Min Första LagomDYRA Laptop - Köpråd Uppskattas otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

Min Första LagomDYRA Laptop - Köpråd Uppskattas otroligt mycket.

Hejsan! (Ja, jag har läst igenom köprådstråden)
Jag är en 24 årig tjej som aldrig haft en bra dator så nu tänker jag investera 8.000:- i detta och behöver lite råd.

Inledning: Jag har gått runt i olika butiker på stan och alla killar säger olika saker.
Vissa rekommenderar enbart Asus, andra enbart Dell.

På forum har jag läst negativa saker mest om Dell, Acer, Toshiba. Mac förstår jag mig icke på så det får bli PC.

Jag har fått som första råd av JME data i Malmö att investera i denna Dell datorn: http://www.webhallen.com/hardvara/141142-dell_xps_l502x_i5-2410m-6gb-750gb-gt540_2gb-15.6_full_hd-win_7_hp

Alla youtube videos om denna Dell datorn ser bra ut, killarna är nöjda med dell datorn och säger att den är bättre än mac pro osv.

Detta är jag ute efter:

1: Den ska vara jävligt SNABB
2: Den ska ha FULL HD
3: I5 - I7 och uppått.
4: Den ska vara minst 16---17--18 tum, desto större skärm desto bättre för att redigera bilder.
5: Den ska ha jävlit bra grafik
6: Den ska ha mycket minne
7: Webcamera
8: Lång Batteritid
9: Bra Ljud
10: HÅLLA I FLERA ÅR

Jag kommer enbart använda laptopen hemma.
Min första budget låg på 5.000 men alla dator män i butikerna sa att jag aldrig får full hd för det priset.

MIN BUDGET MAXIMUM IDAG ÄR: 8.000 kronor.

Vad jag tänker använda laptopen till: ICKE SPELANDE.
Enbart PhotoShop, Sony Vegas video making, Youtube videos, TUNGA MEGASTORA HD FILMER, JÄTTE STORA SYSTEMKAMERA BILDER som ska redigeras.

Jag vill få ut så mycket kvalité jag bara kan för mina 8 tusen

Jag vill inte handla en laptop i idiotiska butiker som ON-OFF, SIBA - ELGIGANTEN - EXPERT osv osv osv

nackdelen med att handla på........... webhallen och INET.se är att man inte kan känna på tangenterna och se hur skärmen ser ut osv..men va fan ska man göra

Du som kan detta, vilken dator kan jag köpa nu i Januari 2012 som blir den bästa?

Jag vet att dom nya datorerna inte kommer till dator butikerna förens april, maj och det är sent.

Jag vill helst inte ha datorer från 2010 men nu har jag inget val för ingen ny laptop kommer säkert ut i Januari redan.

Jag uppskattar alla råd och jag längtar otroligt mycket efter att få köpa denna laptop så att jag kan sätta igång och skapa min konst.

Permalänk
Medlem

Det som krävs för en (som du säger) "jävligt snabb" laptop är en SSD.
Utan SSD så komemr den att kännas som en vanlig trött maskin.
Förrutom SSD så vill du ha Intel med 4 kärnor (tror att bara i7 har detta, rätta mig gärna om jag har fel).
Och 8gb minne.
"Thats it" som man säger.
Eftersom du gärna vill klämma på den innan köp så tycker jag att du ska bege dig till närmaste mediamarkt.

Spontant så tror jag det blir väldigt svårt att hitta en med dina krav för under 8000:-
Att du inte ska spela på den hjälper såklart till, men i7 (med vettiga specs) börjar på ungefär 8000:- fast då med 15" skärmar tyvärr.

Jag vet att du skriver att du absolut vill ha en ny dator som håller i många år.
Men ändå så tycker jag att du inte ska räkna bort begagnat.
En snabb blocketkoll gav http://www.blocket.se/goteborg/HP_Envy_17_2100EO_37745122.htm...
Som möter många av dina krav för 1000:- mindre än din budget, 1000:- som räcker till en 80GB SSD som gör en -enorm- prestandaknuff i en laptop.

Permalänk
Medlem

Tjena Tiger!
Tack för ditt svar.

Jag vågar inte handla dyra saker på blocket, eftersom folk oftast säljer dåliga, trasiga, saker med fel på, och jag som inte kan skit om datorer kan lätt bli lurad.
Jag är så rädd för att något ska gå fel sedan sitter man där med 8000 som är bortslösade.

Jag vet inte vad SSD är men okej, ska lägga det på minnet

Hade du hellre handlat en laptop från JME data än i en stor butik som Media market? för mig känns det som att dom ställena inte kan mycket om laptops..som dessa datorsnubbar i butikerna kan, experterna du vet som endast sysslar med spel och laptops och stationära och inte med hushålsartiklar och så vidarE?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll var man handlar sålänge man vet vad man vill ha.
Grundregeln är att inte ta råd från försäljare då dom kommer pracka på dig det som ger dom bäst marginaler eller som dom har överskott av i lagren.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Tjena Tiger!
Tack för ditt svar.

Jag vågar inte handla dyra saker på blocket, eftersom folk oftast säljer dåliga, trasiga, saker med fel på, och jag som inte kan skit om datorer kan lätt bli lurad.
Jag är så rädd för att något ska gå fel sedan sitter man där med 8000 som är bortslösade.

Jag vet inte vad SSD är men okej, ska lägga det på minnet

Hade du hellre handlat en laptop från JME data än i en stor butik som Media market? för mig känns det som att dom ställena inte kan mycket om laptops..som dessa datorsnubbar i butikerna kan, experterna du vet som endast sysslar med spel och laptops och stationära och inte med hushålsartiklar och så vidarE?

Hade nog inte heller köpt en dator på blocket.

SSD betyder Solid State Drive och är en typ av hårddisk som är extremt mycket snabbare än vanliga hårddiskar, vilket gör att datorn startar upp extremt mycket snabbare och de program som är installerade på hårddisken startar mycket snabbare. Det tekniska bakom är du nog inte intresserad utav men det är så den fungerar iallafall.

Som sagt, vet du vad du vill ha så är det skitsamma, ta därifrån det är billigast. Jag har själv varit säljare så jag vet att som ovan just beskrivit att fokus ligger på de datorer man tjänar mest på så det är dem som du kommer att bli rekommenderad. Bästa källan är från forum som dessa där ingen har ett intresse av att sälja datorer till dig.

Som en annan har skrivit är det också svårt att nå upp till de krav du har med endast 8.000:-. Bra laptops är väldigt dyra så antingen får du sänka kraven något eller spara ihop mer pengar. Du skulle som sagt behöva främst en Intel i7 processor och mycket RAM, typ 8GB. SSD är trevligt men inte livsviktigt för snabbheten i själva programmen.

Permalänk
Medlem

http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151... - Visserligen en 15,6" men du får inte en mer prisvärd. Är du seriös med redigeringen så fattar jag kravet på stor skärm och det får du lätt pengar över till om du satsar på den datorn jag hänvisade till.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

17" http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...

Dock står inget om batteritid, men Intel I7 + 17" går sällan hand i hand med bra batteritid

Skulle dock gissa på kanske 4 timmar? Men det är en vild gissning..

Min I7 + Geforce 460m gtx har ungefär 3,5 timmar

Detta var den näst billigaste 17" med I7 + full hd som fanns på prisjakt.. (Den billigaste var en Acer för 500kr mindre)

Alternativ 2:

Dell XPS 17 .. Går få för 8300kr med 1920x1080 om man konfigar den och anger rabattkod "RM$MBSRXV6KNTS" (10% rabatt över 8990:-)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Steg ett, om du är ute efter en seriös pluggdator för något som är kritiskt, så har du ett antal timmar framför dig med att lära dig om ditt verktyg då det handlar mer om ergonomi och vad som förbättrar ditt arbetsflöde än i7 och ramminne... Alltså, en gammal rutten laptop med någorlunda skärm och en wacomplatta kan vara ett bättre verktyg än en spliff ny burk som kan köra de nyaste spelen (i7 mfl)... Alltså är det vikigt att du specificerar vad du ska göra med datorn för att kunna få rätt råd.

Steg två, vilket då är det senare steget kommer förmodligen bli en kompromiss utan motstycke mot habegär, snålhet och rationalitet. Vinner snålheten blir det antingen ganska kasst, stationärt eller ännu hellre begagnat...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Hejsan! (Ja, jag har läst igenom köprådstråden)
Jag är en 24 årig tjej som aldrig haft en bra dator så nu tänker jag investera 8.000:- i detta och behöver lite råd.

Inledning: Jag har gått runt i olika butiker på stan och alla killar säger olika saker.
Vissa rekommenderar enbart Asus, andra enbart Dell.

På forum har jag läst negativa saker mest om Dell, Acer, Toshiba. Mac förstår jag mig icke på så det får bli PC.

Jag har fått som första råd av JME data i Malmö att investera i denna Dell datorn: http://www.webhallen.com/hardvara/141142-dell_xps_l502x_i5-2410m-6gb-750gb-gt540_2gb-15.6_full_hd-win_7_hp

Alla youtube videos om denna Dell datorn ser bra ut, killarna är nöjda med dell datorn och säger att den är bättre än mac pro osv.

Detta är jag ute efter:

1: Den ska vara jävligt SNABB
2: Den ska ha FULL HD
3: I5 - I7 och uppått.
4: Den ska vara minst 16---17--18 tum, desto större skärm desto bättre för att redigera bilder.
5: Den ska ha jävlit bra grafik
6: Den ska ha mycket minne
7: Webcamera
8: Lång Batteritid
9: Bra Ljud
10: HÅLLA I FLERA ÅR

Jag kommer enbart använda laptopen hemma.
Min första budget låg på 5.000 men alla dator män i butikerna sa att jag aldrig får full hd för det priset.

MIN BUDGET MAXIMUM IDAG ÄR: 8.000 kronor.

Vad jag tänker använda laptopen till: ICKE SPELANDE.
Enbart PhotoShop, Sony Vegas video making, Youtube videos, TUNGA MEGASTORA HD FILMER, JÄTTE STORA SYSTEMKAMERA BILDER som ska redigeras.

Jag vill få ut så mycket kvalité jag bara kan för mina 8 tusen

Jag vill inte handla en laptop i idiotiska butiker som ON-OFF, SIBA - ELGIGANTEN - EXPERT osv osv osv

nackdelen med att handla på........... webhallen och INET.se är att man inte kan känna på tangenterna och se hur skärmen ser ut osv..men va fan ska man göra

Du som kan detta, vilken dator kan jag köpa nu i Januari 2012 som blir den bästa?

Jag vet att dom nya datorerna inte kommer till dator butikerna förens april, maj och det är sent.

Jag vill helst inte ha datorer från 2010 men nu har jag inget val för ingen ny laptop kommer säkert ut i Januari redan.

Jag uppskattar alla råd och jag längtar otroligt mycket efter att få köpa denna laptop så att jag kan sätta igång och skapa min konst.

För budgeten är mitt spontana svar att bygga ett desktop system. För just detta användnings område hade jag normalt sett rekommenderat en Macbook pro men det ligger ju inte direkt inom budget. När det kommer till PC laptops är det bäst att kolla runt på så många ställe så möjligt då priset verkligen kan variera massor. Men mitt spontana svar kvarstår satsa på en stationär om den bara ska användas hemma och till detta ändamål du får så mycket mer för dina pengar. Annars kan jag inte annat än att hålla med Tiger i det han säger.

Dock kanske denna kan vara något, inte en i7 men kanske ändå kan vara något.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_k93sv-yz133v_18.4_intel_cor...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

För budgeten är mitt spontana svar att bygga ett desktop system. För just detta användnings område hade jag normalt sett rekommenderat en Macbook pro men det ligger ju inte direkt inom budget. När det kommer till PC laptops är det bäst att kolla runt på så många ställe så möjligt då priset verkligen kan variera massor. Men mitt spontana svar kvarstår satsa på en stationär om den bara ska användas hemma och till detta ändamål du får så mycket mer för dina pengar. Annars kan jag inte annat än att hålla med Tiger i det han säger.

Dock kanske denna kan vara något, inte en i7 men kanske ändå kan vara något.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_k93sv-yz133v_18.4_intel_cor...

Finns mycket mer prisvärda alternativ. Denna dator var dyrare än tidigare länkade men också sämre...

Något betydligt mer prisvärt (enligt mig) är dessa
1.Asus
2.Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben97:

Finns mycket mer prisvärda alternativ. Denna dator var dyrare än tidigare länkade men också sämre...

Något betydligt mer prisvärt (enligt mig) är dessa
1.Asus
2.Dator.

Dock har dessa två du länkar har hårddiskar på 5400rpm samt för små bildskärmar mot TS önskemål.
Men har aldrig påstått mig vara någon expert på laptops.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Hej,

Du skriver:

Skrivet av Humanflu:

Vad jag tänker använda laptopen till: ICKE SPELANDE.
Enbart PhotoShop, Sony Vegas video making, Youtube videos, TUNGA MEGASTORA HD FILMER, JÄTTE STORA SYSTEMKAMERA BILDER som ska redigeras.

Jag uppskattar alla råd och jag längtar otroligt mycket efter att få köpa denna laptop så att jag kan sätta igång och skapa min konst.

(Mycket text nedan men hoppas att åtminstone något är vettigt)

Du ska jobba med bilder, stora till storleken i MB och säkerligen också i upplösningen. Antar att du kommer att pyssla med PhotoShop och lägga filter, korrigera färger och vara allmänt konstnärlig.

Detta kommer att förbruka stora mängder RAM minne. Mitt råd till dig skulle vara att försöka hitta en dator som har minst 8 GB RAM.

Vidare så använder PhotoShop hårddisken mycket när minnet tar slut, så alla hårddiskar som är 5400(-5900) RPM (varv) kommer att göra din upplevelse långsam. De som har skrivit om att en SSD är det bästa sättet att göra datorn rappare har helt rätt. Och jag tror att det är särskilt viktigt för det du skriver att du ska använda datorn med.

Bubben97 länkade till "2.Datorn" som verkar vara en hyffsad kompromiss. Den har inte FULL HD men, som jag ser det, har andra fördelar.
Du får 8 GB RAM och en SSD hårddisk (som du visserligen själv behöver montera).

Disken som du monterar ut ur datorn kan du sätta i ett USB3 kabinett (som du köper separat för någon hundring) och använda som arkiv vilket räcker ett tag.
Visst du får montera minnet själv och lika så med SSDn (dvs skruva ut nuvarande hårddisk och ersätta med SSDn) men det är inte något som är särskilt svårt och så brukar det följa med instruktion för hur du gör.

Att koda video kan ju vara något som tar lång tid beroende på hur mycket (hur lång) video det är och vilken upplösning du jobbar i. Om det inte är så att du gör detta dagligen så tror jag att du kommer att stå ut med en i5 processor.

Till sist så kommer du i sitsen att du måste välja vad som inte går att välja bort / förändra i din budget och kravlista. Sedan att försöka hitta det bästa.

Två val som uppfyller dina krav förutom "lång batteritid" (dvs >4 timmar).

Asus K93SV-YZ133V från 7853:-
- Nackdel ingen SSD, dock två hårddiskplatser så du kan sätta i en SSD och ha kvar en HDD som lagringsdisk i framtiden. När du gör detta kommer du att uppleva det som om du fått en ny dator.
+ Fyra minnesplatser varav endast en används - lätt och billigt att utöka minnet upp till 16 GB RAM
+ 18.4" skärm i FULL HD

Acer Aspire 8950G-2671675Mn från 7995:-
+ i7 processor 4 kärnor
- Ingen SSD, endast 5400 HDD
+ 18.4" skärm i FULL HD
+- Oklart ifall alla minnesplatserna är använda, betyder att du kan behöva ta ut befintlig minneskapsel om du ska uppgradera

Jag antar att du har pysslat med de programmen som du nämner sedan tidigare. Vilken typ av dator har du jobbat på då? Hur tycke du att den prestandan var?
Detta kan ge oss en fingervisning för att försöka beskriva hur du kommer att uppleva någon av de datorer du funderar på jämfört med det du använt tidigare.

Jag skulle också vilja be dig fundera över om du inte vill ha en media korts läsare som krav i din nya dator. Då menar jag att den ska kunna läsa de minneskort som du kommer att använda i system kameran (så du slipper koppla upp kameran via USB mot datorn i det fall det går). De flesta datorerna har sådana läsare - det handlar väl endast om att kontrollera att det är rätt sorts läsare.

Det är en del jobb att välja rätt dator - det enda rådet jag kan ge är att inte ha för bråttom och sova på saken

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den är ju dyrare än angiven budget. Och går man upp i pris så finns det ju alternativ till den också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska använda datorn hemma - varför köpa en laptop? Du får garanterat bättre prestanda om du köper en vanlig stationär dator. För 8000 kr får du ingen laptop som klarar dina krav, och hur kul är det att sitta och redigera bilder på en 17"-skärm? Det tröttnar man snabbt på, kan jag lova.

Du kan få en 24"-skärm för runt 1500 kr, det skulle ge dig 6500 kr till resten av datorn, vilket räcker mer än väl till en bra burk för dina behov.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Om du bara ska använda datorn hemma - varför köpa en laptop? Du får garanterat bättre prestanda om du köper en vanlig stationär dator. För 8000 kr får du ingen laptop som klarar dina krav, och hur kul är det att sitta och redigera bilder på en 17"-skärm? Det tröttnar man snabbt på, kan jag lova.

Du kan få en 24"-skärm för runt 1500 kr, det skulle ge dig 6500 kr till resten av datorn, vilket räcker mer än väl till en bra burk för dina behov.

Hej!

Jo det är såhär att jag i flera år suttit med en hemsk, ful jävla stor stationär sak som låter som ett ryskt kärnkraftverk och som stänger av sig hur den vill, och som tar 10 min innan du kan komma in på din mail eller facebook, och att ladda upp bilder tar en evighet eller kolla på videos, alla hackar. här har du en bild på skiten, skratta inte för det är skämmigt redan som det är:

Anledningen till varför jag drömmer om en laptop är: Dom tar INGEN plats, man kan gömma dom när man har gäster, man kan sitta i soffan eller dra dom till köket när man lagar mat, man slipper sitta framför ett skrivbord och..........ha 20 SLADDAR RUNTOMKRING SOM TRASSLAR IHOP SIG, EN sladd till musen, en sladd till keyboarden, en sladd till webcameran, en sladd till högtalarna osv osv osv osv

Laptop är bekväma, om man har en bra sådan.

Ja tyvärr så lever inte laptops lika länge som stationära datorer.
Och du har rätt, för 8.000 får jag en dator utan dess like om man jämför med laptopsmarknaden, speciellt om man bygger den själv.

Men sedan sitter man där med en stor jävla burk och megastor screen som FÖRFULAR ens rum så otroligt, jag har sett att dom numera har små små svarta diskar som är lika stora som en hand, men jag tror inte att dom är för att redigera bilder osv, har ingen aning.

Killar, jag vill inte leva mitt liv såhär:

Permalänk
Medlem

TACK FÖR ALLA SVAR, NI ÄR GRYMMA! :-D

WeeMaan: Då kanske man bör vänta till Mars, April då affärerna brukar få in nya laptops så kan man vara säker på att ingen tvingar på en något lageröverskott, maybe.

Prophan: Tack för att du förklarade lätt så att jag förstod vad SSD innbär, det låter som en intressant sak, snabbheten är mycket viktig för mig eftersom jag i hela mitt liv haft otroligt långsamma datorer.
Min första budget var 5 tusen...men jag insåg att jag inte hade fått något bra för det, tyvärr har jag inte mer än 8 tusen eftersom jag inte jobbar eller har annan inkomst där man kan spara ihop mer.

Curemylife: Asus har man hört bra saker om. "15,6" kraftpaket med Intel Core i7-processor och 2GB grafikminne"
det låter inte helt dåligt det, tackar för länken. <3

MasteraCe: nice länkar, men god damn 3-4 timmar ENDAST? Battertid? Det brukar ta en till två timmar att endast redigera en bild, wow, dagens batteri håller inte länge dom.

fabbe72: Jag söker ingen pluggdator, jag studerar inte och jobbar inte. Ja det du skrev om ergonomi är intressant eftersom jag lär spendera många många timmar framför den.

Eltarion Min drömm är att komma bort från allt stationärt men det lutar åt att det kan bli verklighet när ni skriver att jag får trubbelt så mycket mer kvalité samt prestanda för pengarna.

Bubben97: Tack för dom två länkarna, det uppskattas.

Gustav-P: Mycket text är bra, sådant gillas. Gustav, jag klarar inte av att montera något själv, jag är rädd för sådant, jag kan ej skruva saker i en laptop eller sätta in saker, så då kanske man blir tvungen att köpa en statinär där SSD saken redan är inplanterad. Din "Acer Aspire 8950G-2671675Mn från 7995:-
+ i7 processor 4 kärnor
- Ingen SSD, endast 5400 HDD
+ 18.4" skärm i FULL HD
" låter bra den med.

Jag har aldrig sysslat med Sony Vegas, eller dom nyaste photoshop programen, men det är min drömm att göra det.
Jag har en av dom första photoshop basic free edition och jag kan inget om lager eller sådant utan bara redigerar lite hit och dit.
Jag kan inget som är avancerat.

Jag köpte en systemkamera för 7000 Canon 550D i början av året och jag har massor av filmer som jag vill klippa, redigera och för att göra det så måste man ha ett sony vegas tydligen eftersom den mest idiotiska saken: WINDOWS MOVIE MAKER är totalt värdelös och stänger av sig hela tiden.

Sedan ska dessa videos fraktas till youtube eller till min framtida hemsida som en kvinna ska bygga för en billig peng.

Ja, ditt råd angående att inte stressa med dator köpet kan jag hålla med om. men man vill så gärna ha den nu nu och nu, men det är en stor summa pengar för någon som aldrig vidrör sådana summor för eget bruk, så när man slänger 8 tusen på något vill man ha det bästa.

Men du har rätt, jag ska sova på saken och läsa och fråga och läsa och studera detta vidare, men på något sätt känns det som jag inte kommer att få en LAPTOP som är jävligt bra, utan jag kommer ruttna med en ful tjock svart statinär megastor burk.

Snacker: Tack för länken. Dock kan jag ej sträcka mig över 8 tusen då det är dom enda tusenlapparna jag äger.
Om jag inte tar något illegalt jobb.

Permalänk
Medlem

Det är bara att inse, 8000kr är inte så mycket pengar idag. Du kommer inte få en "jävligt bra" laptop för det priset. Inte stationär heller för den delen.
Sorry, men antingen får du nöja dig med en okej laptop som kvalar in på dom flesta men inte alla av dina krav, alternativt spara ihop några tusen till.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Hej! Med en budget på 8000 kommer man inte så jävla långt tyvärr, mitt bidrag till dig är;

http://www.inet.se/produkt/1970100/acer-aspire-7750g-ssd-i5

Där är en laptop med både SSD och en mekanisk hårddisk. Den har förvisso bara en I5 processor, men som sagt så får man inte så mycket mer för 8k. Den har en 17" skärm och en batteri tid på 3,5 h vilket låter helt ok, den har "bara" 4GB internminne men detta är både billigt och lätt att byta ut (Inet eller en annan internetbutik med fokus på datorer borde kunna göra detta för en liten peng) annars finns alltid youtube. (http://www.inet.se/produkt/5305434/corsair-4gb-ddr3-so-dimm-1...)
Om du inte har mer än 8000 kan du ju alltid försöka sälja din nuvarande dator, antingen i delar eller allt som allt, hårddisken om inte annat borde du kunna kränga.

//Niblie

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk

Den bärbara som bäst motsvara dina krav är Asus N73SV, som MasteraCe nämde i sitt svar.

Den har allt du har eferfrågar i förhållandet pris/prestanda+dina krav, men man kan inte få allt. Vad jag menar är att på N73SV, så slukar både processorn och skärmen mycket ström. Så någon riktigt lång batteritid får du inte.

Den borde klarar av en 2.5 tim långfilm och uppåt 4 timmar med vanlig användning vid skolarabete. Det man kan göra, är att köpa till ett extra batteri så småningom.

http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Hej!
[massa text]

Jaja, vad ska man säga? Synd att du förstärker den bild jag fått av de flesta tjejer som ska köpa datorer: det viktigaste är att den är snygg; datorn verkar ses som en heminredningspryl och inte som ett arbetsredskap. Bilderna du valt ut får mig att tro att du antingen är extremt korkad eller inte känner någon som äger en stationär dator.

Den bilden av dig förstärks ju ytterligare när du säger typ "men min dator är jättedålig, så därför vill jag inte ha en stationär." Det är precis lika korkat som att säga att eftersom jag har en gammal rostig SAAB som inte funkar så måste alla bilar vara dåliga, så jag köper en moped istället. Det är varken svårt eller särskilt dyrt att bygga ihop en tyst dator - och om du tror att din laptop kommer att vara TYST när du renderar HD-film, då får du tänka om. Fläkten kommer att låta som en jetmotor när den förtvivlat försöker hålla temperaturerna på rätt sida kokpunkten.

Med de kraven du har så skulle du kunna bygga ihop en mATX-burk som inte är så jättemycket större än en skokartong, lägga till en stilren svart skärm för 1300 kr (http://www.inet.se/produkt/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe) och du skulle inte behöva mer än tre (3) sladdar: en för att datorn skall få ström, en för att skärmen ska få ström och en för att koppla skärmen till datorn. Allt annat kan skötas trådlöst, om du så vill - tangentbord, mus, webbkamera, hörlurar. Går du upp några hundralappar i pris så kan du få en BenQ-skärm med inbyggda högtalare som är minst lika bra som i en laptop, då slipper du sladdar till dem också, eftersom ljudet går via DVI-kabeln.

Ska man arbeta med att redigera bilder och framför allt HD-film, då är 8 000 kr ALLDELES för lite att lägga på en laptop, framför allt eftersom det är CPU-krävande processer och man blir galen av att arbeta på liten skärm. Dessutom kan du glömma att den blir särskilt bärbar, eftersom batterierna kommer att ta slut väldigt fort, vilket betyder att du måste sitta nära ett vägguttag (elelr ha en lång skarvsladd) när du arbetar.

Visst, vill du slänga 8 000 i sjön för att få en snygg dator i rätt färg så varsågod, det är dina pengar. Det jag kan säga - som har redigerat en hel del bilder, pysslat med 3d-grafik och klippt film i After Effects - är att du kommer att ångra dig något så förbannat mycket efter en månad när du märker hur jobbigt det är att arbeta med sådant på en skärm som är mindre än 24", och med en långsam processor.

