Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk
Melding Plague

Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Att låta någon av de stora hemelektronikkedjorna reparera datorn kan vara ett riskfyllt företag, det visar en undersökning från konsumentmagasinet Råd & Rön.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skrämmande indeed....

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Inte förvånad ärligt talat, skönt att vara sweclockare och faktiskt kunna nått om datorer:D

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det va fan det sjukaste jag sätt!!

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Det är ju helt sjukt...

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Oj, dags att starta ett företag då?
Riktigt skrämmande faktiskt >.>

Permalänk

Kan väl inte stämma? Så inkompetenta får inte så stora företag vara.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk

Läste det på IDG också, man blir ju mörkrädd över företags inkompetens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Inte förvånad ärligt talat, skönt att vara sweclockare och faktiskt kunna nått om datorer:D

Håller med, att kunna laga datorer själv ser ut som ett rejält sparande av pengar!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

helt sjukt och är glad över att man är en geek själv så man slipper dessa så man kan felsöka själv och även förstå när man får höra om kostnader etc är sjukt FÖR höga får ju komplett ny dator för det priset.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det sjuka är väl att bara 2 av 5 klarar av att ta backup på en fullt fungerande hårddisk?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Prova att gå till Mediamarkt och säg att du vill köpa speldator. De kommer visa en 550ti 1GB för runt 11k

Permalänk
Medlem

Förjävligt... -.-

Permalänk

Känns ju som när jag skickade in min dator tog dem 3 gånger att hitta heatsink och kylpasta problem då jag skickade in den fär just värmeproblem 3 gånger Nu får man ju mer klarhet i detta varför detta kan hända xD

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Ajaj. Pinsamt.

Permalänk
Medlem

Mitt redan låga förtroende för Infocare blev nu noll..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Det här är ju helt sjukt...seriöst.

Permalänk
Inaktiv

Vilka svin!

Permalänk
Medlem

notera dock viss skillnad i servicegrad

Elgiganten fixade bilder på USB, kostnadsfritt inom ett par minuter från inlämnandet
vårat kära Inet tog fyra veckor och det kostade sexhundra spänn. Inet kunde för övrigt inte heller fixa problemen. så klaga inte så mycket på de "stora kompetenslösa kedjorna", när vad vi anser vara vårat eget kött och blod inte klarar det heller.

Permalänk
Avstängd

Sant och sjukt ....

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Fast det handlar inte om personalen i dessa butiker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Mitt redan låga förtroende för Infocare blev nu noll..

Yeah. Mitt första jobb var genom InfoCare och jag som trodde att jag hade tur med tanke på att jag enligt mig själv inte kunde något speciellt.

När man läser sådant så blir man typ: huh?

Illa är defenitionen av detta. Vafan liksom? Lösa minnesmoduler ger symptom vars första test skulle vara kolla att allt sitter. Ingen kompetens altså.

EDIT: I artikelns länk till Råd&Rön så ser man butikers kommentarer. Bara en butik gav en kommentar, och det var inet.

"”Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade aldrig ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.”

Marcus Bergström, serviceansvarig, Inet"

Iaf inet tar ansvar för detta. Finns en anledning till att jag inte alls litar på jättar som Elgiganten och liknande.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

OK, jag är inte speciellt förvånad avseende de stora hemelektronikkedjorna.

Men att Inet, som i flera år i rad blivit utsedd här på Sweclockers till landets "bästa datorbutik", inte lyckas med detta är inget annat än oförsvarligt. Den kompetensen SKA Sveriges "bästa" butik ha!

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt dom hade kunnat laga det om dom vill men då Infocare tjänar nog mer pengar på att byta ut och spela dumma.. Det är ju inte första gången man blir "blåst" av folk som ska kunna mer. ett exempel är min tv jag köpte för några månader sen jag satt i och drog ut antenn kablen så att själva hållaren följde med den som håller antenn sladden, Så jag gick till Elgiganten med min då 4 dagar gamla tv och trodde det skulle fixas men enligt han i den lilla "klagoboden" så var dom tvungna att byta hela moderkortet för att det skulle lösa och enligt han så skulle det tekniskt sett vara billigare att köpa nu tv.. Och blåögd svensk som jag är så gick jag ju på detta. Men jag fixade det själv i alla fall sen.

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Helt sinnes ju, över 10 lax för att reparera... Det mest skrämmande är väl att folk antagligen går med på "reparationer" som det här.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Sjukt...

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i de andra kedjorna men Inet, det var verkligen synd att de inte kunde ordna ett felaktigt MBR (Som är löst på ~5 min) samt se till att alla komponenter sitter som det ska.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Därför det är bra att de finns lokala dator handlare, fastän allt är dyrare i butiken (i Varberg PC-Data). Där kan okunniga lämna in sina datorer och få dom lagad till ett normalt pris. Ändå klagas de så mkt på lokala dator handlare..."för dyrt".

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

tjäna pengar på folk som inte kan nåt har väl IT företagen alltid gjort? inget nytt ju

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Ibland blir man ju lite rädd..

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne