Permalänk

Datorn dör och starter ej igen.

Hejsan, jag har följande problem men en månad gammal dator.

Imorse satte jag på datorn, och den kom in till Windows, sen crashade den. Helt död. Trycker på startknappen men den startar inte.
Drar ut sladden. Sätter i den och startar datorn igen, laddar windows i typ 3 sek sen dör den igen. Drar ut strömmen igen, och sätter i för att försöka igen, kommer inte in i BIOS för den dör igen. Försöker igen och spammar delete knappen, dör igen. Lämnar den i cirka en kvart, kommer tillbaks för att testa igen och den dör innan jag hinner komma till BIOS, denna gången startar den om av sig själv och jag kommer in i BIOS och sen in i Windows. (funkar nu) Detta har nu hänt vid två separata tillfällen.

Datorn har följande specs:
Intel i7 2600k @ 4Ghz (multiplier 40x, base 100, voltage 1.30 (kass OC kanske?))
Asus P8Z68-V PRO/GEN3
Fractal Design Newton R2 1000W
G-Skill 16gb Ripjaws X (@1600Mhz 9-9-9-24)
2x XFX 6970.

Datorn är också kopplad till en grendosa, som är utbytt två gånger.. Men det kanske kan presentera potentiella problem?
Några andra förslag/ideer/tankar uppskattas väldigt mycket!! Lite smått desperat just nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem

spontant känns det som att moderkortet är på väg att ge upp... men hur fungerade det innan? har det fungerat en längre tid med samma setup etc?

Permalänk
Skrivet av fryguy:

spontant känns det som att moderkortet är på väg att ge upp... men hur fungerade det innan? har det fungerat en längre tid med samma setup etc?

Som sagt, datorn är endast strax över en månad gammal. Lite svårt hurt jag skall gå vidare med felsökningen bara efter som jag inte vet vad det är som utlöser det hela. Så jag vet inte riktigt säkert vad jag skall skicka in på garanti om något.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk

Gör det normala.. Koppla bort alla ram minnen förutom 1 och se om du kan starta normalt.
om du har flera hårdiskar koppla gärna bort dom.. om du har ssd försökt utan ssd så det inte är den som ger problem.

Koppla ur ett Gfx kör singel kort se om det startar.

Startar det efter något av stegen så kommer du i alla fall närmare en lösning.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

som ovan skriver. testa med minimi-designen. se om det fungerar och bygg på med delar efter det. och startar det inte ens då så jadu... moderkortet som sagt tror jag.

Permalänk
Medlem

Kylaren till processorn är folk dåliga på sätta fast och kontrollera om den faktiskt sitter. Kontrollera den men händerna (känna/vicka) för det är omöjligt att se så länge chassit är i vägen. Helst tar du ut moderkortet när du monterar den.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det kan ta allt från 1 sekund till 2 månader innan folk får problem pga det misstaget.

Så lände som dator dör så snabbt så är det ingen ide att blanda in bild och Windows. Dessutom kan det minsta lilla pryl eller kabel orsaka konstiga fel. Därför tar du bort grafikkortet, PCI kort, ALLA sata/ide kablar, ALLT utanför chassit utom strömkabeln ska också bort.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Permalänk
Hedersmedlem

Är det datorn i sign? Om så är fallet, ta bort ÖK först.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är det datorn i sign? Om så är fallet, ta bort ÖK först.

Nej, datorn står i förstainlägget. Skall ta bort ÖK nästa gång problemet uppstår.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |