk

Ny 27" S27A850D vs U2711?

Hejsan!

Då var det dags att investera i en ny skärm.
Jag sitter mycket vid datorn, lyssnar på musik, tittar på film, surfar samtidigt som man har div. chattprogram i bakgrunden. Skype t.ex.
Jag har en 19" hemma och en 23" på jobbet och känner att man är mycket mer effektiv på en större skärmyta.
Därav är 27"+ som gäller.
Eftersom man slavar mycket framför datorn vill jag gärna njuta när jag sitter där. Text ska vara lätt att läsa och bilderna ska vara färgrika.
Spelar en del spel, ofta FPS. Så responstiden ska väl vara hyffsad.

Jag har kikat på lite forum och reviews och kommit fram till två kandidater som kan vara intressanta..
Då priset verkar vara väldigt bra för vad man får.

Samsung S27A850D
Fördelar som jag har läst:
Nya PLS paneler ska vara klar och fin samt färgrik

Nackdelar som jag har läst:
"Bleeding"
Varierande/bristande kvaltié, mest på foten.

Dell UltraSharp U2711
Fördelar som jag har läst:
En väldigt bra skärm för pengarna
Stabilt bygge

Nackdelar som jag har läst:
Många skriver att anti-glare:en är får påtaglig och påverkar textkvalitén.

Alternativa skärmar och/eller erfarenheter välkomnas självklart!

Permalänk

Har själv köpt mig en DELL U2711 och är sjukt nöjd.

Innan hade jag en 23" 120Hz från LG. Den var snabb och 120Hz var riktigt nice när man spelade och kom upp i 60+ FPS men det var ju en TN-skärm och spel var det enda den var bra för.

Som du säger så är byggkvaliten på U2711 sjukt bra. Den andas kvalitet så fort man öppnar lådan. Man får till och med en utprint på kalibreringen från fabrik! Sjukt många ingångar så du kan lätt koppla på 2 datorer och 2 konsoller och ännu mer till samma skärm.
Skärmen har även picture in picture. Bildkvaliten är magisk. Man sitter och letar på nätet efter coola bakgrundsbilder så att man kan komma i byxan när man ser bildkvaliten

Fungerar helt OK i spel. Komihåg att denna skärm har inte spel i första åtanke. Men den fungerar bra. Nu har jag endast testat SWTOR med den skärmen och det fungerar hur bra som helst. Och fy fan vad fräscht allt ser ut! Den lider lite av ghosting när man spelar, men endast när man är ute efter att hitta ghosting. Annars märker man inte av det.

Skärmen har även en inbyggd kortläsare och USB-hubb som är trevligt att ha. Kan roteras, höjas och tiltas.

Ang antiglare så tycker jag att det är bra. Men det är en smaksak.

Jag kan inget annat än att rekommendera Dell skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Permalänk
Skrivet av omEn||LabZ:

Ang antiglare så tycker jag att det är bra. Men det är en smaksak.

Jag kan inget annat än att rekommendera Dell skärmen.

Tack för infon, måste bara fråga, hur upplever du att läsa text på skärmen?
T.ex aftonblaskan eller kanske en PDF fil?
Kanske rent av Windows menyerna? Vissa ha ju ändrat Fonten till störe för just Windows menyerna och kör 125% på web browsern..

Permalänk

Fan så nice! En modell där man har tagit bort div. barnsjukdommar. Tack för informationen!

Permalänk
Medlem

kör oxå med Dell UltraSharp U2711 och är sjukt nöjd med den, bästa "grej" jag köpt till datorn på länge

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Fan så nice! En modell där man har tagit bort div. barnsjukdommar. Tack för informationen!

Vi får hoppas att de har ordnat upp alla barnsjukdomar med denna modell. Skärmen har ju trots allt en av de bättre antiglare filtren på marknaden i denna prisklass. Känner du dig däremot sugen på en blank skärm och vågar ta lite risker så går det ju att importera en 1440p 27 tummare ifrån Sydkorea för ett så lågt pris som 2500 kr med express frakt inkluderad i priset.

Permalänk
Medlem

Jag säger som OmenLabz, såfort man packat upp skärmen så undrar man vad alla andra skärmtillverkare sysslar med. Fot, konstruktion och alla delar känns om ett tyskt kassaskåp. Det är bara till o slå till.

Det med ghosting och responstid jagar bara folk som aldrig ägt en IPS panel. Har man väl upplevt svärtan och färgen i en ordentlig panel
så vill man inte gå tillbaka till en TN, oavsett vilken hz och responstid den har...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Fast svärtan är lika dålig på IPS som TN :S

Allafall Samsung har ju även en glossy med finare fot pågång: http://www.pcmonitors.org/news/samsung-s27a970-a-high-end-pls...

Permalänk
Medlem

Dell gör i mina ögon sjukt bra skärmar. Köpte för bara någon vecka sedan en u3011 och var hur nöjd som helst med allt, tills jag märkte att den led av ojämn färgtemperatur. I mitt fall var skärmen mycket kallare på vänster sida än höger, vilket jag tyckte var ruskigt irriterande. Skickade tillbaka och fick hem en utbytesenhet så sent som i måndags, men även denna skickade jag tillbaka av samma anledning.

Tror dock att just detta problem är svårare att motverka på en större skärmyta, varför jag tror det borde vara mer sällsynt på den mindre U2711!

Utöver detta problem kan jag bara hålla med AkUs; man undrar verkligen vad de andra skärmtillverkarna sysslar med när man packar upp en så gedigen skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör själv på en Dell Ultrasharp fast 30" då, är fan mitt bästa datorprylsköp någonsin.

Permalänk
Medlem

Vi har en bunt U2711 på jobbet, och alla är nöjda. Ja, "glimret" i antiglarefiltret finns där, men det är inte i närheten så illa som vissa hyperanala individer gapar och skriker om. Jag lägger bara märke till det om jag tänker på det, vilket jag nog aldrig ens hade gjort om inte folk hade gapat om det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Kör själv på en Dell Ultrasharp fast 30" då, är fan mitt bästa datorprylsköp någonsin.

HE he he he Kan inte annat än att hålla med dig till 100. U3011 är den bästa investeringen jag gjort hittills inom datorprylar.

Permalänk
Medlem

Har en u2711. Blöder så in i helvete. Svart är bra mycket svartare på min super billiga 24" benq.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Hmm, om man skulle uppdaterar tråden "Ny 27" S27A850T vs U2711?"

Någon som har erfarenhet S27A850T?
Dellen är säkert bra och fin skärm, men jag är ärligt talat lite skrajj för "textläsandet".
Kan upptäcka att jag har lite svårt att läsa texten på min Eizo 23" på jobbet nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Hmm, om man skulle uppdaterar tråden "Ny 27" S27A850T vs U2711?"

Någon som har erfarenhet S27A850T?
Dellen är säkert bra och fin skärm, men jag är ärligt talat lite skrajj för "textläsandet".
Kan upptäcka att jag har lite svårt att läsa texten på min Eizo 23" på jobbet nämligen

Köp Dell u3011 du kommer INTE att ångra dig. Dessutom har den det mycket bättre datorformatet 16:10. Du får plats med mer på skärmen och det är en mycket mer cinematisk upplevelse i spel jämfört med en 27.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Köp Dell u3011 du kommer INTE att ångra dig. Dessutom har den det mycket bättre datorformatet 16:10. Du får plats med mer på skärmen och det är en mycket mer cinematisk upplevelse i spel jämfört med en 27.

Tack för tipset,
men både plånboken och kärringen gnäller redan vid 27" så njaa...
Även om jag kan hålla emd dig att det hade vrit trevligt med 30"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Tack för tipset,
men både plånboken och kärringen gnäller redan vid 27" så njaa...
Även om jag kan hålla emd dig att det hade vrit trevligt med 30"

Kom dock ihåg att skärmen är utan tvekan den viktigaste upplevelsen av datoranvändandet och U3011 är inte dyr med tanke på vad man får för pengarna. Jag har även en 27 (2560x1440) och skillnaden är gigantisk när man spelar på 30 jämfört med 27, 30 är så mycket mer inlevelsefullt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Har S27A850D och överlag så är jag nöjd men som nämns innan blöder den lite för mycket. Min blöder mest vid samsung märket så det märks inte mycket förutom om man tittar på film för i spel märker jag inget. Har fått en död pixel också mitt på skärmen så hade jag vetat att en uppdatering skulle komma så hade jag väntat. En fördel som jag se det är att skärmen har en usb 3.0 hub.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om en super skärm till kanon pris
http://www.inet.se/produkt/2204820/samsung-tft-27-s27a950d-le...

1000kr billigar för att det är en skärm som används som uppvisnings skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Kan tipsa om en super skärm till kanon pris
http://www.inet.se/produkt/2204820/samsung-tft-27-s27a950d-le...

1000kr billigar för att det är en skärm som används som uppvisnings skärm

Det där är bara skräp tn, 27, 1920x1080 och det priset

Permalänk
Skrivet av Battle_Zealot:

Tack för infon, måste bara fråga, hur upplever du att läsa text på skärmen?
T.ex aftonblaskan eller kanske en PDF fil?
Kanske rent av Windows menyerna? Vissa ha ju ändrat Fonten till störe för just Windows menyerna och kör 125% på web browsern..

Jag upplever inga problem med att läsa med den nya skärmen förutom att allt blir mindre pga den höga upplösningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Hejsan!

Då var det dags att investera i en ny skärm.
Jag sitter mycket vid datorn, lyssnar på musik, tittar på film, surfar samtidigt som man har div. chattprogram i bakgrunden. Skype t.ex.
Jag har en 19" hemma och en 23" på jobbet och känner att man är mycket mer effektiv på en större skärmyta.
Därav är 27"+ som gäller.
Eftersom man slavar mycket framför datorn vill jag gärna njuta när jag sitter där. Text ska vara lätt att läsa och bilderna ska vara färgrika.
Spelar en del spel, ofta FPS. Så responstiden ska väl vara hyffsad.

Jag har kikat på lite forum och reviews och kommit fram till två kandidater som kan vara intressanta..
Då priset verkar vara väldigt bra för vad man får.

Samsung S27A850D
Fördelar som jag har läst:
Nya PLS paneler ska vara klar och fin samt färgrik

Nackdelar som jag har läst:
"Bleeding"
Varierande/bristande kvaltié, mest på foten.

Dell UltraSharp U2711
Fördelar som jag har läst:
En väldigt bra skärm för pengarna
Stabilt bygge

Nackdelar som jag har läst:
Många skriver att anti-glare:en är får påtaglig och påverkar textkvalitén.

Alternativa skärmar och/eller erfarenheter välkomnas självklart!

DUDE...stod inför samma val som dig, valde Samsungen....GOSSE vilken bildkvalité, ingen Backbleed överhuvudtaget..noll alltså, absolut det bästa skärmköp jag någonsin gjort, och med tanke på hur länge man brukar ha kvar skärmen så tycker jag inte priset störde så mycket heller, kan starkt rekommendera denna skärm.
Har lagt upp lite bilder i mitt galleri/bygglogg.
http://www.sweclockers.com/galleri/8813-nytt-datorbygge-20

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vi har en bunt U2711 på jobbet, och alla är nöjda. Ja, "glimret" i antiglarefiltret finns där, men det är inte i närheten så illa som vissa hyperanala individer gapar och skriker om. Jag lägger bara märke till det om jag tänker på det, vilket jag nog aldrig ens hade gjort om inte folk hade gapat om det.

Mmm och det är så skönt att inget reflekteras i skärmen, blir ju rädd när man ser blanka skärmar.
Ser ju ut som en spegel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det där är bara skräp tn, 27, 1920x1080 och det priset

Kollad på den skärmen för en vecka sen, men kom fram till att jag lika gärna kan köpa en spegel...
Men är bra bildkvalite på den förstås, men inte i närheten av Ultrasharpskärmarna;) eller någon IPS.
Ser bara nackdelar med den där skärmen, inte höj/sänkbar, går inte att luta, blankare skärm får du leta efter(personlig sak då jag inte gillar för ljusa och blanka skärmar)...:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Fan så sugen jag blev på en sådan skärm!
1600 kr för skärmen! (Ingen frakt och Tull inräknat) Det verkar vara för bra för att vara sant!
(http://english.gmarket.co.kr/challenge/neo_goods/goods.asp?go...)

Har du en sådan skärm? Eller hur kommer det sig att du tipsade? (missförstår mig inte, det uppskattades)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Fan så sugen jag blev på en sådan skärm!
1600 kr för skärmen! (Ingen frakt och Tull inräknat) Det verkar vara för bra för att vara sant!
(http://english.gmarket.co.kr/challenge/neo_goods/goods.asp?go...)

Har du en sådan skärm? Eller hur kommer det sig att du tipsade? (missförstår mig inte, det uppskattades)

Du kan inte handla ifrån Gmarket utanför Sydkorea , så priset på 1600 kr kan du glömma direkt. Du har förövrigt redan en tråd i den här delen av forumet som diskuterar just dessa skärmar. Rekommenderar den för vidare information utifall att du är sugen på att köpa någon av skärmarna ifrån de Sydkoreanska säljarna som huserar på Ebay.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1095329-intressant-skarm-achieva-shimian-qh270-400-ips-2560x1440-korean-monitor/

Permalänk
Medlem

Ett tips till dig om du inte har något emot en beggad skärm...
http://www.sweclockers.com/annons/64694-2st-u3011
Killen säljer två 30" dell u3011, ge han ett bud vetja

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Du kan inte handla ifrån Gmarket utanför Sydkorea , så priset på 1600 kr kan du glömma direkt. Du har förövrigt redan en tråd i den här delen av forumet som diskuterar just dessa skärmar. Rekommenderar den för vidare information utifall att du är sugen på att köpa någon av skärmarna ifrån de Sydkoreanska säljarna som huserar på Ebay.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1095329-intressant-skarm-achieva-shimian-qh270-400-ips-2560x1440-korean-monitor/

Det var ju synd! Tack för både länkarna och infon.
Jag ska kika vidare.

Skrivet av Rogga67:

Ett tips till dig om du inte har något emot en beggad skärm...
http://www.sweclockers.com/annons/64694-2st-u3011
Killen säljer två 30" dell u3011, ge han ett bud vetja

Oj, det var ju trevligt! Tack, ska skicka iväg ett bud, se vad han säger.