Nvidia anklagas för gerillamarknadsföring – sprider rykten på forum och bloggar

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer, det där med att mellanbudget korten är bättre

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Asså egentligen.. vem fan bryr sig. Visar det sig att de snackar skit hos Nvidia så drabbar det bara dem själva.
Det är ju inte så att vi blir mer tända på att köpa kort där prestandan inte är i närheten av det man utlovat.

En sak som är lite lustig är att Charlie D. från Semiaccurate och är känd Nvidia moståndare påstår sig veta att Kepler smiskar 7000 serien på fingrarna i princip på allt. Enligt honom från något som verkar vara en säker källa. But who knows right?

Tiden får utvisa.

Säkra källan är väll i detta fall dom som påstås sprida rykten i nyheten.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland annat har det talats om att mellanklassaren Kepler, även känd som GK104, presterar bättre än AMD:s flaggskepp Radeon HD 7970 och endast ska kosta 300 USD, motsvarande cirka 2 500 kronor inklusive moms.

Nog för att Nvidia kommer slå Amd men det där låter lite för bra.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Först säger du att det "måste betyda" men sen lägger du till att det är en gissning? Alltid lika trevligt att dom minst genomtänkta inläggen alltid ligger i dom tio första postade i tråden. SweC-användaren är inte smartare, men jag ser inte poängen för ett globalt företag att gå på en liten sida i ett land där kanske 50-60 000 människor kommer köpa ett grafikkort i år, jämfört med exempelvis kinas användarbas. Förutsatt att den här smutskastningen ens kommer från nvidia, vilket det inte finns några som helst bevis för.

Skickades från m.sweclockers.com

Du underskattar nog både Sweclockers makt (som är mycket stor). Samt hur billigt det är att betala en fanboy för så enkelt jobb, som de gärna gör för sitt favoritföretag och kaffepengar. Om det nu har hänt det vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Deras påstådda anslutning till nvidia kan ju lika gärna vara att dom har nvidiakort i sina burkar. Ska man ta ryktena med en nypa salt så kan man ta påståendena om att det här är människor som nvidia betalar för att hypa deras kort med en lika stor nypa. Det är väl ändå lika opålitliga källor? Jag tvekar inte en sekund att nvidias värsting kommer vara kraftigare än 7970, men inte för att jag är en fanboy, men för att det är deras roll i dagens marknad. AMD släpper först, billigast, och bäst för flerkortslösningar samt multimonotor-set ups. Nvidia släpper sist, dyrast, bäst på 3D och framför allt annat, kraftigast. Det är roller som båda tagit och accepterat.

Först säger du att det "måste betyda" men sen lägger du till att det är en gissning? Alltid lika trevligt att dom minst genomtänkta inläggen alltid ligger i dom tio första postade i tråden. SweC-användaren är inte smartare, men jag ser inte poängen för ett globalt företag att gå på en liten sida i ett land där kanske 50-60 000 människor kommer köpa ett grafikkort i år, jämfört med exempelvis kinas användarbas. Förutsatt att den här smutskastningen ens kommer från nvidia, vilket det inte finns några som helst bevis för.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha helt klart inte mest genomtänkta inlägg jag gjort får jag hålla med om nu när jag läser det i efterhand. Sitter på jobbet så tankarna far lite och är ärligt inte helt inriktade på SweC.
Ang att vi är smartare än resten av världen så var det lite åt det skämtsamma hållet...
Åter igen så kunde formuleringen vart lite bättre :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Notera att hela tråden är ett stort påstående, och att naturligtvis båda sidor smutskastar varandra, försöker stämma när det är möjligt (fast inte riktigt på samma nivå som Apple och Samsung) och överträffa varandra. Båda visar falska siffror på tester (bulldozer nu senast till exempel) och ljuger lätt om sina produkter. Båda sidorna överdriver enormt i marknadsföring och anställda är säkert på sitt eget företags sida oftast. Folk som blir sparkade kommer smutskasta företaget och folk som jobbar och trivs kommer vara sjukt partiska mot det egna företaget. Klart det dyker upp alla möjliga random trådar där folk säger saker.

Jag tror att Keppler kommer slå 7970 med marginal. Klart det gör, annars blir det ju en blunder. Jag kommer själv köpa nya Keppler och trivs med NVIDIA. BLir jag sur för att några anställda snackat skit på ett forum? Påverkar mig inte alls. Inte som att grafikkortet är sämre. Intel utklassade AMD när det gäller processorer nu på senaste, men nu leder AMD med grafikkorten ett tag framöver. Bra med konkurrens då flaskhalsen är grafiken just nu, inte 2500k.. lol. Flaskhalsen är ju också de värdelösa konsolerna som är föråldrade också förstås. Synd på så bra möjligheter.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Säkra källan är väll i detta fall dom som påstås sprida rykten i nyheten.

Du kan givetvis ha rätt, men jag skulle inte tro att det är dem Charlie D. refererar till när han pratar om info han fått från sina "moles".

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Och det har aldrig inträffat att någon anställd på AMD gjort samma sak? Forum kryllar av företag. Dom kan helt anonymt marknadsföra sig själva och samtidigt snacka skit om sina konkurrenter. Internet är som gjort för foul play.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Fattar inte varför Swec tar upp sånt här utan grund fakta?...Tycker Nvidia ska stämma Swec för försök att starta ett ''marknadskrig''

Grund fakta är väl om något det som hela denna baletten baseras på.

Skrivet av Hardware guy:

Är det någon som skall läsa på är det du.

JF-AMD hypade bulldozer på diverse forum, men att han var en officiell representant för AMD var det aldrig någon tvekan om.

Det är flera nitiska forumiter genom åren som avslöjats med att bli avlönade/belönade av nVidia för sina insatser. Sök så hittar du information. Vill minnas att även Swec hade en sådan.

Orici finns fortfarande kvar

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hmmm ju mer information som når ut till konsumenterna så tidigt som möjligt desto bättre... att betala 5k för ett grafikkort utan att veta vad konkurrenten svarar med är minst sagt riskabelt...

Riskabelt? Ja, kanske för dom som vill vänta ett halv år på konkurrenten. Men då har redan dom som köpt sig ett tex 7970 haft kul en lång tid. Och sen kommer ju AMDs 8000 serie som inte är långt ifrån....osv.

Permalänk

Finns här med, kallas nvidia fanboys..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Precis som AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Du underskattar nog både Sweclockers makt (som är mycket stor). Samt hur billigt det är att betala en fanboy för så enkelt jobb, som de gärna gör för sitt favoritföretag och kaffepengar. Om det nu har hänt det vill säga.

Grejen är ju den att dom inte ens behöver betala fanboys för att göra det, ett ganska typiskt fanboysignum är att dom promotar märke X för att dom gillar märket, inte för pengar. Jag höjer personligen mitt PS3 till skyarna och tar varje chans jag får att klanka ner på kexboxen, och jag tar inte en krona i arvode. Jag ser inte varför ett företag med så mycket makt i varje entusiasthushåll skulle riskera sån här dålig publicitet och betala en handfull människor att göra något som dom antagligen hade gjort ändå. Det gäller både AMD och Nvidia.

Angående Sweclockers påstådda stora makt vet jag inte vad du pratar om, stor i Sverige och våra 0,1% av konsumentmarknaden kanske. Det heter Sweclockers, inte Globalclockers.

Skrivet av RainesX:

Haha helt klart inte mest genomtänkta inlägg jag gjort får jag hålla med om nu när jag läser det i efterhand. Sitter på jobbet så tankarna far lite och är ärligt inte helt inriktade på SweC.
Ang att vi är smartare än resten av världen så var det lite åt det skämtsamma hållet...
Åter igen så kunde formuleringen vart lite bättre :\

Ursäkta min taskiga attityd, det var uncalled for. Noterade bara ditt inlägg och hade det i bakhuvudet medan jag läste igenom hela tråden, och all den samlade frustrationen som byggdes upp laddades dessvärre ur på dig. Var det någon som skrev ett ogenomtänkt inlägg så var det jag, så jag får be om ursäkt och pallra mig till kaffeautomaten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam

Här har vi en gammal forumlänk från 2006.
Forum > Övrigt > Konumenträtt > AEG - Nvidia - viral marketing

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Två saker:
Kina... Med andra ord skräp oavsett om det är i ord eller produktform.

Forum...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

låter mycket nice att de krigar om vilka som är bäst, de är då priserna går ner och prestandan pressas till nya höjder.

kalla kriget USA vs Ryssland förlåt.. radeon vs nvidia*

Permalänk
Medlem

Skulle det här vara någon nyhet , detta är vad alla stora företag gör "under ytan"..

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sir.Djs:

Skulle det här vara någon nyhet , detta är vad alla stora företag gör "under ytan"..

Det var nytt för mig, kan du lägga upp lite länkar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

WTF ?

Och hur vet man då att det inte är sant vad dessa gerilla snubbar skriver? jag har ingen aning och tänker således inte anklaga dem för något... sen ska man som med ALLA prestanda siffror vara kritisk och ta varje test med en nypa salt...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Vänta på bevis (finns det något konkret i det där så kommer det nog sinom tid), när det begav sig med hela "AEG-affären" så var det användare på forum som tvingade fram erkännande från flera som var betalda av Nvidia informellt genom ett marknadsföringsföretag. Sen gick Anand-himself in och krävde att jobbade man för dem skulle man skriva det på sin användare annars blev det bannen. Som andra har skrivit ovan, för att fräscha upp minnet;

http://consumerist.com/2006/02/did-nvidia-hire-online-actors-to-promote-their-products.html

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=1804008

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt. Detta förekommer på flera håll. Där det är mest uppenbart är politiska skådespelet. Det som kommer mest ut munnarna ur politikerna är lögner.

Intel gjorde något fulknep gällande bärbara AMD-datorer för ett par år sedan. Något i stil med att AMD skulle tryckas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Hm, vem sprider rykten om vem ;)....kan lika gärna vara AMD som börjat ryktet om att Nvidia skulle sprida rykten....AMD blir trots allt MAD om man rättar dess bokstäver....;)

Är du fanboy eller anställd av nvidia du också?

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

vore fett nice med att kort för 2500kr som utpresterar HD7970!

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

Känns ju inte direkt som någong bra strategi men jag uppskattar bilden ni har

Permalänk

Ehm... bara att vänta och se så ser man direkt vad som är bäst för x antal kronor, onödigt rykte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scanian:

Det känns ju helt klart för mycket när 7970, enligt samma sida, drar "System Wattage with GPU in FULL Stress = 355W" samtidigt som den springer rundor kring GTX 580 och dessutom hinner käka lunch, gå ut med hunden och vattna blommorna mellan varven.

Jag kan rekommendera en fin grotta åt dig i Risveden om du är intresserad..?

(Men innan du flyttar ut till grottan får du gärna hänvisa till dina undersökningar som säger att AMD är "lika ruttna och barnsliga som Nvidia". Låt inte dörren slå dig i ryggen på vägen ut!)

För att återgå till artikeln så skulle jag tro att det snarare är fanboys eller enskilda anställda som ligger bakom detta snarare än Nvidia som företag. Det är bara för korkat att riskera något sådant och man kan anklaga Nvidia för mycket - men korkade är de inte.

Vet du varför? 7970 är ju en ny generation? eller har jag missat nåt?

580 är ju ett rätt så gammalt kort nu ;)...Det blir rättvisare när Kepler kommer, då kan Radeon 7970 börja gå på nån i sin egna storlek ;)..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det inte är sant.
FUD suger. Dom ska konkurrera på prestanda och funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Vet du varför? 7970 är ju en ny generation? eller har jag missat nåt?

580 är ju ett rätt så gammalt kort nu ;)...Det blir rättvisare när Kepler kommer, då kan Radeon 7970 börja gå på nån i sin egna storlek ;)..

Spelar åldern någon roll menar du - blir det magiskt lite bättre bara för att det är gammalt eller nåt sånt? Eller letar du bara desperat efter en ursäkt att kunna gilla kortet trots att det inte är bäst?
Du tyckte att det inte var så dåligt med 447W för ett system med ett GTX 580 i, som du var noga att påpeka är den näst kraftfullaste GPUn. Sanningen är den att det är ~100W mer än ett liknande system med 7970 som dessutom är betydligt bättre. Alltså ÄR 447W för ett system med GTX 580 inte speciellt bra. Det VAR möjligen det när kortet kom men idag, då du skrev det där, så är det dåligt.
Generation eller ålder spelar ingen roll, i så fall skulle mitt gamla Geforce 7600GT i nedersta skrivbordslådan vara ett sjuhelvetes kort - det har ju många generationer på nacken vid det här laget..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944