När blev tåg så dyrt?

Permalänk
Medlem

Ska jag komma och va "räddaren i nöden"?
ett par av mina vänner har distansförhållande och de reser igenomsnitt 100kr T&R, SISTA MINUTEN is the Shiet!
så håll koll på sista minuten, de finns ALLTID, en tjejvän till mig fick tågbiljett för 1kr
eller kolla Tradera b.la, men jag rekommenderar Sista Minuten tågresa!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Åk mer tåg säger dom tänk på miljön. Ja men va fan i helvetes är de så dyrt för då? SJ är ett skit företag.

Precis min tanke. Man ska åka kollektivt, tåg och buss t.ex. för att det är miljövänligare. Billigare ska det bli också, men när det då inte blir billigare så skiter många i miljön såklart. Vill företagen verkligen bry sig om miljön så ska de se till att det också blir billigare att åka kollektivt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Enligt prismodellen som sj har nu så är det dyrt o åka vid populära avgångar, väljer du andra avgångar gick det i princip och komma tur o retur för ~2000kr visst långa resor men du får välja om det nu är tåg du vill åka.

och ang milersättning så går jag ca 10kr back om per mil om jag bara får ut 20kr/mil.. men eget val så får skylla mig själv + pendla med bil kontra tåg har fan bara nackdelar då man inte kan sova eller surfa, sen kan man juh alltid hävda att man är miljövän om man åker tåg.

Permalänk
Medlem

Att åka med SJ handlar om att man skall "förstå" deras system. Till exempel så är det som så (vilket någon innan påpekade) att bra prissatta biljetter släpps först 90 dagar innan avresan. Likaså är sista minuten ett alternativ.

Ha lite wits och du ska kunna komma undan helt okej sett till pris.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

En teori varför det är så dyrt! eftersom sj alltid kommer sent så kom dom på att fint folk kommer sent o fint folk har mer pengar!

Ta flyget istället!

Permalänk
Medlem

Pendlar till jobbet gör jag ju. Jag har 3 mil och där kostar ett pendlarkort med tåg 920kr. Det är dock betydligt mycket billigare än att åka bil, speciellt när man tänker på att det kostar att parkera också, men ska man åka tåg utan pendlarkort, att bara lösa en vanlig biljett, då jävlar blir det dyrt. T.ex. tar SJ 46kr för att åka den sträckan på 3 mil. Det blir 92kr per dag. Då blir det fan billigare med bil.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Precis min tanke. Man ska åka kollektivt, tåg och buss t.ex. för att det är miljövänligare. Billigare ska det bli också, men när det då inte blir billigare så skiter många i miljön såklart. Vill företagen verkligen bry sig om miljön så ska de se till att det också blir billigare att åka kollektivt.

Kollektivtrafiken är tveklöst billigare om du jämför med bilägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kollektivtrafiken är tveklöst billigare om du jämför med bilägande.

Ska du åka en inte allt för lång sträcka till jobbet så har du rätt i det ja.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ska du åka en inte allt för lång sträcka till jobbet så har du rätt i det ja.

Spelar ingen roll, bil är dyrare om du ser till totalkostnaden.

En som inte äger bil och cyklar/går kortare sträckor och åker kollektivt längre sträckor kommer mycket billigare undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Spelar ingen roll, bil är dyrare om du ser till totalkostnaden.

Läs mitt "försvar" till det ovan D.v.s. de kostnader som du räknar med finns redan där oavsett om jag tar den resan med bilen eller ej.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Läs mitt "försvar" till det ovan D.v.s. de kostnader som du räknar med finns redan där oavsett om jag tar den resan med bilen eller ej.

Beroende på vad man har för bil ligger milkostnaden på 25-35kr milen.
Vissa fasta kostnader påverkas såklart inte, men att räkna bensinkostnaden som en del gör räcker inte.

Däckslitaget på 200mil kostar dig hur du än räknar, åker du inte håller de längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

Åk mer tåg säger dom tänk på miljön. Ja men va fan i helvetes är de så dyrt för då? SJ är ett skit företag.

Skrivet av Bejje:

Precis min tanke. Man ska åka kollektivt, tåg och buss t.ex. för att det är miljövänligare. Billigare ska det bli också, men när det då inte blir billigare så skiter många i miljön såklart. Vill företagen verkligen bry sig om miljön så ska de se till att det också blir billigare att åka kollektivt.

"Företag" är nyckelordet. Det ligger inte i vinstdrivande företags intresse att rädda miljön, det enda de vet hur man gör är att maximera vinst. Miljöinitiativen får komma genom politiken, genom straffskatter/subventioner för bra/dåliga färdmedel, och/eller genom opinionsbildning bland folket så att kunderna blir villiga att betala mer för att vara miljövänliga.

Det är inte SJ som är ett skitföretag — det är inte deras uppgift att rädda miljön. Ur miljöperspektiv är det en stor fråga hur flyg kan vara så billigt och tåg så dyrt — det är inte för att SAS är bättre än SJ.

För att koppla till ett allerstädes närvarande SweClockers-ämne så ger jag som exempel Apples uttalande för någon dag sedan gällande billig arbetskraft i Kina som drog upp lite kontroverser (http://apple.slashdot.org/story/12/01/22/0445233/how-the-us-l...):

Citat:

We don't have an obligation to solve America's problems. Our only obligation is making the best product possible.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Räkna på vad det kostar att ta bilen, så får du se att tåg inte är så dyrt

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Slitaget på bilen och däcken mm är ju anledningen till att dom räknar det så högt som 18-20kr mil tror inte dom vill betala så högt om det inte finns anledningar till det Fast får du nya bromsar däck mm gratis när de behöver bytas så ska du självklart inte räkna in det.

roflmao<--Det räcker nästa med det. Skulle jag börja tänka så så kan jag "lägga bilen på hyllan".

JAG kallar sånt tänk för snålt, inte ekonomiskt.

Edit:
Sen är kollektivtrafiken grymt dyr. Om jag åker från Zon C (utanför sthlm) till Zon A (sthlm stad) och är över 20 år. Så kostar det 72:- för en sms-biljett.

Det är alltså 4mil med bil. Det blir 56:-. Kollektivt <--- Man åker kollektivt för att det ska vara billigare.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Har SJ någonsin varit bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att ta bilen är ju inte mycket billigare typ (20kr milen brukar la milersättningen vara om man kör ärenden via komun osv)och då får du inte lyxen att kunna sova eller så på vägen.

Ska man vara petig är det snarare 40-50 kronor, beroende på bil och gasfot givetvis. Bara extremt små bilar kostar 20 kronor milen med allt inräknat

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

roflmao<--Det räcker nästa med det. Skulle jag börja tänka så så kan jag "lägga bilen på hyllan".

Det är ju inte så att jag sitter och bryr mig om såna kostnader men dom finns där. På samma sätt som man inte sitter o tänker oj nu får jag nog sluta se denna filmen man får ju tänka på elräkningen. Nu var det så att han tyckte det var svindyrt och jag visade att bilen inte blir så mycket billigare om man räknar på samma sätt som iaf min kommun.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ska man vara petig är det snarare 40-50 kronor, beroende på bil och gasfot givetvis. Bara extremt små bilar kostar 20 kronor milen med allt inräknat

Okej det var bara en siffra jag har för mig att jag fick ut från kommunen i alla fall. Men bra att någon mer är på rätt spår.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

roflmao<--Det räcker nästa med det. Skulle jag börja tänka så så kan jag "lägga bilen på hyllan".

JAG kallar sånt tänk för snålt, inte ekonomiskt.

Edit:
Sen är kollektivtrafiken grymt dyr. Om jag åker från Zon C (utanför sthlm) till Zon A (sthlm stad) och är över 20 år. Så kostar det 72:- för en sms-biljett.

Det är alltså 4mil med bil. Det blir 56:-. Kollektivt <--- Man åker kollektivt för att det ska vara billigare.

37,5 kronor om du gör samma resa på en åkremsa.

Självklart bör du räkna med bilens slitage och det har inget med snålhet att göra.
Samtidigt undrar jag vilken bil du har zillo?

Permalänk

Du kollar på de dyra biljetterna. Eftersom de "riktiga" biljetter inte släpps ca 3 månader innan avresedatumet så blir biljetterna längre fram svinigt dyra. Kollar du på t.ex. april (kommer kosta ungefär lika mycket i maj) så kostar en enkelresa
Sittplats: 594 kr
Liggplats: från 914 kr
Detta är för en vuxen och resan tar 12 timmar och någon halvtimme

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Att åka med SJ handlar om att man skall "förstå" deras system. Till exempel så är det som så (vilket någon innan påpekade) att bra prissatta biljetter släpps först 90 dagar innan avresan. Likaså är sista minuten ett alternativ.

Ha lite wits och du ska kunna komma undan helt okej sett till pris.

Skrivet av Deathdevil:

Du kollar på de dyra biljetterna. Eftersom de "riktiga" biljetter inte släpps ca 3 månader innan avresedatumet så blir biljetterna längre fram svinigt dyra. Kollar du på t.ex. april (kommer kosta ungefär lika mycket i maj) så kostar en enkelresa
Sittplats: 594 kr
Liggplats: från 914 kr
Detta är för en vuxen och resan tar 12 timmar och någon halvtimme

Som de citerade redan sagt, det så är det så här sj funkar.

Skrivet av Nattmannen:

Natttåg med avgång 16:34 den förste maj kostar 1678 kr för liggplats. Då åker du ju över natten och tiden det tar borde inte spela så stor roll. Ankommer 0600 efter 13.5 timmes resa.

Taget från veolia transport. Dock kollade jag kustpilen från kalmar. Vet inte exakta stopp du behöver.

Hahaha skräll att nattmannen föreslår nattåg?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
99:e percentilen

Lite märkligt att ingen har nämnt att en bil minskar i värde för varje mil den går. Den kostnaden bör man också räkna in i sin milkostnad (vilket vissa säkert gjorde utan att skriva det).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kollektivtrafiken är tveklöst billigare om du jämför med bilägande.

Tåg och buss tar fantasipriser så länge du inte har köpt ett värdekort från dom. Blir mer än halva priset på buss där jag bor i alla fall. Tyvärr köper jag inte värde kort då jag inte åker ofta.

Om man vill att miljön ska bli bättre och ha mindre avgaser från bilar så är väl det logiskt att göra Buss och tåg överlägset billigast. Ny teknik inom det skulle inte skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tåg och buss tar fantasipriser så länge du inte har köpt ett värdekort från dom. Blir mer än halva priset på buss där jag bor i alla fall. Tyvärr köper jag inte värde kort då jag inte åker ofta.

Om man vill att miljön ska bli bättre och ha mindre avgaser från bilar så är väl det logiskt att göra Buss och tåg överlägset billigast. Ny teknik inom det skulle inte skada.

Mycket riktigt gynnas man av att köpa värdekort på resor precis som på gym.

Däremot är det inte SJ, som någon skrev, som skall subventionera priserna utan det är våra politiker.
Mer eller mindre alla partier påstår sig vara ett miljöparti, men att stimulera resenärer att åka kollektivt
verkar inte vara lika intressant som att sänka skatter.

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/Bilkalkylen/Bilkalkylen---starta-berakning/På den här sidan kan du räkna ut hur mycket din bil kostar, så ser du att tåg nog inte är så dumt ändå. Blev själv chockad när jag räknade på min egen bil.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=224&a=152404&l=sv Här kan du läsa om sj's prisättning.
Inte så svårt att googla lite va?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Du kollar på de dyra biljetterna. Eftersom de "riktiga" biljetter inte släpps ca 3 månader innan avresedatumet så blir biljetterna längre fram svinigt dyra. Kollar du på t.ex. april (kommer kosta ungefär lika mycket i maj) så kostar en enkelresa
Sittplats: 594 kr
Liggplats: från 914 kr
Detta är för en vuxen och resan tar 12 timmar och någon halvtimme

Ja kan jag åka hela enkelresan för 594kr så ska jag sluta och klaga. Då är det helt acceptabelt pris.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Flyga från Kalmar till Östersund ligger på 3 000 och uppåt, tur och retur.

Källa: http://www.flygresor.se/

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Bilen behöver inte bli dyrare om man inte räknar på 20 kr milen vilket inte blir en faktiskt kostnad.

Räknar man istället att min bil drar ca 0,8 liter/mil *14kr = 11,2kr/mil. Ta det sedan x 200mil = 2240kr. Släng på 60kr spolarvätska så blir det 2300kr tur och retur. Jag kommer inte behöva fylla på olja, skicka den på service eller liknande under min resa. (helt omöjligt är det inte, men långt ifrån troligt), så högst troligt så kostar min resa inte mer än 2300kr.

Ett tips till dig och alla andra som tror att det är så billigt att köra bil bara för att det nästan bara är bensinen man betalar direkt, medan alla andra kostnader kommer senare; Gå in på konsumentverkets förvisso gamla men ändå gällande bilkalkyl och gör en beräkning: http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/Bilkalkylen/Bilkalkyle...

Ett exempel med en fyra år gammal V70 gav vid handen en milkostnad om 51 kr. Det skiljer såklart väldigt mycket beroende på en hel drös med faktorer, men jag fyllde i vad jag tror är ganska genomsnittligt för Sveriges vanligaste bil.

Så i detta exempel blir det inga 2300 kr, utan snarare 10000 kr för en 200-milsresa. Tänk då på att när man räknar så här får man den faktiska kostnaden för just dessa mil inkl. allt, vilket innebär att till exempel försäkringen blir billigare på dina övriga mil om man räknar ärligt med totalkostnad. Det går ju även att räkna hur mycket MER kostar det att köra bilen just denna resa jämfört med att låta den stå, men då lurar man bara sig själv. Möjligen om man är flera som skall dela på en resa att man enligt mig bör räkna de rörliga kostnader och utelämna de fasta.

Vidare hade SJ AB en vinstmarginal om knappt 6% på sin senaste årsredovisning, intressant information för vissa.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

37,5 kronor om du gör samma resa på en åkremsa.

Självklart bör du räkna med bilens slitage och det har inget med snålhet att göra.
Samtidigt undrar jag vilken bil du har zillo?

Jo men nu är det ju en engångsresa med bilen. Samma sätt räknar man väl med tåg? Han kan säkert få den där resan att kosta mycket mindre med ett årskort hos SJ.. Men det hör inte hit Läs själv: http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Vara-biljetter/Korta-el...

Och varför ska jag räkna med bilens slitage? Det är snålhet att tänka på bromsbeläggen 4 månader framöver enligt mig, JA.
Ingenting på den sträckan kommer påverka bilens slitage så att det märks på den månadslönen.

Jag har två bilar. Volvo 244 -88 och en Audi S4 -07. Varför vill du veta det för?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jo men nu är det ju en engångsresa med bilen. Samma sätt räknar man väl med tåg? Han kan säkert få den där resan att kosta mycket mindre med ett årskort hos SJ.. Men det hör inte hit Läs själv: http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Vara-biljetter/Korta-el...

Och varför ska jag räkna med bilens slitage? Det är snålhet att tänka på bromsbeläggen 4 månader framöver enligt mig, JA.
Ingenting på den sträckan kommer påverka bilens slitage så att det märks på den månadslönen.

Jag har två bilar. Volvo 244 -88 och en Audi S4 -07. Varför vill du veta det för?

Låt mig gissa, du har volvon på vintern och audin på sommaren?