EDIT: Plockade ihop lite prylar hos Inet för att visa vilka summor du kan komma ner i. Här är en mATX för 6 300 kr (utan skärm) med 120GB SSD för att det skall gå snabbt att arbeta med bilder och filmer + en hårddisk på 1TB där du kan lagra sådant du inte arbetar med för tillfället. Valde en AMD-processor då de är billigare, och då jag misstänker att du inte skall överklocka datorn så är får du betala väldigt mycket mer för en väldigt liten hastighetsökning om du köper en Intelprocessor (för de arbetsområden du specificerat, alltså): http://www.inet.se/kundvagn/visa/1310694/2012-01-01

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

WeeMaan: Då kanske man bör vänta till Mars, April då affärerna brukar få in nya laptops så kan man vara säker på att ingen tvingar på en något lageröverskott, maybe.

Prophan: Tack för att du förklarade lätt så att jag förstod vad SSD innbär, det låter som en intressant sak, snabbheten är mycket viktig för mig eftersom jag i hela mitt liv haft otroligt långsamma datorer.
Min första budget var 5 tusen...men jag insåg att jag inte hade fått något bra för det, tyvärr har jag inte mer än 8 tusen eftersom jag inte jobbar eller har annan inkomst där man kan spara ihop mer.

Curemylife: Asus har man hört bra saker om. "15,6" kraftpaket med Intel Core i7-processor och 2GB grafikminne"
det låter inte helt dåligt det, tackar för länken. <3

MasteraCe: nice länkar, men god damn 3-4 timmar ENDAST? Battertid? Det brukar ta en till två timmar att endast redigera en bild, wow, dagens batteri håller inte länge dom.

fabbe72: Jag söker ingen pluggdator, jag studerar inte och jobbar inte. Ja det du skrev om ergonomi är intressant eftersom jag lär spendera många många timmar framför den.

Eltarion Min drömm är att komma bort från allt stationärt men det lutar åt att det kan bli verklighet när ni skriver att jag får trubbelt så mycket mer kvalité samt prestanda för pengarna.

Bubben97: Tack för dom två länkarna, det uppskattas.

Gustav-P: Mycket text är bra, sådant gillas. Gustav, jag klarar inte av att montera något själv, jag är rädd för sådant, jag kan ej skruva saker i en laptop eller sätta in saker, så då kanske man blir tvungen att köpa en statinär där SSD saken redan är inplanterad. Din "Acer Aspire 8950G-2671675Mn från 7995:-
+ i7 processor 4 kärnor
- Ingen SSD, endast 5400 HDD
+ 18.4" skärm i FULL HD
" låter bra den med.

Jag har aldrig sysslat med Sony Vegas, eller dom nyaste photoshop programen, men det är min drömm att göra det.
Jag har en av dom första photoshop basic free edition och jag kan inget om lager eller sådant utan bara redigerar lite hit och dit.
Jag kan inget som är avancerat.

Jag köpte en systemkamera för 7000 Canon 550D i början av året och jag har massor av filmer som jag vill klippa, redigera och för att göra det så måste man ha ett sony vegas tydligen eftersom den mest idiotiska saken: WINDOWS MOVIE MAKER är totalt värdelös och stänger av sig hela tiden.

Sedan ska dessa videos fraktas till youtube eller till min framtida hemsida som en kvinna ska bygga för en billig peng.

Ja, ditt råd angående att inte stressa med dator köpet kan jag hålla med om. men man vill så gärna ha den nu nu och nu, men det är en stor summa pengar för någon som aldrig vidrör sådana summor för eget bruk, så när man slänger 8 tusen på något vill man ha det bästa.

Men du har rätt, jag ska sova på saken och läsa och fråga och läsa och studera detta vidare, men på något sätt känns det som jag inte kommer att få en LAPTOP som är jävligt bra, utan jag kommer ruttna med en ful tjock svart statinär megastor burk.

Snacker: Tack för länken. Dock kan jag ej sträcka mig över 8 tusen då det är dom enda tusenlapparna jag äger.
Om jag inte tar något illegalt jobb.

Jag tycker absolut att du ska köra på en stationär dator! Som sagt får du betydligt mer prestanda och man kan faktiskt få det att se rätt snyggt ut! Säg till bara så fixar vi en bra dator åt dig med snyggt chassi (skalet alltså till datorn) och gratis frakt

Permalänk
Medlem

WeeMaan: Tack för ditt svar.

Niblie: Tack för länken, den ser intressant ut den datorn.

Ali3nPredator: "17,3-tums bärbar med Intel Core i7-processor och 8GB RAM" Ja, det låter inte dåligt, även om den är 500:- över the budget så låter den nog bäst.

IshethZenunim: Jag är alternativ TVÅ.
Tack.
Ja, kvinnor vill inte att en dator ska ta upp en hel arbetsyta, dom är stora och fula och tunga och tar jävligt mycket plats och man kan inte GÖMMA DOM när man ska pyssla med annat i ett rum.

Okej, resten av ditt svar var interssant. En svart låda, 3 sladdar, resten trådlöst, under budget, det låter jävligt intressant.
Du har nog rätt, att jag inte kommer kunna redigera bilder bekvämt på en laptop, Det verkara alltså inte lönt att investera en laptop, utan jag får nog TÄNKA OM och börja tänka på att köpa en stationär jävel.

Tack för kundvagnen, jag sparar den länken från Inet.

Prophan: Gratis frakt, det låter lockande, jobbar du med Inet butiken eller?
Man måste betalla en summa tex 500:- för att dom killarna från hemsidan ska plocka ihop den till en, monteringsavgift eller?

Okej som jag har förstått nu så duger inte laptops till bra HD filmer och tunga redigeringsjobb, okej

så säg mig: Om jag idag köper en stationär dator från Inet med skärm och tillbehör som mus och tangentbord för allt som allt: 8.000:- KOMMER DET INNEBÄRA ATT den har samma POWER OCH PRESTANDA SOM 3 LAPTOPS TILLSAMMANS?

När man köper stora tunga saker online som maskiner så är det ett helvete när något går isönder för man måste skicka tillbaka hela datorn osv.

Sedan hur längre brukar garantin vara? Kostar extra försäkringar mycket till stationära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

WeeMaan: Tack för ditt svar.

Niblie: Tack för länken, den ser intressant ut den datorn.

Ali3nPredator: "17,3-tums bärbar med Intel Core i7-processor och 8GB RAM" Ja, det låter inte dåligt, även om den är 500:- över the budget så låter den nog bäst.

IshethZenunim: Jag är alternativ TVÅ.
Tack.
Ja, kvinnor vill inte att en dator ska ta upp en hel arbetsyta, dom är stora och fula och tunga och tar jävligt mycket plats och man kan inte GÖMMA DOM när man ska pyssla med annat i ett rum.

Okej, resten av ditt svar var interssant. En svart låda, 3 sladdar, resten trådlöst, under budget, det låter jävligt intressant.
Du har nog rätt, att jag inte kommer kunna redigera bilder bekvämt på en laptop, Det verkara alltså inte lönt att investera en laptop, utan jag får nog TÄNKA OM och börja tänka på att köpa en stationär jävel.

Tack för kundvagnen, jag sparar den länken från Inet.

Prophan: Gratis frakt, det låter lockande, jobbar du med Inet butiken eller?
Man måste betalla en summa tex 500:- för att dom killarna från hemsidan ska plocka ihop den till en, monteringsavgift eller?

Okej som jag har förstått nu så duger inte laptops till bra HD filmer och tunga redigeringsjobb, okej

så säg mig: Om jag idag köper en stationär dator från Inet med skärm och tillbehör som mus och tangentbord för allt som allt: 8.000:- KOMMER DET INNEBÄRA ATT den har samma POWER OCH PRESTANDA SOM 3 LAPTOPS TILLSAMMANS?

När man köper stora tunga saker online som maskiner så är det ett helvete när något går isönder för man måste skicka tillbaka hela datorn osv.

Sedan hur längre brukar garantin vara? Kostar extra försäkringar mycket till stationära?

Ett generellt tips för att få fler svar är att citera de meddelanden du svarar på, för då hittar man tillbaks lättare
Du hittar knappen i högra nedre hörnet på varje inlägg. "Citera flera" om du vill svara på flera.

Jag jobbar inte på Inet men alla på SweClockers får fri frakt.

Det är väldigt svårt att få till en helt komplett stationär dator med skärm och alla tillbehöver samt Windows 7 och montering med dina krav i åtanke. Jag har försökt göra en så billig dator som möjligt åt dig på Inet men jag börjar märka att det är extremt svårt utan att dra ner på prestandan alltför mycket.

HD filmer kommer vilken ny dator som helst klara av, alltså att titta på om det var det du menade.
"Tunga redigeringsjobb" - kan du definiera detta lite närmre?

Men 8000:- i budget får du vara på beredd på att dra ner mycket på prestandan och inte ha för höga krav på att den kommer klara alltför tunga jobb.
Jag menar, du får tyvärr inte råd med en superbra skärm heller vilket skulle vara trevligt när man jobbar med filmredigering.

Ett stort problem just nu med datorbygge är de höga hårddiskpriserna pga översvämningarna. 2TB kostar 1390:- som billigast på Inet.
Såg dock att JME Data har en rea just nu på 1TB diskar för 979:- (http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2535205#utm_source=...)

Lösningen:

Det här är enda sättet, tror jag, för att du ska få en riktigt snabb dator:
Bygga ihop den själv alternativt låta någon bekant bygga ihop den - du sparar in 795:-
Är du student alternativt känner en student sparar du 992:- på att inte behöva köpa Windows 7 (64-bit versionen), utan kan få det gratis från Microsoft.

Gör du på detta sättet och köper hårddisken på JME Data så blir allt totalt 8021:- med datorpaketet nedanför.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1312807/humanflu

Chassit är enligt mig sjukt snyggt. Skärmen är en e-IPS vilket ger riktigt bra bild och kör 1920x1080. Du får en i7-processor som är perfekt för redigeringsjobb. 8GB 1333MHz minne vilket räcker bra. Inget grafikkort - du kör på det interna som processorn har. Billigt och funktionellt tangentbord med tillhörande mus.

Jag vågar påstå att det är omöjligt att få till en billigare dator med ungefär samma prestanda. Köper du det här paketet samt fixar montering och Windows 7 på föreslagna sätt så får du en dator som kommer att toppa dina krav du hade. Har lagt ner nästan 1 timme på paketet så håll till godo

Inet ger 1 års garanti som alla andra elektronikaffärer i Sverige. Däremot ger tillverkarna ibland upp mot 3 års garanti eller t.o.m livstidsgaranti på t.ex ram-minnen. Försäkring har du genom hemförsäkringen, se bara till att du har allrisk-tillägget (drulle).

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande tänker laptop så kanske den här faktiskt fungera

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=PSAY3E-06500YN5&r=sb

Och med en extern stor skärm och tangetbord/mus så är du under 8000:-....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbe72:

Om du fortfarande tänker laptop så kanske den här faktiskt fungera

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=PSAY3E-06500YN5&r=sb

Och med en extern stor skärm och tangetbord/mus så är du under 8000:-....

Det ska vara en jäkligt billig skärm och billigt tangentbord om de tillsammans ska kosta 1 000 kr...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av fabbe72:

Om du fortfarande tänker laptop så kanske den här faktiskt fungera

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=PSAY3E-06500YN5&r=sb

Och med en extern stor skärm och tangetbord/mus så är du under 8000:-....

Hon vill ha en bärbar med full HD och säkert med en hög upplösning som 1920x1080.

Det är självklart att du kan spela bra HD filmer och köra tunga redigeringsjobb med en bärbar. Den Asus jag länkade till klarar det utan problem.

Visst du får mer prestanda med en stationär dator, men var du inte ute efter en mobil dator? Det enda som jag har inkopplat när jag är hemma är en mus, skrivare och strömkabel.

Just nu byggs 4G nätet ut över stora delar av Sverige. 4G är fjärde generationens mobilkommunikation, som främst är avsedd för ultrabredbandig internetaccess. Just nu är högsta teoretiska hastigheten 80 Mbit/s och du får då ut minst 40-50 Gbit/s. Så småningom, så kommer man att utöka hastigheten till 100 Gbit/s uppströms och 50 Gbit/s nedströms.

Dom flesta 4G modem är kompatibla med både 3G och 2G, där det inte finns utbyggt 4G-nät. 4G kallas även för LTE=Long term evolution. Jag kör på Telenor 4G som kostar 249 kr i mån.

"Citat från Telenors hemsida"

Mobilt Bredband 32 Fri surf

•Just nu får du full 4G-hastighet i upp till 80 Mbit/s under hela bindningstiden! (24 mån)

•Fri surf inom Sverige.

•När bindningstiden tagit slut surfar du i upp till 32 Mbit/s.

•Med denna hastighet kan du strömma film i HD-kvaltet, spela spel online, ta del av videokonferenser och självklart få en rikigt snabb surfupplevelse. "slutcitat"

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Jag håller med Ali3nPredator

Du kommer bli nöjd med Asus N73SV sett till prestandan, batteritiden är väl hyfsad men å andra sidan har du ingen batteritid alls med stationär..

Jag har själv köpt en mini-atx dator som inte ska ta någon plats..(Det var även en mindre modell än den som länkades tidigare) men det tar mer plats än man tror.. blir ändå en jäkla kabelhärva + burk man ska gömma nånstans..

Sen det försöket så kör jag laptop.. kostar lite mer men är så värt det Så enkelt att ta med sig om man vill sitta i ett annat rum eller ta med sig när man reser Lägga sig i soffan med en IKEA- laptopkudde och slösurfa lite .. grymt skönt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Hon vill ha en bärbar med full HD och säkert med en hög upplösning som 1920x1080.

Det är självklart att du kan spela bra HD filmer och köra tunga redigeringsjobb med en bärbar. Den Asus jag länkade till klarar det utan problem.

Visst du får mer prestanda med en stationär dator, men var du inte ute efter en mobil dator? Det enda som jag har inkopplat när jag är hemma är en mus, skrivare och strömkabel.

Just nu byggs 4G nätet ut över stora delar av Sverige. 4G är fjärde generationens mobilkommunikation, som främst är avsedd för ultrabredbandig internetaccess. Just nu är högsta teoretiska hastigheten 80 Mbit/s och du får då ut minst 40-50 Gbit/s. Så småningom, så kommer man att utöka hastigheten till 100 Gbit/s uppströms och 50 Gbit/s nedströms.

Dom flesta 4G modem är kompatibla med både 3G och 2G, där det inte finns utbyggt 4G-nät. 4G kallas även för LTE=Long term evolution. Jag kör på Telenor 4G som kostar 249 kr i mån.

"Citat från Telenors hemsida"

Mobilt Bredband 32 Fri surf

•Just nu får du full 4G-hastighet i upp till 80 Mbit/s under hela bindningstiden! (24 mån)

•Fri surf inom Sverige.

•När bindningstiden tagit slut surfar du i upp till 32 Mbit/s.

•Med denna hastighet kan du strömma film i HD-kvaltet, spela spel online, ta del av videokonferenser och självklart få en rikigt snabb surfupplevelse. "slutcitat"

/AP

Varför en laptop när hon endast ska använda den hemma? Det är bara dumt. Kör hon på mitt paket får hon en extremt bra dator och mycket bättre skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Prophan:

Varför en laptop när hon endast ska använda den hemma? Det är bara dumt. Kör hon på mitt paket får hon en extremt bra dator och mycket bättre skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart så får hon en mkt bättre dator med ditt paket. Men behöver hon all den prestandan, nej det behöver hon inte.

Hon har en större frihet att sitta vid köksbordet, i vardagsrummet eller ha den i sängen och om hon behöver ta med sig den i framtiden, så är en bärbar att föredra.

Det är upp til TS, att bestämma vilket alternativ som passar henne bäst och utifrån hennes behov. Jag vill bara säga att det finns 2 st alternativ för henne.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel