Delbetalning eller inte

Permalänk

Delbetalning eller inte

Hej!

Vet inte nu om det är rätt plats på forumet där jag postar nu.

Men min fråga är om man kan köpa saker på delbetalning?
Är det värt det?

Mina tankar är då att jag är studerande och har inte den "stabila" inkomsten, samt en utgift på en bil som jag betalar varje månad, och bensin osv osv..

Så att delbetala någon komponent då och då hade varit guldvärt.
Min fråga är, funkar det "bra"?

Vilka sidor skulle ni isåfall rekomendera?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Hej!

Vet inte nu om det är rätt plats på forumet där jag postar nu.

Men min fråga är om man kan köpa saker på delbetalning?
Är det värt det?

Mina tankar är då att jag är studerande och har inte den "stabila" inkomsten, samt en utgift på en bil som jag betalar varje månad, och bensin osv osv..

Så att delbetala någon komponent då och då hade varit guldvärt.
Min fråga är, funkar det "bra"?

Vilka sidor skulle ni isåfall rekomendera?

Tack!

Man brukar alltid få en extra avgift när man tar ut på delbetalning mitt tipps är att handla på en "köp nu betala i (månad)" istället. eller helt enkelt spara undan pengar tills du känner att du har råd med det.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Nej, men det är också upp till var och en. Det kommer bli dyrare sen får du välja sj om det är värt det.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Gör det inte. Har du inte råd så har du inte råd. Se därutöver till att ha en buffert innan du spenderar pengar på nöjesartiklar.

Permalänk

svårt att lägga undan när frun ser högen med pengar

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Hej!

Vet inte nu om det är rätt plats på forumet där jag postar nu.

Men min fråga är om man kan köpa saker på delbetalning?
Är det värt det?

Mina tankar är då att jag är studerande och har inte den "stabila" inkomsten, samt en utgift på en bil som jag betalar varje månad, och bensin osv osv..

Så att delbetala någon komponent då och då hade varit guldvärt.
Min fråga är, funkar det "bra"?

Vilka sidor skulle ni isåfall rekomendera?

Tack!

Spara och köp, roligare att sakerna är betalda när de är omoderna.

Vissa horribla fall kan man betala nästan dubbla kostnaden med räntor och jävelskap...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Personligen har jag som regel att OM nått ska tas på avbetalning så ska jag ha pengarna tillgängliga, även om ja sparat ihop 6000 så är de inte kul o punga ut med allt på en gång, sen ska de självklart vara räntefritt

MvH Markus

Permalänk
Medlem

Avbetalning/lån är väll ok på dyra saker som man inte kan klara sig utan, som bostad och bil. Tycker du skall tänka både en och två gånger innan du köper nöjesartiklar för pengar du inte har, ränta är långt ifrån gratis. Se också till att ha en sparbuffert på åtminstone en månadsinkomst öronmärkt för oväntade utgifter.

Lägg undan pengar in ett par månader och betala hela beloppet på en gång, blir betydligt billigare i längden.

Permalänk

Inte värt med dator delar, säg att du köper dagens värsting och när den är betald så är den inte värsting längre, spar pengar och undvik "shit happens" så som oväntat räkning eller liknande.
Så om du spar kan du köpa värstingen sen, eller varför inte köpa dagens värsting som gått ner i pris imorgon? Billigare.

Jag tycker att det inte är värt att låna/delbetala något som tappar värde snabbt.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Nej, det finns inga fördelar med att dela upp betalningen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du ska i största mån undvika att leva på kredit, det kan verka som en bra plan men du sätter dig i samma sits som många amerikanare gör, det funkar så länge du har pengarna att betala alla räkningar är det frid och fröjd, du kan ha lite nyare saker och känna dig stolt, problemet uppstår om pengaflödet av någon anledning slutar eller att du råkar dra på dig mer utgifter än inkomster, helt plötsligt måste du börja jonglera dina skulder och sedan går det bara ut för mycket pga räntan och likande på sådana saker. (kan verka som skräckscenario men vanligare än man tror, folk blir bekväma med avbetalningar och tänker, vad gör 200kr till i månaden det är ju inget alls men många bäckar små, känner du dig minsta sugen kolla på skuldfällan ;P)
Har man detta som tumregel så brukar man klara sig ganska bra, det kan självklart klia i fingrarna ibland men ska du avvika från detta, ta aldrig en avbetalning längre än du kan till 100% säga att du har pengarna, är det en avbetalning uppdelat på två månader är det ju ingen grej om du vet att du får pengarna och det är en engångs företelse just för att minimera månads smällen på t.ex. en ny TV eller Dator dock skulle jag ändå rekommendera att vänta en månad och spara, sedan köpa det du ville ha.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är något fel med avbetalning förutsatt man har pengarna som det kostar i slutändan även om det med t ex klarna är en liten extra kostnad.

Fördelar enligt mig är att man vet med sig att man har råd, men inte vill slänga ut allt direkt, då kan jag ta en delbetalning på säg 3 månader och betala allt månaden efter, som en förlängd faktura helt enkelt. Tänker man bara igenom sina val är aldrig något val fel, sålänge man inte sätter sig i skiten

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Hej!

Vet inte nu om det är rätt plats på forumet där jag postar nu.

Men min fråga är om man kan köpa saker på delbetalning?
Är det värt det?

Mina tankar är då att jag är studerande och har inte den "stabila" inkomsten, samt en utgift på en bil som jag betalar varje månad, och bensin osv osv..

Så att delbetala någon komponent då och då hade varit guldvärt.
Min fråga är, funkar det "bra"?

Vilka sidor skulle ni isåfall rekomendera?

Tack!

Det fungerar om du ska köpa en hel dator, t.eks 10000kr.
Med ränta på ett år kommer lånet kosta dig 1500kr.
Dvs, 120kr i mnd i eller 1120 i avbetalning.

Min förra dator var på avbetalning. 6mnd. Jag hade fast inkomst, men jag gillar ha min buffert, og betalar heller 50kr extra i mnd som lånet kostade

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Äh vafan, ränta är ju avdragsgill så kör på

Permalänk
Medlem

Även om en delbetalning skulle vara räntefri så kommer du att få betala relativt mycket mer för det du köpt, säg t.ex. att du lägger upp det på 12 månader och att du vid varje betalning måste betala en fakturerings/handläggningsavgift eller vad de nu väljer att kalla det på 29kr så blir detta 348:- mer för din vara.

Ingenting är gratis så enkelt är det, det är ju aldrig butiken i sig som ligger bakom delbetalningarna utan något låneinstitut så som klarna, Swea Web Pay etc... och dessa vill ju naturligtvis också tjäna pengar på dig.

Permalänk
Medlem

Säg då att summan är 30000kr som man delar upp under 12 månader, då är väl 348kr en skit i rymden?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Säg då att summan är 30000kr som man delar upp under 12 månader, då är väl 348kr en skit i rymden?

Fast 30000 är ingen som lånar ut räntefritt, utan då tillkommer även ränta utöver de 328:-, dessutom har de flesta utlånare en kreditgräns på 8 eller 10K.

Permalänk

Man ska aldrig ha högre utgifter än inkomster.I så fall blir man urfattig. Har du inte råd. SPARA!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att köpa på kredit = inteckna framtida inkomster. Om vi räknar lite på det och jag kör med fiktiva siffror för att det skall vara enkelt. Din inkomst är 10000 kr. Hyra 4000 kr. Mat 2000 kr. Mobil+El=1000 kr. Kvar 3000 kr. Om du köper något på avbetalning, säg 500 kr/månad i 24 månader, så har du bundit upp så du endast har 2500 att röra dig med per måndag. Enkelt räknat.

Problemet är att om man köper för många saker på avbetalning så blir den rörliga delen allt mindre. Visst, jag har kreditkort och har två mobiler på avbetalning. Dock känner jag at jag måste ha ett program för att hålla koll på min privatekonomi. MoneyManager Ex. Kika på det. Kan göra underverk för allas privatekonomi.

Permalänk
Avstängd

jag säger som så Studier och ta lån för att finansiera en dator känns inte direkt rätt i mina ögon. va får man igentligen i studielån/bidrag nu förtiden.. då jag hade studielån så fick jag runt 7500:-. ja då ska du först låna för att få studera sen ska du låna för att du ska ha råd med en dator. Säger bara det NEJ. men samtidigt jag har levat på existensmimimum. jag är skälv ekonomisk tänkande och har varje månad en kalkyl om hur mycke pengar jag har att använda mig av (in som ut).Det är väl va du skälv känner för. lån medför räntor och engångs avgifter.

klarna är ett väldigt bra exempel köp komponenter för 3000:- du betalar i slutändan 571kr i månaden i 6 månader blir slutsumman med avgifter 3500 avrundat uppåt du betalar altså nästan 500:- bara i avgifter såsom 199:- i engångs avgift samt 6*29kr i faktura avgift. Varje köp jag gör räknar jag verkligen va slutsumman blir med alla avgifter osv. så räkna med det att datorn blir dyrare på avbetalning. men känner du att det kvittar så kör på va du vill.

Permalänk
Medlem

Kolla vad det kostar att köpa tex den här: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=132112&VO_O...

Jäkligt billig kreditkostnad på 6 eller 12 månader.

Permalänk
Medlem

jag passade på att handla en del på cdon här de hade 15% på vissa komponenter, hade inga snabba kontanter, bara fonder, men det blev billigare att handla med klarna än att vänta och ta ut pengar... fick 2600k+ asus mb+16gb ram+h80+corsair tx650v2 nätagg för under 5000 spänn....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Säger som många andra, det är bättre att köpa när du väl har pengarna såvida det inte är ytterst nödvändigt att ha produkten så fort som möjligt. Priser går oftast ner om inget stort inträffar så som översvämningen som påverkade HDD-marknaden. Se det som en försäkring att du inte sätter dig i skiten genom att ta något på avbetalning oavsett hur lockande det må verka.

Dessutom är det rätt nice att kunna hiva upp bunten med hundringar till den som står i kassan, om man nu handlar i butik vill säga

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Dumt att köpa på avbetalning som student. Du skriver ju själv att du inte har den stabila inkomsten. Då ska man inte handla grejjer överhuvudtaget

Permalänk
Inaktiv

Låter som en dum idé

Dom få gångerna jag har tagit något på avbetalning (förutom bil då) har jag sett till att

1. jag har så mycket sparade pengar så att jag kan köpa loss föremålet om jag så önskar.
2. räntan samt avgifter inte blir orimligt höga. Dvs vad blir totalkostnaden? Om ett graffekort kostar 2000sek och kostnaden blir 2200sek med räntor och avgifter kan det vara ok. Om det däremot blir 3000sek blir det för mycket, men det är självklart individuellt. Vissa butiker har ibland erbjudanden om att köra räntefritt på riktigt, dvs kostar den 1200sek blir din kostnad 1200sek+en liten uppläggningsavgift och då är det ju ok.

Har du nu inget sparat och endast får pengar från CSN så ska du vara väldigt försiktig med att spendera mer än du har, har en nära som har dålig ekonomi just pga flera avbetalningar. Man låser in sig själv lite i ett hörn också då man plötsligt endast kan betala sina utgifter per månad men har inte tillräckligt för att bli av med en skuld, så man får småbetala varje månad och då äter räntan och avgifter upp en del.

Finns en anledning till att många varnar för avbetalning, har du inte råd så har du inte. Låna hellre pengar av mor o far eller någon annan som du vet inte kommer att döda dig om du inte betalar tillbaks på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Hej!

Vet inte nu om det är rätt plats på forumet där jag postar nu.

Men min fråga är om man kan köpa saker på delbetalning?
Är det värt det?

Mina tankar är då att jag är studerande och har inte den "stabila" inkomsten, samt en utgift på en bil som jag betalar varje månad, och bensin osv osv..

Så att delbetala någon komponent då och då hade varit guldvärt.
Min fråga är, funkar det "bra"?

Vilka sidor skulle ni isåfall rekomendera?

Tack!

beror på vart du gör det.. har själv mitt grafikkort på avbetalning och det gick på 2300kr tror jag det va när jag har betalat precis allt. (kortet kostade kontant 2050kr)

och sen är det väldigt stor skillnad mellan butik och butik.. dom absolut bästa att köpa på delbetalning hos är netonnet men tyvärr så har dom inte så mycket dator komponenter

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Hej!

Vet inte nu om det är rätt plats på forumet där jag postar nu.

Men min fråga är om man kan köpa saker på delbetalning?
Är det värt det?

Mina tankar är då att jag är studerande och har inte den "stabila" inkomsten, samt en utgift på en bil som jag betalar varje månad, och bensin osv osv..

Så att delbetala någon komponent då och då hade varit guldvärt.
Min fråga är, funkar det "bra"?

Vilka sidor skulle ni isåfall rekomendera?

Tack!

Köp mot 14-dagars faktura och betala det du köpte det första du gör när du får pengar. Sen blir det väl kanske havregrynsgröt och nudlar halva månaden efter förstås... Till exempel så erbjuder Dustin.se en 14-dagars faktura för 39 kr extra.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HLR Data:

Fast 30000 är ingen som lånar ut räntefritt, utan då tillkommer även ränta utöver de 328:-, dessutom har de flesta utlånare en kreditgräns på 8 eller 10K.

http://www.dustinhome.se/samsung-ue-60d8005-60-led-full-hd-3d...
Stoppa den i kundvagnen, gå till kassan, klicka på "Delbetalning/Konto", jag får iaf följande:

Citat:

12 månader, 0% ränta 2 719 kr/mån

2719*12 - 31 889,00 (frakt inkluderat) = 739:- ~= 60:- / mån

Sen om Klarna godkänner den där kalkylen, det är en annan fråga
Skulle dock bli irriterad på kodarna hos Dustinhome om dom tillåter kalkyler över vad Klarna levererar....

EDIT:
Har även kvar möjlighet till 25kkr avbetalning maxtid 1 år som jag fixade länge sedan hos IKEA som dom ger till folk under 26 tror jag..
Dom skickar konstant reklam där dom även erbjuder möjlighet att söka högre belopp.

Det tragiska är att dagens samhälle skiter fullständigt i folks privata ekonomi. Sålänge det finns pengar att tjäna så finns det folk som gärna lånar ut "gratis". Har ingen jättekoll, men har hört saker som att företag kalkylerar vinst utefter saker som påminnelseavgifter, folk som inte hinner betala tillbaks på 1 år utan måste förlänga till två år med en jävla jätteränta, etc etc.
Hur som helst, klarar man att att betala av under given 0% ränta/avgiftstid så finns det ändå rätt bra möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HLR Data:

Fast 30000 är ingen som lånar ut räntefritt, utan då tillkommer även ränta utöver de 328:-, dessutom har de flesta utlånare en kreditgräns på 8 eller 10K.

Och varför skulle ingen låna ut 30k räntefritt ?
Jag köpte en TV för 32k räntefritt, med bara 12*29kr i avgift.
Vilket jag tyckte jag kunde betala för att inte behöva lägga ut 32k direkt, även om jag hade kunnat gjort det.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