Oem bios - Radera/Döda/Ta bort?

Permalänk

Oem bios - Radera/Döda/Ta bort?

I vanlig ordning har jag varit för snabb för mitt eget bästa.
Fick morsans dator nu när hon köpte ny, för hennes var så förjävligt seg och förmodligen hel fullproppad med virus osv bla bla ointressant fakta.. Anyway! Hon hade en förinstallerad windows på denna Packard Bell och jag körde såklart en CD med windows XP installation och formaterade C.. Sååå... Men den kan ju inte kopiera OEMBIOS.BIN från skivan såklart.. Vad gör jag?

Finns det något sätt att döda OEM-biosen eller radera hela skiten, så jag för en gång skull kan köra windows skivan? Eller MÅSTE jag byta moderkortet för att få in .. Fan vad trött jag blir.. Jag vill bara ha bort den förinställda helt och hållet..

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska väl inte finnas några direkta hinder att bara boota från Windows XP-skivan och installera? OEMBIOS.BIN används ju bara tillsammans med bootloadern om jag inte minns helt galet? Säker på att din XP-skiva är bootbar?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fungerar skivan överhuvudtaget?
För att aktivera XP offline (SLP) Så behövs 3 filer på skivan, inget av dem har med starten att göra.

Permalänk

Fast den vägrar ju kopiera ett antal filer vid installationen, såsom t ex OEMBIOS.BIN mfl... Det beror väl på att den redan är fabrikslåst i biosen att behålla de inställningar den har för det genuina förinstallerade ex av Windows som fanns innan?

Permalänk
Medlem

Mnjaa... BIOS har ju inte såna begränsningar, utan det är nog något annat som spökar. Testa installera från USB istället?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som sagt.. Fungerar skivan ordentligt överhuvudtaget? Vad är svårt att förstå med frågan?

Det felet kan bero på detta:
Smuts på skivan
Kass skiva
Kass läsare
Kassa kablar
Kasst ram minne
osv..

Skivan är ju dock enklast att börja med..

Permalänk

Det funkade med en annan skiva. Konstigt eftersom den funkat med den jag har dock.. Tack för att ni stod på er!