Permalänk
Medlem

Vad kan hända?

Om jag kopplat fel nånstanns och startar datorn???

Alltså jag har byggt en dator och jag är inte 100 % på att jag kopplat rätt överallt, så frågan är: Om jag kopplat fel nånstanns, vad kan då hända?? vad e det värsta som kan hända? tacksam för svar.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Att den inte startar.

Visa signatur

hmm

Permalänk

Grejerna passar ju istort sett bara på ett ställe så hur fel kan det bli. Det enda skall vara dom små kontakterna på moderkortet då, men om du kopplar dom fel så går inget sönder, det funkar bara inte.

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem

Det kommer nog börja pipa å ha sig... och dom ljuden kan man översätta i ngn felsöknings tabell (ifall du inte ha inbygd felsökning på moderkortet) så du kan läsa av vad som är fel.
Men med datorn kommer det knappast hända ngt med.

Permalänk
Medlem

antar att du klippt av ett antal kablar och kopplat själv med sockerbitar etc.

vad som händer beror på var och vad du kopplat. Om du kortslutit nätaget så kommer propen i huset gå, annars kommer nog ingenting hända om du kopplat på 12V sidan. Då funnkar helt enkelt inte sakerna du kopplat. Om ngn kabel ligger mot chassit så går antagligen bara datorn igång någon sekund och sedan själv dör, men den går o starta efter ungefär 5-10 minuter (väääldigt svettiga minuter!).

Detta kan jag säga efter egna erfarenheter....

Visa signatur

Rape is such a harsh word, why not call it surprise sex?

Permalänk
Medlem

hmm ok , jag var rädd att datorn skulle börja brinna eller att den skulle sprängas när jag satte på den

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

haha, men du se till att du har satt kylflänsen ordentligt för ifall inte den sitter rätt då kan saker brinna

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

Moderkortet kan kortslutas om man kopplar pinarna fel, dock väldigt liten risk. Allt går att ha sönder bara man har en tillräckligt stor idoit till det. (har jobbat en del i en datorbutik.

Permalänk
Medlem

jag råkade sätta i ett sdram-minne uppochned... då brändes den minnesporten på moderkortet, men minnet funkade fortfarande

Oj, det här kanske tyder på att jag är ganska mycket idiot med tanke på lurcazzus inlägg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quod
jag råkade sätta i ett sdram-minne uppochned... då brändes den minnesporten på moderkortet, men minnet funkade fortfarande

Oj, det här kanske tyder på att jag är ganska mycket idiot med tanke på lurcazzus inlägg...

hur f-n fick du i minnet??
det går bara sätta sdram-minnen åt ett håll. dom består av tre delar ju... en lång, en lång, en kort...

edo minnen kan man sätta åt fel håll om man tar till våld...

Permalänk
Medlem

de som jag kan tänka mig är att bakom moderkortet så sätter man små skruvar som finns gängor i som man ska kunna skruva fast koderkortet i dom skruvarna, och man kan "råka" placera dom fel så kan det bli kortis.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

HIhi

Jag satte in en processor i min dator när den var på!!! Den började glöda på en igg och sen så blev ett hål på sloten svart!!!!! Sen när jag skulle sätta på datorn igen så pet det skitmycket

Visa signatur

-=www.tejpen.tk=-

Permalänk

Tja, höjden av klant är nog fan under dh summer. Polare skulle låna min ena 512 sticka (ddr) och efter typ... 5 min hör man hur den poppar på plats. Kompisen startar datorn och det låter fräääääääs. Rökutveckling och arg crew till följd + de som satt vid vårt bord som blev av med strömmen. Vi tittar in i datorn och upptäcker att han precis som Quod hade satt den uppochner... Minne + moderkort + cpu + nätagg = trasigt.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Finns datorbyggare som inte använder sunda förnufftet utan tror att allt ska gå att fixa med våld.

Visa signatur

Cryptar wass here

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Tja, höjden av klant är nog fan under dh summer. Polare skulle låna min ena 512 sticka (ddr) och efter typ... 5 min hör man hur den poppar på plats. Kompisen startar datorn och det låter fräääääääs. Rökutveckling och arg crew till följd + de som satt vid vårt bord som blev av med strömmen. Vi tittar in i datorn och upptäcker att han precis som Quod hade satt den uppochner... Minne + moderkort + cpu + nätagg = trasigt.

Klyftig snubbe!.. Hur kan man va så klantig att man sätter minnet upp och ner?!

Permalänk
Medlem

hmm, hur får man in det? där e ju piggar i socklen eller va det heter, det borde inte gå att sätta i fel.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme

hur f-n fick du i minnet??
det går bara sätta sdram-minnen åt ett håll. dom består av tre delar ju... en lång, en lång, en kort...

edo minnen kan man sätta åt fel håll om man tar till våld...

Lång kort kort

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen

Lång kort kort

jaja !

Permalänk
Medlem

men hur lyckas man?

i och för sig så känner jag folk som tvingat in molexkontakter fel med oanade följder.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD