Permalänk
Medlem

Efter som du är NY kan du ju börja med o lyssna på folket här.

1: Förklara vad du ska göra så får du hjälp.
Allt du snackat om är att köpa modekort och löda saker på det. Ett Modekort kan du köpa i valfri datorbutik. lödkolvar har klas ohlsson.

2: Sluta vara dryg.

3: Ska du BYGGA ett MODEKORT så bör du sluta besöka detta forum och söka till KTH (eller valfri industriell NANO teknisk utbildning)

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Luktar troll om TS

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle tro så är det enda sättet att få tag på ett moderkort plus en del av komponenterna på det vore att beställa,köpa.
Och det då ifrån några av dom få företagen som överhuvudtaget KAN tillverka ett 8-10 lagers (det är väl där dom ligger nu antar jag för 6-8 lager hade dom för över 5år sedan?) "kretskort".
Hur många sådana företag som kan finnas vet jag inte men jag skulle inte bli förvånad om det är LÅNGT under 50st då främst i kina,japan,hongkong,tawain kanske finns nåt enstaka i usa,eu.

Sen när du väl har lyckats hitta nåt,några av dessa företag så ska du ju kunna övertala dom till att sälja och jag skulle bli ÄNNU mera förvånad om något av dom sålde nåt till dig om du inte köpte ett par hundratusen ex av detta moderkort (visserligen har du ju att göra ett par dagar för att få i hopp alla då men?)och sen har dom med 99,9999999999999999999999% säkerhet ett krav på att det ska vara ett företag som köper.

Ett annat alternativ skulle ju vara att fråga några av moderkortstillverkarna själva om du får köpa ett tomt moderkort men jag tror jag vet svaret på den frågan.

Sen om du väl lyckas med det omöjliga och har fått tag i ett tomt moderkort vad har du för utrustning att löda,baka,pasta(lödpasta) med?
För endast en lödkolv o lödtenn går inte för hur ska du komma åt alla tusentals lödpunkter på insidan av moderkortet (JA på insidan det är det som menas med 8-10 lagers).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jätteprojekt

Wow, i mitten/slutet på 80-talet fick jag tag i ett sample 80186-chip. Wirade (!) upp en PC-kompatibel och skrev egen bios. Min dator sprang i cirklar runt kompisarnas IBM PC:n. Med dagens hastigheter mellan cpu, minne, chips krävs beräknade ledningsbanor, tillgång till referansdesign och erfaraenhet av digital design. Jag uppmuntrar alla expriment.

Permalänk
Medlem

Han har gjort 2 trådar tidigare varav båda var obvious troll, sen så har han aldrig kommenterat på något annat än sina egna trådar.

såee...

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

först och främst är jag inte ny inom dator bygge och tack till alla dem där länkarna och även tack för infon om att jag aldrig kommer att lyckas men jag är en optimistisk person och jag sa konkreta svar så klart kan jag löda fast saker.

Fick ju ett gott skratt iallfall...men du, seriöst, vad för saker hade du tänkt dig att löda fast? Det kryllar av komponenter, köp istället ett sånt här Bygg-din-egen-dator-sats istället. http://www.inet.se/produkt/v100006/uppgraderingspaket-intel-c... och sedan kan du köpa till en låda samt PSU.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Han är seriös han går i min klass.... Han har E i några ämnen och F i några...

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hannesboey:

Han är seriös han går i min klass.... Han har E i några ämnen och F i några...

E som i Elektronik och F som i Fantastisk?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

TS;
Med tanke på avsaknad av ESD-kunskap du uppvisar i tråden "datorn startar inte " samt bevisligen den totala avsaknaden av elektronikkunskaper du uppvisar i denna tråden - så bör nog du reflektera över dina uppenbara kunskapsbrister.

Bara för att stilla min nyfikenhet; vad är det du vill göra? Löda?!?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Han är seriös han går i min klass.... Han har E i några ämnen och F i några...

nya skolsystemet är helt off. villken klass går ni i?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Här har vi en diskussion inom ämnet från 2002, alltså för tio år sedan då moderkorten var ofantligt mycket mindre komplexa än de är idag
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=8&t=793922

Otroligt intressant läsning faktiskt.
Själva moderkortet i sig lär inte vara -så- svårt att fixa så länge man inte är ute efter någon form av formfaktor alls, att däremot löda de chip och kondensatorer vilka man behöver mikroskop för att ens se och vars kontakter ligger på nanonivå, lite krångligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

nya skolsystemet är helt off. villken klass går ni i?

Tjena. Vet det nya skolsystemet kan vara lite jobbigt i början. Går den nya linjen Teknik första ring i gymnasium.
E är G
D är G+
C är gamla G+ till VG
B är VG+ till MVG
A är MVG+

Finns bara kriterier till E , C och A.

så ett B är halvt uppnåda A kriterier och alla C kriterier.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Tjena. Vet det nya skolsystemet kan vara lite jobbigt i början. Går den nya linjen Teknik första ring i gymnasium.
E är G
D är G+
C är gamla G+ till VG
B är VG+ till MVG
A är MVG+

Finns bara kriterier till E , C och A.

så ett B är halvt uppnåda A kriterier och alla C kriterier.

tur jag tog studenten i sommras haha:D

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Har detta moderkorts-lödnings-projekt något att göra med din dator som slutade fungera efter att du dammsugit den?

Kollade igenom dina andra skapade trådar lite.. Du verkar inte besitta särskilt mycket kunskap vad gäller datorer jämfört med många här på sweclockers och jag förstår därför inte varför man ska ge sig in på något som detta..

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Han är seriös han går i min klass.... Han har E i några ämnen och F i några...

Skrivet av hannesboey:

Tjena. Vet det nya skolsystemet kan vara lite jobbigt i början. Går den nya linjen Teknik första ring i gymnasium.
E är G
D är G+
C är gamla G+ till VG
B är VG+ till MVG
A är MVG+

Finns bara kriterier till E , C och A.

så ett B är halvt uppnåda A kriterier och alla C kriterier.

Jag iallfall bryr mig inte speciellt mycket i vad han har för vitsord, även om han är din klasskamrat. Inte för att vara elak.

Skrivet av silverrosen:

Här har vi en diskussion inom ämnet från 2002, alltså för tio år sedan då moderkorten var ofantligt mycket mindre komplexa än de är idag
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=8&t=793922

Otroligt intressant läsning faktiskt.
Själva moderkortet i sig lär inte vara -så- svårt att fixa så länge man inte är ute efter någon form av formfaktor alls, att däremot löda de chip och kondensatorer vilka man behöver mikroskop för att ens se och vars kontakter ligger på nanonivå, lite krångligare.

Och för att få någon nytta i tråden, läs igenom silverrosens länk. Du kan ju börja med att se det som ett flera års projekt.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Varför bara nöja dig med att bygga eget moderkort? Ta och gör din egna cpu också

Sorry om jag förolämpar dig, men jag har riktigt svårt att ta detta på allvar.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Medlem

Detta är direkt omöjligt att löda för hand. Ett moderkort är fullt med ytmonterade komponenter mindre än en cm i längd och en mm i bredd. Du kan heller inte förstora upp det hela eftersom det skulle söla ner trafiken mellan till exempel minne och CPU samt förstora moderkortets elektriska värden.

Permalänk
Medlem

Snälla sätt 18+ gräns på detta forumet.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Snälla sätt 18+ gräns på detta forumet.

Absolut inte! Men en sak Gurre, motivera varför du vill bygga ett eget moderkort! Har du en fin förklaring kanske de inte e troll...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

klart det är ett troll, sluta mata honom nu för guds skull -.-

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

hej! jag undrar hur bygger jag mitt eget moderkort och vart kan jag köpa i sverige bygga-ditt-eget-moderkort. ni vet som byggsats.
MVH Gurre

Är du från örebro?

Permalänk
Medlem

äh glöm era n00bs jag har hittat lösningen men tack för era svar MVH Gurre

Permalänk
Medlem

Sådana trolls det finns på Sweclockers. Bannas ska de göras.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

åh helvete sa jag att jag vill ha bara ett vanligt moderkort och inga experiment kort bara en bygg-din-egen-moderkort

Det som du söker efter existerar inte, finns inga sådanna kit

/Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man lära sig elektronik får man börja från grunden och inte starta dumma trådar som denna.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM