win 7 och server 2003 r2 ??? ansluta nätverksenhet

Permalänk
Medlem

win 7 och server 2003 r2 ??? ansluta nätverksenhet

Hej!
Har en server med win 2003 r2 enterprise som jag gjort ett eget användarkonto just för de som ansluter till nätverksenheter.
När jag ska lägga till en nätverksenhet på min win7 dator frågar den efter lösenord och användarnamn och där skriver jag precis samma som jag ställde in på servern men då kommer det lik förbannat upp att användarnamn och lösenord är felaktigt. Hur tusan kan det vara det?????

Läst om fler som haft liknande problem men ingen verkar ha löst det. Min popcorn hour ansluter till servern utan problem med samma användarkonto som min win7 dator ska ansluta med så problemet ligger ju uppenbarligen i min dator men vad är fel?

Båda ligger på samma när, samma arbetsgrupp osv.

Edit: Kan se mapp innehållet på popcorn boxen men så fort jag ska spela upp går det inte.....

Permalänk
Medlem

Prova skriv dator(server)namn\anvnamn när du ansluter i Windows.
För att utesluta felkällor så öppna kör([win]+[r]) och skriv \\servernamn. Kolla om du kommer åt filerna den vägen först.
På share-nivå kan alla ha full-contol och på ntfs-nivå(security fliken) så sätter du de egentliga rättigheterna. Öppna avancerat och kolla så din användare är där och har read,write på "this folder, subfolder and files"

Permalänk
Medlem

testade att skriva \\servernamn och sen fyllde i inloggningsuppgifterna men sen kom det upp en ruta som sa "\\192.168.0.114\hej är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp Det angivna användarnamnet är ogiltigt.

Normalt så är man med i gruppen user som har read behörighet vilket ska räcka tycker jag. ska kolla vidare ikväll sen och testa att lägga till användare som du sa så återkommer jag. Men visst är det märkligt om popcorn boxen kommer åt servern med samma användarkonto som är tänkt till min win 7 dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vildsvin:

testade att skriva \\servernamn och sen fyllde i inloggningsuppgifterna men sen kom det upp en ruta som sa "\\192.168.0.114\hej är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp Det angivna användarnamnet är ogiltigt.

Normalt så är man med i gruppen user som har read behörighet vilket ska räcka tycker jag. ska kolla vidare ikväll sen och testa att lägga till användare som du sa så återkommer jag. Men visst är det märkligt om popcorn boxen kommer åt servern med samma användarkonto som är tänkt till min win 7 dator?

Har du en mapp utdelad som heter "hej"? Du ska inte bli skickad mot en mapp när du vill se vad servern delar.

Lite mysko är det. Men Windows 7 hanterar det där med domäner lite annorlunda ibland än Windows xp och andra enheter. Vid remote desktop till domänansluten dator måste domän\användare inkluderas annars söker den efter lokala användare. Det kan ha med det att göra.

Permalänk
Medlem

Skriver jag \\servernamn\user1 så verkar det fungera så långt att den hittar servern men jag har inte tillåtelse att ansluta med mitt konto.

Kollat runt lite i Local Security Options och hitta bland annat Network Security LAN Manager authentication level sen massa olika inställningar för det enligt följande värde som jag kopiera från http://support.microsoft.com/kb/823659/sv. [Extern länk]

0 Skicka LM & NTLM-svar På klienter används LM- och NTLM-autentisering och aldrig NTLMv2-sessionssäkerhet; på domänkontrollanter accepteras LM-, NTLM- och NTLMv2-autentisering.
1 Skicka LM & NTLM - använd NTLMv2-sessionssäkerhet om sådan förhandlats På klienter används LM- och NTLM-autentisering, samt NTLMv2-sessionssäkerhet om servern stöder det; på domänkontrollanter accepteras LM-, NTLM- och NTLMv2-autentisering.
2 Skicka endast NTLM-svar På klienter används endast NTLM-autentisering, samt NTLMv2-sessionssäkerhet om servern stöder det; på domänkontrollanter accepteras LM-, NTLM- och NTLMv2-autentisering.
3 Skicka endast NTLMv2-svar På klienter används endast NTLMv2-autentisering, samt NTLMv2-sessionssäkerhet om servern stöder det; på domänkontrollanter accepteras LM-, NTLM- och NTLMv2-autentisering.
4 Skicka endast NTLMv2-svar/neka LM På klienter används endast NTLMv2-autentisering, samt NTLMv2-sessionssäkerhet om servern stöder det. Domänkontrollanter nekar LM och accepterar endast NTLM- och NTLMv2-autentisering.)
5 Skicka endast NTLMv2-svar/neka LM & NTLM På klienter används endast NTLMv2-autentisering, samt NTLMv2-sessionssäkerhet om servern stöder det; på domänkontrollanter nekas LM och NTLM, och endast NTLMv2-autentisering accepteras.

Detta säger mig ingenting. Skummat lite på den sidan men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Permalänk
Medlem

Spontant kan jag säga att du har följande möjliga fel:
- klienten är inte med i serverns domän. Det räcker alltså inte med att de ligger i samma arbetsgrupp. Om den inte är med i domänen kommer servern att protestera eftersom användaren på servern inte är samma användare som på klienten. Local user och domain user är två olika begrepp.
- tiden är för olika på datorerna. Om det är för stor tidsskillnad kommer inloggningen inte att fungera. Tror det måste ligga inom ett spann på tre minuter.

Det framgår inte om du har anmält in klienten i domänen men eftersom du pratar om arbetsgrupper so verkar det inte så. Testa att göra det först så borde det funka bättre, förutsatt att du satt rättigheterna korrekt på mappen.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Samma tid nu och då kunde jag ansluta Dock uppstog nästa problem, den tappar enheten ibland, skulle strema ett saple och se hur det funka sen hängde sig allt och en ruta med följande text dök upp:

Ett fel uppstod vid återanslutning av Y: till \\ip\hej
Microsoft windows network: Det lokala enhetsnamnet används redan. Anslutningen har inte återställts.

Vad menas med det?

Edit: Den tappar anslutningen helt plötsligt med servern, blir lack på det. Kör kabel så inget trådlöst skit, bara själva nätverksenheterna och den biten som bråkar. FTP mellan datorerna går kalas

Edit 2: jag hatar windows. Kört server 2003 enterprise innan vilket var underbart sen nu funka inte den installations skivan och då tog jag server 2003 r2 enterprise sen börja dessa fenomen.
Samma sak om jag klickar på en mapp med ex musik så går det as segt sen svarar inte programmet på ett tag sen hoppar det igång igen