Undervolta/underklocka grafikkort?

Permalänk
Medlem

Undervolta/underklocka grafikkort?

Någon som har erfarenhet av att underklocka och undervolta grafikkort? Funderar på att skaffa ett ur 7900-serien och underklocka lite. Har haft fin framgång med att få mitt 4850 tyst men tror inte jag undervoltade då, har inte underklockat heller.
Men någon som vet om man kan spara mycket ström på att undervolta? Det känns som att man kan få ner det åtminstone 20-30% i värmeutveckling med försumbar prestandaskillnad.

Permalänk

varför inte vattenkyla istället ? så har du kvar prestandan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av imperatormedia:

varför inte vattenkyla istället ? så har du kvar prestandan..

Dels är GPU-block väldigt dyra och dels börjar man bli gubbe och se fördelarna med tysta mATX-system med god prestanda, det är nog så lurigt att få ihop det till bra pris. Har en trippelradiator och pump som skräpar men det blir för stort och klumpigt om man ska få in det i chassiet.

Just nu siktar jag istället på mATX-chassi, undervoltad IB 3770K, en ensam SSD, ingen DVD-enhet och så ett Radeon 7950 upplåst till 7970 och sedan undervoltat och eventuellt underklockat. Får se om det senare är en möjlighet när det släppts på riktigt sedan. Då har jag nog ett enkelt smidigt litet lagom tyst system. Diskar får hamna i en filserver i hobbyrummet sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dels är GPU-block väldigt dyra och dels börjar man bli gubbe och se fördelarna med tysta mATX-system med god prestanda, det är nog så lurigt att få ihop det till bra pris. Har en trippelradiator och pump som skräpar men det blir för stort och klumpigt om man ska få in det i chassiet.

Just nu siktar jag istället på mATX-chassi, undervoltad IB 3770K, en ensam SSD, ingen DVD-enhet och så ett Radeon 7950 upplåst till 7970 och sedan undervoltat och eventuellt underklockat. Får se om det senare är en möjlighet när det släppts på riktigt sedan. Då har jag nog ett enkelt smidigt litet lagom tyst system. Diskar får hamna i en filserver i hobbyrummet sedan.

Låter väl bra och det går säkert att undevolta och få det tystare och svalare.
Dock så är det ju värkligen inte säkert att det kommer gå att låsa upp 7950 nu, speciellt inte om du tänkt undervolta ordentligt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Låter väl bra och det går säkert att undevolta och få det tystare och svalare.
Dock så är det ju värkligen inte säkert att det kommer gå att låsa upp 7950 nu, speciellt inte om du tänkt undervolta ordentligt med.

Som sagt så är det något som vi får se när det släpps sedan. Beroende på möjligheter, prestanda och värmeutveckling så kommer det stå mellan 7870, 7950 och 7970 när de släpps. Jag tror inte att nVidia hinner komma med något i tid som dessutom är tillräckligt svalt för att jag ens ska räkna in dem i planerna för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dels är GPU-block väldigt dyra och dels börjar man bli gubbe och se fördelarna med tysta mATX-system med god prestanda, det är nog så lurigt att få ihop det till bra pris. Har en trippelradiator och pump som skräpar men det blir för stort och klumpigt om man ska få in det i chassiet.

Just nu siktar jag istället på mATX-chassi, undervoltad IB 3770K, en ensam SSD, ingen DVD-enhet och så ett Radeon 7950 upplåst till 7970 och sedan undervoltat och eventuellt underklockat. Får se om det senare är en möjlighet när det släppts på riktigt sedan. Då har jag nog ett enkelt smidigt litet lagom tyst system. Diskar får hamna i en filserver i hobbyrummet sedan.

Jag hade tidigare en Dell XPS M1330 med ett Nvidia 8400 GS som brann upp. Riktigt tråkigt, eftersom datorn såg grymt bra ut. Funderade också på något liknande, att man skulle kunna underklocka kortet genom typ Riva Tuner eller så, för att få ner värmen lite?

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag