Permalänk
Medlem

Antec Kühler 620 + GTX470 SOC aka "the mod"

Mina grafikkort har ballat ur totalt och överhettas konstant under längre spelande, så jag bestämde mig för att göra "the mod" som den kallas på diverse forum. Har sett många olika varianter på fästen vid GPU, så jag gjorde en mix av allt jag sett, tycker den är jätte lätt att göra och trycket på blocket blir där det ska vara.

Med fyra enkla steg är man färdig:
1, Ta orginalfästet och såga bort öglorna som ska fästa blocket från början.
2, Sätt fast buntband runt fästet.
3, Trä fast på GPU och spänn med buntband på andra sidan.
4, Sätt in i datorn och hoppas de funkar

Temps innan mod:
Idle 39+47
Load 95+105

Efter mod:
Idle 31+30
Load 56+55

Spec på datorn:
Asus Rampage III Extreme
Intel i7 950 @ 4.2GHz + Corsair H60
Gigabyte GTX470 SOC SLI
Corsair XMS3 12GB
Corsair Force 120GB
Corsair HX850
Corsair Obsidian 650D

Man kan ju säga att jag är sjukt nöjd med resultatet. Har lagt upp lite nya bilder, dock fortfarande mobilkamera. Får duga, man ser ju slutresultatet iaf

Antec Kühler 620 + GTX470 SOC aka "the mod"

Permalänk
Medlem

Kylning för övriga chip då

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Gigabyte SOC har ingen kylning på minnen eller annat förutom VRMs orginal så det ska nog gå bra :). Har några flänsar liggandes men ingen kyltejp eller lim. Man kanske skulle kunna fästa dem med lite loctite i kanterna och sen kylpasta i mitten, hmm?

Permalänk
Medlem

Jaså...
Se i vilket fall till att ha tillräckligt med luftflöde över kortet.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

smart lösning! 5p om du fixar en bra bild på det hela,,,,,,,

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Jaså...
Se i vilket fall till att ha tillräckligt med luftflöde över kortet.

Självklart, Var tvungen att offra en chassiefläkt som var tänkt att blåsa lite på dem.

Skrivet av SummitSub:

smart lösning! 5p om du fixar en bra bild på det hela,,,,,,,

Jepp, ska låna farsans kamera idag och knäppa några bilder!

Permalänk

Ahh ma gadh vad coolt. Solklar femma!

Permalänk
Medlem

Så kul att se att man kan fixa en tyst och kraftfull dator med god moddning.
Tack för galleriet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Så kul att se att man kan fixa en tyst och kraftfull dator med god moddning.
Tack för galleriet

Tack för kommentaren. Tyst vet jag inte, kör fläktarna i max så det är väl därför :).

Skrivet av Gulbanan:

fin slutresultat, vill du att tempen ska sjunka ännu mer? kör med reservoir;D http://www.electronicspub.com/upload/image/articles/images/co... kanske overkill då

Har läst om någon som gjorde det på h50, gjorde förvånansvärt stor skillnad på temperaturen. Får bli vid nästa uppgradering av datorn kanske :).

Permalänk

åh, jag använder jämt strippor när jag moddar kylare på grafikkort 5p!!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Snyggaste lösningen med fästet hittills

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Permalänk
Medlem

Går detta att göra med ett Gigabyte GTX 460 1gb OC?
Och tror ni att flänsar på VRAM:en krävs?

Samt en nybörjarfråga: Ska fläkten på Antec Kuhlern blåsa utåt eller inåt? Har ett Fractal Define R3, fläkt fram som blåser inåt, fläkt bak som blåser bakåt.

Permalänk
Skäggig legend

Haha, jag gillar! ^^

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

coolt!

tror du att det skulle göra nån skillnad om du körde push and pull, och är det inte värt att får nån pwm styrnig på det hela?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Snyggaste lösningen med fästet hittills

Tack

Skrivet av Gulbanan:

planer för överklockning?

Japp, kommer så småningom, ska fundera ut en lösning på luftcirkulation runt korten först, vill inte riskera ha sönder VRM avdelningen eftersom jag kommer höja volten då.

Skrivet av Cebius:

Går detta att göra med ett Gigabyte GTX 460 1gb OC?

Ja, det är nog inte omöjligt. Det viktigaste är att hålen runt gpu inte har för litet avstånd så att blocket täcker dom, då blir det svårt att få igenom buntband/skruvar.

Skrivet av Cebius:

Och tror ni att flänsar på VRAM:en krävs?

Flänsar på VRM och lite luftcirkulation runt dem är att rekomendera, framförallt om du ska överklocka mkt så du måste ändra volten.

Skrivet av Cebius:

Samt en nybörjarfråga: Ska fläkten på Antec Kuhlern blåsa utåt eller inåt? Har ett Fractal Define R3, fläkt fram som blåser inåt, fläkt bak som blåser bakåt.

Det bästa är om den får ny sval luft, men det rör sig kanske om några fjuttiga graders skillnad. Sätt den där du har platts och dit slangarna räcker

Skrivet av XHI:

Haha, jag gillar! ^^

Tack

Skrivet av jesusbarnet:

coolt!

tror du att det skulle göra nån skillnad om du körde push and pull, och är det inte värt att får nån pwm styrnig på det hela?

Push/pull gör bara 1-4 graders skillnad skulle jag gissa på så det är inget jag kommer sattsa på. Fläktarna som kommer med kylaren är inte PWM styrda så det går inte, de ska dock vara temperaturstyrda om man kopplar in dem i blocket fläktutgång.

Permalänk

skön lösning

Permalänk

Snygg och enkel lösning...... Me like. Inte så tids/verktygskrävande som min lösning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Hur fan har du fått fast två 120mm i fronten? xD

Permalänk
Medlem

kattstrypor is the shit!
det är lite nya silvertejpen imo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Går detta att göra med ett Gigabyte GTX 460 1gb OC?
Och tror ni att flänsar på VRAM:en krävs?

Samt en nybörjarfråga: Ska fläkten på Antec Kuhlern blåsa utåt eller inåt? Har ett Fractal Define R3, fläkt fram som blåser inåt, fläkt bak som blåser bakåt.

"nyrbörjar fråga" Prova själv för tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Snygg och enkel lösning...... Me like. Inte så tids/verktygskrävande som min lösning.

Tack, Funderade på att göra ungefär som du har gjort men saknade orken att börja borra och såga i metall :), props till dig!

Skrivet av er_nilsson:

skön lösning

Tack!

Skrivet av Meshuggan:

Hur fan har du fått fast två 120mm i fronten? xD

Borrde hål i plåten och körde fast paketet med buntband modell större. Borrade även ett 120mm "sughål" för den nedre fläkten eftersom 650D inte är anpassat för 120mm fläktar.

Skrivet av Dooxy:

kattstrypor is the shit!
det är lite nya silvertejpen imo!

Haha lätt, buntband har fått en ny innebörd för mig iallfall

Permalänk
Medlem

Hur varm blir vrm:en utan kylning?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Går detta att göra med ett Gigabyte GTX 460 1gb OC?
Och tror ni att flänsar på VRAM:en krävs?

Samt en nybörjarfråga: Ska fläkten på Antec Kuhlern blåsa utåt eller inåt? Har ett Fractal Define R3, fläkt fram som blåser inåt, fläkt bak som blåser bakåt.

Sätt den som utblås! Annars får du in all varmluft i chassit. Processorn kanske blir någon grad varmare med utblås men chassitemeraturen blir bättre. Det ä'r ju att kunna få ut varmluften direkt som är det fina med vattenkylning Har du allt vattenkylt också så finns det ingen anledning alls att blåsa in en massa varmluft i chassit som i stället kan gå direkt ut.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag har likadana komponenter men kör antec på min i7 processor. Mitt gtx 470 har originalfläktarna (3st) och den kyler bra. Ligger på 40c idle och 72-75 under spelande..

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen någon poäng att såga bort fästena till khülern? Den biten kunde dokumenterats lite bättre. Annars en mycket bra idé. Förstår inte att inte fler tillverkare väljer att inkludera en radiator-lösning likt PNY's eller denhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Finns det verkligen någon poäng att såga bort fästena till khülern? Den biten kunde dokumenterats lite bättre. Annars en mycket bra idé. Förstår inte att inte fler tillverkare väljer att inkludera en radiator-lösning likt PNY's eller denhär.

Jag tog bort dem för att orginalfästena är anpassade för CPU socklar och är därför helt onödiga. De skulle ligga emot kortet och göra fästet helt meninglslöst hel enkelt :).

Permalänk
Medlem

haha hur grymt som helst, 5p

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

fint

Visa signatur

Processor: Intel i7-4770k @stock, Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 970, Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Bildskärm: ASUS VG248QE 144Hz Övrigt: CM Storm Quickfire TK Black, Steelseries QCK Heavy, Steelseries Rival och Steelseries Arctis 5