Permalänk
Medlem

Vad är memok för knapp?

Har ett Moderkort "asus p8z68-v/gen3" och då sitter det ju en knapp "memok!" på kortet. Kan ni ge en bra beskrivning vad den gör osv?
Letade lite på google men hittade inte just vad den används för.
Tack på förhand!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har ett Moderkort "asus p8z68-v/gen3" och då sitter det ju en knapp "memok!" på kortet. Kan ni ge en bra beskrivning vad den gör osv?
Letade lite på google men hittade inte just vad den används för.
Tack på förhand!

skulle gissa att det är omställning till original klock om du klockar upp den?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

skulle gissa att det är omställning till original klock om du klockar upp den?

typ istället för att gå in i bios och återställa allt där?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=9azllBzU5PU

Har något med kompabilitet att göra.

EDIT: Saxxat från TechSweden.

En annan sak ASUS demostrerade var deras MemOK funktion. Detta är en liten knapp som sitter på moderkortet för att helt enkelt få igång det. Vi har säkert alla varit med om situationer där man varit tvungen att montera ett annat RAM-minne för att ställa in timings samt spänning för att få igång våra lite mer kraftfulla modeller.

Med ASUS MemOK så sköter moderkortet hela biten. Det försöker helt enkelt med olika konfigurationer tills det lyckats. ASUS har även lagt in ett "mem-test" program via denna funktion så först kollar moderkortet om den kan boota med inställningarna. Klarar den inte detta så ställer den in tex något slappare timings. Sedan kör den igenom deras mem-test. Klarar inte minnet detta test så försöker den ställa ännu slappare timings eller mer spänning och sedan testar den via mem-test igen. Det är programmerat så att den försöker göra allt för att undvika en minskning av hastigheten på dina minnen.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Jag hjälpte min kompis med hans dator för några månader sedan och där stod i manualen att man använde den knappen för att testa så minnena fungerade

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;11929571']http://www.youtube.com/watch?v=9azllBzU5PU

Har något med kompabilitet att göra.

EDIT: Saxxat från TechSweden.

En annan sak ASUS demostrerade var deras MemOK funktion. Detta är en liten knapp som sitter på moderkortet för att helt enkelt få igång det. Vi har säkert alla varit med om situationer där man varit tvungen att montera ett annat RAM-minne för att ställa in timings samt spänning för att få igång våra lite mer kraftfulla modeller.

Med ASUS MemOK så sköter moderkortet hela biten. Det försöker helt enkelt med olika konfigurationer tills det lyckats. ASUS har även lagt in ett "mem-test" program via denna funktion så först kollar moderkortet om den kan boota med inställningarna. Klarar den inte detta så ställer den in tex något slappare timings. Sedan kör den igenom deras mem-test. Klarar inte minnet detta test så försöker den ställa ännu slappare timings eller mer spänning och sedan testar den via mem-test igen. Det är programmerat så att den försöker göra allt för att undvika en minskning av hastigheten på dina minnen.

Okej men jag har ett problem just nu med min datorn. Kolla denna länk
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Kanske "memok" knappen skulle hjälpa isf?
Det är många som har svarat men ingen har just nämnt memok knappen. Hoppas det är ok att länka till en annan tråd.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

typ istället för att gå in i bios och återställa allt där?

Jag har ingen aning. Tänkte ifall den ställer till med problem att datorn inte startar korrekt eller liknande. Va bara en tanke

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

MemOK! testar ifall okompatibla RAM minnen kanske går att köra ändå genom att gå igenom olika lägen och inställningar. Ifall du trycker in ett RAM minne som INTE står med på listan för minnen som är kompatibla, och datorn inte startar PGA det trycker du på MemOK! knappen. Datorn testar olika lägen och ifall det hittar ett läge som fungerar sparar det läget och du borde inte ha mer problem med minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Jag har ingen aning. Tänkte ifall den ställer till med problem att datorn inte startar korrekt eller liknande. Va bara en tanke

Stämmer bra det, den nollar BIOS till default och kör någon snabb minnestest man knappt hinner se. Fick använda den en hel del när jag testade överklockningar på mitt Sabertooth 990FX och datorn inte ens ville boota upp BIOS X) Var hyfsat nervös tills jag hittade den knappen, hehe.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Stämmer bra det, den nollar BIOS till default och kör någon snabb minnestest man knappt hinner se. Fick använda den en hel del när jag testade överklockningar på mitt Sabertooth 990FX och datorn inte ens ville boota upp BIOS X) Var hyfsat nervös tills jag hittade den knappen, hehe.

Jag har aldrig märkt att MemOK nollar BIOsen, det ställer däremot in minnena och kör en test på dom, men inte nollar det BIOS, om det inte är något nytt dom har börjat med :/

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Jag har aldrig märkt att MemOK nollar BIOsen, det ställer däremot in minnena och kör en test på dom, men inte nollar det BIOS, om det inte är något nytt dom har börjat med :/

Jag har bara använt knappen som nödåterställning när överklockning gjort att inte ens BIOS går att få igång och då nollade den iaf även BIOS.

Det är möjligt att den bara kollar minnena utan att röra BIOS om man kör det vid normal boot.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Då undrar jag när man ska trycka in knappen och hur länge? Stämmer det att starta om datorn och direkt hålla inne den i 10 sekunder?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Tack för alla svar! Då undrar jag när man ska trycka in knappen och hur länge? Stämmer det att starta om datorn och direkt hålla inne den i 10 sekunder?

På mitt kort tryckte jag bara på den när datorn var avstängd och släppte direkt, utan att hålla inne.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX