klarar min dator av ett 7970 kort? (andra speccs)

Permalänk

klarar min dator av ett 7970 kort? (andra speccs)

yterligare en tråd om det nya 7970 kortet.
klarar min dator av det?

Speccs:
CPU= intel i7 920 2,67Ghz (varit OC inte det längre då min processorkylare la av kommer en ny i veckan)
RAM= 6gb dd3
PSU= corsair 750w
Moderkort= asus p6t se
CF/SLi= stödjer crossfire
Gränssnitt= PCI-E

Frågan är kommer jag flaskhalsa eller kommer det funka fint?

Permalänk

ska tillägga att jag ligger på ett radeon 4870 kort i nulägget

Permalänk

Det kommer vara en liten flaskhals men det kommer gå bra ändå. Själv kör jag med en 920 på 4,2ghz och upplever ingen flaskhals då i alla fall.

Permalänk

Det kommer gå bra

Permalänk
Medlem

Kolla att du har plats i chassit bara, det är ganska stort.

Permalänk

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus666:

yterligare en tråd om det nya 7970 kortet.
klarar min dator av det?

Speccs:
CPU= intel i7 920 2,67Ghz (varit OC inte det längre då min processorkylare la av kommer en ny i veckan)
RAM= 6gb dd3
PSU= corsair 750w
Moderkort= asus p6t se
CF/SLi= stödjer crossfire
Gränssnitt= PCI-E

Frågan är kommer jag flaskhalsa eller kommer det funka fint?

Det kommer gå superbra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

i7 920 är ganska mycket bättre än FX-4100...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

... i7 920 presterar fortfarande bättre utan ens överklockning av FX-4100

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

Nej, bara nej.

Permalänk

tack för snabba svar:)

blir ett sådant i veckan^^
och chassiplats är inga problem har gott och väll 2cm extra om måtten stämmer:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det kommer vara en liten flaskhals men det kommer gå bra ändå. Själv kör jag med en 920 på 4,2ghz och upplever ingen flaskhals då i alla fall.

Det här med flaskhals är något som är grymt missförstått och det har jag alltid hävdat sedan folk började diskutera det. Jag sitter på en överklockad q9450 @ 3.2ghz med ett 620w corsair agg (anledningen till att jag skriver det sistnämnda är för att det finns personer som ännu inte läst en hel recension av ett grafikkort). Jag uppnår näst intill identiska resultat i upplösningar över 1920*1080 som sweclockersredationen gör på sin testrigg.

Folk stirrar sig blinda på resultat från 3dmarksviterna vilket inte alls är ett bra mått på om ett system flaskhalsar eller inte enligt min mening. Resultatet återspeglar en totalpoäng av ditt grafikkort och din CPU. Om ditt system mot förmodan skulle flaska grafikkortet skulle detta i sådant fall synas under GFX poängen. Att jag får 7000 poäng i 3dmark11 och sweclockers runt 8000 poäng beror således inte på att mitt system flaskar, utan att jag får mindre poäng i CPU testerna.

Sen vill jag även passa på att, som hundratals andra människor gjort i forum och diverse sammanhang, upplysa om att ett grafikkort som detta verkligen inte är värt sina pengar om du inte har användning för det. Sitter du på en skärm med 1980*1080 upplösning är det totalt bortkastade pengar att investera i ett kort som detta före att uppgradera den övriga riggen med tex ssd eller något annat. Men det är förstås bara ett gott råd från mig!

Lets get it on!

Visa signatur

Fips!

Permalänk

Vad rekommenderar du tsc?
Mitt nuvarande kort, ett radeon 4870, hänger inte riktigt med och jag känner att det är dags att uppgradera.
Jag brukar köra de flesta spel i 1680x1050 upplösning, om jag inte använder min 32tums tv som skärm. sen vill jag inte ha ett nvida kort då jag har haft mycket dålig erfarenhet av de två jag har haft, och att köpa ett 6950 som är prisvärt men svårt att få tag i, då de flesta butiker är insnöade på nvidas kort känns inte så roligt heller.

Sen beror det helt och hållet på hur de nya amd budget korten presterar och om det är värt att vänta kanske en månad till.

Permalänk

vad säger ni om min burk då? pallar det ett 7970?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Asus P9X79 Deluxe | Intel i7-3820 | Corsair H100 | Vengeance 16GB | Gigabyte gtx780 | Corsair AX850W | Intel SSD 520 Series 240GB | Win7 64bit. Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av significant:

vad säger ni om min burk då? pallar det ett 7970?

Yes! så länge du plats

Permalänk

Ja, du lär bli mycket nöjd med ett 7970. Det är jag i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

Om du inte har en susning så posta inte..

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Det här med flaskhals är något som är grymt missförstått och det har jag alltid hävdat sedan folk började diskutera det. Jag sitter på en överklockad q9450 @ 3.2ghz med ett 620w corsair agg (anledningen till att jag skriver det sistnämnda är för att det finns personer som ännu inte läst en hel recension av ett grafikkort). Jag uppnår näst intill identiska resultat i upplösningar över 1920*1080 som sweclockersredationen gör på sin testrigg.

Folk stirrar sig blinda på resultat från 3dmarksviterna vilket inte alls är ett bra mått på om ett system flaskhalsar eller inte enligt min mening. Resultatet återspeglar en totalpoäng av ditt grafikkort och din CPU. Om ditt system mot förmodan skulle flaska grafikkortet skulle detta i sådant fall synas under GFX poängen. Att jag får 7000 poäng i 3dmark11 och sweclockers runt 8000 poäng beror således inte på att mitt system flaskar, utan att jag får mindre poäng i CPU testerna.

Sen vill jag även passa på att, som hundratals andra människor gjort i forum och diverse sammanhang, upplysa om att ett grafikkort som detta verkligen inte är värt sina pengar om du inte har användning för det. Sitter du på en skärm med 1980*1080 upplösning är det totalt bortkastade pengar att investera i ett kort som detta före att uppgradera den övriga riggen med tex ssd eller något annat. Men det är förstås bara ett gott råd från mig!

Lets get it on!

Bra inlägg överlag men det sista vet jag inte riktigt om jag håller med om, är ju ett väldigt "generellt" antagande du gör om att det är ett "onödigt" kort, det beror ju snarare väldigt mycket på vad man skall ha datorn till. Är det fokus på spelprestanda i tex BF3 sätter ju grafikkortet begränsningen i princip oberoende av CPU så det kan ju visst vara motiverat med ett väldigt kraftfullt grafikkort. Tycker personligen att 7970 är ett mycket bättre val än 6990 eller 2 kort ur 6xxx-serien i Crossfire, då man slipper eventuella multigpu-relaterade-problem och får betydligt lägre strömförbrukning och antagligen lägre ljudnivå. Dyrt blir det ju dock, men det är det ju alltid med nya grafikkort i toppklassen. 7970 har fått oförtjänt mycket "skit" imo.

Och precis som du skriver överdrivs ju ofta detta med "flaskhalsar", men i detta specifika fallet talar det ju snarare för ett 7970. TS 920 med lite klock (vilket jag förstod var "normalläget") flaskar ju inte direkt grafikkort i tex BF3, och med ett 7970 får han ju då i princip ut "maximal" prestanda av sin CPU.

Vill TS heller inte köpa Nvidia är 7970 ett bra alternativ, men som vanligt får man ofta betala ganska mycket extra för de sista procenten prestanda, blir ju ofta mer "bang for the buck" med korten strax under prestandamässigt (eller med mellanklasskorten). Så TS borde kanske vänta in 7950 eller eventuellt de nya kort från AMD som kommer ligga lite under prestandamässig och därmed prismässigt.

Och angående att en SSD skulle kunna vara en bättre uppgradering, ja det är väl möjligt, men om TS upplever att hans nuvarande grafikkort är för dåligt kommer det ju inte hjälpa nåt, medan ett 7970 kommer ge en väldig prestandaskjuts.

EDIT: ser att TS lagt till att han kör 1680x1050, vilket ju i så fall talar för att behovet av ett väldigt kraftfullt grafikkort är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

Eller så kör man inte AMD.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

Bland det dummaste jag har hört. AMD istället för en intel i7??????? trolololololo...

Ont: Har du läst några reviews alls? Varför skulle du ens behöva fundera iaf en i7 skulle bli en flaskhals?
NEJ!!! det blir det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus666:

Vad rekommenderar du tsc?
Mitt nuvarande kort, ett radeon 4870, hänger inte riktigt med och jag känner att det är dags att uppgradera.
Jag brukar köra de flesta spel i 1680x1050 upplösning, om jag inte använder min 32tums tv som skärm. sen vill jag inte ha ett nvida kort då jag har haft mycket dålig erfarenhet av de två jag har haft, och att köpa ett 6950 som är prisvärt men svårt att få tag i, då de flesta butiker är insnöade på nvidas kort känns inte så roligt heller.

Sen beror det helt och hållet på hur de nya amd budget korten presterar och om det är värt att vänta kanske en månad till.

Jag tycker att du ska invänta ett lite billigare kort 7000 serien, det är alltid bra att "hänga med" i den senaste generationen enligt min mening. Men jag tycker inte att du ska kasta pengar i sjön på något som du uppenbarligen behöver till en större skärm med högre upplösning ) Tror att mer eller mindre alla som investerat pengar i en bra skärm objektivt kan hålla med om att det är värt pengarna. Däremot tror jag inte detsamma gäller för människor som spenderar pengar på "för bra" grafikkort, subjektiviteten blir för stor för att mäkta med helt enkelt Och mycket riktigt som du säkert listat ut så har jag själv gjort samma misstag då jag köpte ett nylanserat 5870 till min gamla 22" med just 1680*1050 upplösning.

Självklart kommer du, precis som jag gjorde, med tiden köpa en skärm som ställer högre krav på ditt grafikkort. Men om du vet med dig att du inte kommer att använda dig av en flerskärmslösning eller en 30" skärm så tycker jag köpet är svårt att motivera. Ett mellanklasskort för en billigare peng kommer ändå vara "framtidssäkert" nog för 1920*1080.

Skrivet av Yrch:

EDIT: ser att TS lagt till att han kör 1680x1050, vilket ju i så fall talar för att behovet av ett väldigt kraftfullt grafikkort är mindre.

Håller med om att BF3 är väldigt krävande och förmodligen sätter de flesta kort på prov även i 1920*1080, men visst generaliserar jag när jag tycker att man inte måste spela det med ultra settings och x antal AA Skämt åsido så är det till syvende och sist bara goda råd och erfarenheter man vill dela med sig av och förhoppningsvis blir vi alla gladare och bättre människor, inte sant?

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Håller med om att BF3 är väldigt krävande och förmodligen sätter de flesta kort på prov även i 1920*1080, men visst generaliserar jag när jag tycker att man inte måste spela det med ultra settings och x antal AA Skämt åsido så är det till syvende och sist bara goda råd och erfarenheter man vill dela med sig av och förhoppningsvis blir vi alla gladare och bättre människor, inte sant?

Tycker heller inte att man måste spela med allt på Ultra Hade kul med pixliga texturer i quake och Dukenukem3d med

Men tänker så här, köper TS 7970/7950 får han ett mycket kompetent system och kan behålla CPU+mobo ett tag till utan problem. Sandy bridge är ju lite av en sidogradering, Sandybridge E är ju allt annat än prisvärt och antagligen kommer man inte se nån jätteskillnad mellan TS Cpu + 7970 och Ivy Bridge + 7970. Så TS kan antagligen sitta på sitt system till Ivy-bridge-E (?) eller möjligen Haswell nån gång 2013.

Och uppgraderar han då kan han antagligen behålla sitt 7970 till den setupen med

Men man kan ju också tänka tvärtom, nytt mellanklasskort nu och sen byta hela systemet om nåt år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Tycker heller inte att man måste spela med allt på Ultra Hade kul med pixliga texturer i quake och Dukenukem3d med

Men tänker så här, köper TS 7970/7950 får han ett mycket kompetent system och kan behålla CPU+mobo ett tag till utan problem. Sandy bridge är ju lite av en sidogradering, Sandybridge E är ju allt annat än prisvärt och antagligen kommer man inte se nån jätteskillnad mellan TS Cpu + 7970 och Ivy Bridge + 7970. Så TS kan antagligen sitta på sitt system till Ivy-bridge-E (?) eller möjligen Haswell nån gång 2013.

Och uppgraderar han då kan han antagligen behålla sitt 7970 till den setupen med

Men man kan ju också tänka tvärtom, nytt mellanklasskort nu och sen byta hela systemet om nåt år

Hehe! Absolut Finns ju lyckligtvis alltid två sidor av myntet så jag kan inte annat än att hålla med

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

Troll, eller helt efterbliven?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Andra har svarat på flasknings frågan, så jag piper in med feedback ang val av kort, jag är ypperligt nöjd med mitt 7970 och har du pengarna säger jag köp, sen är det absolut inte det bästa kortet om man ser prestanda per krona men det är det snabbaste singel GPU kortet på marknaden och jag ångrar inte mitt köp så fort FaH core uppdateras för kortet så blir jag jätte glad

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Funkar mitt system?

CPU : I72600K
GPU: xfx hd 5850
RAM : 8GB 1600mhz corsair vengeance
MOBO : Asus Sabertooth p67
PSU : Corsair 650W TX ( gen 1 ) 80 plus
Allt sitter i ett Haf 932 advanced full tower chassi.

Skulle ett 7970 funka bra till mitt system? Behöver jag mer PSU kraft? Och till sist blir det då någon flaskhals?
Har kört CPU på 4.4 ghz men hjälper mig inget i dagsläget pga grafik kortet. Har en h80 kylare.

Tack för eventuella svar

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

CPU : I72600K
GPU: xfx hd 5850
RAM : 8GB 1600mhz corsair vengeance
MOBO : Asus Sabertooth p67
PSU : Corsair 650W TX ( gen 1 ) 80 plus
Allt sitter i ett Haf 932 advanced full tower chassi.

Skulle ett 7970 funka bra till mitt system? Behöver jag mer PSU kraft? Och till sist blir det då någon flaskhals?
Har kört CPU på 4.4 ghz men hjälper mig inget i dagsläget pga grafik kortet. Har en h80 kylare.

Tack för eventuella svar

GÅr problemfritt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Köp en AMD FX-4100 och överklocka den så har du ingen flaskhals längre

Skrivet av DevilsDad:

i7 920 är ganska mycket bättre än FX-4100...

Skrivet av Superlight:

... i7 920 presterar fortfarande bättre utan ens överklockning av FX-4100

Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej, bara nej.

Skrivet av Niklashog:

Om du inte har en susning så posta inte..

Skrivet av Forze:

Eller så kör man inte AMD.

Skrivet av nikwad:

Bland det dummaste jag har hört. AMD istället för en intel i7??????? trolololololo...

Ont: Har du läst några reviews alls? Varför skulle du ens behöva fundera iaf en i7 skulle bli en flaskhals?
NEJ!!! det blir det inte

Skrivet av Demonoidz:

Troll, eller helt efterbliven?

Till dig och alla andra som undrar, nej varken troll eller efterbliven. Tror det är ett missriktat försök att vara ironisk. Men det krävs att man läst den här tråden #11815517 och hans inlägg där för att man skall kunna räkna ut det

Skrivet av Sound Shower:

Imponerande.

FX4100 i 4,5GHz: 23 fps
Phenom II i 3,7GHz: 25 fps (alltså oklockad)

Vad trevligt att man kan få överklockad prestanda för 900 till samma pris av en Phenom II (oklockad, för Phenom II kan man ju inte överklocka sen...).

Underbart. Bra val.

FX-serien är här. Man får lite sämre prestanda för samma pris som en 3 år gammal arkitektur. Alla köper. Nya grejen. Bra grejer.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

CPU : I72600K
GPU: xfx hd 5850
RAM : 8GB 1600mhz corsair vengeance
MOBO : Asus Sabertooth p67
PSU : Corsair 650W TX ( gen 1 ) 80 plus
Allt sitter i ett Haf 932 advanced full tower chassi.

Skulle ett 7970 funka bra till mitt system? Behöver jag mer PSU kraft? Och till sist blir det då någon flaskhals?
Har kört CPU på 4.4 ghz men hjälper mig inget i dagsläget pga grafik kortet. Har en h80 kylare.

Tack för eventuella svar

Går ABOSLUT... inte....... köp genast ny dator :((

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Hur mycket prestanda förlorar man att sätta ett 7970 på ett moderkort med PCI-E 2.0..?