Går inte att byta <cpu på dell-burkar?!

Permalänk

Går inte att byta <cpu på dell-burkar?!

Jag mailade till en mycom.se för att ställa lite lama frågor, bl.a. hur snabb cpu moderkortet i en dell dimension 8100 klarar. Jag fick svaret att det sällan går att byta cpu i dell-burkar. Jag hoppas verkligen bara att det här är en irriterad supportkille som jävlas... Vad säger ni? Någon som har bra erfarenheter av cpu-byte med dell?

Visa signatur

blä

Permalänk
Inaktiv

Jag har jobbat på studentsupporten i Högskolan i Borås och där har vi bytt ut CPU:er på dellburkar. Supportkillen jävlas. Jag har själv bytt ut 3 celeron processorer. Från 1GHz till 1.1GHz.

Permalänk

däremot att en supportkille skulle veta vad dell stoppar i sina burkar är för mkt begär... Vänd dig till Dell isf

Visa signatur

Proud member of the [><((((*>~] clan www.piranha.nu

Permalänk
Medlem

Jag har bytt prolle i syrrans dell från en 2,2ghz NW till en 1.6ghz wilamette.
Och det gick kanon bra..

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tjuv:D märkte hon det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde ju gå så länge dom inte lött fast skiten eller nåt sånt alltså.
Kolla desutom vad just den datorn går att få med för CPU:er om du då inte har den snabbaste så borde du ju kuna sätta i en lika snabb CPU som dell sålde dom som mest med.
Annars kolla om du kan få testa i en loka affär.
kan ju vara värt några 100kr extra som det offta kostar i en vanlig affär att köpa grejor men är dom snälla kannse dom kan testa om den tar CPU:n du vill ha.
Jag har frågat om raminnen å så för ett tag sedan om man kunde testa i affären å det vara nada problemas.

Permalänk
Medlem

Det här är ett svar ur DELL FAQ. Dell säger att det inte stöds...
Använd Google och sök på ditt modellnamn så kommer du säkert att hitta någon som har gjort det.
Jag har själv bytt ut en PIII350 till 850 på en Dell och det fungerar utmärkt trots att BIOS inte känner igen processorn utan säger att det är en Pentium Pro 500....

Permalänk
Medlem

All info finns på DELLs hemsa om deras kort, jag har alltid kollat in infon där innan jag pulat med en DELL burk.

Leta reda på modellen på burken och sen sök dig neråt så finns infon där.
Max minne; max CPU ; chipset ; manuler till moderkortet mm mm.

edit : stavfel.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Jag har bytt prolle i syrrans dell från en 2,2ghz NW till en 1.6ghz wilamette.
Och det gick kanon bra..

Hur FAN gick det till då de kör med olika sockets ?

Fast du kanske bytte moderkort också...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem

1.6 Willamette finns i både S423 och S478.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Kolla här!

Dell Dimension Processor Upgrade FAQ
http://www.roberthancock.com/dell/

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

Tack för alla svar. Efter lite gnet på dell.se och intel.com har jag nog styrt upp det här nu. Är inte helt säker än, men med dom minnen jag har så kan det bara vara ett av två moderkort, och båda stöder upp t.o.m. P4 2.8ghz. Det duger för mig

Visa signatur

blä