Vad ska man plugga för att utveckla spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragmental:

Bara undrar, varför ska man ta natur?

Natur eller teknik så att du får så mycket matte och fysik som möjligt. Tar du natur (som jag går), så kommer du läsa upp till Matte 4 (jag väljer till matte 5, vilket verkar behövas om man ska gå vidare med programmering), Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2. Biologin kanske inte är det nödvändigaste, men du får den. Jag kan dessutom säga till alla som säger att man borde ha upp till matte E, det är värt att nämna att i de nya mattekurserna är de lägre stegen mer avancerade. T ex så ingår saker från matte C och D i matte 1 och 2. Matte 1 != matte A; matte A var mest en upprepning av nian, medan matte 1 är en fortsättning (det är typ första 2 veckorna som man går igenom gammalt för att se att alla har tillräcklig kunskap).

Hursomhelst, de folk som sagt Natur - Matte/data, den kursen finns inte, ta Natur/Natur, se denna länk för mer info om vad man får i programmet.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Varför ska jag anstränga mig för att stava på en lördag på ett forum på internet?
För att inte vara jätte onödig med detta inlägg kan jag säga att natur är linjen som är bredast!

Varför ska du klicka på ä i stället för e på en lördag på ett forum på internet?
Natur är bredast, men eftersom TS verkar veta vad han vill, så är det nog inte en bred linje han behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

En Civ.inj skadar inte men i slutändan är det bara vad du kan som är intressant.
Läs natur och så mycket matte du kan på gymnasiet.
Fortsätt med c++.

Annars kan man läsa informations och mediateknik via teknikprogrammet. Du får precis lika mycket matte och fysik som man får på natur + att du får läsa datorteknik, webbutveckling mm. med programmering som ett möjligt tillval.

Permalänk
Medlem

http://www.lbs.se/

LBS erbjuder två program, ett estetiskt som fokuserar på speldesign och ett tekniskt program där spelutveckling och programmering ligger i fokus.

Ring ditt närmsta LBS och boka ett besök, då får du gå med en av klasserna och känna på vad de gör och få mer information om programmen.

Permalänk
Medlem

Alltså ja som ni poängterat så är matte jättebra att ha läst mycket av på gymnasiet, särkilt med inriktningar som dataingenjör som kräver att du läst mycket matte. Men nu börjar det låta som utveckling bara är matte. Finns mattegenier som är som mest average i programmering och sen personer utan nämnvärd utbildning inom matematik verkligen skiner inom området. Alltså ni har rätt i att han ska läsa mycket matte eftersom det ger större valfrihet inför fortsatta studier inom programmering, men jag hoppas han inte får bilden att matematik är det enda en programmerare gör, många är kreativa människor med bakgrund inom musik osv.

Ville bara poängtera det...

Permalänk
Medlem

Alla tips här är riktigt bra, men en sak är jävligt viktig. Hur bra du är. Lär du dig saker i skolan när det gäller programmering, 3d animering och allt annat så kommer du inte lyckas. Du måste i stort sett sitta med det dag ut och dag in ensam och verkligen utveckla dina kunskaper.

Min bror kommer _kanske_ få jobb som 3d animerare för film. Och han har suttit med sånt sen han gick i 5an eller något. Och han har talang för det dessutom. Du måste komma ihåg att konkurrensen är sinneshög inom branschen. Du kan inte stå ut enbart med vad du pluggat. Vad du har gjort inom ditt yrkesval är det som gäller.

Kom ihåg att många har fått jobb genom sina egna projekt, inte genom vad de har pluggat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Natur är bredast, men eftersom TS verkar veta vad han vill, så är det nog inte en bred linje han behöver

Även om han är väldigt intresserade av det nu är det ju inte säkert att TS är intresserad av det om 5-6 år. Tycker faktiskt TS ska gå en naturlinje och hellre ta lite datorrelaterat som tillval.

Gick själv samhäll på gymnasiet och det får jag ju äta upp nu när inte den biten lockar längre, blev tvungen att hoppa på ett tekniskt basår för att få den behörigheten i efterhand. Nu är det ju säkert inte lika illa att välja ett IT-tekniskt program då TS fortfarande kommer få matte, kemi och fysik där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

På vilket sätt är den "grym"? Förklara och argumentera!

Alltså, modern utrustning. bra och unga lärare (Man kan connecta med dem och umgås/snacka med dem på ett annat plan än bara lärare - elev)
relevant utbildning. På många skolor är lärarna i spelämnena folk från branscen som vet vad dem snackar om.
Samarbeten med företag i branschen (Vi har ett med nintendo och imageNform(anthill skaparna) som kanske leder till ett jobb efter skolan)

Har du frågor är det bara att st'lla dem

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Alltså ja som ni poängterat så är matte jättebra att ha läst mycket av på gymnasiet, särkilt med inriktningar som dataingenjör som kräver att du läst mycket matte. Men nu börjar det låta som utveckling bara är matte. Finns mattegenier som är som mest average i programmering och sen personer utan nämnvärd utbildning inom matematik verkligen skiner inom området. Alltså ni har rätt i att han ska läsa mycket matte eftersom det ger större valfrihet inför fortsatta studier inom programmering, men jag hoppas han inte får bilden att matematik är det enda en programmerare gör, många är kreativa människor med bakgrund inom musik osv.

Ville bara poängtera det...

Helt rätt! Visst är matte viktigt, men det är inte överhängande. (Kanske iofs är lite mer matte inom spelprogrammering än inom systemvetenskap, som jag läser.)

Sen tycker jag att du TS ska göra det du känner för! Du är så ung så du nästan väcker mina moderskänslor, och du har all tid i världen att lära dig programmera! Se till att du får högskolekompetens, men annars - ta nåt som du tycker verkar kul på en skola som verkar kul! Gymnasiet är inte så viktigt ändå.

Permalänk

Jag antar att TS står för Tråd startare. Är van vid engelska forum då man kallar dom för OP - Opening/original poster.