Systemfel efter xp logga vid uppstart av dator

Permalänk
Medlem

Systemfel efter xp logga vid uppstart av dator

Så, min kompis hade förut en dator,som klarade många spel och var snabb. Men den är sönder sen nåt år tillbaks, och jag har bestämt mig för att försöka hjälpa honom, och då tänkte jag fråga er om ni vet hur man löser hans problem eller ens vad som orsakar problemet :D. När man startar datorn kör den igång som vanligt,men efter att windows XP slutat ladda,så kommer dte fram en text som säger att wndows inte gick att starta efersom man har gjort nåt i systemet förmodligen o blablabla, det som brukar komma upp när nåt gått fel. Om man så väljer att starta windows normalt eller felsäkert läge så fortsätter den bara att säga samma sak hela tiden,och jag har ingen aning om hur amn formaterar om OSet,men de har OS skivan dock. Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Plocka ut hårddisken ur datorn och plugga in den i någon annan och gär en backup på allt han vill spara. Installera sedan om Windows från skiva eller USB. Klart.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

*rubrik redigerad*

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Plocka ut hårddisken ur datorn och plugga in den i någon annan och gär en backup på allt han vill spara. Installera sedan om Windows från skiva eller USB. Klart.

Skulle kunna funka,men den enda andra dator de har är en skit dator som inte har mycket minne kvar,plus att jag är lite osäker på om jag vet hur man flyttar hårddisken. Men jag vet inte heller hur man ominstallerar OSet D:.

Permalänk
Ljusskygg

Inte jätte smart o försöka hjälpa någon med datorer, om man inte kan något själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Inte jätte smart o försöka hjälpa någon med datorer, om man inte kan något själv

har haft problem med systemfel själv,plus att jag kan mer än han.