Ni som har en compaq data....var snäll och stig in

Permalänk
Medlem

Ni som har en compaq data....var snäll och stig in

Jag har en Compaq Presario 5000.
Nu vill jag uppgradera Minnen.(64meg just nu)
Kan jag köpa vilken minnen som helst eller? (special minne?)
Funkar en 256 SDRAM P133 orginal.........

Ge råd...........ju mer desto bättre.........tack!

Permalänk
Avstängd

1. Dator
2. Nä du måste köpa direkt från Compaqs återförsäljare.

Permalänk
Medlem

VARFÖR?

varför det?
Är inte det mycket dyrare

Permalänk
Medlem

Du måste köpa minnen från compaq för dem gör jävla OEM datorer och gör så att du måste köpa allt till datorn från dem så dem tjänar massa pengar osv.

Edit: det heter DATOR inte data.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Jag hade en compaq 5170 för ett tag sedan.
Jag köpte ett helt vanligt 128mb sdram minne pc100.
Det fungerade helt perfekt.

Permalänk
Medlem

hade/har en gammal Compaq @ 400MHz, köpte SDRAM från en vanlig butik och har funkar hur bra som helst, men jag vet ju inte hur det är med din variant av Compaq

Visa signatur

Levnadsstandarden i Sverige är numera så hög att endast ett fåtal når upp till den.

Permalänk
Hedersmedlem

En kompis till mig hade en sån där liten raket-compaq. *ryser*
LX-chippat kort, P2-266, 48 MB RAM osv och han kunde uppgradera med ett vanligt 128 MB PC133 orginalminne. Kul burk förresten.. uppgraderbar som fan (ironi). Ingen AGP-slot, bara två DIMM-platser (med 32+16 MB i från början) och en usel slö högljudd 4 GB BigFoot som primär disk.. oj, oj, oj..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det kan gå med vanliga original, dock inte att rekomendera.

Visa signatur

[size="1"][color="red"]ASUS A7V333 | AMD XP2200+ ThoroughBred @ 1.8GHz | Volcano 9 | 512MB PC2700 | PoV Gf3 Ti200 250/560 | Seagate Barracuda 4 80gb || 3DMark - 9090p [/size][/color]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Stoppade in min 256mb-moselsticka i polarens Compaqburk, funkade finfint.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

har stoppat i en noname 256Mb pc133 i min compaq hemma så, men ta och låna ett minne och testa innan du köper!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Har en hel del Compaq på jobbet och samtliga uppgraderas med vanliga originalminnen.

Gör som zoc säger och låna, kan nästan garantera att det funkar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en relativt gammal burk, t.ex. med BX-chippat moderkort, så funkar nog inte enkelsidiga 256:or. Något att tänka på oavsett om det är en Compaq man försöker uppgradera eller inte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har massor med Compaq på mitt jobb. Till och med servrarna klarar idag standardminne (och har angivet specifikationerna för det) även om just de kräver ECC.
Vanliga desktop använder SDRAM eller DDR beroende på modell. Det enda är att äldre maskiner inte klarar 512 MB moduler eller single side 256.
Annars så är det bara att instämma att Compaq inte är det bästa om man vill bygga ut eller trimma....

Permalänk
Medlem

Re: Ni som har en compaq dator....var snäll och stig in

Processorer då.........?
t ex 1000 mhz för compaq
kan man använda vilken Processorer som helst eller?

Jag kommer aldrig köpa en till "märke" dator......det krångla till bara.......

Permalänk
Medlem

compaq kör väl COMBUS ram typ:)

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Compaq brukar köpa sina minnen från kingston, ingen egen tillverkning. Ska inte vara några problem för dig att köra med orginal minnen. Har fungerat bra med ex crucial minnen.

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Medlem

Jag har bygt ihop ett 30-tal Compaq-datorer på jobbet och dom var utrustade med vanliga SDRAM (Kingston)

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."