Hur många fläktar kan jag ha egentligen ??

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar kan jag ha egentligen ??

Hallå jag beställde nyss 5st Scythe Gentle typhoon 1850 rpm och 1st scythe kaze master pro 5.25 fan controller från inet.

Det jag undrar är :

Jag har Antec 1200 Chassi och undrar hur många fläktar kan jag ha för att " maxa " mitt chassi om jag byter ut alla fläktar som finns i samt där det är lediga slots, jag är hyffsat noob och kommer få hjälp med installationen så jag skulle behöva veta hur många mer jag kan ha, jag köpte för få fläktar tror jag

Sist men inte minst är det någon som vet hur många CFM och dB som dom 3st Antec 1200 Stock Front Fans har kommer dom förstöra ljudnivå / samt ge asdålig kylning motför om jag inte maxar lådan med Gentle typhoons ?

/Tack på förhand hoppas på svar!

/Jögge

Permalänk
Medlem

Men öppna datorn och kolla?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=Njkz

- 1 top 200 mm Big Boy 200™ blue LED fan
- 2 rear 120 mm TriCool™ blue LED fan
- 3 front 120 mm blue LED fan
- 1 (optional) side 120 mm fan to cool graphics cards
- 1 (optional) middle 120 mm fan to cool CPU or graphics card

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Jag får det till att du kan ha 8 fläktar,
Kylsystem Bakre : 120 mm fläkt x 2 / TriCool-blå lysdiod
Ovansidan : 200 mm fläkt x 1 / blå lysdiod
Front : 120 mm fläkt x 3 / blå lysdiod
Sida : 120 mm fläktmontering x 1
Intern : 120 mm fläktmontering x 1
Taget från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631842
Tillsist, vad har du beställt för storlekar på fläktarna? Du verkade ju inte jätte haj på det hela

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Men öppna datorn och kolla?

Nuff said! xD

Permalänk
Medlem

haha är väl bara att kika in i burken

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om jag var du hade jag satt de fläktar du nu köpt 3 st fram, och 2st bak i chassit. Jag hade tagit bort alla Antec fläktar förutom 200mm fläkten i taket. Det borde fungera utmärkt med kylning / ljudnivå när du använder fläktkontrollen.

Skrivet av Kungfloppen:

Jag får det till att du kan ha 8 fläktar,
Kylsystem Bakre : 120 mm fläkt x 2 / TriCool-blå lysdiod
Ovansidan : 200 mm fläkt x 1 / blå lysdiod
Front : 120 mm fläkt x 3 / blå lysdiod
Sida : 120 mm fläktmontering x 1
Intern : 120 mm fläktmontering x 1
Taget från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631842
Tillsist, vad har du beställt för storlekar på fläktarna? Du verkade ju inte jätte haj på det hela

Han skrev "jag beställde nyss 5st Scythe Gentle typhoon 1850 rpm", så han har köpt 5st 120mm fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungfloppen:

Jag får det till att du kan ha 8 fläktar,
Kylsystem Bakre : 120 mm fläkt x 2 / TriCool-blå lysdiod
Ovansidan : 200 mm fläkt x 1 / blå lysdiod
Front : 120 mm fläkt x 3 / blå lysdiod
Sida : 120 mm fläktmontering x 1
Intern : 120 mm fläktmontering x 1
Taget från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631842
Tillsist, vad har du beställt för storlekar på fläktarna? Du verkade ju inte jätte haj på det hela

Det går väl bara köpa 120 mm på Typhoon på 1850 rpm ? enda jag hitta på prisjakt iaf så köpte det

Permalänk
Medlem

Notera att om du har en stor cpu kylare som etc. Noctua Dh-14 (Som jag) så kan du inte sätta en fläkt på sidopanelen, kylflänsarna tar emot :(!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om jag var du hade jag satt de fläktar du nu köpt 3 st fram, och 2st bak i chassit. Jag hade tagit bort alla Antec fläktar förutom 200mm fläkten i taket. Det borde fungera utmärkt med kylning / ljudnivå när du använder fläktkontrollen.

Han skrev "jag beställde nyss 5st Scythe Gentle typhoon 1850 rpm", så han har köpt 5st 120mm fläktar.

Jag har även Corsair H50 som brorsan fixade med Push n Pull som har PnP med medföljande skit fläktar just nu så hur många borde jag ha då ?

Ska jag beställa 2 eller 3 till o kasta dom andra fläktarna ? eller andra fläktar

2st PnP 3 fram 2 bak 7st Scythe Gentle typhoon 1850 rpm tycker du jag borde köpa 2 till då eller 4st till för att maxa om jag har PnP på h50 så borde väl 9st typhoon vara max då enligt vad ni skrivit eller är jag ute o cyklar ?

( Ps ja kylning behövs i7 920 på 4.4 ghz 1.26 vcore och 5850s klockade ej jag som gjort det dock )

Permalänk
Medlem

Sedan får man med en hållare till yttligare en 120 mm fläkt som man kan sätta fast på insidan av en "bracket". Jag har min mot grafikkortet (y) och då gör jag med ett gtx 580 så man blir tvingad till att lirka in grafikkortet in/ ut när man ska ta bort det.

Har du en polare med ett antec 1200, så kan du även försöka tiga åt dig deras extra hållare, det gjorde jag haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Det går väl bara köpa 120 mm på Typhoon på 1850 rpm ? enda jag hitta på prisjakt iaf så köpte det

Nae, finns 1200 osv..

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Jag har även Corsair H50 som brorsan fixade med Push n Pull som har PnP med medföljande skit fläktar just nu så hur många borde jag ha då ?

Ska jag beställa 2 eller 3 till o kasta dom andra fläktarna ? eller andra fläktar

2st PnP 3 fram 2 bak 7st Scythe Gentle typhoon 1850 rpm tycker du jag borde köpa 2 till då eller 4st till för att maxa om jag har PnP på h50 så borde väl 9st typhoon vara max då enligt vad ni skrivit eller är jag ute o cyklar ?

( Ps ja kylning behövs i7 920 på 4.4 ghz 1.26 vcore och 5850s klockade ej jag som gjort det dock )

Med tanke på det du nu sagt så hade möljigtvis totalt 6st fläktar fungerat bra. 3st fram, 1st bak och sedan 2st fläktar till H50 kylaren som du sätter i en 120mm plats bak i chassit.

Dock borde 5st fläktar räcka och bli över om du inte vill beställa fler. Då sätter du bara 2st fram.

Permalänk
Medlem

Från vad jag har läst så är Scythe Gentle typhoon en av dom bästa fläktarna att använda vid en radiator/kylfläns då de har ett stark lufttryck. Dock så är dom inte lika så bra vid användning av vanligt insug etc.

Om det stämmer att det är antec triCool fläktar som sitter i så är det dom här spec. som gäller (http://www.antec.com/pdf/flyers/TriCool.pdf):
120 x 120 x 25.4 mm
DC: 12V
RPM: 1200 / 1600 /2000
CFM: 39/ 56 / 79
dBA: 25 / 28 / 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sluggard:

Från vad jag har läst så är Scythe Gentle typhoon en av dom bästa fläktarna att använda vid en radiator/kylfläns då de har ett stark lufttryck. Dock så är dom inte lika så bra vid användning av vanligt insug etc.

Om det stämmer att det är antec triCool fläktar som sitter i så är det dom här spec. som gäller (http://www.antec.com/pdf/flyers/TriCool.pdf):
120 x 120 x 25.4 mm
DC: 12V
RPM: 1200 / 1600 /2000
CFM: 39/ 56 / 79
dBA: 25 / 28 / 30

Ok så då är väl Gentle typhoon 1850 rpm bedrövlig motför vad jag redan har i Front fläktarna då eller ?
Då det står att dom bara är 57 CFM och du säger att mina front fläktar är redan 79 CFM nu ?

Men låter inte alla antecs medföljande fläktar förjävligt motför Gentle typhoon, jag är inte så superkänslig men skulle inte skada o sänka lite ljudnivå samt om jag inte har samma fläkt överallt blir inte 1 fläkt boven i dramat då och låter mycket mer så 1 fläkt förstör ljudet för alla andra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Med tanke på det du nu sagt så hade möljigtvis totalt 6st fläktar fungerat bra. 3st fram, 1st bak och sedan 2st fläktar till H50 kylaren som du sätter i en 120mm plats bak i chassit.

Dock borde 5st fläktar räcka och bli över om du inte vill beställa fler. Då sätter du bara 2st fram.

Marcusk varför tycker du jag ska ha 3st fram i antec 1200 chassi om det nu visar sig att det som redan sitter där har 79 CFM mer än 20 bättre än Typhoon är inte fläktarna som sitter där redan bättre då ?

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag helt hundra här, men jag tror det är skillnad mellan luft tryck och luft flöde. Så det du vill ha på framsidan är en fläkt med högt luft flöde mot hur mycket ljuden den samtidigt gör. Då om du inte vill ha en tjuv i dramat, så en fläkt med en ljudnivå på 28 dB, samma som gentle typhoon.

Inte helt säker på det först nämnda då. Men om du vill göra det enkelt för dig så smäller du bara på med en massa gentle typhoons på 1850 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Marcusk varför tycker du jag ska ha 3st fram i antec 1200 chassi om det nu visar sig att det som redan sitter där har 79 CFM mer än 20 bättre än Typhoon är inte fläktarna som sitter där redan bättre då ?

Är en skillnad på 2 dB. Kan vara svårt att få dom låta lika mycket med en fläktkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sluggard:

Är en skillnad på 2 dB. Kan vara svårt att få dom låta lika mycket med en fläktkontroll.

Blir 2 dB asmycket eller natt o dag eller vad tycker du ? isåfall kan jag ju inte spara någon av dom gamla fläktarna antar jag ?

Permalänk
Medlem

Du har antagligen hört hur dina Antec fläktar låter i sina tre olika lägen. Om allt stämmer som jag postade tidigare så är det en ganska markvärd skillnad på full effekt. Då ljudnivån i de olika lägena är 25 / 28 / 30 dB, och skillnaden på Typhoon och Antec på full effekt är just 2 dB.

Personligen så skulle jag nog märka en skillnad, speciellt om dom fläktarna som låter mest (antec) kommer sitta fram på datorn.

Permalänk
Medlem

50

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Med tanke på att olika fläkttillverkare har olika mätmetoder för både ljudtryck och luftflöde kan man knappast jämföra fläktar på det sättet ni gör. Man kan ta siffrorna som riktmärken man inte som absoluta värden.
Byt ut dina befintliga tricool (som låter bedrövligt) mot GT, behåll fläkten i toppen om du tycker det behövs och skippa sidfläktar.
Där har du redan bra mycket högre luftflöde än vad som krävs.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720