Viber gör att man kan ringa och smsa gratis

Permalänk

Viber gör att man kan ringa och smsa gratis

Hej!
Jag har hört att sådana appar förbjuds av vissa operatörer (TELE2 iaf)... Viber och Skype t.ex.
Men om jag minns rätt så är det trafik med ip-telefoni som är det förbjudna, eller att man får betala dyra summor per megabyte...
Frågan är då om Viber använder ip-telefoni?

För övrigt är det riktigt skumt av operatörer att göra sådana förbud... jag menar, jag har köpt en produkt men tillåts inte använda den till sin fulla kapacitet...
Det känns som att de inte borde FÅ göra så enligt nån konsumentlag eller nåt.

Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem

Jag har viber + telia = Np´s

Förlåt med dåligt svar men har inte märkt nått konstigt ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Jag har viber + telia = Np´s

Förlåt med dåligt svar men har inte märkt nått konstigt ännu

Samma här med comviq... funkar bra SMS iaf, inte testat ringa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zarrtosht:

För övrigt är det riktigt skumt av operatörer att göra sådana förbud... jag menar, jag har köpt en produkt men tillåts inte använda den till sin fulla kapacitet...
Det känns som att de inte borde FÅ göra så enligt nån konsumentlag eller nåt.

Det står alltid i användaravtal etc att all trafik utom IP-telefoni och BitTorrent ingår i abonnemanget. Men jag håller med om att det är fult av dem.

Jag provade Viber, men jag tyckte inte det var så bra. Det blev en ganska lång delay när vi pratade. (Vi stod nära varandra på riktigt.) Men helt klart värt om det gör att man får en lägre månadskostnad!

Jag har Telenor och det blockades inte eller något sånt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

Samma här med comviq... funkar bra SMS iaf, inte testat ringa.

Nice!
Samma med SMS, inte testat att ringa tjejen med viber

Permalänk
Medlem

Ingen som har blockat det, jag har Tele2 och det funkar kanon Eller nja, är en ganska kass app jämfört med tex Skype i mobilen.

Permalänk
Skrivet av Zarrtosht:

Hej!
Jag har hört att sådana appar förbjuds av vissa operatörer (TELE2 iaf)... Viber och Skype t.ex.
Men om jag minns rätt så är det trafik med ip-telefoni som är det förbjudna, eller att man får betala dyra summor per megabyte...
Frågan är då om Viber använder ip-telefoni?

För övrigt är det riktigt skumt av operatörer att göra sådana förbud... jag menar, jag har köpt en produkt men tillåts inte använda den till sin fulla kapacitet...
Det känns som att de inte borde FÅ göra så enligt nån konsumentlag eller nåt.

Någon som vet mer?

Jag har 3 och det funkar perfekt, sitter o pratar minst 2timmar /dag med tjejen, absolut inga problem!

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Dom får ju inte censurera internet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår det så kan IP telefoni som går på VOIP vara blockerat att använda, men sånt som viber skype m.f fungerar då dom inte använder VOIP

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag förstår det så kan IP telefoni som går på VOIP vara blockerat att använda, men sånt som viber skype m.f fungerar då dom inte använder VOIP

IP telefoni är VOIP (Voice over IP).

Jag har svårt att se att operatörerna kan blockera dessa tjänster. De kan ju lika gärna användas över Wifi, har svårt att tro att de kan stämma dig helt plöstligt för att du brutit ett avtal.

(Jag glömde stänga av skype när jag lämnat hemmet imorse, borde vara ett av kryphålen isf)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Då jag ringde dem angående skype för ett tag sen så var det dubbla budskap. Först var det en kärring som sa att det var förbjudet, men hon var så okunnig så hon kopplade mig till en annan. Den personen sa att använder man IP-telefoni så kostar det typ 15kr/MB... Detta ska endast gälla om man använder operatörens internet. Över WiFi ska det vara både lagligt och gratis. Såhär har jag fattat det... Läste även på Vibers hemsida, och det är VoIP eller IP-telefoni.

Permalänk
Medlem

Finns en rad olika program, funktionen varierar på dessa. Särskilt kvaliten på samtal. Fördelen med Viber är väl att det fungerar på både iOS och Android.
Har svårt att se att operatörerna skall kunna blocka detta. Då får de typ stänga av internet helt. Kommer alltid vara program som går runt det.
Orsaken de grinar är att de vill tjäna mer pengar på att folk inte bara betalar internet för 100kr i månaden, utan även ringer med det vanliga systemet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag provade Viber, men jag tyckte inte det var så bra. Det blev en ganska lång delay när vi pratade. (Vi stod nära varandra på riktigt.)

Hur tänkte du där? Det spelar knappast någon vidare roll om man står nära varandra.

Permalänk
Medlem

Viber funkar utmärkt. Skype har dock betydligt bättre ljudkvalité.

Smidiga med Viber är ju att den identifierar en med det vanliga telefonnumret, mycket smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hur tänkte du där? Det spelar knappast någon vidare roll om man står nära varandra.

facepalm..... för det är endast då man inser att det är delay kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -GufuX-:

facepalm..... för det är endast då man inser att det är delay kanske?

Det har att göra med hur långt ifrån masten man är. Det är inte bluetooth det talas om. /facepalm

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Zarrtosht:

Hej!
Jag har hört att sådana appar förbjuds av vissa operatörer (TELE2 iaf)... Viber och Skype t.ex.
Men om jag minns rätt så är det trafik med ip-telefoni som är det förbjudna, eller att man får betala dyra summor per megabyte...
Frågan är då om Viber använder ip-telefoni?

För övrigt är det riktigt skumt av operatörer att göra sådana förbud... jag menar, jag har köpt en produkt men tillåts inte använda den till sin fulla kapacitet...
Det känns som att de inte borde FÅ göra så enligt nån konsumentlag eller nåt.

Någon som vet mer?

Jag använder Viber och har telia! Det funkar bra när man skickar meddelanden iaf men när man ringer är det nästan värdelöst! Bra app annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det har att göra med hur långt ifrån masten man är. Det är inte bluetooth det talas om. /facepalm

VA!? har jag sagt något annat? jag har sagt att dem bara MÄRKER delay om dem står nära varandra och således hör när kompisen först säger "hej" och sedan hör man även "hej" i mobilen någon bråkdel av en sekund efter. Har inte snackat om varken master eller blåtand?!?!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cracko:

Hur tänkte du där? Det spelar knappast någon vidare roll om man står nära varandra.

Det vet jag väl. Jag skrev så för att redan i förväg förklara hur jag kunde veta att det blev delay.

Skrivet av -GufuX-:

facepalm..... för det är endast då man inser att det är delay kanske?

+1

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

funkar det att använda viper för att ringa sverige>norge med iphone och är det fortfarande gratis? finns det andra app som klarar det?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nektar:

funkar det att använda viper för att ringa sverige>norge med iphone och är det fortfarande gratis? finns det andra app som klarar det?

Ja, det bör fungera. Det heter dock Viber, så att du inte laddar ner fel app.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man ringar/smsar inte gratis. Det skickas som data via 3G, alltså blir det kostnad för datatrafik istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man ringar/smsar inte gratis. Det skickas som data via 3G, alltså blir det kostnad för datatrafik istället.

Mr Obvious.
Kör man via wifi används inte 3G. Ännu mer obvious.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Agile:

Mr Obvious.
Kör man via wifi används inte 3G. Ännu mer obvious.

För man har ju tillgång till WiFi 24/7 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

IP telefoni är VOIP (Voice over IP).

Jag har svårt att se att operatörerna kan blockera dessa tjänster. De kan ju lika gärna användas över Wifi, har svårt att tro att de kan stämma dig helt plöstligt för att du brutit ett avtal.

(Jag glömde stänga av skype när jag lämnat hemmet imorse, borde vara ett av kryphålen isf)

Klart de inte kommer att stämma dig, men de kan välja att blockera trafiken i sitt nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För man har ju tillgång till WiFi 24/7 då?

Ta inte det här fel, men spelar du dum?

Ute på stan om man inte har tillgång till WiFi = mobilt data används.
Där man har tillgång till WiFi = WiFi används.

Det är väl självklart. Enligt din post så används endast 3G eftersom du inte nämner något om WiFi?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Agile:

Ta inte det här fel, men spelar du dum?

Ute på stan om man inte har tillgång till WiFi = mobilt data används.
Där man har tillgång till WiFi = WiFi används.

Det är väl självklart. Enligt din post så används endast 3G eftersom du inte nämner något om WiFi?

Visst menar jag att det kostar om man använder 3G/mobildata och inte WiFi, helt dum är jag inte. Sånt trodde jag var självklart.
Vissa i tråden menar dock att det är gratis oavsett om man använder 3G vilket inte stämmer helt..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Visst menar jag att det kostar om man använder 3G/mobildata och inte WiFi, helt dum är jag inte. Sånt trodde jag var självklart.
Vissa i tråden menar dock att det är gratis oavsett om man använder 3G vilket inte stämmer helt..

Nästan alla abonnemang har fri surf..
även comviq kompis har fri surf om du tankar för 195 kr.

dock förstår jag inte varför man ska använda sånt här program..
Har själv comviq kompis tankar 195 kr får 5000 fria sms till alla 1000 minuter fria till alla utom Tre och Fri surf på det paketet.
på 195 kr får jag över runt 190 kr i månaden vilket har byggt upp sig på mitt kort pga nu har jag 1500kr kvar på mitt kort så om det skulle vara akut behöver jag inte oroa mig om tanka den igen.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CitroFrukten:

Nästan alla abonnemang har fri surf..
även comviq kompis har fri surf om du tankar för 195 kr.

dock förstår jag inte varför man ska använda sånt här program..
Har själv comviq kompis tankar 195 kr får 5000 fria sms till alla 1000 minuter fria till alla utom Tre och Fri surf på det paketet.
på 195 kr får jag över runt 190 kr i månaden vilket har byggt upp sig på mitt kort pga nu har jag 1500kr kvar på mitt kort så om det skulle vara akut behöver jag inte oroa mig om tanka den igen.

Fri surf har sina begränsningar iaf:)
Dessutom gäller det bara en månad om man kör kontantkort.

Permalänk
Medlem

Eller så kör man skype? Trött på folk som är blinda för det som funnits där hela tiden. Skype funkar lika bra och bättre för att snål smsa.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*