GPU-Z 0.5.8 mäter PCI Express och grafikprocessorns kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Googlade lite på ASIC, stämmer detta???

All that it does for the typical power user is allow them to see how their cards fared in the binning process. For those who sell their cards, this could very well be a great selling point to show how premium their chip is and may be able to get a better price from an overclocker who wants a high quality chip that can likely be pushed further than others.

Fick 58% på mitt GTX 580. När kortet tillverkades var det ju världens snabbaste gpu och borde väl i sånna fall varit runt 100% kan man tycka?

Ditt resultat innebär att det finns väldigt många GTX 580 av bättre kvalitet. Men de är fortfarande lika snabba som ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

ASIC betyder bara "Application-Specific Integrated Circuit", alltså bara en term för en integrerad krets som är avsedd för en specifik funktion. Det är i princip som att googla på 6990 GPU och säga att det bevisar något.

Det här är ett värde som någon valt att kalla "ASIC quality", de hade lika gärna kunnat kalla det "GPU quality" eller något liknande.

Det finns fortfarande ingen orsak att utesluta 6000 serien av AMD kort. Ser ingen logik i det. Men tänk om(Notera att jag inte anklagar någon eller nått företag. Detta är bara spekulation.) TechPowerUp är köpta av Nvidia att ej inkludera 6000 serien i GPU-Z? Men jag tror knappast det. Dom har nog troligen bara inte hunnit att lägga dit allt ännu. Dom säger ju själva att dom kommer att inkludera äldre grafikkort i framtiden så kanske i nästa version av GPU-Z så fungerar det. Vi får vänta och se...

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk

71,1% Sparkle GTX 570

Visa signatur

Fractal r6 R5 3600 h115i pro 1080ti@ Accelero xtreme IV 16GB vengeance

Permalänk
Medlem

Dessa siffror betyder ingenting förrän man har data på kortens verkliga livstid. Om personer kan rapportera hur länge deras kort fungerar och det kan korreleras med "kvalitetsindexet", DÅ kan man säga nåt.
Som någon tidigare nämnt: massa onödigt gnäll kommer säkert att komma fram av detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Sitter på ett GTX465 med nästan 50% överklock och får 62.2% i ASIC så det verkar inte finnas någon korrelation mellan "kvalitet" och överklockningsförmåga i alla fall.

bättre kvalitet= mindre ström oftast(tror jag).

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Avstängd

vafan ja får bara 64 med mitt vattenkylda gtx580

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

kör med 2 st gtx 570 classified och mitt understa kort vägra gå ur energispar. översta är på 8x och 99% i stress men understa är på 4x och 0% i stress.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

Tydligen stödjs inte 6990 (Amd öht?)

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Det finns fortfarande ingen orsak att utesluta 6000 serien av AMD kort. Ser ingen logik i det. Men tänk om(Notera att jag inte anklagar någon eller nått företag. Detta är bara spekulation.) TechPowerUp är köpta av Nvidia att ej inkludera 6000 serien i GPU-Z? Men jag tror knappast det. Dom har nog troligen bara inte hunnit att lägga dit allt ännu. Dom säger ju själva att dom kommer att inkludera äldre grafikkort i framtiden så kanske i nästa version av GPU-Z så fungerar det. Vi får vänta och se...

I så fall är det AMD som köpt TechPowerUp för att skada Nvidia.

Om något så är det ju Nvidia som blir lidande av att deras program visar den här siffran. Tänk vilken massa skit Nvidia och korttillverkarna kommer få av jobbiga människor som inte kan acceptera att deras kort är fullt fungerande utan fel trots att de inte har 100% i det där värdet.

Edit: Som jag ser det är det världens dundertabbe av Nvidia att lämna den här siffran läsbar när GPUerna lämnar fabriken. (Om antagandet att det är en sfifra de skrivit dit under tillverkningen är korrekt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Sitter på ett GTX465 med nästan 50% överklock och får 62.2% i ASIC så det verkar inte finnas någon korrelation mellan "kvalitet" och överklockningsförmåga i alla fall.

Det verkar ha missförstått vad "korrelation" betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Sitter på ett GTX465 med nästan 50% överklock och får 62.2% i ASIC så det verkar inte finnas någon korrelation mellan "kvalitet" och överklockningsförmåga i alla fall.

Värdet har ingenting med snabbhet eller överklocknings vänlighet att göra. Det har väl bara med strömläckage att göra. Du behöver förmodligen mer volt för att nå de frekvenserna än en med 90%

Permalänk
Medlem

Jag kan ju skriva detta här också för de som missat det gällande HD7970 eller för de som vill ha ett litet exempel på hur värdet kan användas.
Beroende på ASIC-värdet så får korten olika standard-vcore. Alltså spänningen till kärnan utan att man pulat med den.
75% - 1.1750V
80% - 1.1125V
85% - 1.0500V
90% - 1.0250V

Enligt mina (ganska få) observationer så verkar det inte som t.ex en 1025mV-krets klockar bättre än en med 1175mV VID, snarare lutar det åt det motsatta. Som det ser ut nu så verkar dessa ASIC-värden vara ganska värdelösa för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tänk vilken massa skit Nvidia och korttillverkarna kommer få av jobbiga människor som inte kan acceptera att deras kort är fullt fungerande utan fel trots att de inte har 100% i det där värdet.

I ngn mån är det ju faktiskt ett godtyckligt mått. Dessutom kan man ju alltid mäta skillnader mellan olika exemplar. Så jag tror och hoppas att folk inte kommer att gnälla på Nvidia och partners.

Jag skulle gärna veta lite mer om binningen, så det här är onekligen en spännande utveckling.

Permalänk

Stödjer inte mina kort ååh, vad ska jag nu göra idag..

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det verkar ha missförstått vad "korrelation" betyder.

http://www.synonymer.se/?query=korrelation

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

I dagsläget är det nog inte 100% optimerad. Medans den mobila versionen GT550M får typ 800% och desktop varianter får endast 45-50% till typ 100%+ låter inte optimerad. Vi får väl se hur framtida versioner av GPU-Z visar. Men detta verkar ju vara en kul grej ändå. Man blir ju som besatt av det.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag kan ju skriva detta här också för de som missat det gällande HD7970 eller för de som vill ha ett litet exempel på hur värdet kan användas.
Beroende på ASIC-värdet så får korten olika standard-vcore. Alltså spänningen till kärnan utan att man pulat med den.
75% - 1.1750V
80% - 1.1125V
85% - 1.0500V
90% - 1.0250V

Enligt mina (ganska få) observationer så verkar det inte som t.ex en 1025mV-krets klockar bättre än en med 1175mV VID, snarare lutar det åt det motsatta. Som det ser ut nu så verkar dessa ASIC-värden vara ganska värdelösa för de allra flesta.

Beror väl lite på vad man är intresserad av.

Är man intresserad av högsta möjliga frekvens vid vattenkylning, oavsett effektutveckling? Eller är man intresserad av en given frekvens vid lägsta möjliga spänning? Bara som ett par exempel...

Jag hoppas att mer användbara mått dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag kan ju skriva detta här också för de som missat det gällande HD7970 eller för de som vill ha ett litet exempel på hur värdet kan användas.
Beroende på ASIC-värdet så får korten olika standard-vcore. Alltså spänningen till kärnan utan att man pulat med den.
75% - 1.1750V
80% - 1.1125V
85% - 1.0500V
90% - 1.0250V

Enligt mina (ganska få) observationer så verkar det inte som t.ex en 1025mV-krets klockar bättre än en med 1175mV VID, snarare lutar det åt det motsatta. Som det ser ut nu så verkar dessa ASIC-värden vara ganska värdelösa för de allra flesta.

Detta låter väldigt troligt. Mer intressant är då att du kan få olika strömförbrukning på olika kort Ganska stor skillnad också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så jag tror och hoppas att folk inte kommer att gnälla på Nvidia och partners.

Bara att se reaktionerna från vissa i den här tråden leder mig till slutsatsen att det kommer att vara folk där ute som sitter och returnerar sina nyköpta kort när de får se att de inte har 100% på det där värdet som vi inte ens vet exakt vad det betyder... Frågan är väl mest hur många de är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Asus gtx 580 DCII, fick 60.3%
Jag undrar nu vad dom här värdena egentligen säger! Men det kommer bli intressant när vi väl får några ordentliga referenspunkter att utgå ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag vet vad det betyder. Vad vill du ha sagt?

Permalänk
Inaktiv

HD 6310 stöds inte. Har en APU E350 dual core (Zacate)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I så fall är det AMD som köpt TechPowerUp för att skada Nvidia.

Om något så är det ju Nvidia som blir lidande av att deras program visar den här siffran. Tänk vilken massa skit Nvidia och korttillverkarna kommer få av jobbiga människor som inte kan acceptera att deras kort är fullt fungerande utan fel trots att de inte har 100% i det där värdet.

Edit: Som jag ser det är det världens dundertabbe av Nvidia att lämna den här siffran läsbar när GPUerna lämnar fabriken. (Om antagandet att det är en sfifra de skrivit dit under tillverkningen är korrekt)

Så skulle det ju också kunna vara. Det är klart, siffran kanske inte är läsbar på AMD 6000 serien? Vem vet. Då förstår man ju att det inte är inkluderat i GPU-Z för det finns ingen poäng med det. Men sak samma. Denna siffra har en liten betydelse ändå. Man kan fortfarande inte klocka så värst mycket mera är 950/1450MHz på vatten för 24/7 med 2st 6990 i alla fall och mina är ju på 915/1410 så jag är nöjd med dom resultaten.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag vet vad det betyder. Vad vill du ha sagt?

Så om det är en synonym med samband vilket betyder att han säger att han inte ser ett samband mellan detta kvalitetsvärde och överklockning, vad är då ditt problem egentligen? Bakis?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

90,3% med Asus CUII Gtx580

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bara att se reaktionerna från vissa i den här tråden leder mig till slutsatsen att det kommer att vara folk där ute som sitter och returnerar sina nyköpta kort när de får se att de inte har 100% på det där värdet som vi inte ens vet exakt vad det betyder... Frågan är väl mest hur många de är.

Jo, det är nog sant. Kan bli jobbigt...

Kanske slutar med att kort "binnas igen" genom att folk returnerar kort med "lägre" värden....

Jag skulle önska att man sorterade lite mer redan i fabriken. Låt kretsarna med klock-potential sitta i kort med ordentlig kylning, och dom kretsar som funkar på låg spänning kan få vara passivt kylda. osv..

Många betalar gärna för bättre kisel, tror jag. Så låt dom göra det ist för att (i viss mån alltså) slänga bort informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Beror väl lite på vad man är intresserad av.

Är man intresserad av högsta möjliga frekvens vid vattenkylning, oavsett effektutveckling? Eller är man intresserad av en given frekvens vid lägsta möjliga spänning? Bara som ett par exempel...

Jag hoppas att mer användbara mått dyker upp.

Det är sant. Jag talar nog för mycket för mig själv som vill ha max överklock.

Men iallafall så är ju själva ASIC-värdet ändå inte jätteintressant för de flesta egentligen, då man ändå ser sin VID ganska omgående utan att kolla på kvalitetsgraden. För det är ju egentligen "bara en kul grej" om det enda vi får ut av detta är VID.

Permalänk
Medlem

Mitt 6990 stöds i alla fall inte :/

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

xfx 7970 79,6%

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V/GEN3 | i5 2500K | 8 GB | Xfx Radeon HD 7970 | OCZ Agility 3 60 GB | Fractal Design 650W Newton R2

Permalänk
Relik 📜

Gainward GTX 580 Phantom.
Återstår som sagt att se vad de här värdena innebär, jag skulle inte lägga någon större vikt vid det hela i dagsläget. W1zzard själv verkar ju inte ens vara helt säker på skala och liknande ännu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S