Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk
Medlem

Ovanligt att storkedjorna har noll kompetens. Är inte alls förvånad.. är ingen nyhet direkt.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Ja man är ju glad att jag har byggt mina egna datorer sedan 15 år tillbaka

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag undrar var dem hittar dessa så kallade datortekniker? Har dem inget kunskapstest eller anställer dem bara direkt från gatan?
Skrämmande.. Förstår att mina nära och kära ber mig om hjälp när det kommer till deras datorer.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

har sjalv lagat en dator som var sa pass trasig att en ny" cpu maste inforskaffas..." rakte att byta ut kylpastan och blasa rent kylflansen. Tur att de gick till den butik jag jobbade pa istallet for att lamna in den pa pc-city.

men till felet om mbr saknas sa visst hade jag nog forsokt laga den men hade samtidigt foreslagit kund att byta ut disken eller at minstone gora en diagnostik pa disken for mbr fel kan ju aven som sagt bara va symptom pa natt varre.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande, de flesta är mer eller mindre lallare. Tur man fixar alla problem själv (och tyvärr även till hela släkten...)

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Och så sitter det flera duktiga killar och tjejer hemma som håller på med datorer som fritidsintresse, men som bara för att man inte har högskoleutbildning eller tidigare anställning av liknande företag så blir man inte anställd. Det är orättvist.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Att inte Inet fixade detta utan problem trodde jag inte... haha. Gillar att Sweclockers är neutrala och lägger ut sånt här. Fortsätt så!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

*TEXT*

Snart blir det väl billigare att skicka datorer till Indien för service än att lämna in dem här i Sverige.

Skämta inte om det , jag har hand om itsupporten på ett större företag och laptopsen skickas enligt vårat serviceavtal till Polen om det är nåt som vi inte kan göra själva.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

och jag måste fråga varför man går till typ elgiganten och inte till en mindre dator butik för repartioner, jag vet att min locala pc affär är ganska bra på rep

Eller hur! Gick till min lokala datorbutik (Enatech) med bränt nätagg (var innan jag blev medlem här), dom ville ha ca 600 för felsökning, bytte agg till ett för ca 900kr, tog ca 150kr i arbetstid. 1650kr för att laga en dator utan några ledtrådar och byta agg. Hämtade ut datorn dagen efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Hemmavid är det jag håller om de lokala datorproblemen, de är nog de flesta tacksamma över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget nytt, ska du ha något fixat går man till dom mindre lokala företagen. Dock är jag lite förvånad över Inet, eftersom dom verkar ha kunnig personal.

Dock fixar man själv 99% av problemen, så länge det inte voida garantin eller liknande.

Permalänk
Medlem

Men om nu minnesstickorna låg löst i den bärbara och de koppla inte den för att starta och en sån sticka ligger fel å kortsluter modekort å hela köret? tänk om det är de som hänt på det ena där de vill ersätta moderkort och cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwagher:

Men om nu minnesstickorna låg löst i den bärbara och de koppla inte den för att starta och en sån sticka ligger fel å kortsluter modekort å hela köret? tänk om det är de som hänt på det ena där de vill ersätta moderkort och cpu?

Det står i råd och röns artikel att de själva åtgärdade felen när de fick tillbaka datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Enkla fel är inte alltid så lätta att hitta. Dock skulle alla butiker självklart ha upptäckt det lösa ramminnet och kunna göra bakup.

Efter backupen så kommer genast frågan varför bootar inte hårddisken? Jag själv skulle misstänka att hårddisken skulle kunna vara dålig och troligen byta ut den. Inte det för att jag har något problem med att återställa MBR, utan det att mitt arbete (minska risken av att förlora information) är betydligt mer värdefull än en hårddisk.

Att enbart återställa MBR, ja då har man kanske inte löst problemet utan snarare symptomet av felet.

Nå nämnda butiker sög mer än vad jag trodde.

*edit*
Även om man inte sparar sitt arbete på systemdisken, så kan en trasig systemdisk göra så att ens filer blir skadade. I värsta fall upptäcker man inte heller att de har blivit skadade långt efteråt. Och då kan vi prata om stora kostnader för en slarvig lagning av datorn.

Roligt och se en med samma tankesätt som mig.

Men det mest skrämmande är ju att 3/5 inte ens kunde göra en enkel backup.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Skrämmande att läsa, stackars de folk som inte kan nått om datorer och måste lämna in det.

Permalänk
Medlem

Visade en bild på en fiberkontakt till min bredbandsleverantör och de hade inte en aning om vad det var, 5 andra it företag frågade jag också, tills jag fråga en polare som visste direkt att det var fiber. LOL alla är inkompetenta inom det jo.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

OK, jag är inte speciellt förvånad avseende de stora hemelektronikkedjorna.

Men att Inet, som i flera år i rad blivit utsedd här på Sweclockers till landets "bästa datorbutik", inte lyckas med detta är inget annat än oförsvarligt. Den kompetensen SKA Sveriges "bästa" butik ha!

Nu säger jag inte att Inet är en dålig butik överlag men det är många medlemmar här på Sweclockers som har anammat ett djävla gruppbeteende. Inet är den självklara butiken, BF3 är det självklara FPS-spelet, AMD är det coolaste man kan ha i burken för att stötta sin kära "underdog" och Apple är företaget från helvetet.

Skrivet av LTsm:

Eller lösa det själv med hjälp av kunskap man fått av att läsa tidigare trådar och google?

Det är inte så det fungerar här.

Permalänk
Medlem

Det där företaget som datorerna skickas till har jag erfarenheter av... Bytte moderkort och hårddisk om och om igen. Tur att det gick på garantin. Inet har dock fixat ett problem för min kompis. Datorn startade inte och det gick inte att få igång den även om vi som försökte visste vad vi gjorde. Sen lämnade han in den till inet som fixade den och efter det fungerar den perfekt. Det gick på garantin så antagligen bytte de bara ut ett defekt moderkort men de lokaliserade i alla fall felet och åtgärdade det.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Att varken Inet/elgiganten/expert mm klarar av detta är inte så konstigt.
Är det ett garantiärende så rör dom inte datorn. Då kikar dom vilka tillbehör som är med sen åker den iväg på extern verkstad.

Då alla använder sig av samma verkstad så är det inte så konstigt att det blir samma resultat.
Det som dock är konstigt är att samma verkstad hittar olika fel och tar olika betalt trots att det är samma fel vid inskick.

Så detta är inget som återspeglar servicen/kvaliten hos företaget man köpt varan av utan av serviceverkstaden dom använder. Då alla har samma så är det ett ganska meningslöst test i mina ögon.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Nå.

Är det något fel på disken - oavsett VARFÖR - så byter jag alltid ut den på kompisars burkar som jag lagar. De kostar inte många kronor och även om det råkar vara användarfel så tar jag hellre det säkra före det osäkra. Fram med en backup, installera om & lägga tillbaks filerna. Passar oftast på att patcha BIOS och annan firmware också, sånt ligger till grund för många problem (även på stora disksystem från HP, Dell, IBM etc för miljontals blänkande mynt.)

Tror de flesta som hållt på en längre stund anser det klart värt femhundra spänn i extra kostnad kontra att du får tillbaks maskinen ännu trasigare om två-tre veckor.

(Men att missa lösa minnen och sånt är ju rent patetiskt.)

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Är inte ett dugg förvånad över resultatet hos de store kedjorna... men Inet borde skämmas!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Stackars folk som som inte har en aning om vad det ska kosta och faktiskt betalar dessa summor för att få enkla fel lagade.

Visa signatur

Chuck Norris has a Gmail account, gmail@chucknorris.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Skämta inte om det , jag har hand om itsupporten på ett större företag och laptopsen skickas enligt vårat serviceavtal till Polen om det är nåt som vi inte kan göra själva.

Fast nu sa han att det blir billigare, vilket inte är samma sak som att ni inte kan göra något själva.
Jag kan av egen erfarenhet säga att det är bättre service i Polen än i Sverige när det gäller datorer och då räknar jag inte in priset.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tycker mest att det är förjävligt att de inte ens försöker göra en backup! Stackars Svenssson som aldrig gjort en backup och blir av med allt sitt arbete och semesterbilder bara för att de inte ens försöker :/

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Nu säger jag inte att Inet är en dålig butik överlag men det är många medlemmar här på Sweclockers som har anammat ett djävla gruppbeteende. Inet är den självklara butiken, BF3 är det självklara FPS-spelet, AMD är det coolaste man kan ha i burken för att stötta sin kära "underdog" och Apple är företaget från helvetet.

Det är inte så det fungerar här.

Dock bygger alla här på sweclockers sina datorer själva och då märks inte felen. Support och leveranstid är inet bra på och det är det som efterfrågas av folk som bara köper komponenterna och sen bygger själva. Sen antar jag att de som bygger ihop datorer på beställning inte får defekta laptops för jag har inte hört något dåligt om varken hur de bygger datorerna eller hur de reparerar datorer som de har byggt ihop.

Jag säger inte att inet är bäst på allt och jag håller med om att det är dåligt att de inte kunde fixa felen. Det här är bara anledningen till att de flesta här gillar inet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Hmm dom nämde detta på radion när jag åkte hem tidigare.
Elgiganten plocka fram bilderna till en kund direkt i butiken utan kostnad

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Undrar hur det gått om de skickats till Anovo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Skäms Inet, detta hade till och med jag med mitt mediokra datorkunnande fixat! Sänker mitt förtroende för er lite grann faktiskt! Otroligt att elgiganten fixade det. Deras säljare skulle ju inte veta hur en datorkomponent såg ut om dom så snubblade på en!!

Enligt DN(tror jag, någon tidning var det) så tyckte Inet inte att det var ekonomiskt värt för kunden att reparera. Lösa det hade dem nog kunnat.

Permalänk
Musikälskare

Mår illa, men inte oväntat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är ju helt absurt!
Glad att jag kan laga min egen dator och slipper vara beroende av en garanti.. Huvva

Visa signatur

#framtiden