Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

hmm.. har en liten fråga.. Hur gör jag så att mittersta skärmen innehåller taskbaren med mina ikoner mm. och vänster och höger är extended ?? Lite jobbigt att titta åt vänster öppna upp firefox som kommer upp på den vänstra skärmen när jag vill ha allt centrerat förutom när jag spelar då..

En annan fråga är i vilken vinkel man bör ha vänstra och högra skärmen ?

Du högerklickar på skrivbordet och väljer "Skärmupplösning" sen klickar/markerar du på mittenskärmen och väljer "gör den här bildskärmen till primär bildskärm"

Angående vinkeln på skärmarna, så är det rätt personligt tror jag. Jag själv har väldigt stor vinkel på mina sidoskärmar. Du kan kolla i tråden Era multiskärmsriggar så ser du olika uppsättningar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om jag har fattat det rätt så har du redan en 24" skärm (?) Du behöver inte köpa den dyra från Dell som du länkade! Ska du köra Eyefinity så kopplar du 2st skärmar till DVI och den 3:e till en aktiv adapter (Det är väldigt viktigt att adaptern är aktiv)

Så här:
Skärm1_DVI----DVI
Skärm2_DVI----DVI
Skärm3_DVI-----DVI----adapter-----DisplayPort

Rekommenderar dig att läsa första sidan i denna tråden, så kommer många frågetecken att klarna!

Tack så hemskt mycket för din hjälp Hjälpte mig något enormt

Permalänk
Avstängd

En fråga, hade tänkt köpa två Eizo Foris FS2331 att ha på sidorna om min nuvarande Dell U2311 och undrar om det fungerar eller om det måste vara tre likadana skärmar till Nvidia surround?

Edit: Det fungerar utmärkt

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

Har en fråga.
Är det normalt att man får tearing när man ser på film med eyefinity?
Normalt har jag barafått det på sidoskärmarna men nu sen catalyst crashade pga ram tog slut så har jag bara det på mittenskärmen.

Lite småjobbigt måste jag säga att det är. Även vissa mindre spel som inte fixar eyefinity utan som visar samma bild på alla tre får detta problem.

Någon som har en ide på vad man kan göra?
Vill inte gärna tving någon form av vsync då alla spel hade blivit påverkade?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Söker mini-Displayport -> VGA adpapter.
de billigaste jag hittar ligger
tänker att nästa grafikkort jag köper tveksamt kommer ha stöd för VGA men DVI-D hänger nog kvar ett tag.

hittat några för ca 350:- men är ute efter billigare. Den på första sidan säljs inte längre.

tack på förhand

*edit* hittade denna: http://www.cableworld.se/displayport-kablar/mini-displayport/... köpt från cableworld tidigare och det funkar väll okej. hittar någon nåt bättre / vet nåt dåligt om den adaptern säg till

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

kan bekräfta att denna miniDP->VGA adapter fungerar för tre skärmar på mitt 6950@6970. inga problem, inte ens omstart. windows kände skärmen den startade fick bild (i rätt upplösning). jag ryckte sladden till skärmen och drog om den stoppa i igen och funkade perfekt igen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Hej!

Har ett 6950 som emellanåt driver 2st skärmar, som jag starkt funderar på ska bli 3.
De skärmarna (har ej hdmi/dp) kopplas till DVI portarna.

Om jag skaffar en 3e utan HDMI/DP, vilken adapter är bäst/prisvärdast?
DP-DVI: http://www.inet.se/produkt/5408938/adapter-displayport-till-d...
HDMI-DVI: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=HDMI-10

HDMI-DVI adaptern som jag länkade är ju betydligt billigare än den andra, men är ej säker på att det kommer fungera med den.
Någon som vet med säkerhet?

Edit: Skärmarna körs i 1920x1080, 60Hz. Kommer dock troligtvis gå ner i upplösning med en 3e skärm.

//Toast

Permalänk
Skrivet av Toastmeister:

Hej!

Har ett 6950 som emellanåt driver 2st skärmar, som jag starkt funderar på ska bli 3.
De skärmarna (har ej hdmi/dp) kopplas till DVI portarna.

Om jag skaffar en 3e utan HDMI/DP, vilken adapter är bäst/prisvärdast?
DP-DVI: http://www.inet.se/produkt/5408938/adapter-displayport-till-d...
HDMI-DVI: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=HDMI-10

HDMI-DVI adaptern som jag länkade är ju betydligt billigare än den andra, men är ej säker på att det kommer fungera med den.
Någon som vet med säkerhet?

Edit: Skärmarna körs i 1920x1080, 60Hz. Kommer dock troligtvis gå ner i upplösning med en 3e skärm.

//Toast

En HDMI-DVI adapter kommer INTE att funka då HDMI använder samma signal som DVI gör och som du kanske vet så går det endast att använda 2 st portar som använder den signalen (i ditt fall så använder du båda DVI portarna).

DP-DVI adaptern är helt rätt Om du får för dig att köpa någon annan DP-DVI adapter så tänk på att det måste vara en aktiv sådan precis som den du har länkat här

Glöm inte att kolla om det är MiniDP eller vanlig DP du har på ditt kort! Många av dagens kort använder sig utav MiniDP och den adaptern du har länkat är vanlig DP.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

En kompis upplevde problem med sin Eyefinity ganska nyligen.
När han växlar profil från Eyefinity över tre skärmar till extended så lägger sig den primära skärmen sig fel (dvs den med startbaren). Aktiverar han dock extended-profilen en gång till så lägger den sig rätt. Inget större problem i sig men hade varit kul att veta orsaken.

Har provat att lägga om skärmarna och Eyefinity-setupen flera gånger med olika skärmar som primär men hjälper inte.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Poison:

En kompis upplevde problem med sin Eyefinity ganska nyligen.
När han växlar profil från Eyefinity över tre skärmar till extended så lägger sig den primära skärmen sig fel (dvs den med startbaren). Aktiverar han dock extended-profilen en gång till så lägger den sig rätt. Inget större problem i sig men hade varit kul att veta orsaken.

Har provat att lägga om skärmarna och Eyefinity-setupen flera gånger med olika skärmar som primär men hjälper inte.

Jag har fått det någon gång med, var ett tag sedan nu dock. Aktivera två gånger rättar, som du säger, dock till det.

Troligen försvann det för mig med någon drivrutinsuppdatering och/eller när jag gjort om någon skärmprofil (oftast slutar någon fungera efter drivrutinsuppdatering så får göra om dessa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag har fått det någon gång med, var ett tag sedan nu dock. Aktivera två gånger rättar, som du säger, dock till det.

Troligen försvann det för mig med någon drivrutinsuppdatering och/eller när jag gjort om någon skärmprofil (oftast slutar någon fungera efter drivrutinsuppdatering så får göra om dessa).

Btw bilderna funkar inte på första posten längre så kan vara värt att göra nya eller bara kopiera dem jag har i min post tidigare -> HÄR

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Commander:

Btw bilderna funkar inte på första posten längre så kan vara värt att göra nya eller bara kopiera dem jag har i min post tidigare -> HÄR

Den länken leder inte till någon post du gjort...? Eller är jag blind?

Om någon har tid att skriva i ordning en uppdaterad instruktion så kan jag redigera in den, i annat fall så får jag göra det när jag har tid över?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Den länken leder inte till någon post du gjort...? Eller är jag blind?

Om någon har tid att skriva i ordning en uppdaterad instruktion så kan jag redigera in den, i annat fall så får jag göra det när jag har tid över?

Länken funkar för mig, har för mig det är någon bugg för dig eller något fel med forumet.....

menade iaf post #986. Har för mig den är fortfarande relevant även med hänsyn till när den skrevs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Commander:

Länken funkar för mig, har för mig det är någon bugg för dig eller något fel med forumet.....

menade iaf post #986. Har för mig den är fortfarande relevant även med hänsyn till när den skrevs.

Uppdaterat första posten, bra guide Commander.

Något mer vi borde göra? Korrekturläser texten lite hastigt och ser en del fel/formateringsförbättringar men ska egentligen laga mat så måste återkomma senare.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Snabb fråga till er bättre vetande, jag fick med en Mini Display Port to SL-DVI Active dongle med mitt graffekort, visst är det en sån jag behöver för eyefinity med tre skärmar?

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pixelpojken:

Snabb fråga till er bättre vetande, jag fick med en Mini Display Port to SL-DVI Active dongle med mitt graffekort, visst är det en sån jag behöver för eyefinity med tre skärmar?

De två andra skärmarna körs via DVI eller HDMI? Ska fungera finfint isåfall.

Permalänk
Skrivet av anders190:

De två andra skärmarna körs via DVI eller HDMI? Ska fungera finfint isåfall.

Jajjemen, lr, kommer köra 3 st i eyefinity och sedan teven separat. Har 1 HDMI, 1 DVI och 2 Mini Display-ports. Antar att den får DVIkontakten, men det borde väl inte spela någon roll. Tack för klargörningen

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pixelpojken:

Jajjemen, lr, kommer köra 3 st i eyefinity och sedan teven separat. Har 1 HDMI, 1 DVI och 2 Mini Display-ports. Antar att den får DVIkontakten, men det borde väl inte spela någon roll. Tack för klargörningen

Borde inte vara något problem såvida det inte skulle vara något problem med mDP-adaptern då. Jag förmodar att den följde med ditt kort och bör alltså fungera.

Så länge det bara är bild som ska skickas och inte även ljud så lär DVI fungera med. Kom bara ihåg att du behöver en till mDP-adapter för den fjärde skärmen men antar av ditt inlägg att du har koll på det redan.

Permalänk

Tjenare,

Sitter på en dator med Nvidia SLI och Surround. Har ett problem. Då den bootar så kör den på två skärmar(Duplicerade) och en skärm är svart, ingen signal. När dator har startat så kan man lätt gå in i Nvidia Control Panel och sätta upp Nvidia Surround så att alla tre funkar igen. Problemet är att datorn inte verkar komma ihåg konfigurationen, så nästa gång man startar om datorn så är det samma problem igen. Bara två skärmar igång och den tredje död. SLI fungerar ju självklart då man kan konfigurera surround.

Kort 1 - 2 skärmar
Kort 2 - 1 skärm

Någon som har hört liknande problem förut?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Någon som ha en ide om hur man kan få mittenskärmen att vara den primära?
Just nu när jag trycker win+p så finns bilden på skärmen längst till vänster i stället för den i mitten som jag vill ha.
Har testat flytta runt skärmskablarna men varje gång efter jag satt upp eyefinity så bli det bara vänster skärm som blir primär när jag går ur eyefinity.

Det gick innan jag bytter från mitt 6970 till 7970 :\
Har en del spel som inte alls tycker om när jag har eyefinity även om jag bara kör dom i 1920x1080.
Sanqtum och audiosurf är två exempel som jag fick lust att spela senast men som inte gick utan att vrida nacken sen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Funkar det inte att gå in under Skrivbordshanteraren och högerklicka den skärmen -> Gör till önskad eller liknande? Kommer inte ihåg, kanske kan fungera? Skärmen som har startfältet blir väl inte automatiskt primär ? Annars kan du ju prova att sätta startfältet på mittenskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeaAndersson:

Funkar det inte att gå in under Skrivbordshanteraren och högerklicka den skärmen -> Gör till önskad eller liknande? Kommer inte ihåg, kanske kan fungera? Skärmen som har startfältet blir väl inte automatiskt primär ? Annars kan du ju prova att sätta startfältet på mittenskärmen.

hmm
Skall testa flytta startfältet till mitten.
Har den just nu på kortsidan av den vänstra skärmen för att slippa ha den i vägen hela tiden XD
Men tycker det känns lustigt om det skall vara det som är problemet... Men har ju vart med om lustigare saker än så innan.
Tack för ideen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Testade flytta startfältet till mittenskärmen med det gjorde ingen som helst nytta :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Någon som ha en ide om hur man kan få mittenskärmen att vara den primära?
Just nu när jag trycker win+p så finns bilden på skärmen längst till vänster i stället för den i mitten som jag vill ha.
Har testat flytta runt skärmskablarna men varje gång efter jag satt upp eyefinity så bli det bara vänster skärm som blir primär när jag går ur eyefinity.

Det gick innan jag bytter från mitt 6970 till 7970 :\
Har en del spel som inte alls tycker om när jag har eyefinity även om jag bara kör dom i 1920x1080.
Sanqtum och audiosurf är två exempel som jag fick lust att spela senast men som inte gick utan att vrida nacken sen.

Du använder inte olika profiler för hur skärmarna ska köras? Själv har jag en för enbart mittenskärmen, en för mitt och höger. en för alla tre och sist en Eyefinity-profil. Sedan skiftar jag bara mellan dessa beroende på hur behovet ser ut för stunden. Sjukt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du använder inte olika profiler för hur skärmarna ska köras? Själv har jag en för enbart mittenskärmen, en för mitt och höger. en för alla tre och sist en Eyefinity-profil. Sedan skiftar jag bara mellan dessa beroende på hur behovet ser ut för stunden. Sjukt smidigt.

Förlåt min dumma fråga men var i CCC ställer man in profiler?
Eller är det i windows på något sätt.
Aldrig undersökt den möjligheten innan så jag känner mig lite vilsen ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Förlåt min dumma fråga men var i CCC ställer man in profiler?
Eller är det i windows på något sätt.
Aldrig undersökt den möjligheten innan så jag känner mig lite vilsen ^^;

Du gör det i Catalyst Control Center. Öppna CCC, ställ in skärmarna som du vill ha de, gå sedan in på presets näst längst upp i listan till vänster, klickar på Add Preset och sparar sedan önskad konfiguration där. När du är klar ställer du in nästa konfiguration och sparar den under ett nytt namn och så vidare. Du kan ställa in hur dessa aktiveras men gör du inget speciellt där så byter du genom att högerklicka på CCC-ikonen i aktiivtetsfältet och väljer Preset och sparad profil.

Så här ser det ut för mig med mina fyra profiler:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du gör det i Catalyst Control Center. Öppna CCC, ställ in skärmarna som du vill ha de, gå sedan in på presets näst längst upp i listan till vänster, klickar på Add Preset och sparar sedan önskad konfiguration där. När du är klar ställer du in nästa konfiguration och sparar den under ett nytt namn och så vidare. Du kan ställa in hur dessa aktiveras men gör du inget speciellt där så byter du genom att högerklicka på CCC-ikonen i aktiivtetsfältet och väljer Preset och sparad profil.

Så här ser det ut för mig med mina fyra profiler:
http://i.imgur.com/VEecc.png

Sweet.
Stort tack!
Skall börja fiffla med det så snart jag kommerhem från jobbet idag.
Helt otroligt att den delen har undgått mig o.0 måste vara hemmablind.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Min gamla setup anno 2005 med ett Matrox Parhelia:)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Moderator
Moderator

Halloj folket, kan någon med Eyefinity och 12.4 bekräfta en fråga åt en nytillkomling i denna tråden?

http://www.sweclockers.com/forum/131-multiskarm/1114709-behov...

Han har tre skärmar i porträtt men en av skärmarna är orienterad åt andra hållet (gissar pga skärmens kanter och av/på knappen eller dylikt) och han försöker få Eyefinity att fungera med just denna orienterng.

Jag har försökt men jag kör 11.12 (där är rotera valet grått och omöjligt att välja) med alla problem som varit för trifire users i hela 12.xx serien. Det kan vara annorlunda med 12.xx serien.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Kan man köra Nvidia surround när man har skärmar som har lägre upplösning på höjden en sin main skärm, och sedan få spelet att sträcka sig över alla tre skärmar?

t.ex.

LEFT..............MAIN............RIGHT
1280x1024.....1920x1200....1280x1024

eller funkar inte de alls?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W