Kan man använda samma skärm till Mac och PC?

Permalänk
Medlem

Kan man använda samma skärm till Mac och PC?

Har tänkt att köpa en mac , står i valet och kvalet om det ska bli en stationär eller MBP.
Om det går att anväda samma skärm till en pc som mac med en typ kvm switch så vill jag ha en stationär.
I fall det inte går så blir det nog en MBP.

Finns det Hårdvara som möjlig gör att man kan ha en skärm till en pc och en mac.
Vill helst inte bygga ut skrivbordet för ytterliggare en skärm utan vill kunna växla mellan pc ooch maxcen.

Lite tips och råd..

vill ej släppa pc för är lite små rädd för att inte kunna utföra mitt jobb på en mac.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

varför skulle du inte kunna använda samma skärm?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

varför skulle du inte kunna använda samma skärm?

Jag tror TS menar att han ska köra en PC samt en Mac på samma skärm och byta genom någon fysisk switch på sitt skrivbord. Har dock själv ingen aning om huruvida det går, men du får gärna klargöra hur man går tillväga

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

KVM skulle fungera alldeles utmärkt. Det är ju standard VGA/DVI/HDMI.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej!
Har du provat detta, har en kvm swith själv med ebart vga men kankse kan köpa en med dvi om nu mac stödjer detta, som sagt kan inte nått om mac!

Skrivet av Json_81:

KVM skulle fungera alldeles utmärkt. Det är ju standard VGA/DVI/HDMI.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

Hej!
Har du provat detta, har en kvm swith själv med ebart vga men kankse kan köpa en med dvi om nu mac stödjer detta, som sagt kan inte nått om mac!

En mac är som vilken dator som helst.
Beroende på vilken mac du har så får du säkert köpa en adapter för att få den utgången du vill ha dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har imac en extra skärm in/utgång?

Får kankse gå ner och prata med Mac huset , innan man köper en .

Skrivet av Json_81:

En mac är som vilken dator som helst.
Beroende på vilken mac du har så får du säkert köpa en adapter för att få den utgången du vill ha dock.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

Har imac en extra skärm in/utgång?

Får kankse gå ner och prata med Mac huset , innan man köper en .

De nyare iMac-modellerna har en Thunderbolt-port som även fungerar för Displayport-signaler (både in och ut), förra generationen hade en Displayport-in/utgång och innan det var det, om jag inte minns helt fel, Mini-DVI...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Köp 27" iMac och använd den som skärm när du kör pcn?! Det är jag själv sjukt sugen på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Dell 20", Kör både Mac (DVI) och PC (VGA) dvs bildskärmen har flera portar. Det där med KVM är skräp! I värsta fall kan du köra RDC (rdp) mot PC:n.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Jag har en BenQ XL2410T och har både PC:n och macen inkopplade. Byter med en enkel knapptryckning på skärmen :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köp 27" iMac och använd den som skärm när du kör pcn?! Det är jag själv sjukt sugen på.

Går det? För mig veterligen (och efter en hel del forskande) så går det inte använda en iMac som skärm för en PC. Jag har gärna fel dock, då jag själv var väldigt sugen på den kombinationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Det som jag har fått fram när jag gjort liknande research är att Apples Thunderbolt skärm enbart stödjer enheter med Thunderbolt (och givetvis då displayport matning i TB vilket bara är optional i standarden!). Man kan ansluta DP enheter till en TB kontakt men enbart som enda eller sist i Daisy Chain. Så du får nog köpa en LED Cinema 27" och inte Thunderbolt skärmen om du vill ha en Apple skärm.

För iMac frågan ser det ut som att den måste vara ansluten till en TB enhet för att stödja input, så en Late 2010 iMac är nog det senaste du kan koppla en PC till i dagsläget. Förhoppningsvis kommer TB på PC också, verkar ju hett CES ultrabooks iaf^^

http://www.mac-forums.com/forums/switcher-hangout/254473-conn...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arginj:

Går det? För mig veterligen (och efter en hel del forskande) så går det inte använda en iMac som skärm för en PC. Jag har gärna fel dock, då jag själv var väldigt sugen på den kombinationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man betala för en hel dator för att sedan bara använda skärmen istället för att köpa en likvärdig skärm som förmodligen är mycket billigare än en imac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Varför skulle man betala för en hel dator för att sedan bara använda skärmen istället för att köpa en likvärdig skärm som förmodligen är mycket billigare än en imac?

Självfallet kommer jag inte använda iMacen enbart som en skärm. Anledningen till att jag vill kunna koppla in en PC till den är för att jag tycker om att spela, och då lämpar sig en PC bättre. Således kommer jag använda en PC när jag vill spela eller göra väldigt krävande saker, och använda iMacen till alla andra vardagliga ting.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Låter kanon Arginj, ska testa detta då jag kommer hem.

Borde fungera att göra om Thunderbolt till D-DVI med Adapter,
då det går göra om D-DVI till thunderbolt med adapter så borde det gå andra vägen med.

Annars lasseboy så är iMac 27'' för 18.000 är väldigt prisvärd med tanke på vilka komponenter du får. Intel 2600k etc samt en skärm med 2560x1440 som normalt kostar 8-10k oavsett märke du tar.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Skrivet av lasseboy:

Har tänkt att köpa en mac , står i valet och kvalet om det ska bli en stationär eller MBP.
Om det går att anväda samma skärm till en pc som mac med en typ kvm switch så vill jag ha en stationär.
I fall det inte går så blir det nog en MBP.

Finns det Hårdvara som möjlig gör att man kan ha en skärm till en pc och en mac.
Vill helst inte bygga ut skrivbordet för ytterliggare en skärm utan vill kunna växla mellan pc ooch maxcen.

Lite tips och råd..

vill ej släppa pc för är lite små rädd för att inte kunna utföra mitt jobb på en mac.

Klart du kan använda en MAC-skärm till både MAC och PC.
Använd bara en KVM Switch med HDMI : Länk, kör själv med en sådan switch för att enkelt hoppa mellan datorerna.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Självfallet kommer jag inte använda iMacen enbart som en skärm. Anledningen till att jag vill kunna koppla in en PC till den är för att jag tycker om att spela, och då lämpar sig en PC bättre. Således kommer jag använda en PC när jag vill spela eller göra väldigt krävande saker, och använda iMacen till alla andra vardagliga ting.

Är det inte bättre att köpa en mac mini då samt en vanlig skärm som du kan använda till både mac minin och pcn?
En mac mini har tillräckligt med kraft för vardagliga ting.