Sapphire klämmer in 6 GB minne i Radeon HD 7970 Toxic

Permalänk
Medlem

Helt otroligt!

Äntligen kan jag köra BF3 med den gömda specialinställningen VeryUltra med 16xAA utan att få minnesproblem

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

Vart är deras kort som skulle komma fabriksöverklockat till 1335 mhz?

Tar nog lite tid att handplocka en bra mängd GPUer som klarar det under heltid med deras egna kylare.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Windurn:

Nog för att det är häftigt. Men när ska man utnyttja så mycket minne?

Skrivet av Eronki:

Helvete! Vad krävs för att utnyttja 6GB grafikminne egentligen?? Vad mer än texturer är det som kräver grafikminne?

Flera skärmar i hög upplösning slukar grafikminne. Man kan säkert komma över 6GB använt minne med 3st 2560 x 1600 skärmar i skyrim om man har lite moddar och high textures.

Permalänk
Skrivet av Buddychrist:

Tar nog lite tid att handplocka en bra mängd GPUer som klarar det under heltid med deras egna kylare.

Kanske det.. Men ändå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Helvete! Vad krävs för att utnyttja 6GB grafikminne egentligen?? Vad mer än texturer är det som kräver grafikminne?

Spelet måste vara 64-bit i alla fall, eftersom ett 32-bit spel inte kan adressera så mycket minne.

Permalänk
Medlem

För en dome-theatre då eller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Behåller hellre mitt S3 Virge med 2MB. Pffft nymodigheter.

Permalänk
Medlem

Hm, tror ni att det gör någon större skillnad med 6GB vs 3GB GDDR-minne om man spelar i 2560x1440? Ju högre upplösning, ju mer minne behöver man ju, men frågan är om 3GB kanske räcker? Men då är den andra frågan varför det skulle finnas en anledning till att göra ett grafikkort med 6GB GDDR?

Det är ju lockande också med den höga fabriksöverklockningen (då är man ju iaf "garanterad" 1 150 MHz på GPUn, och kan säkert fortsätta en bit till själv när det kommer till överklockning, speciellt om man höjer volten lite också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Min rumskolega kör typ 6 vanliga burkar för att göra parralella beräkningar, gnäller alltid på att det är för lite minne i gpu... med 6gb kanske han tom kan köra opencl eller något Oo

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Inaktiv

Perfekt kort för folk som kör Eyefinity med 2560-skärmar. H-e vad det skulle kosta att dels köpa tre 2560x1440/1600-skärmar och sedan två-fyra av dessa kort för att driva kalaset. =D

Skrivet av Lafiel:

attans. ja då är det ingen cs vga

Men seriöst så är det perfect om man ska köra med 3 kort, för de delar ju på rammet. blir ändå bara 2gb till varje kort.

Nej, 6GB per kort förutsatt att samtliga kort har samma minnesmängd. 18GB grafikminne totalt men "endast" 6GB per kort då samtliga kort måste ha samma information i minnet.

Tänk RAID 1.

Skrivet av Nixxor123:

Vart är deras kort som skulle komma fabriksöverklockat till 1335 mhz?

Som redan kommenterats blir det nog svårt att få tillräckligt med GPU'er som klarar så höga frekvenser. Vore fint om det faktiskt skulle lanseras (även till extrema premiumpriser).

Permalänk
Medlem

Måste bara säga.. Ho-ly. Fuck.

Hoppas Sapphire håller sig till detta med deras "standard" kylare eftersom den är mer effektiv (enligt mig själv) än AMD's standard.

(Kolla lagget på filmen bakom Emil i slutet av film klippet )

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Frågan är, maxar den Crysis?

Permalänk
Medlem

Fan va tråkigt mitt ASUS GTX 570 DC II blev efter detta. :-/

Dags att vinna på lotto och köpa nytt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Frågan är, maxar den Crysis?

Nej nej.. Frågan är: WILL IT BLEND?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Flera skärmar i hög upplösning slukar grafikminne. Man kan säkert komma över 6GB använt minne med 3st 2560 x 1600 skärmar i skyrim om man har lite moddar och high textures.

Jag visste inte att Skyrim var en 64-bitars applikation?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd

totalt onödigt, även om man jobbar med 3d program, varför skulle man lägga pengar på ett "spel grafikkort" om man ens ska jobba med 3d.....

Är obviously för att visa lite Epenis som dem har gjort de här.

Permalänk
Medlem

Roligt att se! Mer filmer grabbar

Permalänk
Medlem

Var lite rädd att alla partnertillverkare redan blivit mättade av att AMD fläskat på med 3GB, men detta var ju rätt coolt faktiskt...försöker dom roffa åt sig alla konsumenters besparing innan kepler kommer månne?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

totalt onödigt, även om man jobbar med 3d program, varför skulle man lägga pengar på ett "spel grafikkort" om man ens ska jobba med 3d.....

Men 3GB är inte onödigt, eller? Det går inte praktiskt att göra ett kort med "bara" 4GB. Handlar om antingen eller här, även om 6GB är overkill så är det i princip enda steget över 3GB som finns. Visst det är för att de ska kunna ha skryträtten i det här fallet. Men det var inte så länge sen många tyckte 1GB räckte på grafikkorten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Men 3GB är inte onödigt, eller? Det går inte praktiskt att göra ett kort med "bara" 4GB. Handlar om antingen eller här, även om 6GB är overkill så är det i princip enda steget över 3GB som finns. Visst det är för att de ska kunna ha skryträtten i det här fallet. Men det var inte så länge sen många tyckte 1GB räckte på grafikkorten.

