Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk
Medlem

Meh, trodde man kunde lita på att Inet visste vad det sysslade med i alla fall..

Permalänk
Skrivet av Nilzohn:

OK, jag är inte speciellt förvånad avseende de stora hemelektronikkedjorna.

Men att Inet, som i flera år i rad blivit utsedd här på Sweclockers till landets "bästa datorbutik", inte lyckas med detta är inget annat än oförsvarligt. Den kompetensen SKA Sveriges "bästa" butik ha!

Här måste jag hålla med dig till fullo, en butik som dedikerat sin försäljning till datorområdet och inte lyckas med detta är ju skrämmande...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

man börjar förstå varför mindre datorkunniga ber om hjälp stup i kvarten

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk

Hahahaha, det är verkligen skrattretande. Hörde om detta på P1 morgon, skumlyssnade bara och kunde inte ana att det var så här illa.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Dessvärre belönas PC-kunskaper dåligt. En enda kurs på universitetet i Affärssystem eller liknande värderas högre än en hel livstid av pc-reparation, bygge och installation. Det är min erfarenhet som både utbildad och privat datanörd. Dock har jag fått lite skjuts av PC-kunskaper på senare tid, men det är mer en ovanlig slump..

Permalänk

Jag jobbar bland annat som konsult hos InfoCare. Kan ju meddela er att mina kollegor är helt hjärndöda. Jobbar som IT-Tekniker bland annat reparatör för IT hårdvara för tillfället.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Jag skulle montera ihop en dator åt en kompis och den ville inte starta. Kontaktade då komplett (där delarna var köpta ifrån) och fick svaret att jag skulle skicka in moderkortet. Efter några dagar skrev dom att felet berodde på en repa i moderkortet och att jag kunde få köpa ett nytt för 1400 kronor (hela 100 kronor billigare än originalpriset). Tackade då nej till detta och fick tillbaka moderkortet, monterade ihop datorn igen men med mina egna ram-minnen, och vips startade den. Så jag kan hålla med om att kompetensen inte är riktigt så hög som den borde vara

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem

Hemskt hur det är.
För några år sen så slutade en av mammas datorer fungera så vi lämnade in den på garantin. Den blev inlämnad 2 gånger till direkt efteråt för att de hade "fixat" men ändå startade den inte, sista gången vi fick tillbaka den så boota den inte alltid men vi orkade inte mer.

Permalänk
Medlem

Skäms Inet, detta hade till och med jag med mitt mediokra datorkunnande fixat! Sänker mitt förtroende för er lite grann faktiskt! Otroligt att elgiganten fixade det. Deras säljare skulle ju inte veta hur en datorkomponent såg ut om dom så snubblade på en!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

OK, jag är inte speciellt förvånad avseende de stora hemelektronikkedjorna.

Men att Inet, som i flera år i rad blivit utsedd här på Sweclockers till landets "bästa datorbutik", inte lyckas med detta är inget annat än oförsvarligt. Den kompetensen SKA Sveriges "bästa" butik ha!

Detta var precis min tanke.. Har inet något att säga till sitt försvar?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det mest skrämmande är ändå att Infocare funnits hur länge som helst, och även om det är Sveriges sämsta reparationsservice, så fortsätter andra stora företag att nyttja dem.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Sunkigt och skrämmande att Inet inte kunde lösa problemen, de andra är ju inga renodlade datorbutiker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilzohn:

OK, jag är inte speciellt förvånad avseende de stora hemelektronikkedjorna.

Men att Inet, som i flera år i rad blivit utsedd här på Sweclockers till landets "bästa datorbutik", inte lyckas med detta är inget annat än oförsvarligt. Den kompetensen SKA Sveriges "bästa" butik ha!

Om alla är dåliga så slutar det tyvärr med att en dålig blir bäst.

Den minst dåliga så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

OK, jag är inte speciellt förvånad avseende de stora hemelektronikkedjorna.

Men att Inet, som i flera år i rad blivit utsedd här på Sweclockers till landets "bästa datorbutik", inte lyckas med detta är inget annat än oförsvarligt. Den kompetensen SKA Sveriges "bästa" butik ha!

Precis min tanke. Inets personal har jag ändå räknat som kunniga, men de andra butikerna förvånar mig inte alls.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Kostar det verkligen så mycket att felsöka en dator? som dom tar? 499kr 550kr 869kr?

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

eftersom de anställer idioter för att göra proffs jobb helt enkelt

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem

jag visste inte att dom ens gjorde reparationer

finns väll ett skäl varför det är jag som lagar allt för alla jag känner dock

och jag måste fråga varför man går till typ elgiganten och inte till en mindre dator butik för repartioner, jag vet att min locala pc affär är ganska bra på rep

Permalänk
Medlem

Riktigt förvånad över att Inet inte lyckades hitta felen.

Permalänk
Medlem

Man blir rädd... Känns ju som om man hellre lämnar datorn i systerbarnens händer...

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D Big Tower Svart, Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz , ASUS Sabertooth P67, Socket-1155, DDR3, Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB , Kingston SSDNow 128GB, Hitachi Ultrastar 2TB, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, Chieftec Super Series 1200W
"when you can not afford, rob a candystore"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Yeah. Mitt första jobb var genom InfoCare och jag som trodde att jag hade tur med tanke på att jag enligt mig själv inte kunde något speciellt.

När man läser sådant så blir man typ: huh?

Illa är defenitionen av detta. Vafan liksom? Lösa minnesmoduler ger symptom vars första test skulle vara kolla att allt sitter. Ingen kompetens altså.

EDIT: I artikelns länk till Råd&Rön så ser man butikers kommentarer. Bara en butik gav en kommentar, och det var inet.

"”Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade aldrig ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.”

Marcus Bergström, serviceansvarig, Inet"

Iaf inet tar ansvar för detta. Finns en anledning till att jag inte alls litar på jättar som Elgiganten och liknande.

Inet tar ansvar? Jo klart som fan... Helt patetiskt att dom inte kunde lösa det från första början och att detta kom fram måste skrämt livet ur dom.

Permalänk
Medlem

Slutar mina grejer funka köper jag nånting nytt och bättre, just pga sånt här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av harith:

jag visste inte att dom ens gjorde reparationer

finns väll ett skäl varför det är jag som lagar allt för alla jag känner dock

och jag måste fråga varför man går till typ elgiganten och inte till en mindre dator butik för repartioner, jag vet att min locala pc affär är ganska bra på rep

Man går antagligen dit man köpt den, speciellt om man inte är så hemma på datorer/hårdvara.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag visste inte att dom ens gjorde reparationer

finns väll ett skäl varför det är jag som lagar allt för alla jag känner dock

och jag måste fråga varför man går till typ elgiganten och inte till en mindre dator butik för repartioner, jag vet att min locala pc affär är ganska bra på rep

Förmodligen så gick dom inte till din lokala pc affär eftersom det inte finns över hela sverige.. Media markt, Siba, Inet, Elgiganten och Expert finns över hela sverige och är nog vanligast att man går dit för att få hjälp. Speciellt om man har köpt sin produkt där!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D Big Tower Svart, Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz , ASUS Sabertooth P67, Socket-1155, DDR3, Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB , Kingston SSDNow 128GB, Hitachi Ultrastar 2TB, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, Chieftec Super Series 1200W
"when you can not afford, rob a candystore"

Permalänk
Inaktiv

Intressant artikel med skrämmande resultat - kanske något Plus! vill ta tag i?

En annan skrämmande detalj är ju att samma sak gäller te.x bilar. Hjälplösa kvinnor som undrar varför det gnisslar i bilen, så blir halva bilen utbytt....

Och Inet......skärpning!

Permalänk
Medlem

Komplett då ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D Big Tower Svart, Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz , ASUS Sabertooth P67, Socket-1155, DDR3, Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB , Kingston SSDNow 128GB, Hitachi Ultrastar 2TB, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, Chieftec Super Series 1200W
"when you can not afford, rob a candystore"

Permalänk
Medlem

Sådan äro kapitalismen...

Sorgligt hur företag får göra så och komma undan med det.

Har personlig erfarenhet av detta från SIBAs sida. Hade en Fujitsu Siemens SA3650 med externt grafikkort som överhettade till helvetet. Tror jag hade den inne på lagning 4 eller 5 ggr innan jag ruttnade och krävde omleverans eller hävt köp.

Det bästa vi konsumenter kan göra är att förstå våra rättigheter och verkligen pressa de företag som beter sig såhär.

Bah...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Skiter i jättarna. dom vet ju inte ens vad dom säljer så det var väl väntat. Men Inet. Allvarligt? Kom igen!!! Anställda och chef för reperation/retur avdelning borde få en redig utskällning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLiCE:

Kostar det verkligen så mycket att felsöka en dator? som dom tar? 499kr 550kr 869kr?

Den ska skickas fram och tillbaka, en person som får 200 i timmen ska öppna den, titta på den, dom har en lokal dom gör det i och dom vill gå med vinst. Sen tillkommer försäkringar, arbetsgivaravgift osv.

Inet var en överraskning men jag skulle vilja se Komplett. Dom lär väl bränna upp datorn och skicka tillbaka en påse aska och be om 30 000 kr för besväret. Sämsta garantiärenden har dom iaf.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Känns lete fel att ha med inet och inte dustin, komplett och cdon som säkert hade gjort exakt samma fel.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.