Automatisera mitt tillägg av nya glosor i Anki

Permalänk
Medlem

Automatisera mitt tillägg av nya glosor i Anki

Tjo!

Håller på att plugga ett nytt språk och använder mig utav Anki (ett glosprogram) för att plugga glosor. Fungerar utmärkt. Det enda problemet är att det är ganska tidsödande att lägga till glosor. Skriver upp nya ord jag stöter på under veckan i en lista i mobilen för att sedan lägga till dom i Anki när jag har tid. Ordets betydelse hämtar jag från ett ordboksprogram jag har på datorn. Dock så försvinner formateringen på texten jag kopierar från ordboksprogrammet när jag lägger in det i Anki. Formateringen känner jag är mycket bra att ha för att kunna läsa av ordets betydelse fortare. Exempel på formatering är fetstilt, kursivt, radbyte, annan textstorlek osv. Detta får jag nu istället återställa manuellt i Anki.

Min fråga är då om det finns något sätt att automatisera denna process? Om det går, gör man då ett skript som går in i de två programmen och gör olika tangent-kommandon som jag gör om jag skulle göra det manuellt? Eller måste man skriva ett program som går in i de båda programmens databas-filer för att finna den information som ska användas?

Har en del erfarenhet av programmering tidigare. Har sökt på internet om detta men har inte hittat det jag söker, främst eftersom jag inte riktigt vet vad detta kallas(?). Om det nu finns vill säga?

Tack på förhand!
/Scomber