Permalänk

Hemmagjord Android-docka

Hej alla glada!

Vet inte om detta är rätt forumdel att posta i, så om det är någon som tycker den inte passar in så flytta den gärna

Androidfrälst som man är så vill jag gärna använda min mobil till det mesta.
Något jag dock lagt märke till, och irriterat mig på nå otroligt, är bristen på schyssta android-dockor. Jag känner därför att det är mitt ansvar att göra en docka, i form av en pelarhögtalare!

Min tanke är att ha en pelare på ca 110*20*20cm, lackad i högglans vit. Ovanpå skall man kunna docka mobilen (kommer vara skräddarsydd efter min Galaxy Nexus, men andra ska även kunna anslutas). Det ska alltså finnas en USB-kontakt för att kunna ladda. Kommer också finnas 3.5mm kontakt för anslutning till mobilen, eller annan mediaspelare.
Högtalarna i sig är ett par 6.5" mellan/bas som jag haft ett tag, okänt märke, som dunkar rätt bra, samt en diskant. Det ska drivas av en liten Tripath-förstärkare med TA2024 chippet, vilket borde kunna slänga ut helt okej ljud för mina behov.

Jag kommer försöka ta bilder/filmer på "hela" förloppet, från tanke till färdig produkt, och ni kan följa det här!

Diskant, bluetooth-receiver (som jag tidigare tänkt använda istället för ljudkabel, men visade sig ha alldeles för dålig ljudkvalité) samt TA2024 förstärkare, och de 2 mellan/basarna jag hade sedan tidigare.

Närbild på förstärkaren.
Drivs av 8-13Volt, trycker ut "hela" 2*15 watt.. Men det duger, TA2024 chippet är faktiskt riktigt bra!

Det lilla Tripath chippet dunkar på jäkligt fint trots sin storlek! Storleken verkar faktiskt inte ha någon betydelse... Här har jag mobilen inkopplad direkt i förstärkaren.
Är faktiskt riktigt nöjd med ljudet so far. Svårt att få en riktig ljudbild när jag ännu inte monterat något i lådan. Men det kommer snart hoppas jag!
Video på testspelning!

Har också beställt 3st av dessa "ställ" som jag ska modda lite. Återkommer senare om det!
http://www.ebay.co.uk/itm/110769665005?ssPageName=STRK:MEWAX:...

De första delarna till lådan tar form.
Det är sidor, front/bak samt topp och botten.
Front och baken är samma skiva, ska köras i CNC-maskin för att fräsa ut
hål för högtalarna.

Här är en liten film på när CNC-maskinen gör sitt. Får ju inte göra för mycket själv
CNC fräser

När allt är sågat och fräst så är det dags att "kexa" ihop lådan. Man liksom fräser ur flera små spår längs kanterna, som gör att man kan stoppa ner de här kexen, och sedan limma ihop allt. I princip precis som en vanlig plugg, fast lättare att arbeta med och få bättre precision.

Här har jag bara lagt bitarna på plats, för att se hur lådan blir på ett ungefär.

Och såhär ser det ut när man "kexar".

Första delen limmas.

Medan jag väntar på att det ska torka så tar jag lunch. En cola och en kexchoklad i den sköna fakevårsolen! Man får inte vara kräsen.

Och nu ska fronten på, vilket kräver lite fler tvingar..

Färdigt resultat! Colaburk på topp för storleksjämförelse.

Snodde med mig lådan hem också för att testa sätta i elementen och provspela lite för att se vilket ljud ja kan förvänta mig av allt när ja är klar. Och satan vad det spelar bra, faktiskt! Trodde faktiskt inte det skulle trycka på så bra som det gjorde!

Tog ingen bild på när elementen sitter i lådan, men filmade lite när allt satt på plats och spelades. Lådan ligger på golvet för att det ska bli helt slutet, har nämligen inte limmat fast bakdelen än för att kunna pilla inuti högtalaren utan större svårighet. Dessutom är inte elementen fastskruvade, så de flåsades en del genom springorna som blev runt kanterna. Som vanligt är det filmat med en enormt stadig hand... not!
Provspelning i låda!

Nu ska jag förklara lite mer om hur jag tänkte göra med själva "dockan". Jag har modellerat upp allt i 3D för att kunna förklara lite bättre, samt också för att kunna se lite själv hur allt blir när det är klart

Tanken är att fräsa ur en plats för stället i toppen på lådan, där det sitter en anslutning för USB, samt en för 3.5mm kontakt i botten på urfräsningen. Och kommer sedan montera in en kort USB, samt en kort 3.5mm sladd i stället, som sedan kopplas in i de två kontakterna som sitter på toppen av lådan.
På så sätt kan jag göra ett ställ som är anpassat efter min mobil, men också göra andra ställ som passar till min sambos mobil, samt ett universalställ.
Bilderna kanske förklarar lite mer, om det jag skrev var lite otydligt.

Helhetsbild. Fick ta en Iphone-modell, då jag inte orkade modellera upp min Nexus

Närbild på hur jag tänkt mig med sladdarna.

Annan vinkel. Själva anslutningarna syns inte, men ni kanske förstår ändå

Bild i vardagsrummet på hur det kanske kommer se ut när allt är klart!

Det var allt för nu! Återkommer när jag kommit längre på lådan! Om det är någon som har någon smartare lösning på dockningen så får ni gärna dela med er!

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem

Jäklar så stiligt, tips gör ett galleri istället!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Haha, ja varför tänkte ja inte på det! Jaja, bara att sätta sig och kopiera in allt i galleriet istället

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Haha, ja varför tänkte ja inte på det! Jaja, bara att sätta sig och kopiera in allt i galleriet istället

x )

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Riktigt fint!

Men.. har du inte tagit hänsyn till några parametrar hos högtalarelementen när du byggde lådan?
Lite synd i så fall när det ändå är ett gediget jobb.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Snyggt!
Kul att du har gjort en 3D-modell innan du börjar bygga på riktiga :). Liten fråga, bilden på vardagsrummet. Hur klippte du in högtalaren? Bara en rendering i t.ex. png sen lite färgkorrigering / kopiera för spegelbild eller har du renderat på nåt speciellt sätt?

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Snyggt!
Kul att du har gjort en 3D-modell innan du börjar bygga på riktiga :). Liten fråga, bilden på vardagsrummet. Hur klippte du in högtalaren? Bara en rendering i t.ex. png sen lite färgkorrigering / kopiera för spegelbild eller har du renderat på nåt speciellt sätt?

Tackar! Kul att du gillar det!
Ang. den bilden så använde jag vardagsrumsbilden som bg-plate i 3DS Max, ställde in ljus och så någorlunda likt ljuset som var i lägenheten. Sen renderade jag ut lite olika pass, typ specular, color, shadow, ambient etc. och det renderades ut i en png med alfa för varje pass Sen var det bara lägga på allt i PS, korrigera färgen lite, sen lägga till reflektionen Skulle gjort den direkt i 3ds max, men hade ju ingen redig HDRI att arbeta med, så tog ett vanligt kort från platsen där högtalaren står i kortet mot andra sidan rummet, vilket jag sen använde som reflektion i den vita lacken

Hängde du med?

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Riktigt fint!

Men.. har du inte tagit hänsyn till några parametrar hos högtalarelementen när du byggde lådan?
Lite synd i så fall när det ändå är ett gediget jobb.

Iom att märket är okänt så kunde jag inte få fram någon info om dem :/ Så kunde inte räkna ut vilken den optimala volymen på lådan skulle varit, så jag fick höfta lite!

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Skrivet av DeepSilence:

Tackar! Kul att du gillar det!
Ang. den bilden så använde jag vardagsrumsbilden som bg-plate i 3DS Max, ställde in ljus och så någorlunda likt ljuset som var i lägenheten. Sen renderade jag ut lite olika pass, typ specular, color, shadow, ambient etc. och det renderades ut i en png med alfa för varje pass Sen var det bara lägga på allt i PS, korrigera färgen lite, sen lägga till reflektionen Skulle gjort den direkt i 3ds max, men hade ju ingen redig HDRI att arbeta med, så tog ett vanligt kort från platsen där högtalaren står i kortet mot andra sidan rummet, vilket jag sen använde som reflektion i den vita lacken

Hängde du med?

Aa ok, jo då hänger jag med.