AMD ger upp ägandet i Globalfoundries

Permalänk
Melding Plague

AMD ger upp ägandet i Globalfoundries

AMD är numera ett "fabrikslöst" halvledarföretag. Investmentbolaget ATIC tar över AMD:s ägarandel i Globalfoundries, som nu blir en fristående kontraktstillverkare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm...kan detta bli bra alltså?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Även ARM jobbar på detta sätt så som jag har förstått det hela. Kanske minns fel.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

tror ni detta kommer påverka prissättningen?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det står ju ändå ''made in China'' på allt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Även ARM jobbar på detta sätt så som jag har förstått det hela. Kanske minns fel.

ARM Holdings tillverkar inget själva, utan licenserar sin arkitektur till andra som i sin tur jobbar på detta sätt. Tex så har Nvidia och Qualcomm var sin ARM-licens för Tegra och Snapdragon-familjerna.

Edit: För att förtydliga, det är alltså tre steg i kedjan (tex ARM-Nvidia-TSMC) istället för två, som i fallet AMD-Globalfoundries.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Funderar på om detta är bra eller inte...
De slipper väl kanske lite utgifter, men tappar inte
AMD lite inkomster också...?
Vet inte hur inblandade de var ekonomiskt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Nagel:

tror ni detta kommer påverka prissättningen?

AMD har säkerligen en hel drös med avtal som ger en gräddfil hos Globalfoundries så jag skulle inte tro det.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Då var denna dagen kommen. Undra om detta är bra. Tror knappast AMD är nöjda med yieldsen GlobalFoundries gett på deras 32nm process. Det är väl okej nu men tog ganska lång tid innan AMD 32nm processorer fanns i stora volymer.

Har AMD fortfarande lika rösträtt som ATIC inom GlobalFoundries? De hade det innan nämligen. Känns som att detta potentiellt kan ge AMD en rejäl huvudvärk längre fram.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Globalfoundries har väl inte direkt rosat marknaden så AMD gör nog rätt i att kapa ägarbanden och öppna möjligheten för nya tillverkningspartners.

Permalänk

Läste någonstans att IBM skulle ge stöd för 32nm åt AMD inte för länge sedan, fast detta var väl väntat iaf.

Visa signatur

...

Permalänk

Bildspelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

ARM Holdings tillverkar inget själva, utan licenserar sin arkitektur till andra som i sin tur jobbar på detta sätt. Tex så har Nvidia och Qualcomm var sin ARM-licens för Tegra och Snapdragon-familjerna.

Edit: För att förtydliga, det är alltså tre steg i kedjan (tex ARM-Nvidia-TSMC) istället för två, som i fallet AMD-Globalfoundries.

Japp, precis!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

"shareholders and costumers"... Jaha? Så aktieägare är viktigare än kunderna?? Det känns ju jävligt betryggande.

För övrigt hoppas jag AMD nu dissar GF så att de kan komma in i matchen igen och börja göra riktiga processorer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Japp, precis!

Njae, INTEL(X86) - AMD - GF ?

Permalänk
Medlem

Hehe. Ganska tråkig nyhet i sig, men jag roade mig med att spamma bildbyte åt höger. Växlar mellan bild 1 och 2 och dem hoppar ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rashbalt:

Njae, INTEL(X86) - AMD - GF ?

Härvan med licenser för x86 är inte vacker. AMD sitter på massa rättigheter för 64-bit och Intel sitter på rättigheterna till grunderna. Det är säkert oändligt mycket mer komplicerat än så. Det är dock inte riktigt samma sak eftersom AMD bygger egna arkitekturer. x86 är ju bara ett sett instruktioner men ARM är mer än så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Haha var AMD så hemska att dom hoppar av glädje när dom lämnar GF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"shareholders and costumers"... Jaha? Så aktieägare är viktigare än kunderna?? Det känns ju jävligt betryggande.

För övrigt hoppas jag AMD nu dissar GF så att de kan komma in i matchen igen och börja göra riktiga processorer.

Om du driver ett företag gör du det för vinst, att dina kunder blir glada är en biprodukt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashbalt:

Njae, INTEL(X86) - AMD - GF ?

Hur menar du nu..?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Härvan med licenser för x86 är inte vacker. AMD sitter på massa rättigheter för 64-bit och Intel sitter på rättigheterna till grunderna. Det är säkert oändligt mycket mer komplicerat än så. Det är dock inte riktigt samma sak eftersom AMD bygger egna arkitekturer. x86 är ju bara ett sett instruktioner men ARM är mer än så.

precis, arm täcker ju allt som sedan licensieras. x86 och 64bit är ju en redig härva...

Skrivet av SimondeVos:

Bildspelet

haha tänkte också på det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vet att jag skrev att det här skulle hända för några månader sedan. GF är jävligt dåliga för AMD men att inte äga ens en andel i någon tillverkning kommer bli en stor förlust för AMD. AMD kommer tyna bort och bli obetydliga bredvid övriga fabrikslösa bolag, de kommer sannolikt sluta tillverka högpresterande lösningar och bara fokusera på inbyggda system. Nåväl det här förklarar ju hur de hade råd med serverföretaget men det är klart det sämsta bytet man kan göra.
Det här är början till slutet för AMD när det gäller entusiaster.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Vet att jag skrev att det här skulle hända för några månader sedan. GF är jävligt dåliga för AMD men att inte äga ens en andel i någon tillverkning kommer bli en stor förlust för AMD. AMD kommer tyna bort och bli obetydliga bredvid övriga fabrikslösa bolag, de kommer sannolikt sluta tillverka högpresterande lösningar och bara fokusera på inbyggda system. Nåväl det här förklarar ju hur de hade råd med serverföretaget men det är klart det sämsta bytet man kan göra.
Det här är början till slutet för AMD när det gäller entusiaster.

enligt artikeln ovan är ju även nvidia fabrikslösa men jag antar väll att dom inte är riktade till entusiaster?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

enligt artikeln ovan är ju även nvidia fabrikslösa men jag antar väll att dom inte är riktade till entusiaster?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och du ser ju vart de är påväg..

All deras kraft går ju numera nästan enbart på mobila plattformar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det första jag tänkte på var bilden. Intergalactic - beastie boys

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

enligt artikeln ovan är ju även nvidia fabrikslösa men jag antar väll att dom inte är riktade till entusiaster?

Skickades från m.sweclockers.com

Och Nvidia ligger inte efter AMD för tillfället? Dessutom lägger de mycket mer pengar och tid på att utveckla sina egna processorer för mobila enheter än de gör på grafikkorten. Så ja nu gör de det men det kommer de inte vilja göra i framtiden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vilket svenskt företag var det som för en tid sedan var tvungen att sälja sin fabrik. Luktar konkurs ala Saab Automobile lång väg, det ser inte så vidare ljust ut för AMD. Blir det rekonstruktion sen eller gör de som Victor Muller och bara kör vidare tills kontot är tomt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vilket svenskt företag var det som för en tid sedan var tvungen att sälja sin fabrik. Luktar konkurs ala Saab Automobile lång väg, det ser inte så vidare ljust ut för AMD. Blir det rekonstruktion sen eller gör de som Victor Muller och bara kör vidare tills kontot är tomt?

AMD går ju med vinst iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

AMD går ju med vinst iaf.

Det var bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Och Nvidia ligger inte efter AMD för tillfället? Dessutom lägger de mycket mer pengar och tid på att utveckla sina egna processorer för mobila enheter än de gör på grafikkorten. Så ja nu gör de det men det kommer de inte vilja göra i framtiden.

Har du nån källa på att nVidia lägger mer krut på Tegra än grafikkort? Tegra2 floppade duktigt och även om Tegra3 ser ut att sälja bättre så tror jag att även den kommer kallas flopp snart. Tegra2 led bla av hög strömförbrukning, dålig full-HD videoinspelning, problem med wifi, problem med gps, telefonen stängde av sig under laddning och random omstarter.

Asus har ju valt bort Tegra3 i nya Transformer Pad Infinity LTE till förmån för Qualcomms S4. Även HTC har ju övergivit Tegra3 i sin nya LTE lur One X och kör S4 istället. Orsaken enligt Asus är hög strömförbrukning.

Skrivet av PerZerk:

Vilket svenskt företag var det som för en tid sedan var tvungen att sälja sin fabrik. Luktar konkurs ala Saab Automobile lång väg, det ser inte så vidare ljust ut för AMD. Blir det rekonstruktion sen eller gör de som Victor Muller och bara kör vidare tills kontot är tomt?

Går dock inte att jämföra riktigt så. Saab sålde lokalerna, och inte fabrikerna, för att få in kapital. AMD säljer sin del i GF för att göra GF mer attraktivt för andra företag (tex nVidia lär ju inte använde GF om AMD står som delägare). Denna dealen påverkar inte AMD speciellt mycket men för GF kan det göra hela skillnaden för att bli en attraktiv tillverkningspartner för andra företag.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64