1gb räcker ju faktiskt till 90% av gamers, Om man kör spel på 1080p och kör på high texture så kommer man iaf inte över 1gb använding i något spel.
Om man nu är tvungen att ha spelet på ultra och köra 1600p så är de ju upp den de få som vill göra de, bra för dem!

Man får ju hoppas att de lyckas pressa ut lite mer spel med högre texturer nu när till och med de "lägre" korten kommer att ha så pass mycket minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Perfekt kort för folk som kör Eyefinity med 2560-skärmar. H-e vad det skulle kosta att dels köpa tre 2560x1440/1600-skärmar och sedan två-fyra av dessa kort för att driva kalaset. =D
Nej, 6GB per kort förutsatt att samtliga kort har samma minnesmängd. 18GB grafikminne totalt men "endast" 6GB per kort då samtliga kort måste ha samma information i minnet.
Tänk RAID 1.
Som redan kommenterats blir det nog svårt att få tillräckligt med GPU'er som klarar så höga frekvenser. Vore fint om det faktiskt skulle lanseras (även till extrema premiumpriser).

Kör hellre eyefinity 5 med 1080p skärmar för samma peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Men 3GB är inte onödigt, eller? Det går inte praktiskt att göra ett kort med "bara" 4GB. Handlar om antingen eller här, även om 6GB är overkill så är det i princip enda steget över 3GB som finns. Visst det är för att de ska kunna ha skryträtten i det här fallet. Men det var inte så länge sen många tyckte 1GB räckte på grafikkorten.

Det var inte heller så länge sedan 512MB var "mycket bra" på vissa grafikkort, och 1024MB ansågs som totalt slöseri Men nu med folk som kör flera skärmar eller som jag en stor skärm med hög upplösning ökar kraven på grafik-minne.

Men återigen - någon som vet om 3GB räcker för mig @ 2560x1440? Eller skulle 6GB ge mig stabilare FPS eller så?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Granter:

1gb räcker ju faktiskt till 90% av gamers, Om man kör spel på 1080p och kör på high texture så kommer man iaf inte över 1gb använding i något spel.
Om man nu är tvungen att ha spelet på ultra och köra 1600p så är de ju upp den de få som vill göra de, bra för dem!

Man får ju hoppas att de lyckas pressa ut lite mer spel med högre texturer nu när till och med de "lägre" korten kommer att ha så pass mycket minne.

Det är inte direkt svårt att fylla grafikkort med 1GB VRAM i dagsläget, likaså upp till 1,5GB. Det var ett bra tag sedan 1GB ansågs vara mycket.

Skrivet av Mooter:

Kör hellre eyefinity 5 med 1080p skärmar för samma peng

Det är ju också läckert (i de spel det fungerar såklart).

Skrivet av aMp:

Det var inte heller så länge sedan 512MB var "mycket bra" på vissa grafikkort, och 1024MB ansågs som totalt slöseri Men nu med folk som kör flera skärmar eller som jag en stor skärm med hög upplösning ökar kraven på grafik-minne.

Men återigen - någon som vet om 3GB räcker för mig @ 2560x1440? Eller skulle 6GB ge mig stabilare FPS eller så?

3GB på en 2560x1440/1600-skärm borde inte vara några problem i dagsläget åtminstone. Du vill nog hålla koll på när grafikkortet i fråga recenseras, just det scenariot bör ju vara vad man kollar på trots allt.

Permalänk

Duger antar jag.
lite klent för mig som kör mario cart..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Men...finns det egentligen något som äter hela 6 gig videominne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

attans. ja då är det ingen cs vga

Men seriöst så är det perfect om man ska köra med 3 kort, för de delar ju på rammet. blir ändå bara 2gb till varje kort.

Fast det sitter ju minne på alla korten. 6 GB var blir det oavsett hur många sådana här man har. T ex tre kort har 3*6?=18 GB tillsammans men eftersom alla kortens minne innehåller samma data (speglar den) blir det "bara" 6 GB per kort

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

1gb räcker ju faktiskt till 90% av gamers, Om man kör spel på 1080p och kör på high texture så kommer man iaf inte över 1gb använding i något spel.
Om man nu är tvungen att ha spelet på ultra och köra 1600p så är de ju upp den de få som vill göra de, bra för dem!

Man får ju hoppas att de lyckas pressa ut lite mer spel med högre texturer nu när till och med de "lägre" korten kommer att ha så pass mycket minne.

Dragon Age 2 med Highres pack och diverse mods kräver sen länge mer än 1gb minne för att inte lagga i 1080p, Samma gäller Skyrim,
Och du har tydligen helt missat BF 3 Online i 1080p med ALLT på Ultra och 64 spelare. De käkar upp mitt GTX 570 med 1280mb till frukost!

Testade att köra BF 3 Online med allt på Ultra på en 2560x1600 skärm och fps'n sjönk så lågt att de blev helt ospelbart när de hände mycke runt mig.

Och då efter fler och fler entusiaster kör med TRE skärmar på minst 1920x1080 så krävs de MÄNGDER med minne på grafikkorten för att maxa dagens tyngsta spel med Acceptabel fps.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hehe mer Vram än de flesta har RAM....

Känns inte som mest nödvändiga men för 5år sen kändes ju 1GB Vram som något man i stort sett bara drömde om att få användning för....

Permalänk
Inaktiv

Bra för eyefinity antar jag...

Permalänk

Antar att det är 1 GPU med 6GB DDR5, inte 2 GPU hoppas jag, i såna fall är det grymt. Tro vad kortet kan landa på, runt 7000kr eller ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.