6850 & 6870 Crossfire hjälp!

Permalänk

6850 & 6870 Crossfire hjälp!

Hej!

Jag sitter på ett P8P67-M moderkort och har idag ett Radeon HD 6850 och kan eventuellt köpa ett 6870 kort till skapligt pris.

Det jag undrar är eftersom den andra PCIe sloten endast är en x4 kommer jag då tjäna något i prestanda på detta om jag kör CF?

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Hej!

Jag sitter på ett P8P67-M moderkort och har idag ett Radeon HD 6850 och kan eventuellt köpa ett 6870 kort till skapligt pris.

Det jag undrar är eftersom den andra PCIe sloten endast är en x4 kommer jag då tjäna något i prestanda på detta om jag kör CF?

Finns det verkligen ingen som kan hjälpa mig med detta? Skulle verkligen vara tacksam:)

Permalänk
Medlem

Köpt ett till 6850 istället. Såvida inte du kan få tag på 6870 billigare än ett 6850. Du får inte mer prestanda med CF 6850+6870 än om du kör CF 6850+6850.

Och jag tror verkligen inte 4x kommer flaska CF 68XX direkt =p Men kan ha fel

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
SpelClockers

Hej!
Sitter själv på 2x 6850 (Asus) och övervägde först om jag skulle köpa till ett 6870 istället för mitt andra 6850 eftersom det ändå bara skulle kosta någon hundring eller två mer. Det är i så fall om du någon gång vill dela på korten och ha ett som är lite snabbare. Detta kan man dock lösa med ganska simpel överklockning. Och flaskar gör det inte på denna nivån så det behöver du inte oroa dig över.

Permalänk
Skrivet av ace_of_bass:

Hej!
Sitter själv på 2x 6850 (Asus) och övervägde först om jag skulle köpa till ett 6870 istället för mitt andra 6850 eftersom det ändå bara skulle kosta någon hundring eller två mer. Det är i så fall om du någon gång vill dela på korten och ha ett som är lite snabbare. Detta kan man dock lösa med ganska simpel överklockning. Och flaskar gör det inte på denna nivån så det behöver du inte oroa dig över.

Tack för bra info, får ev tag i ett nytt ASUS Radeon HD 6870 1GB OC i kartong för 950kr.. Så man kanske skulle ta och köpa det då?

Permalänk

Jag vet att SLI inte funkar på x4 så ta och kolla om CF verkligen fungerar. Dock har Nvidia andra restriktioner såsom att du måste ha samma kort för SLI. Så kan skillja

Visa signatur

CPU Intel i7 2600k 5Ghz RAM 16GB Corsair Vengance DDR3 1600Mhz
GPU ASUS Radeon HD7970 3GB Storage Corsair Force GT SSD 120GB, Western Digital Caviar 2TB
Motherboard ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Display BenQ 24" TFT GL2440HM x3

Permalänk
Avstängd

X4 är helt ok.
2x6850 är en bra deal.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Länk till diskussion/test med x4 lane, visserligen lite värre grafikkort men skulle inte rekommendera CF på ditt moderkort iaf:

#9939460

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av rubenskuld:

Tack för bra info, får ev tag i ett nytt ASUS Radeon HD 6870 1GB OC i kartong för 950kr.. Så man kanske skulle ta och köpa det då?

Japp det tycker jag. Eftersom det blir ca 500:- billigare än ett 6850 så är det ju värt. Det jag funderar över... 6870-kortet begränsas ju av 6850-kortet, om man klockar 6850-kortet till samma prestanda som 6870-kortet får man då ut 6870-crossfire prestanda eller begränsas det fortfarande till 6850-kortets orginalfrekvenser?

Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av powerlol:

Länk till diskussion/test med x4 lane, visserligen lite värre grafikkort men skulle inte rekommendera CF på ditt moderkort iaf:

#9939460

Tack för svar, varför rekommenderar du inte crossfire på mitt MB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Planet:

Jag vet att SLI inte funkar på x4 så ta och kolla om CF verkligen fungerar. Dock har Nvidia andra restriktioner såsom att du måste ha samma kort för SLI. Så kan skillja

Varför skulle inte SLI funka med 4x?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Det verkar ganska random. Jag kör CF på en bräda med 16x/4x och det ger bra ökningar jämfört med att bara köra med 1 kort. Sen att en del spel fungerar uselt med CF är ju en annan sak (TOR tex funkar uselt för mig medans tex BF3 funkar perfekt).

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Tjo, har nu köpt kortet (6870) och satt i det i datorn med bryggan mellan korten, men när jag kikar i gpu-z så är crossfire inaktiverat och jag hittar inget sätt att aktivera det.. Jag finner det inte i CCC, finns det något annat sätt?

Permalänk

När jag kollar i CCC under Information>Maskinvara så står det ena kortet som inaktiverat.. Kan någon svara på varför?

Skrivet av rubenskuld:

Tjo, har nu köpt kortet (6870) och satt i det i datorn med bryggan mellan korten, men när jag kikar i gpu-z så är crossfire inaktiverat och jag hittar inget sätt att aktivera det.. Jag finner det inte i CCC, finns det något annat sätt?

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

När jag kollar i CCC under Information>Maskinvara så står det ena kortet som inaktiverat.. Kan någon svara på varför?

Någon?

Permalänk
SpelClockers

Kolla så att 4x pci-e slotet är aktiverat i bios...

Permalänk

Av installerade du grafik drivrutinen innan du satte in ditt andra kort. Eller stoppade du bara in det jag tror du ska installera om drivaren eventuellt prova en annan äldre/ nyare drivrutin.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Av installerade du grafik drivrutinen innan du satte in ditt andra kort. Eller stoppade du bara in det jag tror du ska installera om drivaren eventuellt prova en annan äldre/ nyare drivrutin.

Det löste sig visst, den andra PCIe porten stod som 2x i bios.. Jag ställde om den till 4x och då hoppade det igång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rubenskuld:

Det löste sig visst, den andra PCIe porten stod som 2x i bios.. Jag ställde om den till 4x och då hoppade det igång.

VArt du nöjd? Har en dator hos morsan som har ett 6850, kanske ska köra 6850 cf jag med, klarar du bf3 med vettig prestanda?

Vilka inställningar, ultra?